ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «Η Φυσική Επιλογή ως Vera Causa» Η διαδικασία εξέλιξης των ειδών στον πλανήτη και οι θέσεις των φυσικών και ανθρωπιστικών επιστημών Υπεύθυνοι καθηγητές: Α. Ι. Καλαμάτας – Μαρία Κακαρίδου
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ : Βασικός σκοπός της έρευνας είναι να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες τις αντιλήψεις για τη ζωή και τα φαινόμενα που σχετίζονται με αυτή, καθώς και τις γνώσεις γύρω από τους ζωντανούς οργανισμούς, από την εποχή του Δαρβίνου και την πρόταση της φυσικής επιλογής ως την μόνη «αληθή αιτία» («Vera Causa») στη διαδικασία εξέλιξης των ειδών, ως τις μέρες μας, με τις θέσεις των φυσικών επιστημών συγκριτικά και με αυτές των ανθρωπιστικών.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες της Δαρβινικής θεωρίας; Γιατί οι πληθυσμοί των διάφορων ειδών δεν αυξάνονται από γενιά σε γενιά με ρυθμό γεωμετρικής προόδου αλλά, αν εξαιρεθούν οι εποχικές διακυμάνσεις, τα μεγέθη των πληθυσμών παραμένουν σχετικά σταθερά; Γιατί στους πληθυσμούς ατόμων ενός είδους υπάρχει μια τεράστια ποικιλομορφία όσον αφορά τα φυσικά χαρακτηριστικά των μελών τους; Πως αναδεικνύεται το νευτώνιο μοντέλο ορθής επιστημονικής θεωρίας («Vera Causa») μέσα από τη σύγχρονη διάγνωση του Δαρβινικού κειμένου; Κατά πόσο η θεωρία αυτή, γίνεται αποδεκτή από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, όπως Θεολογία και η Φιλοσοφία;
20/09/2012 - Έναρξη του προγράμματος Εισαγωγή Χωρισμός ομάδων
Ομάδα 1: W.A.T.CH Καμπουρόπουλος Γιάννης Παντελής Διονύσης Χιωτέλλης Βύρων Βρουλιώτης Ραφαήλ
Ομάδα 2: B.R.A.V- O Βελισσαρίου Μαρία Πουργιάζου Γαρουφαλάνθη Αντωνιάδης Μιχάλης Ποδηματής Μαρίνος Ρουκουνιώτη Ειρήνη
Ομάδα 3: Τσακανιά Σωτηρία Μυρογιάννη Στέλλα Δουμούζη Ευδοξία Βασίλαρος Παναγιώτης Κυρβουγιούκης Νέστορας
Ομάδα 4: Mare Grosso Λεβεντέλης Δημήτρης Μιχαήλ Γιώργος Σίμος Στέλιος Κουντουρέλλη Χαρά
Τα ντοκουμέντα που συμβουλευτήκατε και θα αξιοποιήσετε ως βιβλιογραφία Στο ημερολόγιό σας, χρειάζεται να περιλαμβάνονται τα παρακάτω στοιχεία: Η ημερομηνία Τα ντοκουμέντα που συμβουλευτήκατε και θα αξιοποιήσετε ως βιβλιογραφία Οι έρευνες που κάνατε και ο βηματισμός τους Οι επισκέψεις που κάνατε, Τα προβλήματα που συναντήσατε Τα συναισθήματά σας Η οργάνωση της επόμενης ερευνητικής σας δραστηριότητας ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ …… ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΙΧΑΛΗΣ ……
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Όνομα: ……………….., Επώνυμο: ……………………………… Προσωπικό Ημερολόγιο Φύλλο 1ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Όνομα: ……………….., Επώνυμο: ……………………………… Ονοματεπώνυμο των Μελών της Ομάδας: ………………………………, ………………………., …………………., ……………………………………., …………………………, ……………………………, Ονοματεπώνυμο Εκπαιδευτικών: …………………………………………., …………………………………… Θέμα: …………………………………………… Τι σχετικό με το θέμα έχετε μάθει στο σχολείο, τι έχετε ακούσει από άλλες πηγές, ποιες εμπειρίες και ποια ενδιαφέροντα, σας οδήγησαν να το επιλέξετε; 1... 2... 3...
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ Προσωπικό Ημερολόγιο Ονοματεπώνυμο ……………………………. Ημερομηνία …../…./….. Εργασία για…. ………………………………….. ………………………… Περιγραφή της Διαδικασίας …………………………………… ……………………………… Χώρος Τάξη, Αίθουσα Η/Υ Απολογισμός Τι με δυσκόλεψε Τι μου άρεσε Τι με ενθουσίασε ………………………………………………. ………………………………………………….. Παρατηρήσεις ή παραινέσεις των εκπαιδευτικών (Προαιρετικά) …………………………..……
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Προβληματική ΟΜΑΔΑ …… Σύντομη Παρουσίαση της Προβληματικής ……………………………….. ……………………………………….. ……………………………… ………………………………………… …………………………………………… ………………….. Πλαίσια Αναφοράς / Πτυχές της Προβληματικής Μέθοδοι/Ερευνητικά Εργαλεία
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Ερευνητική Δραστηριότητα ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ημερομηνία …../…./…. Σύντομη Παρουσίαση της Ερευνητικής Δραστηριότητας ……………………. ………………. …………….. Ερωτήματα/Προβληματισμοί …………………….. …………………………… Ντοκουμέντα/Μαρτυρίες ……………………….. ………………………………… Μέθοδος/Εργαλεία Έρευνας …………………………. ………………………………. Απολογισμός/Συμπεράσματα ………………………………
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Απολογισμός Ερευνητικής Δραστηριότητας ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ Εργασία για…. Ποιος έκανε κάτι ιδιαίτερο; ………………………………….. ………………………… Περιγραφή της Διαδικασίας …………………………………… ……………………………… Ο Μιχάλης ……….., Η Κατερίνα ………, Ο ………. ……………., Η ………….. …………, Χώρος Τάξη, Αίθουσα Η/Υ Απολογισμός Τι μας δυσκόλεψε Τι μας άρεσε Τι μας ενθουσίασε ………………………………………………. ………………………………………………….. Παρατηρήσεις ή παραινέσεις των εκπαιδευτικών (Προαιρετικές) …………………………..……
Οργάνωση Έκθεσης-Φακέλου ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Οργάνωση Έκθεσης-Φακέλου ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Αναφορές των ντοκουμέντων (Πληροφορίες που θα συμπεριληφθούν στη βιβλιογραφία ) Περιεχόμενο των ντοκουμέντων (λέξεις κλειδιά και/ή σημαντικές πληροφορίες Οριστική θέση μέσα στην Ερευνητική Εργασία N° 1 Γράφημα ……………… 1ο Μέρος (τίτλος) 1.1 N° 2 Χαρτόνι Εργασίας (σχηματική αποτύπωση) ………………. N° 3 N° 4 N° 5 N° 6 N° 7 N° 8
27/09/10 - Εκπαιδευτικό Συμβόλαιο Δηλώνω ότι θα συνεισφέρω με όλες τις δυνάμεις ώστε να ολοκληρωθεί το Πρόγραμμα με θέμα: «Η Φυσική Επιλογή ως Vera Causa» Η διαδικασία εξέλιξης των ειδών στον πλανήτη και οι θέσεις των φυσικών και ανθρωπιστικών επιστημών ΟΝΟΜΑ ΤΑΞΗΣ – ΟΜΑΔΑΣ ……………………………………………………………………………………………………………….. Αποδεχόμαστε τους παρακάτω κανόνες της ομάδας: Προσπάθεια Αλληλοβοήθεια Ομαδικό πνεύμα Σεβασμός προς τους συμμαθητές και τους καθηγητές Ησυχία και συνεργασία Όλοι να συμμετέχουν (να εκφράζουν γνώμη) Διάλογος και όχι μονόλογος Ευχάριστη ατμόσφαιρα Καθοδηγητικός συμβουλευτικός ο ρόλος του εκπαιδευτικού Διαμόρφωση αίθουσας από πριν και μετά το project ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε περίπτωση που συμφωνείτε με τους παραπάνω κανόνες βάλτε ένα × στο κύκλο. Σε περίπτωση που επιθυμείτε να συμπληρώσετε κι άλλους κανόνες, να τους γράψετε παρακάτω: 1. 2.
4/10/2012 – προβληματική – Δαρβίνος - Βιογραφία Οι βασικοί άξονες της Δαρβινικής θεωρίας Οι αντιλήψεις περί των φαινομένων της ζωής από την αρχαιότητα έως το Δαρβίνο Οι αντιλήψεις περί των φαινομένων της ζωής στις θρησκείες των λαών
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία Αποτελέσματα από: Συγγραφέας=MAYR Populations, species and evolution: an abridgment of animal species and evolution Mayr, Ernst - 1970 . -- 591.38 ΜΑΥ Principles of systematic zoology. - (Biological science series) Mayr, Ernst Ashlock, Peter D., - c1991 . -- 591.012 ΜΑΥ The growth of biological thought:diversity, evolution and inheritance Mayr, Ernst - 1982 . -- 570.9 MAY Τι είναι η εξέλιξη : από τα βακτήρια στον άνθρωπο: γεγονότα, αποδείξεις και αλήθειες Mayr, Ernst Diamond, Jared M., - 2005 . -- 576.8 MAY . -- 576.8 MAY Αυτή είναι η βιολογία :η επιστήμη του έμβριου κόσμου Mayr, ErnstΛαντζούνη , Μαρίνα , Σμοκοβίτη , Βασιλική Μπέττυ , - 2002 . -- 570 MAY Η ανάπτυξη της βιολογικής σκέψης: ποικιλότητα, εξέλιξη και κληρονομικότητα Mayr, Ernst Σφενδουρακης , Σπύρος , - 2008 . -- 570.9 MAY . -- 570.9 MAY
Ομάδα 1: W.A.T.CH Οι βασικοί άξονες της Δαρβινικής θεωρίας Εργασία: Καμπουρόπουλος Γιάννης Παντελής Διονύσης Χιωτέλλης Βύρων Βρουλιώτης Ραφαήλ Εργασία: Οι βασικοί άξονες της Δαρβινικής θεωρίας
Ομάδα 2: B.R.A.V- O Βελισσαρίου Μαρία Πουργιάζου Γαρουφαλάνθη Αντωνιάδης Μιχάλης Ποδηματής Μαρίνος Ρουκουνιώτη Ειρήνη Εργασία: Οι αντιλήψεις περί των φαινομένων της ζωής από την αρχαιότητα έως το Δαρβίνο
Ομάδα 3: The magnificent five Τσακανιά Σωτηρία Μυρογιάννη Στέλλα Δουμούζη Ευδοξία Βασίλαρος Παναγιώτης Κυρβουγιούκης Νέστορας Εργασία: Δαρβίνος - Βιογραφία
Ομάδα 4: Mare Grosso Λεβεντέλης Δημήτρης Μιχαήλ Γιώργος Σίμος Στέλιος Κουντουρέλλη Χαρά Εργασία: Οι αντιλήψεις περί των φαινομένων της ζωής στις θρησκείες των λαών