B R A I N Διαφορές μεταξύ αριστερού και δεξιού ημισφαιρίου Ιστορία και Μεθοδολογία της Νευροεπιστήμης Χιωτίδου Δέσποινα
Ημισφαιρική Ασυμμετρία Τα δύο εγκεφαλικά ημισφαίρια διαφοροποιούνται ως προς τις λειτουργίες που πραγματοποιούν Αριστερό Δεξί Οι μη-λεκτικές, οπτικοχωρικές διεργασίες και οι κινητικές δραστηριότητες της αριστερής πλευράς του σώματος ελέγχονται από το δεξί εγκεφαλικό ημισφαίριο Η γλωσσική λειτουργία, οι αναλυτικές διεργασίες και οι κινητικές δραστηριότητες της δεξιάς πλευράς του σώματος ελέγχονται από το αριστερό εγκεφαλικό ημισφαίριο
Αριστερό Ημισφαίριο Δεξί Ημισφαιρίο Κυρίαρχο στην παραγωγή λόγου 1 Κυρίαρχο στην παραγωγή λόγου Αριστερό Ημισφαίριο 2 Αντίληψη φωνητικής πληροφορίας 3 Χρήση συντακτικής πληροφορίας 4 Όψεις νοηματικής ανάλυσης 5 Λογική και μαθηματικά Πιο συγκεκριμένα... 1 Κατανόηση μεταφορικών εννοιών της γλώσσας Χρήση τονισμού και προσωδίας για να δοθεί συναισθηματική χροιά στη φωνή 2 Δεξί Ημισφαιρίο 3 Ικανότερο στο να διακρίνει και να αποδίδει ιδιότητες οπτικών ερεθισμάτων που αφορούν δομές, να εντοπίζει ερεθίσματα σε συντεταγμένο χώρο και να αναγνωρίζει οπτικά ερεθίσματα που έχουν υποστεί αισθητή αλλοίωση 4 Φαντασία και καλλιτεχνική έκφραση
* Σχετικό βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=82tlVcq6E7A Δεδομένα Roger Sperry (1968-1974) Holmes & Reichardt (1916-1918) Marc Dax (1836) Μελέτη ασθενών που είχαν υποστεί χειρουργίκή διατομή μεσολοβίου με αποτέλεσμα τον διαχωρισμό των ημισφαιρίων Ανακάλυψαν ότι βλάβες στο δεξί ημισφαίριο παρουσιάζουν προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο 40 ασθενείς που έχασαν την ικανότητα ομιλίας μετά από βλάβη στο αριστερό ημισφαίριο Σύνδεση αριστερού ημισφαιρίου με τη λειτουργία της γλώσσας. Διατύπωση απόψεων για διαφοροποιημένη λειτουργία δύο ημισφαιρίων Μετά την επέμβαση αυτή το κάθε ημισφαίριο λειτουργούσε ως ένας ανεξάρτητος εγκέφαλος. Κάποιες όμως λειτουργίες επιτελούνταν καλύτερα στο ένα εκ των δύο ημισφαιρίων* Δυνατότητα δεξιού ημισφαιρίου να οργανώνει τις πληροφορίες σε σύνολα Paul Broca Karl Wernicke (1861-1873) Wigan (1844) Nebes (1971)
Πλευρίωση λειτουργιών Σήμερα γνωρίζουμε ότι οι περισσότερες γνωστικές λειτουργίες είναι πλευριωμένες, δηλαδή αντιπροσωπεύονται διαφοροποιημένα στα δύο ημισφαίρια, με το ένα ημισφαίριο να εμπλέκεται περισσότερο σε κάποιες συγκεκριμένες δραστηριότητες Η έκταση στην οποία κυριαρχεί το κάθε ημισφαίριο, εξαρτάται από τη σύνθετη αλληλεπίδραση του ερεθίσματος και διάφορων άλλων μεταβλητών όπως το φύλο ή η προτίμηση του χεριού (δεξιόχειρας, αριστερόχειρας) Συνήθως και τα δύο ημισφαίρια εμπλέκονται σε όλες τις διεργασίες, όμως, το κάθε ημισφαίριο είναι εξειδικευμένο για συγκεκριμένες λειτουργίες και αυτό εξηγεί το γιατί όταν ένα ημισφαίριο καταστρέφεται, το άτομο δεν μπορεί να εκτελέσει επαρκώς δοκιμασίες που εξυπηρετούνται από τις συγκεκριμένες λειτουργίες (π.χ αφασία, απραξία-βλάβη στο αριστερό ημισφαίριο, απώλεια οπτικοχωρικών λειτουργιών- βλάβη στο δεξί) Πλευρίωση λειτουργιών: σχετική και όχι απόλυτη. Πχ αν το αριστερό ημισφαίριο είναι εξειδικευμένο για τη φωνολογία, την παραγωγή, σύνταξη και σημασία λόγου, το δεξί δημιουργεί τον τονισμό και το συναίσθημα στη φωνή. Η διημισφαιρική συνεργασία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της γνωστικής δημιουργίας. Αν μια διεργασία ξεκινά από μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου, η πληροφορία αυτή περνάει και από άλλα τμήματα του εγκεφάλου αλλά και από το ένα ημισφαίριο στο άλλο πριν την έξοδό της. Ένα πρόβλημα που φαίνεται να υπάρχει στο δεξί ημισφαίριο στην πραγματικότητα μπορεί να είναι πρόβλημα στη διημισφαιρική μεταφορά στο αριστερό.
Συμπέρασμα Αν και τόσο οι κλινικές μελέτες ασθενών με διαχωρισμένο εγκέφαλο και με εστιακές βλάβες όσο και πιο σύγχρονες μη επεμβατικές νευροαπεικονιστικές τεχνικές έχουν δείξει ότι τα δύο ημισφαίρια επεξεργάζονται διαφορετικά τις πληροφορίες, φαίνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερη αλληλοεπικάλυψη στη μεταξύ τους λειτουργία από ο,τι αρχικά είχε θεωρηθεί.
Εγκεφαλική Ασυμμετρία και Εκπαίδευση Right Brain VS Left Brain Φίλιππος Βλάχος, Γεωργία Ανδρέου Εγκεφαλική Ασυμμετρία και Εκπαίδευση file:///C:/Users/mousa/Downloads/254-872-1-PB.pdf Πηγές Right Brain VS Left Brain https://www.youtube.com/watch?v=82tlVcq6E7A
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!!!