ΜΕΤΡΗΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΑΣΧΗ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΙΚΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
1.2. Performance Definition 1. INTRODUCTION 1.1. Background Απελευθέρωση Αερομεταφορών Ανταγωνισμός Ανάγκη Αποδοτικότητας 1.2. Performance Definition “Performance measurement is the process of quantifying the efficiency and effectiveness of past actions”. Neely et al. (2002, p. xiii) Efficiency = Αποδοτικότητα - Διαχείριση πόρων Effectiveness = Αποτελεσματικότητα – Επίτευξη στόχων
Efficiency Dimensions Financial efficiency costs/revenues Allocative efficiency κατανομή πόρων Productive efficiency outputs/ inputs (at a given level of quality) Inefficiency sources technical inefficiency beyond management control (e.g. increased inputs/costs due to expansion projects, decreased outputs/traffic due to geopolitical events) - x-inefficiency wasteful management
Organizations (ICAO, ACI, IATA) Policy maker & Regulators Researchers The need for performance measurement Airport operators Shareholders Airlines Organizations (ICAO, ACI, IATA) Policy maker & Regulators Researchers Stakeholders Communities
The value of performance measurement Airport Benchmarking Limitations Data availability Internal heterogeneity Ownership Accounting practices External heterogeneity Economy Geography Size Traffic mix
Source: Adopted from Liebert (2010).
Financial efficiency Ποσοτικές Αποσπασματικές (Partial) Μετρήσεις Performance area Performance Indicator Financial efficiency Costs Total Costs/WLU Depreciation costs/WLU Labor costs/ Total operating costs Labor cost/passenger Labor cost/ATM Labor cost/WLU Revenues Total Revenues/WLU Aeronautical Revenues/WLU Non-aeronautical Revenues/WLU Aeronautical /Total Revenues Non-aeronautical/Total Revenues Commercial performance Concession revenues/passenger Rental revenues/passenger Concession revenues/m2 Rental revenues/m2 Concession revenues/Concessionaire’s total turnover Profitability Total Revenues/Total Costs Operating margin Operating profit/WLU Operating profit/Total assets EBITDA/WLU EBITDA/passenger EBITDA/employee Labor productivity Passenger/employee ATMs/employee WLU/employee Total Revenues/employee Value added/employee Capital productivity WLU/Total assets Revenues/Total assets Total assets/employee Return on capital employed 7
Ποσοτικές Συγκεντρωτικές (Aggregate) Μετρήσεις Stochastic Frontier Analysis (SFA) Data Envelopment Analysis (DEA) Total Factor Productivity (TFP) 8
Περιορισμοί Παραδοσιακών Ποσοτικών Μετρήσεων Περιορισμοί Παραδοσιακών Ποσοτικών Μετρήσεων Προσανατολισμός στο παρελθόν (Ghalayini & Noble, 1996) Δίνουν αποτελέσματα, αλλά όχι εξηγήσεις (Pels et al., 2001) Δεν αποκαλύπτουν τις αιτίες του inefficiency (Wongrassamee et al., 2003). Αγνοούν ανεπιθύμητες εκροές (π.χ θόρυβος, καθυστερήσεις) (Lozano et al., 2013) Δεν λαμβάνουν υπόψη τους την ετερογένεια του περιβάλλοντος (Malighetti et al., 2010) Υπερβολική έμφαση στα οικονομικά μεγέθη – αγνοούν σημαντικές παραμέτρους, όπως ποιότητα, καινοτομία, επιχειρηματική αριστεία. (Kaplan & Norton, 1992). 9
Διαβατηριακός έλεγχος Ποιοτικές Μετρήσεις Κατηγορία Δείκτης Προσβασιμότητα Επίγεια μέσα μεταφοράς Parking Check-in Χρόνος αναμονής Εξυπηρέτηση Διαβατηριακός έλεγχος Πληρότητα ελέγχου Security Γενική αίσθηση ασφάλειας Προσανατολισμός Αποστάσεις καθοδήγηση Συνδεσιμότητα πτήσεων Παροχές Αεροδρομίου Εμπορικά καταστήματα (ποικιλία, τιμές) Διαθεσιμότητα καροτσιδίων αποσκευών Καθίσματα επιβατών VIP lounges ATMs Wi-Fi Περιβάλλον Αεροδρομίου Άνεση Θερμοκρασία Καθαριότητα 10
Περιορισμοί Παραδοσιακών Ποιοτικών Μετρήσεων Περιορισμοί Παραδοσιακών Ποιοτικών Μετρήσεων Έλλειψη μεθοδολογικής συνάφειας (Richard et al. 2009) Υπερβολική έμφαση στους επιβάτες – αγνοούν άλλες κατηγορίες πελατών (Graham, 2005) Ασυμφωνία εκτιμήσεων, ανάλογα με τις κατηγορίες επιβατών (leisure, business, etc) (Lubbe et al. 2011) Αποκομμένες από το γενικό πλαίσιο μετρήσεων απόδοσης (De Nicola et al. 2013) 11
The need for further research AIRPORT PERFORMANCE The need for further research Security, Environment, Risk Assessment and User Charges (Oum & Yu, 2004) Location, Size, Traffic Mix and Ownership Status (Reinhold et al., 2010) X-inefficiency sources (Gillen & Lall, 1997; Pels et al., 2003; Bazargan & Vasigh, 2003; Marques, & Brochado, 2008; Adler & Liebert, 2014) Software components: People, Strategy, Leadership, Management, Culture, Goodwill, Social Responsibility and Corporate Governance (Zairi, 2012, p.15) 12
THE AIRPORT BUSINESS Customers & Stakeholders Airport employees Visitors and retail customers Meeters and greeters Neighbors Can be segmented along multiple dimensions: By route: transfer/origin passengers By purpose: corporate/leisure By travel class: premium/economy Retail Food and beverage Car parking Hospitality Service kiosks (e.g. car rentals) MRO, FBO Catering Ground handling Advertisers Home carrier LCC Other traditional airlines General aviation (business jets, helicopters, etc) Cargo and end-consumers Real estate Hospitality Transportation services (e.g. metro, multimodal, taxi) Government (urban planning & development, CAA, ministry of finance, ministry of tourism) Airport Customer Groups Source: Hermann and Hazel (2012)
New approaches AIRPORT PERFORMANCE 14 Evolution of PMM systems. Source: Adopted from Yadav (2013) 14
AIRPORT PERFORMANCE A holistic approach Airport operator μ-systems Airlines Passengers Service providers Endosystem Suppliers Lobbies Local Society Tour Operators Mesosystem Macrosystem Economy Technology Regulation Legislation 15
Ευχαριστώ για την προσοχή σας ! Ε. Παράσχη Ευχαριστώ για την προσοχή σας ! Ε. Παράσχη Ελένη Παράσχη