Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥΑΝΘΡΩΠΟΥΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥΑΝΘΡΩΠΟΥ Βιολογία Α’ Λυκείου Επιμέλεια: Δημήτριος Θεοδωρίδης, Φυσικός.
Advertisements

15 | 16 | 17 Απριλίου 2016 κλειστό γυμναστήριο «Δημήτρης Τόφαλος» ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ.
ΟΡΘΟΣΩΜΙΚΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ Θεωρία και ασκήσεις. Τι είναι οι ορθοσωμικές ανωμαλίες Κατηγορίες Αίτια ανά κατηγορία Στατιστικά στοιχεία Τρό π οι αντιμετώ π ισης.
Απόκλίσεις της σπονδυλικής στήλης Σκολίωση, Κύφωση, Λόρδωση
Ασυνήθιστοι τρόποι κληρονομικότητας Γρίβα Ευαγγελία Παιδίατρος –Νεογνολόγος Καθηγήτρια Νοσηλευτικής.
ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ Εργαστήριο Προσαρμοσμένης Κινητικής Δραστηριότητας/
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Σεμινάριο: (Β06Σ10) Νοημοσύνη και νοητική υστέρηση: Θεωρίες & μέσα αξιολόγησης Διδάσκουσα:
Στοιχεία Ψυχοδυναμικής Θεωρίας Κομοτηνή 02 /10/201 2 Θεοφάνης Βορβολάκος Ψυχίατρος Λέκτορας ΔΠΘ.
H Φιλοσοφία του Σχετικισμού (Relativismus) Η Φυσική και οι φοιτητές του Τμήματος Φυσικής Στράτος Θεοδοσίου Αναπληρωτής καθηγητής.
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 3: Ποιοτικός Έλεγχος στα Έπιπλα Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I.
4 ο Εργαστήριο επιδημιολογίας. Διαγνωστικές δοκιμασίες Όταν αξιολογούμε μια διαγνωστική δοκιμασία πρέπει να σκεφτούμε 3 πράγματα. Είναι χρήσιμη ; Είναι.
  Θέμα :   Εφαρμογή Ι Διδασκαλία 9ης περίπτωσης : Ενόργανη γυμναστική ► Η Ειρήνη είναι προπονήτρια ενόργανης γυμναστικής και φέτος ανέλαβε μία ομάδα.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΑΜΕΑ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ.
Test.
Test.
Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
Διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με αυτισμό
ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΚΑΡΔΙΑΓΓΕΙΑΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ
Γραμμική παλινδρόμηση και Συσχέτιση: έλεγχοι με τον συντελεστή συσχέτισης r Στην ενότητα αυτή μελετάται η σχέση ανάμεσα σε δυο ποσοτικά χαρακτηριστικά.
Εγκυρότητα και αξιοπιστία
Φροντίδα παιδιού με ψυχογενή ανορεξία
Οξέως και χρονίως πάσχοντες
ΔΕΠ-Υ Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής -Υπερκινητικότητα
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Κανονική Κατανομή.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Κατηγοριεσ αθλητων Παραολυμπιακα αθληματα
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΣ Β.
Η ομάδα μας! Γούνια Ευαγγελία Πλίτσης Δημήτρης Κατσαρός Βασίλης
ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ.
Σχεδιασμός των Μεταφορών
ΕΛΕΓΧΟΙ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΣΕ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
Κυτταρογενετική Άσκηση 3 εργαστηριακού οδηγού Γ ΤΑΞΗ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΜΣ «ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ»
Κύτταρο-πυρήνας-χρωμοσώματα-γονίδια-DNA
Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ.
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
Η σοκολάτα στη διατροφή μας
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
Μελέτη περίπτωσης παιδιού με Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και δραστηριότητας και συνοδά προβλήματα μάθησης. Διεξαγωγή: Διεπιστημονική Ομάδα του ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
«Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού στη Δημόσια Υπηρεσία: η Κυπριακή Εμπειρία» Ομιλία του Προέδρου της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ
Αρχές επαγωγικής στατιστικής
Τι είναι ψυχιατρική; Eίναι ο κλάδος της ιατρικής επιστήμης που ασχολείται με τη διερεύνηση των αιτιών, τη διάγνωση, τη θεραπεία ή και την αποκατάσταση.
της Συναισθηματικής Νοημοσύνης σε έναν Αεροπορικό Οργανισμό
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Πείθουμε τους εαυτούς μας ότι η ζωή μας θα είναι καλύτερη όταν θα παντρευτούμε, θα αποκτήσουμε ένα μωρό, μετά ένα ακόμα. Μετά αγχωνόμαστε διότι τα παιδιά.
أثر بعض استراتيجيات حل المشكلات الرياضية وتكوينها
др. Жељко Рачић Кабинет 7 Консултације четвртак: 14:00 – 16:00
ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΔΙΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Άγχος Φόβος
Μάθημα [GD3021]: ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
Βιολόγος 3ο ΓΕΛ Χαϊδαρίου
Πείθουμε τους εαυτούς μας ότι η ζωή μας θα είναι καλύτερη όταν θα παντρευτούμε, θα αποκτήσουμε ένα μωρό, μετά ένα ακόμα. Μετά αγχωνόμαστε διότι τα παιδιά.
Εργασία Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
Πείθουμε τους εαυτούς μας ότι η ζωή μας θα είναι καλύτερη όταν θα παντρευτούμε, θα αποκτήσουμε ένα μωρό, μετά ένα ακόμα. Μετά αγχωνόμαστε διότι τα παιδιά.
Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη
Διαταραχή ελλειματικής προσοχής-Υπερκινητικότητας
ΓΕΝΙΚΗ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ.
Β. Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη Νοητική αναπηρία Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη

Ονομασία και κριτήρια Διάφορες ονομασίες: Νοητική υστέρηση, νοητική καθυστέρηση, νοητική ανεπάρκεια, γενικές μαθησιακές δυσκολίες Κριτήρια (DSM): Α. Πνευματική λειτουργία (IQ) σημαντικά κάτω από το μέσο όρο (όπως μετράται με τεστ νοημοσύνης) Β. Συνυπάρχουν ελλείματα ή έκπτωση της παρούσας προσαρμοστικής λειτουργίας σε τουλάχιστον δύο από τις περιοχές: επικοινωνία, αυτοεξυπηρέτηση, λειτουργικές σχολικές δεξιότητες, εργασία, ασφάλεια (..) Γ. Έναρξη πριν την ηλικία των 18 ετών

Τι είναι όμως το IQ; Πρόκειται για : «ΜΙΑ συνολική-σφαιρική ικανότητα του ατόμου να δρα σκοπίμως, να σκέπτεται λογικά και να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά το περιβάλλον του» (Weschler) Ή διάφορες νοητικές ικανότητες που είναι σχετικά ανεξάρτητες η μία από την άλλη (πχ. ; Τείνει να γίνει αποδεκτό ότι υπάρχει ο γενικός παράγοντας που περιγράφει γενικά ένα άτομο και οι ειδικοί παράγοντες s που σχετίζονται με ειδικές ικανότητες. Στις μετρήσεις IQ γίνεται προσπάθεια να σκιαγραφηθούν και ειδικές ικανότητες

Αξιολόγηση IQ Πολλοί διαφορετικοί ορισμοί νοημοσύνης.

Περιβάλλον και νοημοσύνη Πόσο σημαντική η περιβαλλοντική επιρροή; Πολιτισμικές/κοινωνικές ανισότητες Συνεχής άνοδος του ΜΟ του ΔΝ (3 βαθμοί ανα 10ετία). Λόγος: διατροφή; πολλά ερεθίσματα; εκπαίδευση σε προβλήματα τύπου test. Τελευταία βρέθηκε ότι η άνοδος αυτή έχει σταματήσει. Ερωτήματα που τίθενται σχετίζονται με την υπερέκθεση των νέων γενεών σε οθόνες και αντίστοιχα ερεθίσματα

Κωδωνοειδής (κανονική) κατανομή του ΙQ

Κωδωνοειδής (κανονική) κατανομή του ΙQ Κανονική κατανομή, δηλ. 95% των ατόμων μεταξύ του 70 και του 130. Μέσος όρος 100. > 130 εξαιρετικά ευφυείς 120-129 ευφυείς 110-119 ανώτεροι κανονικοί 109-90 μέσοι κανονικοί 89-80 κατώτεροι κανονικοί 79-70 οριακή νοημοσύνη <69 νοητική καθυστέρηση

Αιτιολογία νοητικής αναπηρίας Οργανικοί λόγοι: α) Ενδογενείς μορφές. παθήσεις που κληρονομούνται (πχ. φαινυλκετονουρία) χρωμοσωμιακές ανωμαλίες (πχ. σύνδρομο Down) β) Εξωγενείς μορφές, πχ. ερυθρά της μητέρας, τοξοπλάσμωση της μητέρας. Αλλά και περιβαλλοντική ή λειτουργική καθυστέρηση….

Αιτιολογία και κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο Μεγαλύτερη συχνότητα νοητικής αναπηρίας σε άτομα που προέρχονται από οικογένειες χαμηλού κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου. Όμως, αυτό παρατηρείται σε ήπιες μορφές νοητικής αναπηρίας: Περιβαλλοντική αποστέρηση που οδηγεί σε «λειτουργική καθυστέρηση». Οι πιο σοβαρές μορφές νοητικής αναπηρίας είναι ίσα κατανεμημένες σε όλα τα κοινωνικο- οικονομικά επίπεδα («οργανική καθυστέρηση») Η δυσκολία των παιδιών με σοβαρή νοητική αναπηρία γίνεται εμφανής πιο νωρίς στη ζωή τους. Η δυσκολία των παιδιών με ελαφρά νοητική αναπηρία γίνεται εμφανής κυρίως όταν εμπλέκονται με το σχολείο.

Διαφυλικές διαφορές Μεγαλύτερο ποσοστό στους άντρες (σχεδόν διπλάσιες από τις γυναίκες). Γιατί: 1)Πιο ευάλωτοι σε εξωτερικούς παράγοντες και φορείς που βλάπτουν ΚΝΣ 2)Πιο συχνές συγγενείς ανωμαλίες (πχ. προωρότητα) 3) Κληρονομικοί παράγοντες(σχετίζονται με χρωμόσωμα Χ) 4) Πολιτισμικοί λόγοι; Υποπίπτουν στην αντίληψη τα αγόρια με καθυστέρηση;

Επίπεδα νοητικής υστέρησης Ενώ ορίζουμε επίπεδα νοητικής υστέρησης (αρκετά αυθαίρετα και τεχνητά με παραδοσιακό «πάνω» όριο το 70), προκειμένου να μπορέσουμε να ομαδοποιήσουμε τις ικανότητες και τις ανάγκες του αντίστοιχου πληθυσμού, χρειάζεται να κρατάμε πάντα στο μυαλό μας τις ενδο-ομαδικές διαφορές που ορίζονται από τη λειτουργικότητα του κάθε ατόμου. Η λειτουργικότητα του κάθε ατόμου (που σχετίζεται άμεσα με το επίπεδο νοημοσύνης ασφαλώς, αλλά και με την εκπαίδευση και υποστήριξη που έχει λάβει) επίσης αξιολογείται με ψύχομετρικά εργαλεία (πχ. ερωτηματογιο Vyneland)

: Οριακή νοημοσύνη Οριακή νοημοσύνη ή οριακή νοητική αναπηρία ή βραδυμαθή άτομα: IQ 79-70. Τα άτομα αυτά εκπαιδεύονται σε κανονικά σχολεία στις συνήθεις σχολικές τάξεις, με εσωτερική διαφοροποίηση των προγραμμάτων της διδασκαλίας, σε ό,τι αφορά ειδικότερα τους στόχους, τη μεθοδολογία, τα μέσα και τα υλικά διδασκαλίας ή με πρόσθετη βοήθεια σε ατομική βάση ή μικροομαδική βάση (τμήμα ένταξης).

Επίπεδα νοητικής αναπηρίας-1 Α) Ήπια (ελαφρά) νοητική αναπηρία: IQ 69-50/55. Περίπου 85% των ατόμων με νοητική αναπηρία. Λειτουργικότητα: Αναπτύσσονται κοινωνικές και επικοινωνιακές ικανότητες στην προσχολική ηλικία. Με την πάροδο του χρόνου μπορούν να παρακολουθήσουν σχολικό ακαδημαϊκό πρόγραμμα, να ωφεληθούν από αυτό και να μάθουν να αυτοεξυπηρετούνται. Μπορεί να χρειαστούν καθοδήγηση, βοήθεια, εποπτεία στη διαβίωσή τους, ενώ συχνά μπορούν να ζουν επιτυχημένα στην κοινωνία. (Προσοχή, όμως: παρά τη φαινομενική επιτυχημένη κοινωνική ένταξη, υπερ- αντιπροσωπεύονται στους καταλόγους των κοινωνικών υπηρεσιών και της αστυνομίας.

Επίπεδα νοητικής αναπηρίας-2 Β) Μέτρια νοητική υστέρηση: ΙQ 50/55-35/40. Το ποσοστό εμφάνισης σε άτομα με νοητική υστέρηση είναι περίπου 10%. Λειτουργικότητα: Τα άτομα αυτά αναπτύσσουν επικοινωνιακές ικανότητες στην προσχολική ηλικία. Με την πάροδο του χρόνου μπορούν να φτάσουν σε επίπεδο Β΄ Δημοτικού, αλλά έχουν δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση. Μπορούν να εργαστούν σε προστατευόμενο ή ημιπροστατευόμενο περιβάλλον. Ανταποκρίνονται καλά σε εποπτευόμενη αυτόνομη διαβίωση. Εκπαιδεύσιμοι σε κέντρα εκπαίδευσης ημέρας.

Επίπεδα νοητικής αναπηρίας-3 Γ) Σοβαρή νοητική αναπηρία: IQ 35/40-20/25. Το ποσοστό εμφάνισης σε άτομα με νοητική υστέρηση είναι 3-4% Λειτουργικότητα: Αρκετά άτομα μπορούν να μάθουν να μιλούν και να αυτοεξυπηρετούνται στοιχειωδώς κατά τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων. Πολύ περιορισμένη ικανότητα να επωφεληθούν από τη σχολική εκπαίδευση. Όταν ενηλικιωθούν μπορούν να εκτελούν απλές εργασίες αν εποπτεύονται. Ασκήσιμοι σε κέντρα εκπαίδευσης ημέρας.

Επίπεδα νοητικής αναπηρίας Βαριά νοητική υστέρηση, IQ κάτω του 20/25. Το ποσοστό εμφάνισης σε άτομα με νοητική υστέρηση είναι 1-2%. Λειτουργικότητα: Τα περισσότερα άτομα αυτού του επιπέδου πάσχουν από νευρολογικές ασθένειες, έχουν αναπηρίες του Κ.Ν.Σ. Μπορεί να αναπτυχθούν κάποιες ικανότητες επικοινωνίας και αυτοεξυπηρέτησης. Είναι πλήρως εξαρτώμενα άτομα.

Άλλες διαταραχές και νοητική αναπηρία Τα άτομα με νοητική αναπηρία είναι πιο επιρρεπείς σε ψυχικές διαταραχές (ψυχώσεις, διαταραχές προσωπικότητας) απ’ ότι οι άνθωποι με «φυσιολογική» νοημοσύνη. Υπολογίζεται στο 20- 30% του πληθυσμού των ατόμων με νοητική αναπηρία. Αυτός ήταν πάντα ο σημαντικότερος λόγος τοποθέτησης των ατόμων με νοητική αναπηρία σε ιδρύματα. Από την άλλη, μερικές ψυχικές παθήσεις σε παιδιά έχουν αποτέλεσμα νοητική υστέρηση (πχ. αυτισμός). Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται καθώς στα νοητικώς ανάπηρα άτομα υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος εκμετάλλευσης από τους άλλους και σωματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης

Παρέμβάσεις/θεραπευτικές προσεγγίσεις Φαρμακοθεραπεία: α) για τη θεραπεία συγκεκριμένων καταστάσεων που σχετίζονται με την νοητ. υστέρηση (πχ. αντιεπιλεπτικά) β) για την αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς (πχ. ηρεμιστικά, αντικαταθλιπτικά) Ειδική αγωγή/σχολική ένταξη προσαρμοσμένη στο επίπεδο των ικανοτήτων και της δυσκολίας του ατόμου Ομάδες κοινωνικών δεξιοτήτων με άτομα με παρόμοιες δυσκολίες Τροποποίηση της συμπεριφοράς

Παρέμβάσεις/Θεραπευτικές προσεγγίσεις 5. Ψυχοθεραπεία για συναισθηματικές δυσκολίες που σχετίζονται (ή όχι) με την αναπηρία του ατόμου. Βασίζεται στις γενικές αρχές που εφαρμόζονται στη θεραπεία ατόμων με «φυσιολογική» νοημοσύνη, αλλά με προσαρμογές στο επίπεδο γνωστικών και γλωσσικών ικανοτήτων. 6. Οικογενειακή θεραπεία. Τα άλλα μέλη της οικογένειας συχνά χρειάζονται βοήθεια για να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους απέναντι στο παιδί με νοητική αναπηρία (ομάδες υποστήριξης γονέων, αδελφών κλπ).

Πρόληψη Πολλά και διαφορετικά προγράμματα -αντανακλούν τις διαφορετικές αιτιολογίες της νοητικής αναπηρίας. Προγράμματα ιατρικά προσανατολισμένα (πχ. Γενετική συμβουλευτική) Προγράμματα με ψυχολογικό/ψυχοεκπαιδευτικό προσανατολισμό (εστίαση κυρίως σε μητέρες που παρουσιάζουν οι ίδιες νοητική αναπηρία και είναι σε υψηλό κίνδυνο τα δικά τους παιδιά να παρουσιάσουν νοητική αναπηρία, όχι τόσο λόγω βιολογικών παραγόντων αλλά φτωχών γονεϊκών δεξιοτήτων)