Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό 2018-19) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Ασκήσεις #2 Μέγεθος και Μάζα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΥΜΒΟΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΡΙΘΜΟΙ ΟΞΕΙΔΩΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΗ ΔΟΜΗ
Advertisements

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ «ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ»
Οριστική. Όταν θέλουμε να δώσουμε πληροφορίες για ένα γεγονός ή μια κατάσταση, χρησιμοποιούμε την οριστική Πηγαίνω στο σχολείο.Γύρισα στο σπίτι Οι αρνητικές.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.1 (Β): ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ (α) Η χημική συμπεριφορά των στοιχείων είναι περιοδική συνάρτηση του ατομικού τους αριθμού. (Περιοδικός.
Στοιχειώδη Σωμάτια ΙΙ (8ου εξαμήνου, εαρινό ) Χ. Πετρίδου & Κ. Κορδάς Μάθημα 3α Ενεργός διατομή και μέση ελεύθερη διαδρομή Λέκτορας Κώστας Κορδάς.
Ενότητα 3: Αλληλεπίδραση Ύλης - Ακτινοβολίας Όνομα Καθηγητή: Χριστόφορος Κροντηράς Τμήμα Φυσικής.
Μάθημα 6 Η γενιά του Η γενιά του 80΄ ή Νέα Αθηναϊκή Σχολή.
Γεωχημεία Ενότητα 1: Γεωχημικές διεργασίες στο εσωτερικό της γης Χριστίνα Στουραϊτη Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ: ΣΤΗ ΔΙΑΠΑΣΩΝ
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Νίκος Κ. Μπάρκας ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ II εισαγωγή στον βιοκλιματικό.
Από τα κουάρκ μέχρι το Σύμπαν: Μια σύντομη περιήγηση
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ρύπανση του νερού με τοξικές ουσίες
Παλινδρόμηση – Συσχέτιση
Τι είναι οξείδωση και αναγωγή;
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ένα από τα τμήματα του project της Α λυκείου το Α5 ασχολήθηκε με την καταγραφή των περισσότερων μουσικών ειδών . Κατά τη διάρκεια της εργασίας.
Περιοδικός Πίνακας Λιόντος Ιωάννης Lio.
Περιοδικός Πίνακας Λιόντος Ιωάννης Lio.
Σχετική ατομική και μοριακή μάζα
To ατομικό Πρότυπο του Bohr
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
Α. Α. Αργυρίου – Τμήμα Φυσικής – Τομέας Εφαρμοσμένης Φυσικής
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΗ ΔΟΜΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ
Γραφολογία Πώς ο γραφικός χαρακτήρας συμβάλλει στον εντοπισμό των δραστών και την ανάλυση του ψυχολογικού τους προφίλ Πηγή: Brian Innes, Το προφίλ του.
Ηλιακό Σύστημα.
Ι. Τα κλασικά πρότυπα. Η δομή του ατόμου.
ΠΑΡΑΘΥΡΕΟΕΙΔΕΙΣ (Γενικά)
OI TΡEIΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ Οι τρεις Ιεράρχες ,προστάτες των γραμμάτων και των εκπαιδευτικών, γιορτάζουν στις 30 Ιανουαρίου.
Εντάξει, γνωρίζουμε ότι όλες οι συσκευές λειτουργούν με
ΥΔΡΟΓΟΝΟ (H).
Βρισκόμαστε σ’ ένα σχολικό εργαστήριο, όπου ο δάσκαλος της Χημείας μιλά για το Ουράνιο (U), μετά από απορία κάποιου μαθητή του. Είχε προηγηθεί το μάθημα.
To ατομικό Πρότυπο του Bohr
ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΟΜΗΛΙΚΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
ΤΟ ΑΤΟΜΙΚΟ ΡΟΛΟΙ.
6.2. ΑΝΑΣΑΡΚΟΕΙΔΕΣ ΤΩΝ ΚΥΝΑΡΙΩΝ
ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΒΑΠΤΙΣΗ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Τάξη: Γ2
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Μάθημα 15 β-διάσπαση – Α' μέρος.
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Μάθημα 12 α-διάσπαση Κ. Κορδάς.
Παραδόσεις Μαθημάτων Δασοκομίας Πόλεων μάθημα 9ο
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Μάθημα 4 Mέγεθος πυρήνα Κώστας.
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Ασκήσεις #2 Μέγεθος και Μάζα.
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Μάθημα 5 Μάζα πυρήνα, ενέργεια.
Οικιακή Οικονομία Α’ Γυμνασίου Μάθημα 6ο. Διδάσκων καθηγητής
Γιώσα Σμαρώ Μελλίδου Κατερίνα Παπαδήμου Ελένη
Two Theories of Bonding
Φασματοσκόπιο Κωδ.F/9 Τεχνικά χαρακτηριστικά.
العنوان الحركة على خط مستقيم
ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
מבנה האטום (היסודות ומבנה האטום)
ΕΝΕΡΓΕΙΑ 7s_______ 7p_________ 7d____________ 7f_______________
XPS GVHD: TS Lê Vũ Tuấn Hùng Học viên thực hiện: - Lý Ngọc Thủy Tiên
الكيــمــيــــــــــــاء
У циљу обезбеђења полазног момента статори једнофазних асинхроних мотора увек су снабдевени са двофазним намотајима. Принципијелна шема извођења једнофазних.
М.Әуезов атындағы орта мектебі
Nuklearne reakcije Radioaktivni raspadi - spontani nuklearni procesi (reakcije) Prva umjetna nuklearna reakcija (Rutherford 1919.): 14N (,p) 17O projektil.
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 h.m..
Φάσματα περιστροφής πολυατομικών μορίων
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Ασκήσεις #2 Μέγεθος και Μάζα.
Μοντέλα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών
دانشیار فیزیک هسته ای دانشگاه پیام نور
برنامه ریزی کاربری اراضی شهری
ΕΑΠ – ΠΛΗ24 1η ΟΣΣ.
ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Л.11. Фізіка малекул 1. Паняцце аб хімічнай сувязі 2. Валентнасць
Στοιχεία Πυρηνικής Φυσικής και Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Μάθημα 24 Μποζονικός διαδότης,
Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό ) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Μάθημα 9 Μοντέλο σταγόνας: “Hμιεμπειρικός.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
Δημοτικό Σχολείο Λυκαβηττού (Κ.Α’ )
ΑΤΟΜΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΜΑΖΑΣ (1 amu)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πυρηνική Φυσική και Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (5ου εξαμήνου, χειμερινό 2018-19) Τμήμα T2: Κ. Κορδάς & Δ. Σαμψωνίδης Ασκήσεις #2 Μέγεθος και Μάζα πυρήνα. Ενέργεια σύνδεσης και το Q μιάς αντίδρασης. Κοιλάδα σταθερότητας. Κώστας Κορδάς Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Πυρηνική & Στοιχειώδη, Αριστοτέλειο Παν. Θ/νίκης, 31 Οκτωβρίου 2018

Άσκηση 2.1: Μέγεθος πυρήνων α) Πόση είναι η ακτίνα του πυρήνα 2 2 28 4 Po (πολώνιο); β) Πόση είναι η ταχύτητα ενός σωματιδίου α (άλφα) με κινητική ενέργεια 5.41 MeV; Το θεωρείτε σχετικιστικό ή όχι; γ) Πόσο χρόνο χρειάζεται ένα σωματίδιο α (άλφα) με κινητική ενέργεια 5.41 MeV ώστε να διασχίσει έναν πυρήνα 2 2 2 8 4 Po (πολωνίου);

Άσκηση 2.2 : ενέργεια σύνδεσης και πυρηνικές αντιδράσεις α και γ διάσπασης Πρόβλημα 4.5 του βιβλίου σας α) Δείξτε ότι το 8Be μπορεί να διασπαστεί σε δύο α-σωμάτια. β) ∆είξτε ότι το 1 2C δεν μπορεί να διασπαστεί σε τρία α-σωμάτια. γ) Γίνεται (χωρίς βοήθεια) η αντίδαραση 2Η + 4Ηe → 6Li + γ ? Δίνονται: 1 amu = 931.49 MeV/c2 και 1 eV = 1.6 x 10- 1 9 J m(n) = 939.57 MeV , m(p) = 938.27 MeV m(e) = 0.511 MeV, m(γ)=0, m(ν) = 0 Πίνακας 4.2 του βιβλίου σας Σημείωση: Ό,τι δεν το χρειάζεστε γι αυτή την άσκηση, θεωρήστε το δεδομένο για τις επόμενες ασκήσεις.

Άσκηση 2.3 : ενέργεια σύνδεσης και πυρηνικές αντιδράσεις σχάσης Αν ένα νετρόνιο (n), έστω με αμελητέα κινητική ενέργεια, προσκρούσει σε έναν πυρήνα 2 3 5 U μπορεί να τον διασπάσει σε δύο ελαφρύτερους πυρήνες με ταυρόχρονη έκλυση δύο ή περισσότεροων νετρονίων. Αν έχουμε την πυρηνική αντίδραση “σχάσης ουρανίου” n + 2 3 5 U → 1 3 7Cs + 9 4Rb + 5n α) Υπολογίστε τη ενέργεια που εκλύεται κατά τη διάσπαση ενός πυρήνα 2 3 5 U σύμφωνα με την παραπάνω αντίδραση. β) Αν διασπαστεί ένα γραμμάριο 2 3 5 U σύμφωνα με την αντίδραση αυτή, πόση ενέργεια θα παραχθεί; γ) Συγρίνετε την ενέργεια που βρήκατε στο ερώτημα β) με την ενέργεια που παράγεται κατά την καύση ενός γραμμαρίου λιγνίτη (άνθρακα, που δίνει περίπου 33kJ/g). Δίνονται οι μάζες: M( 2 3 5 U) = 235.044 amu, M(1 3 7Cs) = 136.907, M(9 4Rb) = 93.926 amu

Άσκηση 2.4 : ενέργεια σύνδεσης και Q-value αντίδρασης Γίνονται αυθόρμητα οι παρακάτω αντιδράσεις; a) 4Ηe + n → 5Ηe , b) 5Ηe → 4Ηe + n ; μάζα νετρονίου 939.6 MeV/c2 μάζα πρωτονίου 938.3 MeV/c2

Άσκηση 2.5: Σύντηξη υδρογόνου για παραγωγή ηλίου στον Ήλιο Πόση ενέργεια θα ελευθερόνονταν αν το δευτέριο ( 2Η ) μπορούσε να παράγει ήλιο ( 4He ) με την ακόλουθη αντίδραση σύντηξης? 2Η + 2Η → 4He Δίνονται – ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΜΟΝΟ Ο,ΤΙ ΔΙΝΕΤΑΙ ΕΔΩ: - Ενέργειες Σύνδεσης (B): B(4He) = 28.30 MeV , Β(2Η) = 2.2 MeV, Β(3Η) = 8.48 MeV

Άσκηση 2.6 : ενέργεια σύνδεσης – το σταθερότερο Α από όλα (Πρόβλημα 4.6 του βιβλίου των Cottingham&Greenwood): Θεωρήστε τους πυρήνες με μικρό μαζικό αριθμό Α και Ζ=Ν=Α/2. α) Αγνοώντας τον όρο της ενέργειας ζευγαρώματος, δείξτε ότι ο ημιεμπειρικός τύπος μάζας (του Weitzecker) δίνει για την ενέργεια σύνδεσης ανά νουκλεόνιο: B/A = a – b A-1/3 – (d/4) A 2/3 β) Δείξτε ότι η έκφραση αυτή έχει μέγιστη τιμή για Ζ = Α/2 = 26 (σίδηρος)

Άσκηση 2.7 : κοιλάδα σταθερότητας – το σταθερότερο Ζ σε συγκεριμένο Α Θεωρήστε τους πυρήνες με μικρό μαζικό αριθμό Α=14. Λαμβάνοντας υπ' όψιν όλους τους όρους στον ημιεμπειρικό τύπο μάζας του Weitzecker α) Γράψτε την μαθηματική έκφραση για τη μάζα των πυρήνων με Α=14, σαν συνάρτηση του Ζ των πυρήνων. β) Σχεδιάστε τη μάζα των πυρήνων με Α=14, σαν συνάρτηση του Ζ των πυρήνων, από Ζ=5.5 έως 8.5 (δηλαδή να κάνετε την καμπύλη για κάθε τιμή του Ζ, όχι μόνο για ακέραιες τιμές) γ) Δείξτε ότι ο όρος της ενέργειας ζευγαρώματος προκαλεί την χάραξη δύο καμπυλών. Σε ποιά από τις δύο καμπύλες θα περιμένατε να βρίσκεται ο πιό σταθερός πυρήνας με Α=14; Στην καμπύλη “άρτιο-άρτιο”, ή στην καμπύλη “περιττό-περιττό”; δ) Υπολογίστε τις μάζες των πυρήνων 1 46C , 1 47Ν και 1 48Ο . Ποιός πυρήνας είναι πιό σταθερός από τους τρείς τους; Σε ποιά από τις δύο καμπύλες που σχεδιάσατε παραπάνω ανήκει αυτός ο σταθερός πυρήνας;

Άσκηση 2.8: Πόσα β-σταθερά για κάθε Α, και άρα πόσα β-σταθερά μέχρι Α~200; Πρόβλημα 4.9 του βιβλίου των Cottingham&Greenwood): Με βάση τις διαφορετικές ιδιότητες των πυρήνων με άρτιο Α και με περιττό Α, εξηγήστε γιατί υπάρχουν περίπου 300 β-σταθεροί πυρήνες με μάζες μέχρι αυτή του 20983Βi . Ποιός έιναι λοιπόν ο μέσος αριθμός ισοτόπων ανά στοιχείο;