«Ο ρόλος των κοινωνικών δικτύων και του Web 2 Κωνσταντίνος Μπουρλετίδης Συντονιστής ΜΟΔΙ.Π Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) παρέχουν δυνατότητες για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την αύξηση της διαδραστικότητας, τη βελτίωση της οργάνωσης των μαθημάτων και τον εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού υλικού. Τα social media είναι απόρροια αυτού που ονομάζουμε Web 2.0, η δεύτερη γενιά του διαδικτύου στην οποία ο κάθε χρήστης έχει πρόσβαση στη δημοσίευση περιεχομένου αλλά και στη διαδραστικότητα με το δημοσιευμένο περιεχόμενο ή άλλους χρήστες. Δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργήσουν το προσωπικό τους προφίλ, να δημιουργήσουν μια εικονική διαδικτυακή κοινότητα, όπου μπορούν να χτίσουν δίκτυο από φίλους, συνεργάτες ή ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα, να οργανώσουν εκδηλώσεις και δραστηριότητες και να τις «επικοινωνήσουν» μέσω διαδικτυακής ηλεκτρονικής ενημέρωσης, να παίξουν παιχνίδια, να δημιουργήσουν και να αναρτήσουν πολυμεσικό υλικό κ.α
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Το πλέον γνωστό κοινωνικό μέσο, το Facebook, ανήκει στην ευρεία κατηγορία του social networking, όπου εντάσσεται και το LinkedIn, το οποίο όμως έχει επαγγελματικό προσανατολισμό. Το MySpace είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στους καλλιτέχνες και το Hi5 στο νεαρό κοινό. Άλλες διεθνώς γνωστές πλατφόρμες social networking είναι το Bebo, το Diaspora, το firendster, το Xing και το Orkut. Ελληνικό παράδειγμα social networking είναι το Pathfinder Me.
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Το Twitter είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα microblogging. Microblogging χαρακτηριστικά έχουν και τα Tumblr, Foursquare, Posterous, Google Buzz, Jaiku. Άλλες κατηγορίες social media και ενδεικτικά παραδείγματα: Blog ή ιστολόγια: Blogger, Wordpress, LiveJournal, ExpressionEngine, Typad, καθώς και το ελληνικό Pathfinder Blogs. Κοινωνικά δίκτυα βάσει γεωγραφικής θέσης: Foursquare, Facebook places Social bookmarking(ή social tagging): Delicious, Diigo, CiteULike, Google Reader, StumbleUpon και πολλά άλλα Online Fundraising: Causes, Kickstarter Κοινωνικές αγορές: Groupon, Golden Deals, Skroutz Deals Online συνεργασία/Wiki: Wikipedia, PBworks, Wetpaint, Wikia, Wikimedia, Wikispaces Κοινωνικές πλατφόρμες παιχνιδιών: Kongregate, Miniclip, Newgrounds, Armor Games Κοινωνικές ειδησεογραφικές πλατφόρμες: Digg, Mixx, NowPublic, Reddit, Pathfinder uNews Πλατφόρμες δημιουργίας κοινωνικών δικτύων: Ning, SocialEngine, SocialGo, Εργαλεία διαχείρισης και επεξεργασίας εγγράφων: Google Docs, Syncplicity, Docs, Dropbox, Box.net, SkyDrive Διανομή φωτογραφιών και άλλων καλλιτεχνικών έργων: Flickr, deviantArt, Photobucket, Picasa, Zooomr Διανομή video: Vimeo, YouTube, Dailymotion, sevenload, Viddler, Metacafe Διανομή παρουσιάσεων: Slideshare.net, Scribd, Prezi Διανομή μουσικής και ηχητικών αρχείων: Pandora Radio, Spotify, Last.fm, MySpace Music, ShareTheMusic, The Hype Machine, Groove Shark, SoundCloud Παρουσιάσεις και κριτικές: Epinions, MouthShut, Customer Lobby, Yelp Ερωτήσεις / Απαντήσεις: Askville, EHow, WikiAnswers, Yahoo! Answers, Quora, ask.com, LinkedIn Answers, Pathfinder Experts
Οι Μαθητές χρησιμοποιούν τα Social Media Παράδειγμα Τα στοιχεία από μελέτες που έχουν γίνει είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά και δείχνουν ότι: Οι μαθητές χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε καθημερινή βάση. Το 69% των μαθητών διατηρούν δικό τους προφίλ στο Facebook. To 18% επισκέπτεται ιστοσελίδες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για πάνω από 21 ώρες την εβδομάδα. Υπάρχει σημαντικός βαθμός δικτύωσης μεταξύ των μαθητών του ίδιου σχολείου Αρκετοί νηπιαγωγοί, καθηγητές και δάσκαλοι παραπονιούνται ότι τα παιδιά είναι ιδιαίτερα «εξελιγμένα», χρησιμοποιούν τη νέα τεχνολογία, τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και θεωρούν ότι αντιμετωπίζονται υποτιμητικά από τους μαθητές επειδή δεν γνωρίζουν και δεν χρησιμοποιούν αυτές τις σελίδες.
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) & Μέθοδος Project Τα μέσα κοινωνικά δικτύωσης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στις ανάγκες και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του σύγχρονου σχολείου. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) αποτελούν ευκαιρία για τον εκπαιδευτικό προκειμένου να οργανώσει ομαδικές μαθητικές εργασίες. Οι μαθητές: α) αρχικά ενθουσιάζονται από τη χρήση των ΜΚΔ, ενδιαφέρονται για το θέμα και στη συνέχεια αναπτύσσουν τη μεταξύ τους συνεργατικότητα συμμετέχοντας ενεργά στην ομάδα, β) μετατρέπονται από παθητικοί καταναλωτές σε εξερευνητές πληροφοριών και παραγωγούς γνώσης, γ) απευθύνονται σε ένα διευρυμένο κοινό και δ) δημιουργούν ένα αποθετήριο καινοτόμων αποτελεσμάτων για επανατροφοδότηση και μελλοντική χρήση.
Ιστολόγιο (blog) Ανανεώστε το καθημερινά και πληροφορείστε τους συμμετέχοντες Χρησιμοποιήστε το blog σας ως ένα κέντρο ενημέρωσης της επιχείρησής σας για τους μαθητές Μοιραστείτε τις γνώσεις σας και κάντε το blog σας ένα κομβικό σημείο ευρύτερης ενημέρωσης. Οι μηχανές αναζήτησης ΑΓΑΠΟΥΝ τα blogs, επειδή το περιεχόμενο είναι φρέσκο και ενημερώνεται συνεχώς! Μπορείτε να δημιουργήσετε μια φόρμα εγγραφής, έτσι ώστε οι ενδιαφερόμενοι επισκέπτες να ενημερώνονται όταν τοποθετείτε νέα άρθρα. Τοποθετείστε συνδέσεις με σημαντικές πληροφορίες μεταξύ της ιστοσελίδας σας (Web site) και του Blog σας. Η διαδραστική φύση του blog επιτρέπει στους επισκέπτες να υποβάλουν σχόλια. Αυτός είναι ένας καλός τρόπος για να πάρετε πληροφορίες για την επόμενη κίνησή σας... Μπορείτε να προσαρμόσετε το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση για να καλύψει την ιδιαιτερότητα του project
Το Social Media Project Το Social Media Project λειτουργεί χτίζοντας μια online κοινότητα από χρήστες, οι οποίοι ενδιαφέρονται για την εργασία –project Οι χρήστες αυτοί επικοινωνούν, ανταλλάσσουν ιδέες, αφήνουν σχόλια, ζητούν βοήθεια για την εργασία Μέσα από το χτίσιμο της κοινότητας, η ομάδα των μαθητών μπορεί να ενημερώσει όλους τους ενδιαφερόμενους, να αξιοποιήσεις τις δυνατότητες των συμμετεχόντων, να διατηρήσει τη φήμη της, να αναπτύξει ένα κοινωνικό προφίλ και να επικοινωνήσει με τους χρήστες στο ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ χώρο. Στόχος δεν είναι μόνο να προωθηθεί η εργασία, αλλά και να χτιστεί μια κοινότητα η οποία είναι έτοιμη να διαδώσει πληροφορίες και απόψεις σχετικά με αυτό.
Στρατηγική Ανάπτυξης Social Media Approach (2) Δημιουργείτε σε συνεργασία με τους μαθητές σας ένα ιστολόγιο που αφορά το project Μια ομάδα μαθητών αναλαμβάνει την καθημερινή ενημέρωση του Καταγράφετε ποιοι εκ των μαθητών σας έχουν profile στο facebook ή σε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Κάνετε μια διεξοδική συζήτηση μαζί τους για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης του, και ακούστε τις απόψεις των μαθητών Εφόσον συμφωνηθεί ότι είναι χρήσιμη η αξιοποίηση τους, γίνεται από κοινού η επιλογή των πλέον χρήσιμων εργαλείων Γίνετε σαφές ότι η χρήση των social media δεν είναι αυτοσκοπός του project, αλλά ένας τρόπος επικοινωνίας της δουλειάς στην ευρύτερη κοινότητα. Μπαίνουν κανόνες στη χρήση και τους χρόνους των social media ώστε οι μαθητές να μην χρησιμοποιούν ως δικαιολογία την εργασία για να βρίσκονται συνεχώς στο διαδίκτο
http://www. youtube. com/user/mpourletidis http://www.youtube.com/user/mpourletidis?feature=mhee#p/a/u/0/BII18eHsTuw http://www.youtube.com/user/ApofoitoiIonideiou#p/u/3/lUUXrJwVjdY