Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ Προς μία ποιητική της αφήγησης Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ Προς μία ποιητική της αφήγησης Νίκος Καζάζης
Διέγερση αντίληψης & συναισθήματος Αφηγηματικότητα Πραγματικό Αναπαράσταση Ομοίωμα πραγματικού Διέγερση αντίληψης & συναισθήματος
Πραγματικό – Ομοίωμα Νατουραλισμός → διαφανής αφήγηση Μοντερνισμός → αυτοαναφορικότητα Μεταμοντερνισμός → διακειμενικότητα
Αφήγηση – Συνείδηση - Γλώσσα Παραπλάνηση: αισθητικά και εννοιολογικά καταξιωμένη Ψευδαίσθηση πλουσιότερη από αισθητηριακά δεδομένα Αφηγηματικοί τρόποι
Λειτουργίες πλοκής Ώθηση και αναστολή Φάσεις / αιτίες / τρόποι αλλαγής κατεύθυνση Δράση χαρακτήρων λογική Γραμμές δράσης σύνθεση
Επεξεργασία χρονικών σχέσεων – αποκάλυψη αιτιακών σχέσεων E. M. Forster, Aspects of the novel (1927) Ο βασιλιάς πέθανε και μετά πέθανε η βασίλισσα. Ο βασιλιάς πέθανε και μετά πέθανε η βασίλισσα από τη λύπη της. Η βασίλισσα πέθανε, κανείς δεν γνώριζε γιατί, ώσπου αποκαλύφθηκε ότι πέθανε από λύπη για το θάνατο του βασιλιά.
Νόμοι πλοκής Αληθοφάνεια Έκπληξη Αγωνία Ενότητα
Οι χαρακτήρες Άμεση / δραματική έκθεση Τρόποι παρουσίασης χαρακτήρα Αξιολόγηση χαρακτήρων Κριτήριο συνάφειας εσωτερικό εξωτερικό με άλλα στοιχεία της αφήγησης με την όλη ιστορία αληθοφάνεια ανταπόκριση
Αφηγηματική χρονικότητα Διάταξη (ανάληψη – πρόληψη) Διάρκεια (επιτάχυνση – επιβράδυνση) Συχνότητα (μοναδική – επαναληπτική – συγκεντρωτική)
Η περιγραφή Κινηματογράφος και λογοτεχνία Επιλογή λεπτομερειών και εστίαση «Δείκτες» (R. Barthes) Η περιγραφή ως αφήγηση (M. Proust)
Το διήγημα Γραμμική δομή Εστίαση σε ένα περιστατικό / ένα χαρακτήρα Ενότητα Πυκνότητα Ένταση Εστίαση σε ένα περιστατικό / ένα χαρακτήρα + Δημιουργία ενιαίας εντύπωσης
E. A. Poe – «ανάγνωση με τη μία» H. James – θυσία εναλλακτικών καταστάσεων πολύπλοκο μέσω συνοπτικότητας μεταφορά, μετωνυμία, αλληγορία
Διηγηματογραφία – Ζωγραφική Παραδοσιακό διήγημα Μοντερνιστικό διήγημα Ρεαλισμός Ιμπρεσιονισμός Εικονιστική λειτουργία Προσομοίωση ασυνεχούς πρόσληψης αισθητηριακών δεδομένων