Γιώργος Διομήδους Θεολόγος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ.
Advertisements

… ΚΑΙ… …και εσωτερική στάση.
ΒΙΟΗΘΙΚΗ…..
ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΝΟΥ –ΨΥΧΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ
Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥΣ.
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
1.1 Οι φυσικές επιστήμες και η μεθοδολογία τους
Ο Κόσμος της Βιολογίας.
25. « Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Ορισμος ευθανασιας Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, ευθανασία σημαίνει το καλώς θνήσκειν . Ο όρος ευθανασία είναι αντιδάνειο από την αγγλική γλώσσα.
Τεχνολογία Α΄ Γυμνασίου
Μια διαγραμματική παρουσίαση της έννοιας ΚΛΩΝΟΠΟΙΗΣΗ.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
3. Η ΗΘΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ Σελ
ΣΤΡΑΤΕΥΣΗ-ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΘΗΤΕΙΑ
1. Σκοπός του ΜΘ στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν: α) την αντίληψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη σχέση του ανθρώπου με τον.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Πόσεςσυσκευέςλειτουργούνμε το ηλ.Ρεύμα??? Η ανάπτυξη της τεχνολογίας οφείλεται στην αρχαία ελληνική σκέψη στην οποία ο άνθρωπος στηρίχτηκε για.
ΗΘΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ Η φυσική συγγένεια ανθρώπων και ζώων για περιγραφικούς λόγους. Ανάπτυξη σχέσης αλληλεγγύης μεταξύ ανθρώπων και ζώων Η στενή σχέση τους.
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Η εκκλησία και το οικολογικό πρόβλημα
Σύγχρονες μορφές αθεΐας. Η αθεΐα εκδηλώνεται: Η αθεΐα εκδηλώνεται: - ως θεωρία - ως πράξη. Ξεκινά από την άρνηση του θελήματος του Θεού. Φτάνει μέχρι.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μετάνοια - Εξομολόγηση
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
ΕΝΟΤΗΤΑ 2.2 Κανόνες Δικαίου και Ηθικής: Η διαφορά
Τεχνολογία Α΄ Γυμνασίου
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
16. Η Εκκλησία ως κιβωτός φυλάει την αλήθεια
Μέλη: Νικόλας, Στέλλα, Έρως. Θέμα: Μεταμοσχεύσεις, δωρεές και εμπόριο
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΦΥΣΙΚΗ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
1 Η ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ 2 ΒΙΟΛΟΓΙΑ είναι η θετική επιστήμη που ασχολείται με τη μελέτη των έμβιων όντων και γενικά των φαινομένων της ζωής Μελετά τα.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.
Κλιματική αλλαγή.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΕΓΩ - ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΕΝ. 23 ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΑΘΕΪΑΣ και Σύγχρονες μορφές Αθεΐας σελ
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
ΤΑ 8 ΘΑΝΑΣΙΜΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΑΣ
Λαδόπουλος Γεώργιος – Θεολόγος του 2ου Γυμνασίου Ευκαρπίας
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
Γιατι υπαρχει το κακο στον κοσμο;
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Ερευνητική Εργασία Α’ Λυκείου Α’ Τετράμηνο
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ- ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΗΘΙΚοσ προβληματισμοΣ & ηθικη επιστημη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Τεχνολογία και Επιστήμη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γιώργος Διομήδους Θεολόγος « ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ » Γιώργος Διομήδους Θεολόγος

Μηχανικές Ενέργειες

Πράξεις του ανθρώπου που εξαρτώνται από τη θέληση, την πρόθεση, την απόφαση του .

Ο ηθικός προβληματισμός Γεγονότα που αποτελούν εκδηλώσεις φυσικών νόμων ≠ ενέργειες, πράξεις του ανθρώπου που εξαρτώνται από τη θέληση, την πρόθεση, την απόφαση του ανθρώπου. Ηθικός προβληματισμός: προβληματισμός σχετικά με τις απόψεις, τις ενέργειες, τη στάση και τη συμπεριφορά του ανθρώπου. Ο ηθικός προβληματισμός υπάρχει σ’ όλους τους ανθρώπους, αν και οι απαιτήσεις που δόθηκαν και δίνονται ποικίλουν. ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ Ανθρωπολογία: ο λόγος περί ανθρώπου. Κάθε Ηθική σε κάποια ανθρωπολογία. Βασίζεται ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΊΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ στην οποία στηρίζεται η ηθική του: Οι πατέρες της Εκκλησίας μίλησαν για Άνθρωπος κτιστός Θεός άκτιστος Ο κτιστός άνθρωπος να ενωθεί με τον Άκτιστο Θεό.

Συνείδηση Η Ηθική Συνείδηση: ψυχολογική Ηθική Έννοια της Συνείδησης (= συν + οἶδα): γνωρίζω κάτι, συναισθάνομαι κάτι. ψυχολογική (επίγνωση της ύπαρξης μας και του κόσμου) Ηθική (Διάκριση καλού-κακού, αξιολόγηση πράξεων- προθέσεων) (έλεγχος Ηθικής Συνείδησης = Τύψεις) (προέλευση- έμφυτη ανάγκη αρμονίας σχέσεων) (Δυναμική- αλληλεπίδραση με κοινωνικό περιβάλλον) Συνείδηση

Οι « Βιοεπιστήμες » στη ζωή μας. είναι η επιστήμη που μελετά το ζωικό βασίλειο . ο κλάδος που συνδυάζει τη βιολογία με τη χημεία . η εφαρμογή της τεχνολογίας στη Βιολογία. η έρευνα για τα ηθικά προβλήματα , που σχετίζονται με την εφαρμογή της Βιολογίας στη ζωή μας . όλοι εκείνοι οι κλάδοι που έχουν ως αντικείμενο έρευνας το φαινόμενο της ζωής , από τα κύτταρα και τους μικροοργανισμούς μέχρι τον άνθρωπο. Βιολογία : Βιοχημεία : Βιοτεχνολογία : Βιοηθική : Βιοεπιστήμες :

Κλωνοποίηση (ή κλωνισμός) Στείρωση - αντισύλληψη «Τράπεζες σπέρματος» Τεχνητή γονιμοποίηση Κλωνοποίηση (ή κλωνισμός) Στείρωση - αντισύλληψη «Τράπεζες σπέρματος» Καθορισμός φύλου Αποφυγή ελαττωματικής φύσης επεμβάσεις στα γενετικά χαρακτηριστικά. Μεταμοσχεύσεις ζωτικών οργάνων. Επιτεύγματα των Βιοεπιστημών

Η ύβρις είναι η έλλειψη του μέτρου η οποία φέρνει την αταξία Η ύβρις είναι η έλλειψη του μέτρου η οποία φέρνει την αταξία. Είναι το φρενήρες πάθος που προκαλεί διαμάχες και σύγχυση. "Η ύβρις", γράφει ο Jean-Pierre Vernant, "οδηγεί τους ανθρώπους να προκαλούν τους θεούς, να τοποθετούν τους εαυτούς τους πάνω από τους ανθρώπινους νόμους"... Για τους Έλληνες, η ύβρις ήταν το κακό. Ένας κόσμος που είχε αφεθεί στην ύβρι ήταν ένας ανάστροφος κόσμος, παραδομένος στην αταξία. Ένας κόσμος όπου μόνο η δύναμη όριζε το δίκαιο, όπου οι άνθρωποι ήταν εγκαταλειμμένοι στον πόνο και τη δυστυχία στην πιο καθαρή τους μορφή. Η λέξη ύβρις, αυτή η πανάρχαια ελληνική λέξη, είναι ίσως, όπως έχει γράψει ο Lewis Thomas, αυτή που εκφράζει καλύτερα το φόβο και την ανησυχία που, εδώ και μερικά χρόνια, εκδηλώνονται στην κοινή γνώμη για την επιστήμη και τους επιστήμονες. Η ύβρις δεν υποδηλώνει απλά αυτό που, για πολλούς, φαίνεται ως μια ανυπόφορη πρόκληση των επιστημόνων. Περιλαμβάνει όλες τις παρεκτροπές των επιστημών και των τεχνολογιών που, στα τέλη του 20ού αιώνα, απειλούν το μέλλον του πλανήτη και των κατοίκων του: την ατομική ενέργεια, τόσο με τη μορφή των πυρηνικών όπλων όσο και με τη μορφή των πυρηνικών αντιδραστήρων• την υπερβολική εκβιομηχάνιση, τη μόλυνση, το φαινόμενο τον θερμοκηπίου, την αναζήτηση πετρελαίου με υποθαλάσσιες γεωτρήσεις- με λίγα λόγια, όλα όσα θεωρούνται υπεύθυνα για την αποσύνθεση του κόσμου μας. Φρανσουά Ζακόμπ, Το ποντίκι, η μύγα και ο άνθρωπος (μτφρ. Α. Φιλιππάτος), εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1998, σελ. 103-105.

Η ύβρις είναι η έλλειψη του μέτρου η οποία φέρνει την αταξία Η ύβρις είναι η έλλειψη του μέτρου η οποία φέρνει την αταξία. Είναι το φρενήρες πάθος που προκαλεί διαμάχες και σύγχυση. "Η ύβρις", γράφει ο Jean-Pierre Vernant, "οδηγεί τους ανθρώπους να προκαλούν τους θεούς, να τοποθετούν τους εαυτούς τους πάνω από τους ανθρώπινους νόμους"... Για τους Έλληνες, η ύβρις ήταν το κακό. Ένας κόσμος που είχε αφεθεί στην ύβρι ήταν ένας ανάστροφος κόσμος, παραδομένος στην αταξία. Ένας κόσμος όπου μόνο η δύναμη όριζε το δίκαιο, όπου οι άνθρωποι ήταν εγκαταλειμμένοι στον πόνο και τη δυστυχία στην πιο καθαρή τους μορφή. Η λέξη ύβρις, αυτή η πανάρχαια ελληνική λέξη, είναι ίσως, όπως έχει γράψει ο Lewis Thomas, αυτή που εκφράζει καλύτερα το φόβο και την ανησυχία που, εδώ και μερικά χρόνια, εκδηλώνονται στην κοινή γνώμη για την επιστήμη και τους επιστήμονες. Η ύβρις δεν υποδηλώνει απλά αυτό που, για πολλούς, φαίνεται ως μια ανυπόφορη πρόκληση των επιστημόνων. Περιλαμβάνει όλες τις παρεκτροπές των επιστημών και των τεχνολογιών που, στα τέλη του 20ού αιώνα, απειλούν το μέλλον του πλανήτη και των κατοίκων του: την ατομική ενέργεια, τόσο με τη μορφή των πυρηνικών όπλων όσο και με τη μορφή των πυρηνικών αντιδραστήρων• την υπερβολική εκβιομηχάνιση, τη μόλυνση, το φαινόμενο τον θερμοκηπίου, την αναζήτηση πετρελαίου με υποθαλάσσιες γεωτρήσεις- με λίγα λόγια, όλα όσα θεωρούνται υπεύθυνα για την αποσύνθεση του κόσμου μας. Φρανσουά Ζακόμπ, Το ποντίκι, η μύγα και ο άνθρωπος (μτφρ. Α. Φιλιππάτος), εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1998, σελ. 103-105.

Βιοηθηκή O Θεός βοηθά τον άνθρωπο χαρίζοντάς του την τεχνολογία (κιβωτό). Tο όνομα Nώε, του πρώτου τεχνολόγου, σημαίνει ανακούφιση. H τεχνολογία είναι δώρο του Θεού για ανακούφισή του. O άνθρωπος μπορεί να κάνει μια σύγχυση (Bαβέλ), να συγχύσει δηλαδή δύο πράγματα: την τεχνολογία και την ευτυχία.

Βίος αβίωτος . Η Βιοηθική καλείται να προσδιορίσει τις ενέργειες και τις παρενέργειες της Βιοϊατρικής , δηλαδή να θέσει τα όρια ανάμεσα στις θετικές και τις αρνητικές συνέπειες της επιστήμης στη ζωή μας .

Αγάπη Ελευθερία Αλήθεια Τα βιοϊατρικά επιτεύγματα οφείλουμε να τα αντιμετωπίσουμε με βάση την χριστιανική πίστη και παράδοση . Είναι θέματα που δεν είναι έτοιμη η κοινωνία να τα αντιμετωπίσει και συνήθως οι νομικές ρυθμίσεις για την αποφυγή των λαθών , έρχονται καθυστερημένα («το καλόν ου καλόν , όταν μη καλώς γένηται» Γρ. Θεολόγος) Αγάπη Ελευθερία Αλήθεια Με τρία κριτήρια Χριστιανικής Ηθικής μετρούμε το καλό και το κακό: Σκοπός μας είναι να μη γίνει ο βίος αβίωτος , να μην επιτρέψουμε συνθήκες που εμποδίζουν την ευτυχία μας , με άλλα λόγια , να ζήσουμε τη ζωή.

Μαζική και ατομική κατάχρηση της Βιοτεχνολογίας . Βασικά σημεία : Η χρήση της Βιοτεχνολογίας είναι επιθυμητή και επιτρεπτή . Η κατάχρησή της κρίνεται ανεπιθύμητη και απαράδεκτή , επειδή γίνεται απάνθρωπη , παραβιάζοντας την ελευθερία του ανθρώπου και στερώντας την ανθρωπιά του . Δύο είναι οι περιπτώσεις κατάχρησης : 1) Μαζική κατάχρηση της Βιοτεχνολογίας από την κρατική εξουσία σε βάρος κάποιας μειοψηφίας (ολοκληρωτισμός) π.χ. αφανισμός των Εβραίων από τη ναζιστική Γερμανία , διότι δεν πληρούσαν τα χαρακτηριστικά της Άριας φυλής . Σήμερα : κίνδυνος να δημιουργηθούν ανθρώπινα όντα με επιλογή γενετική για να δημιουργηθεί μία ανώτερη «ράτσα». 2) Ατομική εφαρμογή της Βιοτεχνολογίας σε ειδικές περιπτώσεις .(π.χ. τεχνητή γονιμοποίηση, - δεν επιτρέπεται χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του προσώπου που θίγεται από τη βιολογική παρέμβαση στην ιδιωτική του ζωή. Ο άνθρωπος πρέπει να επιλέγει εκούσια συνειδητά , και ελεύθερα  απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή της Βιοτεχνολογίας σε περιπτώσεις πρόληψης , θεραπείας ανίατων ασθενειών ,ανατομικών δυσπλασιών , αδυναμίας τεκνογονίας κ.λ.π.)

 Βασική προϋπόθεση της εφαρμογής της Βιοτεχνολογίας  να μην θίγονται τα τρίτα πρόσωπα που εμπλέκονται στη διαδικασία (π.χ. τα παιδιά που πρόκειται να γεννηθούν)  Καίριο ερώτημα παραμένει το εξής : μήπως αυτή η εμμονή Απόκτησης παιδιού(καμιά φορά και από υπερήλικες) κρύβει κάποιο εγωισμό;  Βασική αρχή της εφαρμογής της Βιολογίας είναι : να μην πλήττεται η αλήθεια, η ελευθερία και η ανθρωπιά του ανθρώπου , δηλαδή η επίγεια εικόνα του Θεού .