ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Advertisements

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
Ανάπτυξη της προσωπικότητας Ο κύκλος της ζωής Κομοτηνή 19/10/2011 Βορβολάκος Θεοφάνης Λέκτορας ΔΠΘ.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ακαδημαϊκό Έτος Χειμερινό Εξάμηνο.
Erick Erikson ( ) Αργυρούλα Καλαϊτζάκη Επικ. Καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας.
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος. Διδακτική των Μαθηματικών. Υπεύθυνος Καθηγητής: Χ. Λεμονίδης Φοιτήτρια: Ε. Δαϊκοπούλου 1.
ΣΩΜΑΤΟΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Οι Σωματόμορφες Διαταραχές είναι ψυχικές διαταραχές που παρουσιάζονται με τη μορφή σωματικών διαταραχών. Το βασικό τους χαρακτηριστικό.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ > ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Κίνηση.
Θ. Καλλινικάκη, Θεωρία κοιν εργασίας. Εισαγωγή ΘΕΩΡΙΑ ΚΟΙΝ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ Εισαγωγή: το διεπιστημονικό υπόβαθρο της κοινωνικής εργασίας Καθηγήτρια Θ. Καλλινικάκη,
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ E.ERIKSON, D.WINNICOTT, L.KOHLBERG ΚΑΙ J.FOWLER ΣΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΣΧΟΛΕΙΟ). ΕΘΝΙΚΟ.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
Στοιχεία Ψυχοδυναμικής Θεωρίας Κομοτηνή 02 /10/201 2 Θεοφάνης Βορβολάκος Ψυχίατρος Λέκτορας ΔΠΘ.
"Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου
Η Ψυχοδυναμική Προσέγγιση της Αρρώστιας και της Αναπηρίας
Η Γνωστική εξελικτική θεωρία του Jean Piaget
Όταν η Ιθάκη κηρύσσει τον πόλεμο στο ταξίδι
Καλλιρρόη Παπαδοπούλου
Βασικά θεωρητικά σημεία της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας
Η Διασκεδαστική Μάθηση Συμβάλλει στην Καλή Μάθηση
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ο γονικός ρόλος στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού
Εργασία, ψυχαγωγία, κατάρτιση
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Μεθοδολογία έρευνας στην κινητική αγωγή και μάθηση
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α1 To σχολείο που ήταν οι δικοί μου, το σχολείο που είμαι και το σχολείο που θα ήθελα να είμαι.
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΜΕ ΤΗ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΣΣΑ
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Βρεφική Ηλικία.
Καλώς ήρθατε στο Νηπιαγωγείο
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Μια θεωρηση τησ συναισθηματικησ ανατπτυξησ
ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ Διδάσκων: κ
Διάλεξη 3: Θεωρίες για την ηθική ανάπτυξη των παιδιών
Εαρινό εξάμηνο 2018 Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ τησ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΤα ΤΟΝ PIAGET
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΙΑΚΩΒΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΑ ΣΑΟΥΛΛΗ ΚΑΝΤΡΙΕΛΑ ΧΥΣΜΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΕΝΕΓΑΚΗ.
Οικογενειακός γραμματισμός: Δομημένες Δραστηριότητες Ανάγνωσης
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Θεωρίες Προσωπικότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
Ελεύθερος χρόνος, προσωπική ανάπτυξη και ευεξία
ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
Τι ενδιαφέρον παρουσιάζει;
H γνωστικο-εξελικτική προσέγγιση
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μανινασ νικολαοσ Παγιδασ κωνσταντινοσ-εφραιμ
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
Βασικά θεωρητικά σημεία της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας
Σχεδιασμός Παρέμβασης- Δραστηριότητας Πλαίσιο & μάθηση M
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη
Αποτίμηση Επιχειρήσεων Ενότητα 3
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου ΕΚΠΑ/ΤΕΑΠΗ
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 3 : ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
Ο ερμηνευτικός διάλογος
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Περίγραμμα Μαθήματος
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
Σύλληψη-Εγκυμοσύνη-Τοκετός – Ανάπτυξη βρέφους
Γνωστική ανάπτυξη Piaget
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνική ανάπτυξη και ανάπτυξη της προσωπικότητας στη μέση παιδική ηλικία: I ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ 2018-19 Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη ΕΚΠΑ/ΤΕΑΠΗ

1.Έννοια του εαυτού 2.Αναπτυξιακές συγκρούσεις 3. Hθικότητα

Βασική βιβλιογραφία Craig,J. & Baucum, D. (2007) Η Ανάπτυξη του Ανθρώπου. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση (Τόμος Α). Feldman, R.S. (2009) Εξελικτική Ψυχολογία. Δια Βίου Μάθηση. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg (Τόμος Α) Cole, M. & Cole, S. (2001) Η Ανάπτυξη των Παιδιών. Αθήνα: Gutenberg Kουγιουμουτζάκης, Γ. (Eπιμέλεια Έκδοσης), (1995). Aναπτυξιακή ψυχολογία : παρελθόν, παρόν και μέλλον. Hράκλειο, Kρήτη: Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης

Η έννοια του εαυτού Στη μέση παιδική (σχολική) ηλικία

Η έννοια του εαυτού Οι αλλαγές στην έννοια του εαυτού κατά τη μέση παιδική ηλικία εστιάζονται Στο πως ορίζουν τώρα τα παιδιά τον εαυτό τους (αυτοαντίληψη) Στην εμφάνιση νέας αίσθησης στη σύγκριση με τους άλλους και στη σχετική θέση τους ως προς τους συνομηλίκους (κοινωνική σύγκριση) Στην αυτοεκτίμηση

Η έννοια του εαυτού Η αυτοαντίληψη: από τα σωματικά στα ψυχολογικά χαρακτηριστικά Ως αποτέλεσμα των αυξημένων γνωστικών και άλλων δεξιοτήτων, παρατηρείται μετατόπιση Από το … «είμαι καλός στο τρέξιμο» … Στο … «είμαι φιλικός και βοηθάω τους άλλους» Αντιλαμβάνονται δηλαδή τον εαυτό (και τους άλλους) λιγότερο ως προς τα σωματικά χαρακτηριστικά και τις δραστηριότητες και περισσότερο ως προς τα ψυχολογικά γνωρίσματα τα οποία θεωρούν ότι είναι σχετικά μόνιμα

Η έννοια του εαυτού Η αυτοαντίληψη: από πιο απλοϊκή σε περισσότερο σύνθετη «είμαι πολύ καλός στο μπάσκετ αλλά δεν έχω καλή τεχνική στο ποδόσφαιρο» Κατανοούν τις δεξιότητες και τα όριά τους (και των άλλων) με μεγαλύτερη ακρίβεια και αντικειμενικότητα, καταλαβαίνει ότι μπορεί να είναι καλό σε κάποια πράγματα αλλά σε άλλα όχι και αναζητούν έργα στα οποία μπορούν να είναι πιο παραγωγικά.

Η έννοια του εαυτού Η αυτοαντίληψη: σταδιακά διαφοροποιείται και περιλαμβάνει αξιολογήσεις σε διαφορετικούς τομείς Π.χ. Προσωπικός τομέας Εξωτερική εμφάνιση Σωματικές δυνατότητες Σχέσεις με τους άλλους Ακαδημαϊκός τομέας Συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα (Feldman, 2009, α τόμος)

Η έννοια του εαυτού Κοινωνική σύγκριση: μια διεργασία κατά την οποία τα παιδιά αυτό-προσδιορίζονται σε σχέση με τους άλλους, κυρίως τους συνομηλίκους. Αξιολογούν δηλαδή τη συμπεριφορά τους, τις ικανότητες, γνώσεις κλπ. Μέσα από τη σύγκριση με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά των άλλων.

Η έννοια του εαυτού Αυτοεκτίμηση: η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής εικόνας του εαυτού-έχει αξιολογικό χαρακτήρα. Είναι η συνολική και η επιμέρους θετική και αρνητική αυτοαξιολόγηση του ατόμου. Παρουσιάζει ανάπτυξη στη μέση παιδική ηλικία, λόγω κοινωνικής σύγκρισης αλλά και ανάπτυξης προσωπικών κριτηρίων αξιολόγησης. Σε μικρότερη ηλικία η αυτοεκτίμηση είναι πιο σφαιρική , αργότερα όμως διαφοροποιείται και μπορεί να είναι υψηλότερη σε έναν τομέα και χαμηλότερη σε έναν άλλο (Harter, 1990)

Η έννοια του εαυτού Αυτοεκτίμηση: η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής εικόνας του εαυτού. Η κλίμακα αυτοεκτίμησης της Harter (1982) για παιδιά 8-12 ετών περιλαμβάνει αξιολογήσεις στους εξής τομείς: Γνωστική επάρκεια: σχολική εργασία κλπ. Κοινωνική επάρκεια: φίλοι, αποδοχή, δημοφιλία Σωματική επάρκεια: σπορ, ομαδικά παιχνίδια Γενική αυτό-αξία: είμαι σίγουρος για τον εαυτό μου, τα καταφέρνω καλά, θέλω να μείνω ίδιος

Η έννοια του εαυτού Αυτοεκτίμηση: η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής εικόνας του εαυτού. Η αυτοεκτίμηση επομένως συνδέεται με τη σχολική επίδοση, με την επίδοση σε δραστηριότητες αλλά κυρίως με το πώς αντιμετωπίζονται (έχουν αντιμετωπιστεί) από γονείς, οικογένεια, φίλους, ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο (στο παρόν και στο παρελθόν).

Η έννοια του εαυτού Αυτοεκτίμηση: η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής εικόνας του εαυτού. Τρία γονεϊκά χαρακτηριστικά συνδυάζονται και δημιουργούν υψηλή αυτοεκτίμηση κατά τη μέση παιδική ηλικία: Αποδοχή (στενή και τρυφερή σχέση, υποστήριξη, ενδιαφέρον, φροντίδα, εκτίμηση) Σαφώς καθορισμένα όρια Σεβασμός στην ατομικότητα του παιδιού Επομένως: Η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης συνδέεται με τον αυστηρό γονεϊκό τύπο.

Η έννοια του εαυτού Αυτοεκτίμηση: η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής εικόνας του εαυτού. Ο «φαύλος κύκλος της χαμηλής αυτοεκτίμησης» Χαμηλή αυτοεκτίμηση χαμηλή προσδοκία χαμηλή προσπάθεια και υψηλό άγχος χαμηλή απόδοση ενίσχυση της χαμηλής αυτοεκτίμησης Αντίστοιχα, «ο κύκλος της επιτυχίας»

Η έννοια του εαυτού Αυτοεκτίμηση: η διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής εικόνας του εαυτού. Συνεισφορά των δασκάλων. Ο σημαντικός ρόλος του επαίνου Με μέτρο Για πραγματικά επιτεύγματα Ο υπερβολικός έπαινος μπορεί να αποτρέψει την ανάπτυξη μιας πραγματικής αίσθησης των δυνατών σημείων αλλά και των αδυναμιών, με αποτέλεσμα τη σύγχυση και τη ματαίωση.

Αναπτυξιακές συγκρούσεις Λανθάνουσα περίοδος (Freud) Φιλοπονία-Κατωτερότητα (Erikson)

Freud: η λανθάνουσα περίοδος Μετά την ταραχή της προ-οιδιπόδειας αναπτυξιακής περιόδου και τη λύση του οιδιπόδειας σύγκρουσης μέσω της ταύτισης με το γονέα του ίδιου φύλου, έρχεται η λανθάνουσα περίοδος. Η σεξουαλικότητα «λανθάνει» και το παιδί μπορεί να αφοσιωθεί σε άλλους, κυρίως γνωστικούς στόχους και να αρχίσει να απομακρύνεται από την οικογένεια. Ερώτημα: υπάρχει πραγματικά λανθάνουσα περίοδος στην εποχή μας;

Τα δίπολα του Erikson Γέννηση έως 1 έτους: θεμελιώδης εμπιστοσύνη ή δυσπιστία 1-3 ετών: Αυτονομία ή ντροπή και αμφιβολία 3-6 ετών: Πρωτοβουλία ή ενοχή 6-12 ετών: Εργατικότητα ή αίσθημα κατωτερότητας 12-20 ετών: Ταυτότητα ή σύγχυση ρόλων 20-40 ετών: Οικειότητα ή απομόνωση 40-65 ετών: Παραγωγικότητα ή απραξία Τρίτη ηλικία: Πληρότητα του εγώ ή απελπισία

Εργατικότητα-κατωτερότητα Το στάδιο αυτό χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια του παιδιού να αποκτήσει κατάλληλες δεξιότητες και να ανταποκριθεί στις προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο στο σπίτι, στο σχολείο και στην ευρύτερη κοινότητα. Όταν οι προσπάθειες αυτές είναι επιτυχείς, τα παιδιά αποκομίζουν ένα αίσθημα ικανότητας και επάρκειας. Διαφορετικά, το αίσθημα είναι αυτό της κατωτερότητας. Ως αποτέλεσμα, το παιδί μπορεί να σταματήσει την προσπάθεια δείχνοντας μειωμένο ενδιαφέρον τόσο για ακαδημαϊκή αναζήτηση όσο και για τις συναναστροφές με τους συνομηλίκους.

Ηθικότητα

Ηθικότητα «Αναφέρεται στην αίσθηση που έχουν οι άνθρωποι για τη δικαιοσύνη και για το τι είναι σωστό και τι λάθος» Καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά, σιγά-σιγά ξεχωρίζουν το καλό από το κακό, την καλοσύνη από τη σκληρότητα, το δίκαιο από το άδικο. Η ώριμη ηθική κρίση βέβαια, δεν είναι απλή εκμάθηση κοινωνικών κανόνων και συμβάσεων. Πέρα από αυτό, περιλαμβάνει την ικανότητα λήψης αποφάσεων σχετικά με το τι είναι σωστό και τι λάθος, και την ανάλογη ρύθμιση της συμπεριφοράς (Craig & Baucum, 2007, τόμος α, σελ. 632)

Ηθικότητα- Piaget Θυμόμαστε ότι: Η ανάπτυξη της ηθικής κατά τον Piaget ξεκινά από το στάδιο της ετερόνομης ηθικής (ηθικός ρεαλισμός), η οποία χαρακτηρίζει τα παιδιά στην πρώτη παιδική ηλικία. Χαρακτηριστικά της ετερόνομης ηθικής είναι α) η αδιαπραγμάτευτη υπακοή στους κανόνες (οι οποίοι τίθενται από πιο ισχυρά άτομα, όπως οι γονείς) καθώς και β) η αξιολόγηση μιας πράξης βάσει του αποτελέσματος και όχι βάσει των προθέσεων.

Ηθικότητα- Piaget Καθώς τα παιδιά μπαίνουν στη μέση παιδική ηλικία και οι συναλλαγές τους με συνομήλικους αυξάνονται αλλά και γίνονται πιο ανεξάρτητες από τους ενήλικες, η ετερόνομη ηθική δίνει τη θέση της στην αυτόνομη ηθική: οι κανόνες μπορούν να αλλάξουν, αν οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν. Αυτό οδηγεί στην κατανόηση ότι α) δεν υπάρχει απόλυτο σωστό ή λάθος και ότι β) η ηθική δεν εξαρτάται μόνο από τις επιπτώσεις αλλά και από τις προθέσεις. (Craig & Baucum, 2007, τόμος α, σελ. 633).

Ηθική ανάπτυξη-Kohlberg Ο Kohlberg (1981, 1984), επεκτείνοντας τη θεωρία του Piaget, υποστήριξε ότι η ανάπτυξη της ηθικής σκέψης και κρίσης πραγματοποιείται μέσα από διακριτά στάδια, με σταθερή αλληλουχία, τα οποία βασίζονται στη γνωστική ανάπτυξη. Παρουσίασε στους συμμετέχοντες στην έρευνά του (όλοι άντρες) ιστορίες με ηθικά διλήμματα τα οποία αντιμετώπιζε ο βασικός ήρωας και ο συμμετέχων έπρεπε να δώσει τη λύση και να υποστηρίξει το συλλογισμό του.

Τα ηθικά διλήμματα- Kohlberg Παράδειγμα: Το Δίλημμα του Χάιντς «Στην Ευρώπη, μία γυναίκα ήταν ετοιμοθάνατη επειδή έπασχε από κάποια σπάνια μορφή καρκίνου. Υπήρχε ένα φάρμακο που κατά τη γνώμη των γιατρών, ίσως μπορούσε να την σώσει. Ήταν ένα είδος ραδίου, που είχε πρόσφατα ανακαλύψει ένας φαρμακοποιός στην ίδια πόλη. Η παρασκευή του φαρμάκου του στοίχιζε ακριβά. Πλήρωνε 200 δολάρια για το ράδιο και χρέωνε 2.000 δολάρια κάθε μικρή δόση του φαρμάκου. Ο σύζυγος της άρρωστης γυναίκας, ο Χάιντς, πήγε σε όλους όσους γνώριζε για να δανειστεί τα χρήματα, κατάφερε όμως να συγκεντρώσει μόνον γύρω στα 1.000 δολάρια, δηλαδή τα μισά από την τιμή κόστους. Είπε στον φαρμακοποιό ότι η γυναίκα του πέθαινε και του ζήτησε να του το πουλήσει φθηνότερα ή να του επιτρέψει να τον πληρώσει αργότερα. Όμως ο φαρμακοποιός είπε: «Όχι, εγώ ανακάλυψα το φάρμακο και σκοπεύω να κερδίσω χρήματα από αυτό». Οπότε, ο Χάιντς απελπίστηκε και διέρρηξε το κατάστημα του ανθρώπου αυτού και έκλεψε το φάρμακο για τη γυναίκα του. Ήταν σωστό αυτό που έκανε ο σύζυγος;»

Ηθική ανάπτυξη-Kohlberg Τα παιδιά περνούν στο 2ο στάδιο γύρω στα 7-8 έτη και στο 3ο στάδιο γύρω στα 10-11, όταν πλέον δεν εξαρτώνται από μία εξωτερική πηγή τιμωρίας και επιβράβευσης. Στο 3ο επίπεδο οι άνθρωποι φτάνουν (εάν φτάσουν...) προς τα τέλη της εφηβείας

Τα στάδια ηθικής ανάπτυξης του Kohlberg Επίπεδο 1: Προσυμβατική ηθική (επικέντρωση στην τιμωρία και την ανταμοιβή) Στάδιο 1: προσανατολισμός στην υπακοή και στην τιμωρία. Συμμόρφωση για αποφυγή τιμωρίας Στάδιο 2: προσανατολισμός στην επιβράβευση. Επίπεδο 2: Συμβατική ηθική (κοινωνική συμμόρφωση) Στάδιο 3: ηθική του «καλού παιδιού» - χρυσός κανονας: «δεν κάνω αυτό που δεν θέλω να μου κάνουν» Στάδιο 4: ηθική της εξουσίας και της κοινωνικής ευταξίας Επίπεδο 3: Μετασυμβατικό (ηθικές αρχές) Στάδιο 5: ηθική του κοινωνικού συμβολαίου, των ατομικών δικαιωμάτων και των δημοκρατικά αποδεκτών νόμων Στάδιο 6: ηθική των οικουμενικά ηθικών αρχών και ατομικών αρχών της συνείδησης

Προβλήματα με τη θεωρία του Kohlberg Ανάπτυξη ηθικών συλλογισμών αλλά ανεπαρκείς εξηγήσεις για τη σύνδεση με τη συμπεριφορά Παράβλεψη πολιτισμικών διαφορών («οικουμενικότητα» ηθικών αρχών;) Αξιολόγηση της ανάπτυξης της ηθικότητας στα κορίτσια

Η άποψη της Carol Gilligan (1982) Υποστήριξε ότι οι γυναίκες και οι άντρες δεν σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο τα ζητήματα ηθικής καθώς έχουν διαφορετικές απόψεις που επηρεάζουν τις ηθικές τους αξίες Στη δική της έρευνα βρήκε ότι οι ηθικοί συλλογισμοί των γυναικών επικεντρώνονταν περισσότερο στις διαπροσωπικές σχέσεις, στην ευθύνη απέναντι στους άλλους και στη σπουδαιότητα των δεσμών ανάμεσα στους ανθρώπους παρά στην αφηρημένη ηθική αρχή της δικαιοσύνης

Η άποψη της Carol Gilligan (1982) Ονόμασε αυτό το χαρακτηριστικό της προσέγγισης των γυναικών σε θέματα ηθικότητας «προσανατολισμό στη φροντίδα» Στην κατάταξη του Kohlberg, αυτός ο προσανατολισμός συνδέεται με κατώτερα στάδια ηθικής ανάπτυξης. Πρόκειται όμως για διαφορετικό προσανατολισμό, ο οποίος δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως κατώτερος της ηθικής σκέψης που βασίζεται στην αφηρημένη ηθική αρχή της δικαιοσύνης.

Ηθική κρίση και ηθική συμπεριφορά Ανεξάρτητα από το πώς αναπτύσσεται η ηθική σκέψη, οι ηθικές αποφάσεις δεν λαμβάνονται στο κενό και μπορεί να μη συνδέονται με τη συμπεριφορά. Χρειάζεται επομένως έμφαση στο να μάθουν τα παιδιά το σωστό και το λάθος αλλά και να ενεργούν σύμφωνα με αυτή τη γνώση... Οι ηθικές στάσεις και πεποιθήσεις χρειάζεται να ενσωματώνονται ως βασικό κομμάτι στην αυτοαντίληψη του παιδιού, η οποία οργανώνει και κατευθύνει τη συμπεριφορά.