Άνθρωποι και Ράγες Σιδηροδρομικά Στιγμιότυπα Έρευνα των μαθητών της Α΄λυκείου του 2 ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου σχ.έτος ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Σχολική Χρονιά Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων «Άνθρωποι και Ράγες» Σιδηροδρομικά Στιγμιότυπα Η αμφίδρομη σχέση του Σιδηρόδρομου με την ελληνική οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική εξέλιξη Έρευνα των μαθητών της Α΄ λυκείου του 2 ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Βιομηχανική Επανάσταση και Σιδηρόδρομος Μοχλός και τέκνο της βιομηχανικής επανάστασης, ο ατμήλατος σιδηρόδρομος γεννήθηκε στη Βρετανία, στο πέρασμα από τον 18 ο στον 19 ο αιώνα. Η λειτουργία του στηρίζεται στη μετατροπή του έργου της σταθερής ατμομηχανής του James Watt σε μηχανική έλξη. Συμπλήρωμα του διεθνούς εμπορίου και της ναυτιλίας οι πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές ξεκινούν από ανθρακωρυχεία, βιομηχανικά κέντρα και λιμάνια 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ο μηχανικός George Stephenson Το 1825 κατασκευάζει την πρώτη σιδηροτροχιά 30χιλ για μεταφορά μεταλλεύματος στη γραμμή Στόκτον – Ντάρλινγκτον. Επιλέγει μετατρόχιο-εύρος 1,435 που εφαρμόζεται σε όλες τις νέες γραμμές και καθιερώνεται διεθνώς ως «Κανονικό Εύρος» Το 1829 κατασκευάζει την ατμάμαξα “Rocket” που φτάνει τα 48 km/h ρυμουλκώντας συρμό βάρους 13 τόνων. Το 1830 η Rocket έλκει τα βαγόνια της πρώτης επιβατικής γραμμής Λίβερπουλ – Μάντσεστερ Το έπος του σιδηρόδρομου αρχίζει 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Κανονικό Εύρος
Το Σιδηροδρομικό Δίκτυο αναπτύσσεται με πυρετώδεις ρυθμούς Γρήγορα οι σιδηρόδρομοι απλώνονται σε όλη την Ευρώπη. Το 1869 η Αμερική έχει ένα δίκτυο μήκους χιλιομέτρων διασχίζοντας όλη την αμερικανική ήπειρο. Το 1875 υπάρχουν σε όλο τον κόσμο ατμομηχανές, που μεταφέρουν επιβάτες και 715 τόνους εμπορεύματα 9 φορές παραπάνω απ' όσα διά θαλάσσης. Τεράστια κεφάλαια επενδύονται σε βιομηχανίες κατασκευής σιδηροτροχιών και τροχαίου υλικού. Χιλιάδες εργάτες δουλεύουν στην κατασκευή των σιδηροδρόμων σε άθλιες συνθήκες. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Οrient Express 5 Ιουνίου του 1883 Η πρώτη επιβατική αμαξοστοιχία της Ευρώπης ξεκίνησε τη διαδρομή των χιλ. Παρίσι-Κωνσταντινούπολη με ενδιάμεσες σύντομες στάσεις στο Στρασβούργο, το Μόναχο, την Βιέννη, την Βουδαπέστη και το Βουκουρέστι Το 1920 συνδέθηκε και η Αθήνα Όλη η ελίτ των αρχών του περασμένου αιώνα ταξίδευε με ταχύτητα μέσα σε υπερπολυτελή βαγόνια. «Το τρένο των βασιλέων που είναι και ο βασιλιάς των τρένων» 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Υπερσιβηρικός Μόσχα-Βλαδιβοστόκ Ένα έργο ορόσημο των αρχών του 20 ου αιώνα, η μεγαλύτερη στον κόσμο ενιαία 288 χιλ. σιδηροδρομική γραμμή χιλ. 87 σταθμοί - 8 χρονικές ζώνες - 7 μέρες διάρκεια 87 σταθμοί - 8 χρονικές ζώνες - 7 μέρες διάρκεια Τα έργα ξεκίνησαν στις 19 Μαΐου 1891 ταυτόχρονα από τη Μόσχα και το Βλαδιβοστόκ. Αρχίζει να λειτουργεί σταδιακά από το Χρειάστηκαν 25 χρόνια για να ολοκληρωθεί και τα επίσημα εγκαίνια έγιναν στις 5 Οκτωβρίου του Δώδεκα μήνες αργότερα ξεσπά η Οκτωβριανή Επανάσταση και ο υπερσιβηρικός μεταφέρει το μήνυμά της σε όλη τη Ρωσία. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Παγκόσμιο Σιδηροδρομικό Δίκτυο Παγκόσμιο Σιδηροδρομικό Δίκτυο 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Υπερσιβηρικός Μόσχα Βλαδιβοστόκ Υπερσιβηρικός Μόσχα Βλαδιβοστόκ
2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ελληνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο αποτυπώθηκαν και άφησαν τα σημάδια τους οι περιπέτειες της ιστορίας της χώρας, πόλεμοι, κατοχή, εμφύλιος, αστυφιλία, μετανάστευση, λανθασμένη κρατική πολιτική, κοινοτικές οδηγίες και μνημόνια
Οι «ράγες» της αρχαιότητας Πρόδρομοι του σιδηροδρόμου, με χαραγμένες τροχιές, υπήρχαν από την αρχαιότητα, με διασημότερο τον Δίολκο της αρχαίας Κορίνθου. Οι αρχαίοι Έλληνες, από την Μυκηναϊκή εποχή αναπτύσσουν ένα σύστημα αμαξήλατων δρόμων με χαραγμένα αυλάκια (αμαξοτροχιές) μέσα στα οποία εκινείτο δίτροχη ή τετράτροχη άμαξα, με σταθερό μετατρόχιο-εύρος 1,40 το οποίο εφαρμόζεται αιώνες μετά στο σιδηρόδρομο. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Αμαξήλατος Δρόμος
Η ανεξαρτησία της Ελλάδας σήμανε και την ανάγκη δημιουργίας υποδομών Ο σιδηρόδρομος έχει συνδεθεί άμεσα με την πορεία του σύγχρονου κράτους. Το σιδηροδρομικό δίκτυο αρχίζει να κατασκευάζεται και παίρνει μορφή με πρωτοβουλίες των κυβερνήσεων Χαρίλαου Τρικούπη τη δεκαετία του 1880 με στόχο: Να αποκτήσει η χώρα συγκοινωνιακό δίκτυο Να ενωθεί το λιμάνι του Πειραιά και η Αθήνα με την επαρχία και τα σύνορα και να κινηθούν αγροτικά και βιομηχανικά προϊόντα Να συμπεριληφθεί η χώρα στο «Ταχυδρομείο των Ινδιών», την σιδηροδρομική - ατμοπλοϊκή διαδρομή του διεθνούς εμπορίου μεταξύ της Δυτικής Ευρώπης και της Ασίας 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Με το στρώσιμο των σιδηροτροχιών η χώρα γίνεται ένα τεράστιο εργοτάξιο Κατασκευάζονται γέφυρες, σήραγγες σταθμοί, αποθήκες, μηχανοστάσια, που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα. Τα έργα αναλαμβάνουν ιδιωτικές εταιρείες που έχουν τα κεφάλαια και την τεχνογνωσία, με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση του δικτύου. Οι πρώτες γραμμές λόγω κόστους επιλέγονται να είναι μετρικές. Όλες οι πρώτες ύλες και το τροχαίο υλικό εισάγονται. Το κράτος συμμετέχει με τραπεζικά και διακρατικά δάνεια που το 1895 οδηγούν τη χώρα σε πτώχευση και τρία χρόνια μετά σε ένταξη στο Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ελληνικός Σιδηρόδρομος Το 1882 οι μόνες λειτουργούσες σιδηροδρομικές συνδέσεις είναι αστικές. Τα 8χιλ. μεταξύ Πειραιά και Θησείου και τα 12χιλ. της δημοτικής γραμμής Πύργος-Κατάκολο. Μετρικές Γραμμές που εγκαινιάζονται το 1882 «Σ.Π.Α.Π.» - «Σιδ. Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου» ολοκληρώνεται το 1904 «Σ.Θ.» - «Σιδ. Θεσσαλίας» Βόλος Λάρισα Καλαμπάκα ολοκληρώνεται το 1886 «ΣΒΔ.Ε.» - «Σιδ. Βορειοδυτικής Ελλάδας» Μεσολόγγι Αγρίνιο Κρυονέρι ολοκληρώνεται το αρχίζει και ολοκληρώνεται το 1912 η μόνη γραμμή κανονικού εύρους «Σ.Π.Δ.Σ» - «Σιδ. Πειραιώς- Δεμερλή -Συνόρων» ο περίφημος «Λαρισαϊκός» και το 1914 εθνικοποιείται. Λόγω της έναρξης του Α΄ παγκόσμιου η γραμμή επιτάσσεται από τα συμμαχικά στρατεύματα της «Entente». Η πρώτη επιβατική αμαξοστοιχία Αθηνών και Θεσσαλονίκης κυκλοφορεί το 1918 μετά το πέρας του πολέμου 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ελληνικός Σιδηρόδρομος Το 1920, η κυβέρνηση Βενιζέλου ιδρύει το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου Σ.Ε.Κ. «Σιδηρόδρομοι του Ελληνικού Κράτους» στο οποίο εκχώρησε το δίκτυο του «Λαρισαϊκού» αλλά και τα πρώην Οθωμανικά δίκτυα της Μακεδονίας και της Θράκης, που εξαγοράστηκαν σταδιακά από το Κράτος Η πρώτη διεθνής αμαξοστοιχία, το περίφημο «Simplon Orient Express», φτάνει στην Αθήνα την 1 η Ιουλίου 1920 και η πρωτεύουσα της χώρας μπαίνει επιτέλους στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη Μέχρι και το 1940, ο σιδηρόδρομος είναι στις δόξες του και παραμένει το βασικό χερσαίο μεταφορικό μέσο της χώρας. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου από το 1920
Η ώρα είναι μία περνάει η ταχεία η ώρα είναι τρείς περνά το οτομοτρίς Το τρένο για την επαρχία είναι τεράστιο πολιτισμικό άλμα για την εποχή. Αφίξεις και αναχωρήσεις, το τρένο φέρνει και παίρνει το ταχυδρομείο, τα εμπορεύματα, τους εμπόρους, τις ειδήσεις, τις εφημερίδες, τα δέματα, τους επιβάτες Αποχαιρετισμοί και καλωσορίσματα στην αποβάθρα, ξενιτεμένοι, στρατιώτες, αγαπημένοι 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Οι επαρχιακοί σιδηροδρομικοί σταθμοί είναι το κέντρο της ζωής των χωριών Στο ισόγειό τους το σταθμαρχείο, η αίθουσα αναμονής, το κυλικείο και για πολλά χρόνια τηλεγραφείο, τηλεφωνείο και ταχυδρομείο Οι επαρχιακοί σιδηροδρομικοί σταθμοί είναι το κέντρο της ζωής των χωριών Στο ισόγειό τους το σταθμαρχείο, η αίθουσα αναμονής, το κυλικείο και για πολλά χρόνια τηλεγραφείο, τηλεφωνείο και ταχυδρομείο 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Οι σιδηροδρομικοί αποκτούν ένα ισχυρό σωματείο από το 1920 Όταν απεργούν σημαίνει και γενική απεργία αφού παραλύει όλη η χώρα. To 1923 είναι από τους πρώτους που κατακτούν το 8ωρο Οι σιδηροδρομικοί αποκτούν ένα ισχυρό σωματείο από το 1920 Όταν απεργούν σημαίνει και γενική απεργία αφού παραλύει όλη η χώρα. To 1923 είναι από τους πρώτους που κατακτούν το 8ωρο 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ταξιδεύοντας με Τρένο στην Καλαμάτα Μετρική Γραμμή Πελοποννήσου 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Τρίπολη Πάτρα Πύργος Άργος Κόρινθος 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Καλαμάτα
Σιδηροδρομική γραμμή Μεσολόγγι- Αγρίνιο-Κρυονέρι «Σιδηρόδρομος Βορειοδυτικής Ελλάδας» συγχωνεύεται με τους ΣΠΑΠ το 1952 Το μοναδικό σιδηροδρομικό πορθμείο στην Ελλάδα Σιδηροδρομική γραμμή Μεσολόγγι- Αγρίνιο-Κρυονέρι «Σιδηρόδρομος Βορειοδυτικής Ελλάδας» συγχωνεύεται με τους ΣΠΑΠ το 1952 Το μοναδικό σιδηροδρομικό πορθμείο στην Ελλάδα 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Χάρτης του 1900
2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Γέφυρα Εβαρίστο Ντε Κίρικο
2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Μηλιές
2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου Λαρισαϊκός
Β’ Παγκόσμιος Το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ναζιστική Κατοχή 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Τα «Τρένα του θανάτου» Από την Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς Από το Μάρτη του 1943 περίπου Εβραίοι από τη Θεσσαλονίκη και από τις υπόλοιπες 23 ελληνοεβραϊκές κοινότητες μεταφέρονται σιδηροδρομικώς με 22 αποστολές προς την Πολωνία. Εκτός από 600 περίπου άτομα που οδηγήθηκαν στο στρατόπεδο Μπέργκεν- Μπέλζεν, όλοι οι άλλοι εκτοπισθέντες έχουν ως τελικό προορισμό το Άουσβιτς. Εκδίδονται ομαδικά εισιτήρια 3 ης θέσης χωρίς επιστροφή Επέζησαν και επέστρεψαν ελάχιστοι. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Εθνική Αντίσταση Οι σιδηροδρομικοί συμμετείχαν ενεργά με πληροφορίες στα σαμποτάζ κατά της Γερμανικής κατοχής, με κορυφαίο το γεγονός την ανατίναξη της σιδηροδρομικής γέφυρας του Γοργοπόταμου στις 25 Νοεμβρίου 1942 Έλαβαν μέρος 120 άνδρες του Ε.Α.Μ., 65 του Ε.Δ.Ε.Σ και 12 Αγγλοι κάτω από την προσωπική καθοδήγηση του Άρη Βελουχιώτη και του Ναπολέοντα Ζέρβα. Χαρακτηρίστηκε το μεγαλύτερο σαμποτάζ στην κατεχόμενη Ευρώπη κατά την διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου και καταξίωσε την Ελληνική Εθνική Αντίσταση στην παγκόσμια συνείδηση. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
1944 Οι Γερμανοί αναχωρώντας ανατινάζουν μεταξύ άλλων και την σιδηροδρομική γέφυρα του Ισθμού της Κορίνθου Για να φράξουν τη δίοδο του Ισθμού έριξαν στον γκρεμό 20 ατμομηχανές και 120 βαγόνια φορτωμένα με ζώα 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
ξανα 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ελληνικός Σιδηρόδρομος Το 1944 οι Γερμανικές Δυνάμεις αποχωρώντας από την Ελλάδα καταστρέφουν ολοσχερώς το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο εμφύλιος που ακολουθεί αφήνει τη χώρα ρημαγμένη. Στην Αθήνα συγκεντρώνεται η βιομηχανική παραγωγή της χώρας. Η επαρχία ερημώνει και η αγροτική παραγωγή μειώνεται. Το κράτος προσανατολίζεται στις κατασκευές οδικών δικτύων. Τα ιδιωτικά φορτηγά και λεωφορεία παρουσιάζουν αλματώδη άνοδο. Τα σιδηροδρομικά έσοδα είναι ελλειμματικά κρατικοποίηση της ιδ. εταιρείας των «Σιδ. Θεσσαλίας» 1954 κρατικοποίηση της ιδ. εταιρείας των «Σιδ. Πειραιά Αθηνών Πελοποννήσου» Το 1962 όλες οι γραμμές έχουν συγχωνευτεί με τους δημόσιους Σ.Ε.Κ Το 1971 οι δημόσιοι Σ.Ε.Κ μετατρέπονται σε ΟΣΕ Α.Ε. 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
ΑΓΡΙΝΙΟ 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
σ Σταθμός Λαρίσης στον Πειραιά Ο σταθμός των μεταναστών Σταθμός Λαρίσης στον Πειραιά Ο σταθμός των μεταναστών 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ελληνικός Σιδηρόδρομος 1974-σήμερα Το αυτοκίνητο γίνεται κοινό αγαθό και για τις πιο φτωχές οικογένειες και ο σιδηρόδρομος δεν μπορεί να το ανταγωνιστεί. Η συντήρηση του δικτύου γίνεται αποσπασματικά και η λειτουργία του στηρίζεται στην κρατική επιχορήγηση. Το 2003 κατασκευάζεται ο Προαστιακός εν όψει των Ολυμπιακών αγώνων του ανακοινώνεται το σχέδιο «εξυγίανσης» «Μία ευκαιρία για τον ΟΣΕ» που δεν ακολουθεί τη λογική του εκσυγχρονισμού αλλά της Πώλησης Δημόσιας Περιουσίας Τα περιφερειακά δρομολόγια, συρρικνώνονται εν μέσω αντιδράσεων από τους σιδηροδρομικούς και τις τοπικές κοινότητες αρχίζει η περιπέτεια των μνημονίων και το ξεγύμνωμα του ΟΣΕ γίνεται μνημονιακή υποχρέωση 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου 2008
2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Η διαμέλιση του ΟΣΕ ΟΣΕ ΑΕ καθορίζει τη συνολική στρατηγική και διαχειρίζεται την εθνική σιδηροδρομική υποδομή και μέσω της ΕΡΓΟΣΕ τα κονδύλια της ΕΕ για εκσυγχρονισμό του δικτύου ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ μεταβιβάστηκε στο Ελληνικό δημόσιο ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού προς πώληση ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ εκμετάλλευση Σιδ. Δικτύου + Προαστιακού επωλήθη για 45εκ στην Ferrovie Della Strato ( Ιταλικοί Κρατικοί Σιδ/μοι) 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου
Ο ελληνικός σιδηρόδρομος, μετά από χρόνια απαξίωσης, αποκτά υποστηρικτές και επιστρέφει πάλι στο προσκήνιο ως κοινωνικό αγαθό και ως το πιο ασφαλές, οικολογικό, άνετο και απολαυστικό μεταφορικό μέσο Ο ελληνικός σιδηρόδρομος, μετά από χρόνια απαξίωσης, αποκτά υποστηρικτές και επιστρέφει πάλι στο προσκήνιο ως κοινωνικό αγαθό και ως το πιο ασφαλές, οικολογικό, άνετο και απολαυστικό μεταφορικό μέσο Οι διαδρομές του σε απόλυτη αρμονία με την Ελληνική φύση δίνουν μία ευκαιρία για ήπια, οικολογική, τουριστική ανάπτυξη
2 ο Εσπερινό ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου Σχολική Χρονιά Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων «Άνθρωποι και Ράγες» Σιδηροδρομικά Στιγμιότυπα Σ την Έ ρευνα Σ υμμετείχαν οι Μ αθητές της Α ΄λυκείου : Κανελλακόπουλος Ευθύμης Κιαλιός Νεκτάριος Κοκώνης Δημήτρης Κολοβός Βασίλης Κυριακόπουλος Βασίλης Λυριντζής Χρήστος Μπατσούλι Γιώργος Στέφας Ηλίας Τζουβάρας Βασίλης, Χαλιλόπουλος Γιάννης Χ ατζηπαύλου Ιωάννα Υπεύθυνη Καθηγήτρια Αλίκη Κωστόγιαννη 2 ο Εσπερινό ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου Σχολική Χρονιά Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων «Άνθρωποι και Ράγες» Σιδηροδρομικά Στιγμιότυπα Σ την Έ ρευνα Σ υμμετείχαν οι Μ αθητές της Α ΄λυκείου : Κανελλακόπουλος Ευθύμης Κιαλιός Νεκτάριος Κοκώνης Δημήτρης Κολοβός Βασίλης Κυριακόπουλος Βασίλης Λυριντζής Χρήστος Μπατσούλι Γιώργος Στέφας Ηλίας Τζουβάρας Βασίλης, Χαλιλόπουλος Γιάννης Χ ατζηπαύλου Ιωάννα Υπεύθυνη Καθηγήτρια Αλίκη Κωστόγιαννη 2 ο Εσπερινό ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου Σπετσών 46, Περιστέρι, τηλ , 2 ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Περιστερίου