Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στάσιμα κύματα.
Advertisements

Ψηφιακές και Αναλογικές Πηγές
Βασικές έννοιες της κυματικής
ΣΥΜΒΟΛΗ ΚΥΜΑΤΩΝ.
Μηχανικά κύματα.
Ήχος Τι είναι; Πως δημιουργείται; Πως διαδίδεται;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα
Αυτο-συσχέτιση (auto-correlation)
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΗΜΑΤΩΝ
Καλή και δημιουργική χρονιά.
Ερωτήσεις Σχολικού Ποια είναι η σχέση μεταξύ εναλλασσόμενου ρεύματος και ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων; Είναι δυνατόν να δημιουργηθεί εναλλασσόμενο ρεύμα.
ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ Ηλεκτροακουστικές συσκευές που μετατρέπουν τα ηχητικά κύματα σε ηλεκτρικές μεταβολές Τάση ή ρεύμα ήχος μικρόφωνα.
4Ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΤΑΞΗ : ΑΤ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ : 22/01/2014 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΡΟΥΠΗΣ.
ΚΥΚΛΙΚΟΣ ΔΙΧΡΩΙΣΜΟΣ
ΉΧΟΣ.
Ο ΗΧΟΣ.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Σήματα και Φασματικές Μέθοδοι στη Γεωπληροφορική
Ζαχαριάδου Αικατερίνη
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Θεωρία Στοχαστικών Σημάτων: Στοχαστικές διεργασίες, Περιγραφή εργοδικών.
Κεφάλαιο 15 Κίνηση Κυμάτων
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ 1. Μεγέθη που χαρακτηρίζουν μια ταλάντωση
Το κύμα, γενικώς, μεταφέρει ενέργεια από μια περιοχή σε μια άλλη
Ήχος Γρηγόρης Δρακόπουλος.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Αντικειμενικά – Υποκειμενικά – Αρμονικά /
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Θεωρία Στοχαστικών Σημάτων: Εκτίμηση φάσματος, Παραμετρικά μοντέλα ΒΕΣ.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8
ΜΙΧΑΗΛ Ν. ΠΙΖΑΝΙΑΣ. ΜΙΧΑΗΛ Ν. ΠΙΖΑΝΙΑΣ ΜΙΧΑΗΛ Ν. ΠΙΖΑΝΙΑΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ.
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου.
5.5 ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ
Η μουσική είναι …κύμα.
ΣΥΝΟΨΗ (1) 1 Κύματα Μηχανικά κύματα Ηλεκτρομαγνητικά κύματα
Τα χαρακτηριστικά των επεξεργαστών By ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΚΕΓΙΑ ΕΠΑ-Λ ΚΡΕΣΤΕΝΩΝ!
Κ Υ Μ Α Τ Ι Κ Η.
Ο ήχος στη ψηφιακή εποχή.
Ασύρματη Μετάδοση Βασίζεται στην ιδιότητα των ηλεκτρονίων να κινούνται δημιουργώντας ηλεκτρομαγνητικά κύματα Προς όλες τις κατευθύνσεις Με την ταχύτητα.
ΗΥ231 – Εισαγωγή στην Ηλεκτρονική
Εισαγωγή, Βασικές τεχνικές συμπίεσης ήχου (PCM, ADPCM)
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8 Ηχητική Πληροφορία 19 Φεβρουαρίου, 2004 Χρυσάνθη Πρέζα, D.Sc. Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ.
1 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16) Συστήματα επικοινωνίας με ήχο και εικόνα Παραδείγματα: 1.Τηλέγραφος 2.Τηλέφωνο 3.Τηλεόραση 4.Ραδιόφωνο.
Ι΄ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΙΟΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑ 6 η -7 η Συνάντηση Οκτώβριος 2013.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 3: Παραγωγή ομιλίας Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
Φυσική για Μηχανικούς Ηχητικά Κύματα Εικόνα: Τα αυτιά του ανθρώπου έχουν εξελιχθεί να ακούν και να ερμηνεύουν ηχητικά κύματα ως φωνή ή ως ήχους. Κάποια.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός Κ Υ Μ Α Τ Ι Κ Η.
Ήχος και ομιλία Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής Π. Παπαγιάννης
Κ Υ Μ Α Τ Ι Κ Η.
Intermodulation distortion - IMD “Αρμονική παραμόρφωση δεν είναι το χειρότερο είδος Παραμόρφωσης που μπορούμε να έχουμε σε συστήματα ήχου...” Ηχητικά Συστήματα.
Τμήμα Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνας Ηλεκτρισμός Διαφάνειες και κείμενα από: P Davidovic: Physics in Biology and Medicine Χ. Τσέρτος (Πανεπ. Κύπρου)
1 ΕΠΑΛ ΑΓΡΙΝΙΟΥ Ερευνητική Εργασία ΑΤ2 Καθηγητής: Τσαφάς Α. Σχ. Ετος Θέμα: Μετατροπή του ήχου σε ηλεκτρικά σήματα και αντίστροφα.
1 Σύνθεση Ταλαντώσεων. 2 Αρχή της Ανεξαρτησίας ή Αρχή της Επαλληλίας των κινήσεων Όταν ένα κινητό εκτελεί ταυτόχρονα 2 ή περισσότερες κινήσεις, κάθε μία.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ - 2η Διάλεξη - Ανθή Χαϊδά (Ιανουάριος 2017)
O Θόρυβος στα Συστήματα Τηλεπικοινωνιών
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ ΙΙ
Το φαινόμενο ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ.
ΜΗΧΑΝΙΚΑ ΚΥΜΑΤΑ.
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017.
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ.
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
Σεραφείμ Καραμπογιάς Τι είναι σήμα;
Φυσική του ωτός και της ακοής
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 13/10/ 2018.
Ταλαντώσεις Όλες οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις του βιβλίου.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Ήχος

Περιεχόμενα Εισαγωγή Τι είναι ήχος; Χαρακτηριστικά ήχου Συχνότητα & Ύψος Ένταση

Βιβλιογραφία Καγιάφας [2000]: Κεφάλαιο 5, [link] Ηχητικά Σήματα, Νικήτας Σγούρος, Πανεπιστήμιο Πειραιά, in [pdf] Sound and Audio, notes by Theodore Hong, IC, in [pdf] Vaughan [2004]: Chapter 5 Chapman [2004]: Chapter 9 Hillman [1997]: Chapter 6 Halsal [2001]: Chapter 2, pp. 88-96

Εισαγωγή

Τι είναι ήχος; Από φυσική άποψη ένας ήχος παράγεται από μεταβολές της πίεσης που μεταδίδονται σε ένα μέσο που μπορεί να συμπιεστεί. Ο ακριβής μηχανισμός διαφέρει από περίπτωση σε περίπτωση οι βασικές αρχές της μετάδοσης και παραγωγής ήχων παραμένουν οι ίδιες: Τα μόρια όλων των φυσικών σωμάτων προτιμούν να κρατούν σταθερές αποστάσεις από τα γειτονικά τους μόρια. Όταν για οποιονδήποτε λόγο τα μόρια σε μία περιοχή συμπιεστούν και επομένως οι αποστάσεις μεταξύ τους μικρύνουν, τα μόρια της περιοχής επιδιώκουν να επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση συμπιέζοντας με τη σειρά τους τα μόρια των γειτονικών τους περιοχών κ.ο.κ. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται σε ένα µέσο μεταβολές πίεσης που μεταδίδονται με μία ορισμένη ταχύτητα. Οι συγκεκριμένες μεταβολές αποτελούν ένα ηχητικό κύμα. Όταν οι μεταβολές αυτές φτάσουν στο αυτί μας θέτουν ένα ολόκληρο μηχανισμό από μεμβράνες και οστά σε ταλάντωση και διεγείρουν κατάλληλα ορισμένα νευρικά κύτταρα με αποτέλεσμα το αίσθημα της ακοής

Τι είναι ήχος; (ΙΙ) Η ανθρώπινη φωνή παράγεται από ένα συνδυασμό ταλαντώσεων των φωνητικών χορδών που προκαλούν την ταλάντωση του αέρα που βρίσκεται στους πνεύμονες, στο λαιμό, στο στόμα και στα ιγμόρια. Pitch => Βασική συχνότητα ομιλίας (τόνος) – Βασική συχνότητα ταλάντωσης των φωνητικών χορδών Timbre => Χροιά (αρμονικές συχνότητες εξαιτίας των ανακλάσεων των ταλαντώσεων στους πνεύμονες, λαιμό, στόμα κλπ.) – Εξαρτάται από την ανατομία του ρινολαρυγγολογικού τμήματος του ανθρώπινου σώματος Ο ήχος μίας κιθάρας ή ενός βιολιού προέρχεται από την ταλάντωση μίας χορδής του οργάνου που θέτει σε παλινδρομική κίνηση τον αέρα που βρίσκεται στο αντηχείο του οργάνου. Η χροιά του ήχου που παράγουν τα περισσότερα μουσικά όργανα εξαρτάται από το σχήμα και τις υπόλοιπες φυσικές ιδιότητες του αντηχείου τους.

Χαρακτηριστικά ήχου Συχνότητα & Υψος Ένταση Αν θέλαμε να περιγράψουμε τον ήχο που παράγουν δύο πνευστά μουσικά όργανα όπως η τρομπέτα και η τούμπα θα παρατηρήσαμε ότι παρόλο που και τα δύο είναι παρόμοια όργανα, η τρομπέτα παράγει πιο ψηλούς (οξείς) ήχους από την τούμπα. Το ύψος του ήχου είναι ένα υποκειμενικό χαρακτηριστικό που σχετίζεται με ένα αντικειμενικό χαρακτηριστικό, τη συχνότητα. Ένταση Όσο μεγαλύτερη η ένταση τόσο μεγαλύτερη η δύναμη με την οποία τα μόρια του αέρα χτυπούν στο τύμπανο του αυτιού Μεγαλύτερη ένταση σημαίνει δυνατότερος ήχος

Χαρακτηριστικά ήχου => Συχνότητα & Ύψος Η συχνότητα ενός ημιτονικού ηχητικού σήματος αντιστοιχεί στον αριθμό επαναλήψεων της συνάρτηση ημιτόνου ανά δευτερόλεπτο και μετριέται σε κύκλους ανά δευτερόλεπτο ή Hertz (Hz). Ο συγκεκριμένος ορισμός της συχνότητας στηρίζεται στο γεγονός ότι το ημίτονο είναι μία περιοδική συνάρτηση. Στην πράξη πολλοί λίγοι ήχοι στη φύση είναι περιοδικοί επομένως ο ορισμός της συχνότητας που δώσαμε δε θα μπορούσε να εφαρμοστεί για την πλειονότητα των ηχητικών σημάτων αν δεν ίσχυε ότι κάθε ήχος μπορεί να αναλυθεί σε ένα άθροισμα κατάλληλων ημιτονικών σημάτων. Το γεγονός ότι υπάρχει μία τέτοια ανάλυση μας επιτρέπει να αναφερόμαστε στο φάσμα συχνοτήτων (frequency spectrum) ενός ηχητικού σήματος που αποτελεί ένα διάγραμμα του πλάτους που έχει κάθε συχνότητα που περιέχεται στο σήμα μας.

Χαρακτηριστικά ήχου => Συχνότητα & Ύψος (ΙΙ)

Χαρακτηριστικά ήχου => Συχνότητα & Ύψος (ΙΙΙ) Κάθε ήχος μπορεί να αναλυθεί σε ένα άθροισμα ημιτονικών συναρτήσεων με διάφορα πλάτη και φάσεις και με συχνότητες οι οποίες είναι ακέραια πολλαπλάσια μίας θεμελιώδους συχνότητας (fundamental frequency - pitch). Οι συχνότητες αυτές ονομάζονται αρμονικές (harmonic frequencies) και το πλήθος και το σχετικό τους πλάτος είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνες για το υποκειμενικό αίσθημα της χροιάς ενός ήχου. Η αρμονική συχνότητα με το μεγαλύτερο πλάτος καθορίζει και το ύψος (οξύτητα) του ήχου και συνήθως πάλι η συχνότητα αυτή είναι η θεμελιώδης συχνότητα. Η αντιστοιχία μεταξύ ύψους και συχνότητας δεν ισχύει πάντα. Για παράδειγμα το ύψος αρκετά δυνατών ήχων συνήθως είναι χαμηλότερο από ότι το ύψος ασθενών ήχων με την ίδια συχνότητα. Για να γίνει αντιληπτός ένα ήχος από το ανθρώπινο αυτί θα πρέπει να έχει συχνότητες μεταξύ 20 και 20000 Hz.

Χαρακτηριστικά ήχου => Συχνότητα & Ύψος (ΙV)

Χαρακτηριστικά ήχου => Συχνότητα & Ύψος Θόρυβος Ένα ηχητικό σήμα που διαθέτει ένα πλήρες σύνολο συχνοτήτων ονομάζεται θόρυβος (noise). Η τεχνική χρήση του όρου θόρυβος είναι αρκετά διαφορετική από την καθημερινή χρήση του: Ένα δυνατός οξύς ήχος που στην καθημερινή ζωή θα τον χαρακτηρίζαμε ως θόρυβο έχει ένα αρκετά καθορισμένο φάσμα συχνοτήτων και επομένως δεν αποτελεί θόρυβο με την τεχνική σημασία του όρου

Χαρακτηριστικά ήχου => Ένταση Η υποκειμενική αίσθηση της έντασης ενός ήχου είναι συνδεδεμένη με την ισχύ του ηχητικού σήματος που διεγείρει το αυτί μας. Η κύρια αιτία για την οποία ήχοι έχουν διαφορετικές εντάσεις είναι ότι πιέζουν με διαφορετική δύναμη το τύμπανο του αυτιού μας. Τα ηλεκτρικά σήματα έχουν και αυτά ισχύ, η στιγμιαία τιμή της οποίας είναι ανάλογη του τετραγώνου των διαφορών τάσης που προκαλούν στο μέσο στο οποίο διαδίδονται. Η ολική ισχύ ενός ηλεκτρικού σήματος προέρχεται από την άθροιση όλων των στιγμιαίων τιμών της ισχύος στη μονάδα του χρόνου. Η μέση τιμή της ισχύος στην περίπτωση αυτή είναι ανάλογη της μέσης τιμής του αθροίσματος των τετραγώνων των διακριτών τιμών από τις οποίες συντίθεται το σήμα μας.

Χαρακτηριστικά ήχου => Ένταση (ΙΙ) Μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις μεταξύ σημάτων βασισμένοι στην ισχύ τους. Για να συγκρίνουμε την ισχύ δύο ηχητικών σημάτων συγκρίνουμε το λόγο των ισχύων τους: Για δύο σήματα με ισχύ PΑ & PB, η διαφορά έντασης είναι: (Διαφορά ‘Εντaσης) =10 log(PΑ / PB) (σε db - Decibel) Μια αύξηση της τάξης των 3dB αντιστοιχεί σε διπλασιασμό της έντασης. Ενώ μια αύξηση 30dB αντιστοιχεί σε 1000σμό. Η ανθρώπινη ακοή ταιριάζει με την λογαριθμική κατανομή: Χοντρικά, 1 dB είναι η μικρότερη αντιληπτή διαφορά στην ένταση ενός ήχου (loudness), ανεξάρτητα του επιπέδου αναφοράς. Μέγιστη αντοχή στα 120dB. Σε τι αντιστοιχεί; Πόσο είναι ένα σήμα 0dB;

Ένταση (ΙΙΙ) Η ένταση μειώνεται ανάλογα με το τετράγωνο της απόστασης. Χαρακτηριστικά ήχου => Ένταση (ΙΙΙ) Η ένταση μειώνεται ανάλογα με το τετράγωνο της απόστασης. Η ένταση του ισχυρότερου ήχου που μπορούμε να αντέξουμε είναι 1012 φορές μεγαλύτερη από τον ασθενέστερο ήχο που μπορούμε να αντιληφθούμε. Η ένταση ενός ήχου δίνεται από τη σχέση: Ένταση = (Πλάτος Πίεσης)2/2ρc (watt / m2) ρ = η πυκνότητα του μέσου στο οποίο διαδίδεται ο ήχος c = η ταχύτητα του ήχου στο μέσο Ο ασθενέστερος ήχος που μπορούμε να αντιληφθούμε στον αέρα είναι: 0.6 x 10-12 watt/m2 Τα db spl (sound pressure level) εκφράζουν την ένταση του ήχου σε σχέση με την ένταση του ασθενέστερου ήχου που μπορούμε να αντιληφθούμε