Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μέλη: Νικόλας, Στέλλα, Έρως. Θέμα: Μεταμοσχεύσεις, δωρεές και εμπόριο

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μέλη: Νικόλας, Στέλλα, Έρως. Θέμα: Μεταμοσχεύσεις, δωρεές και εμπόριο"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Μέλη: Νικόλας, Στέλλα, Έρως. Θέμα: Μεταμοσχεύσεις, δωρεές και εμπόριο
Project: «Σύγχρονοι βιοηθικοί προβληματισμοί: Αμβλώσεις , Ευθανασία, Μεταμοσχεύσεις.» Υπεύθυνη καθηγήτρια :Βασιλική Τσούνη Ομάδα: ΣΤ.ΕΡΩ.ΝΙ. Μέλη: Νικόλας, Στέλλα, Έρως. Θέμα: Μεταμοσχεύσεις, δωρεές και εμπόριο οργάνων.

3 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ
Τι είναι βιοηθική; Η βιοηθική, που είναι σύνθετη λέξη και προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις βίος και ηθική, είναι ο επιστημονικός κλάδος που διερευνά τα ηθικά προβλήματα και ερωτήματα που προκύπτουν από την θεωρία και την εφαρμογή της βιολογίας και της ιατρικής πάνω σε ζητήματα όπως η ευγονική, οι μεταμοσχεύσεις κ.α. Τι είναι μεταμόσχευση; Η μεταμόσχευση είναι μία χειρουργική επέμβαση κατά την οποία υγιή όργανα, ιστοί ή κύτταρα μεταφέρονται από ένα νεκρό ή ζωντανό δότη σε έναν χρονίως πάσχοντα άνθρωπο με σκοπό την αποκατάσταση της λειτουργίας των οργάνων του. Η μεταμόσχευση, η οποία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις της ιατρικής του 20ού αιώνα και έχει καθιερωθεί πλέον σήμερα ως μία θεραπευτική πρακτική, επιτρέπει την αποκατάσταση των λειτουργιών του σώματος που είχαν μέχρι εκείνη τη στιγμή χαθεί και σε μερικές περιπτώσεις είχαν μερικώς υποκατασταθεί με μία μηχανικού τύπου μέθοδο. Προϋπόθεση όμως για την εφαρμογή των μεταμοσχεύσεων είναι η προσφορά οργάνων, ιστών ή κυττάρων μετά την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και την αποδοχή της ιδέας της δωρεάς οργάνων, ιστών και κυττάρων. Η δωρεά κυττάρων, ιστών και οργάνων μετά θάνατον είναι ένα δώρο ζωής στον πάσχοντα συνάνθρωπο και ένα μήνυμα ελπίδας, ανθρωπιάς και αλληλεγγύης.

4 ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

5 Οι αφαιρέσεις ιστών ή οργάνων από ζωντανά πρόσωπα µε σκοπό τη µεταµόσχευση διενεργούνται εφόσον πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις : 1. Να υπάρχει θεραπευτικός σκοπός, 2. Να δίνεται προβάδισµα στις µεταµοσχεύσεις από νεκρό δότη, 3. Να υπάρχει έλλειψη εναλλακτικής θεραπευτικής µεθόδου, 4.Να υπάρχει η συναίνεση του δότη γραπτή ή αυτή να χορηγήθηκε ενώπιον επίσηµου σώµατος και να έχει ο δότης την ικανότητα για συναίνεση. 5.Απαγορεύεται η ύπαρξη οικονοµικού οφέλους και το εµπόριο ιστών και οργάνων

6 Ο ν. 2737/99 καθιερώνει επίσης δύο διαδικασίες αφαίρεσης ιστών και οργάνων αναλόγως της προέλευσής τους από ζωντανό ή νεκρό , ορίζοντας αντίστοιχα και τις προϋποθέσεις αφαίρεσης (αρ10 και 12). Πρωταρχική του προϋπόθεση αποτελεί η ύπαρξη θεραπευτικού σκοπού και η έλλειψη ανταλλάγµατος. Αναγκαία και ικανή συνθήκη για τη για τη µεταµόσχευση οργάνων αποτελεί η πλήρης δικαιοπρακτική ικανότητα του δότη. Κατ’ εξαίρεση του κανόνα που προβλέπει τη δυνατότητα αφαίρεσης οργάνου µόνο από ενήλικα πρόσωπα, επιτρέπεται η αφαίρεση µυελού οστών από ανήλικο δότη όταν: πρόκειται για µεταµόσχευση από αδελφό ή αδελφή του. εφόσον υπάρχει µεταξύ τους ιστοσυµβατότητα. η αφαίρεση είναι αναγκαία για τη ζωή του λήπτη. δεν υπάρχει άλλος διαθέσιµος ιστοσυµβατός δότης ο οποίος να έχει δικαιοπρακτική ικανότητα προς παροχή έγκυρης συναίνεσης στη µεταµόσχευση, και συναινούν και οι δύο γονείς, έστω και αν µόνο ο ένας έχει την επιµέλεια του ανήλικου τέκνου

7 ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΙΣ

8 Με εξαίρεση τους Μάρτυρες του Ιεχωβά για του οποίους η μεταμόσχευση θεωρείται απαγορευμένη,οι περισσότερες διαδεδομένες θρησκείες στον κόσμο δέχονται την δωρεά οργάνων ή αποδέχονται το δικαίωμα που έχει το άτομο να επιλέγει, καθώς είναι μια διαδικασία που χωρίς την συναίνεση του δωρητή δεν πραγματοποιείτε(νόμιμα). Παρά όλα αυτά, διαρκώς αντιπαρατίθενται θρησκευτικές προσωπικότητες ανά τις χώρες και τα θρησκεύματα που αμφισβητούν την ορθότητα αυτής της πράξης. Ακόμη και το Ισλάμ που διατηρεί μια γενικότερη συντηρητική νοοτροπία, από το 1986 αποδέχεται τα κριτήρια του εγκεφαλικού θανάτου. Γενικά το ζήτημα του εγκεφαλικού θανάτου είναι αυτό που απασχολεί όλες τις θρησκείες.Οι εκκλησίες ανά τον κόσμο παραθέτουν πληθώρα ενστάσεων.

9 Συνήθη ερωτήματα είναι αυτά που αφορούν την ανθρώπινη επέμβαση στη δουλεία του θεού , δηλαδή αν είναι σωστό να επεμβαίνουμε στον κύκλο της ζωής του ανθρώπου τόσο δραστικά ή αν θα έπρεπε να μεταβάλουμε την σειρά με την οποία ο θεός έδωσε το κάθε όργανο στον κάθε άνθρωπο. Όσον αφορά την Ελλάδα, η ορθόδοξη εκκλησία όπως και η καθολική, εγκρίνει την δωρεά ως πράξη αλληλοβοήθειας.

10 ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΙΣ
Socrates, Plato and Aristotle

11 Τα τελευταία χρόνια στο σύνολο της βιοηθικής βιβλιογραφίας εκφράζεται διεθνώς μια φιλοσοφική επιφυλακτικότητα ως προς τον εγκεφαλικό θάνατο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ηθικά διλήμματα στην ιατρική προκύπτουν και ως φιλοσοφικά διλήμματα. Η φιλοσοφική ηθική που ασχολείται με τις μεταμοσχεύσεις ασχολείται κυρίως με προβληματισμούς όπως αν υπάρχει πιθανότητα να γίνει λάθος στην διάγνωση εγκεφαλικού θανάτου και αν κατά τη διαδικασία αφαίρεσης ενός ιστού ή οργάνου θέτουμε σε κίνδυνο το δότη και την τεράστια ευθύνη που αυτός ο κίνδυνος συνεπάγεται.

12 Επιπλέον ο εγκεφαλικός θάνατος είναι και θα παραμείνει εκτεθειμένος σε φιλοσοφική αμφισβήτηση, τα βαθύτερα αίτια αμφισβήτησής του είναι τα εξής: Ο εγκεφαλικός θάνατος, σε αντίθεση με τον ως τώρα γνωστό φυσικό θάνατο, είναι ιατρογενής έννοια, συνεπεία όχι της φυσιολογικής εξέλιξης του ανθρώπινου οργανισμού αλλά της τεχνολογίας. Η σύγχυση μεταξύ του εγκεφαλικού θανάτου και του κώματος ή της χρόνιας φυτικής κατάστασης. Ο φόβος ότι τα κριτήρια του εγκεφαλικού θανάτου δεν είναι ακριβή και συνεπώς η κατάσταση αναστρέψιμη και Η αντίληψη ότι οι εγκεφαλικά νεκροί ενδεχομένως να διατηρούν κάποιες ανώτερες λειτουργίες. Προκύπτει λοιπόν ότι πρέπει να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα στο σεβασμό για το δότη και τη ζωή του καθώς και στην επιθυμία του λήπτη για ζωή.

13


Κατέβασμα ppt "Μέλη: Νικόλας, Στέλλα, Έρως. Θέμα: Μεταμοσχεύσεις, δωρεές και εμπόριο"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google