Καλαθέρη Μαγδαληνή Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Π.Ε. Ν. Εύβοιας. « Προτάσεις για την αξιοποίηση του υλικού της Στοματικής Υγείας από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση» Καλαθέρη Μαγδαληνή Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Π.Ε. Ν. Εύβοιας.
Αγωγή Στοματικής Υγείας Εμπλοκή της ψυχικής μηχανής Είναι Εκπαιδευτική διαδικασία αφύπνισης και κινητοποίησης για αυτοφροντίδα Δεν είναι - Υγειονομική διαφώτιση - Προπαγάνδα Ακούω και ξεχνώ, βλέπω και θυμάμαι, φτιάχνω και καταλαβαίνω
Υποστηρικτικό Υλικό της α/θμιας
Υποστηρικτικό Υλικό 9–12 ετών 9–12 ετών Α΄Μέρος για το Δάσκαλο Β΄Μέρος Α1 Θεωρία της βιωματικής μάθησης Α2 Πρακτική εφαρμογή Α3 Εκπαιδευτική διαδικασία - 8 στάδια Θεματολογία - 6 ενότητες Α΄Μέρος για το Δάσκαλο Β΄Μέρος για τα παιδιά Β1-4 Δόντια & Αρρώστιες δοντιών-ούλων Β5-8 Προληπτικά μέτρα Β9-10 Δόντια των ζώων
Κινητοποίηση των μαθητών 9–12 ετών Σκοπός του υλικού Κινητοποίηση των μαθητών Ενίσχυση της επιθυμίας και ικανότητας για αποτελεσματική φροντίδα των δοντιών
Αρχική – Τελική συμπλήρωση Καταγραφή συνηθειών Εβδομάδας Βούρτσισμα δοντιών Είδος μεσογευμάτων Επισκέψεις στον οδον/τρο Αρχική – Τελική συμπλήρωση
Τα 8 στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας Τα 8 στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας 1ο Καταιγισμός ιδεών 7ο, 8ο Αξιολόγηση Σύνθεση 3ο Συγκέντρωση πληροφοριών 5ο Παιδαγωγικές δραστηριότητες 2ο Θεματολογία 6 ενότητες 4ο Ανάλυση και επεξεργασία θεματολογίας Παρουσίαση εργασιών 6ο
Καταιγισμός ιδεών 1ο Ο εκπαιδευτικός γράφει στον πίνακα ή λέει, π.χ. Γερά δόντια… Καλύτερη Υγεία Πώς νοιώθουμε όταν πάμε στον οδοντίατρο; Πώς φροντίζουμε τα δόντια μας; Οι μαθητές λένε αυθόρμητα τι σκέφτονται ή τι αισθάνονται Καταγραφή, ομαδοποίηση, συγκερασμός εννοιών Οφέλη: Θεματολογία, έναρξη κινητοποίησης Ανίχνευση γνώσεων, αντιλήψεων, στάσεων
Γραφή της ερώτησης σε χαρτόνι Με καταιγισμό ιδεών συμπληρώνονται οι υπο-ενότητες
Θεματολογία 2ο Ενότητες 1. Σημασία και λειτουργία των δοντιών για τον άνθρωπο 2. Κίνδυνοι που απειλούν τα δόντια μας 3. Πώς πρέπει να φροντίζουμε τα δόντια μας 4. Τι πρέπει να τρώμε για να έχουμε γερά δόντια 5. Ποια η αξία των δοντιών για τα ζώα 6. Τι πίστευαν τα παλιά χρόνια οι άνθρωποι για τα δόντια
Τρόπος επεξεργασίας της κάθε ενότητας 3ο Τρόπος επεξεργασίας της κάθε ενότητας Γενικές οδηγίες Στόχοι Δραστηριότητα (συγκέντρωση υλικού) Συζήτηση Ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση Απορίες ;;; συζήτηση με τον οδοντίατρο
Τα δόντια του ανθρώπου Οι ασθένειες των δοντιών
Η φροντίδα των δοντιών Διατροφή και στοματική υγεία
Τα δόντια των ζώων Η ιστορία των δοντιών
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! 1η Ενότητα Παρουσίαση των δοντιών σε σχεδιάγραμμα. Με καθρέφτη ατομική παρατήρηση – σχεδίαση. Μέτρηση του μεγέθους των δοντιών. Δάγκωμα φαγώσιμων και καταγραφή. Κατασκευή δοντιών σε άσπρη πλαστελίνη. Κολλάζ με πρόσωπα που χαμογελούν. Μέτρηση με το χαμογελόμετρο. Κατασκευή μασέλας με πλαστελίνη και φασόλια.
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! 2η Ενότητα Παρουσίαση σε πίνακα (φωτογραφίες, εικόνες) των προβλημάτων των δοντιών. Ζωγραφική δοντιών με προβλήματα. Στατιστικοί πίνακες – πόσα δόντια λείπουν. Πίνακες συχνότητας βουρτσίσματος των δοντιών. Τρόπος σωστού βουρτσίσματος σε μασέλα. Προϊόντα στοματικής υγιεινής . Ψεύτικα εργαλεία οδοντιάτρου και παιχνίδια ρόλων. (Ο οδοντίατρος του γίγαντα. Στο οδοντιατρείο.) Πίνακας με τις ώρες που πρέπει να βουρτσίζουμε τα δόντια μας.
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! 3η - 4η Ενότητα Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! 3η - 4η Ενότητα Υπολογισμός της ζάχαρης που καταναλώνουμε την ημέρα. Κολλάζ με τις καλές και τις κακές τροφές για τα δόντια. Πείραμα με αυγό σε ξίδι. Θεατρικό παιχνίδι (δόντια, καραμέλες …). Ο κύριος Βιβλιοδόντης : ατομικό βιβλιαράκι με συμβουλές για σωστή διατροφή και για την περιποίηση των δοντιών, στολισμένο με ζωγραφιές των παιδιών.
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! 5η Ενότητα Αξιοποίηση βιβλίων, εικόνων για ζώα. Κατηγοριοποίηση των ζώων από το είδος της τροφής και των δοντιών τους. Αναγνώριση ζώων από τα δόντια τους. Σύγκριση δοντιών ανθρώπων και ζώων. Ζωγραφική κολιέ από δόντια ζώων, όπως των πρωτόγονων.
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! 6η Ενότητα Πρωτόγονοι και σημασία των δοντιών. Διήγηση ιστοριών από τα πολύ παλιά χρόνια για τη σημασία και την περιποίηση των δοντιών. Ο Ιάσονας και τα δόντια του δράκου. Ποιηματάκια : «Πάρ’ ποντικέ το δόντι μου…». Λεξιλόγιο για τα δόντια (σύνθετες, παραγωγή…). Παροιμίες : «Του χάριζαν γάιδαρο …». Φράσεις : «Του έτριξα τα δόντια» κ.ά. Αινίγματα : «Φράχτης πάνω, φράχτης κάτω».
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! Λογικομαθηματικός τομέας Τα σχήματα των δοντιών. Μέτρηση των μεγεθών τους. Συγκρίσεις ανάμεσα στα δόντια μας, καθώς και ανάμεσα στα δόντια μας και στα δόντια των ζώων. Πίνακας με τον αριθμό των δοντιών που κουνιούνται ανά παιδί. Πίνακας με τον αριθμό των δοντιών που λείπουν από κάθε παιδί της τάξης. Πίνακας με τον αριθμό των καινούριων δοντιών που έχει κάθε παιδί.
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! Επισκέψεις Επίσκεψη οδοντιάτρου στο σχολείο. Επίσκεψη των παιδιών σε οδοντιατρείο. Επίσκεψη των παιδιών σε οδοντοτεχνίτη. Επίσκεψη σε Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.
Επιπλέον ιδέες για το Νηπιαγωγείο … και όχι μόνο! Κατασκευή κούκλων κουκλοθέατρου και αξιοποίησή τους. Ζωγραφική με παλιές οδοντόβουρτσες. Δραματοποίηση παραμυθιών. Αξιοποίηση των βιβλίων γνώσεων και των λογοτεχνικών βιβλίων.
Αξιοποίηση της λογοτεχνίας
Αξιοποίηση της λογοτεχνίας
Αξιοποίηση της λογοτεχνίας
Αξιοποίηση της λογοτεχνίας
Παρουσιάσεις υλικών
Το αλφαβητάρι της στοματικής υγείας
Η αφίσα μας
Ημερολόγιο βουρτσίσματος Μηνιαίο Εβδομαδιαίο