Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Ιστορία και Εξέλιξη του θεσμού στην Ελλάδα
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΩΤΗ Πριν από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους (… ) 1. Κλασική εποχή: Χειρωνακτική εργασία = εργασία δούλων. 2. Βυζάντιο: «Συντεχνίες» = κυρίως διοικητικοί και οικονομικοί μηχανισμοί αλλά και φυτώριο εκμάθησης τέχνης. 3. Μετά Βυζαντινή ( ): Βιοτεχνικά κέντρα (υφαντικής κ.λ.π.).
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΗ Από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους έως σήμερα 1. Καποδίστριας (1829): Σχολεία στοιχειώδους και επαγγελματικής παιδείας. 2. Όθωνας (1833 και εξής): Στροφή στην κλασική παιδεία και εγκατάλειψη της επαγγελματικής. 3. Ελευθέριος Βενιζέλος (προπολεμικά): Δίκτυο εκπαίδευσης γενικής και τεχνικής, ίδρυση τεχνικών σχολών.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΗ Από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους έως σήμερα 4. Κ. Καραμουλής (μεταπολεμικά – ): σχολές τεχνικές μέσες και κατώτερες, Ζάννειο πειραματικό τεχνικό γυμνάσιο, ΣΕΛΕΤΕ, σχολές υπομηχανικών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΗ Από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους έως σήμερα 5. Γ. Παπανδρέου ( ): Διχοτόμηση γυμνασίου σε γενικό και πρακτικό – τεχνικό, σχολές εξειδίκευσης τεχνιτών στο λύκειο και τεχν. – επαγγ. Λύκεια (δεν εφαρμόστηκε) 6. Δικτατορία ( ): Κατώτερες επαγγελματικές σχολές, μέσες επαγγ. Σχολές εργοδηγών πρόσβαση στην ανώτερη εκπαίδευση, τεχνικά σχολεία.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΗ Από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους έως σήμερα 7. Μεταπολίτευση ( ): Καθιερώνονται (1977) Τεχνικά Λύκεια Επαγγελματικά Λύκεια ΤΕΙΑΕΙ Τεχνικές σχολές αγορά εργασίας Συρρίκνωση ΤΕΕ 18,5%
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΗ Από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους έως σήμερα 8. Α. Παπανδρέου (1985): ΤΕΛ Πτυχίο επιπέδου 3 Εισαγωγή σε ΤΕΙ Απολυτήριο λυκείου Εισαγωγή σε ΑΕΙ Μαθήματα: 52% γενικής παιδείας, 48% ειδικότητας Αγορά εργασίας: απορρόφηση 10% Εισαγωγή σε ΑΕΙ: <0,5% Εισαγωγή σε ΤΕΙ: <25% του συνόλου των εισαγ. σε ΤΕΙ Ι)
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΕΥΤΕΡΗ Από την σύσταση του επίσημου Ελληνικού κράτους έως σήμερα ΤΕΣ: πτυχίο επ. 2 (80% μαθήματα ειδικότητας) ΙΙ) ΕΠΛ = απολυτήριο ΙΙΙ) ΕΠΛ + 1 χρόνος πτυχίο επ. 3 Στ. στοιχεία περιόδου Μείωση ΤΕΛ 5% Αύξηση ΤΕΛ 11% Αύξηση ΤΕΣ 24% Αύξηση ΕΠΛ 36%
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΡΙΤΗ Σημερινό σύστημα Ν. 2640/1998 ΤΕΕ Α΄ ΚΥΚΛΟΣ (2 χρόνια) Πτυχίο επιπ.2 αγορά εργασίας Β΄ τάξη Ε.Λ. Εισαγωγή ΑΕΙ Β΄ ΚΥΚΛΟΣ (1 χρόνια) Πτυχίο επιπ.3 αγορά εργασίας εισαγωγή ΤΕΙ δήλωση - αίτηση εισαγωγής ΑΕΙ την επόμενη της αποφοίτησης χρονιάς
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΡΙΤΗ Σημερινό σύστημα Ν. 2640/1998 Μαθήματα: 30% γενικής παιδείας, 70% ειδικότητας ΣΕΚ: οργανωμένα σχολικά εργαστήρια Σημ: Ήδη κατατέθηκε πρόταση του Παιδ. Ινστιτούτου για αλλαγή του συστήματος από τη νέα σχολική χρονιά
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Στόχοι - Φιλοσοφία
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 •Απευθύνονται σε αποφοίτους γυμνασίου που επιθυμούν πρωτίστως να αποκτήσουν επαγγ. Δεξιότητες επιπ. 2 ή 3. •Παρέχουν μοντέρνα επαγγ. εκπ. που δίνει έμφαση στη σύζευξη γενικής και ειδικής γνώσης και θα καλλιεργήσει ικανότητες. •Προϋποθέτει συνειδητή επιλογή εκ μέρους των μαθητών.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 •Ειδικά προγράμματα σπουδών προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις του σχολείου και της ζωής. •Μεθόδους μάθησης βιωματικές - ενεργητικές. •Υλικοτεχνική υποδομή άρτια (εργαστήρια, βιβλιοθήκες κ.λ.π.) •Αξιοποίηση τεχνολογίας – υπηρεσιών. •Αναπροσαρμογή του ρόλου του δασκάλου. •Κοινωνική καταξίωση του θεσμού.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Ρόλος - Παιδαγωγού
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 •Κριτική αναθεώρηση του παροδικού ρόλου του δασκάλου. •Δημιουργικότητα, ευελιξία, ‘’άνοιγμα‘’. •Εξατομικευμένη μάθηση. •Διακριτική παρουσία: οργάνωση, εμψύχωση, ενθάρρυνση.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ‘’Το σχολείο εξυπηρετεί τη ζωή‘’ (Αϊνστάιν). Προς αυτή την κατεύθυνση οφείλει να κινείται το δημιουργικό επαγγελματικό – τεχνικό σχολείο.
Maria Papakrivou – Larissa 8/6/2006 Σας Ευχαριστώ πάρα πολύ