Οριζόντιες αντι-ανταγωνιστικές συμπράξεις (ανταλλαγή πληροφοριών) Υπόθεση AT.39850 Container Shipping
14 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων επιχειρηματικοί κολοσσοί όπως η COSCO, οι οποίες δραστηριοποιούνται μεταξύ άλλων στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ: Μέσω του τύπου, των ιστοσελίδων τους, στο διάστημα 2009-2015, ανήγγειλαν General Rate Increase (GRI), περίπου 7-12 το χρόνο, για διηπειρωτικά δρομολόγια. ΣΧΗΜΑ: Γνωστοποιούσαν δηλαδή την αύξηση των τιμών, για δρομολόγια της ίδιας ή κοντινής περιόδου, όχι του τελικού τους ναύλου, αλλά ανά μονάδα εμπορευματοκιβωτίου, σε διάστημα στο οποίο οι καταναλωτές δεν μπορούσαν ακόμα να προβούν σε κρατήσεις.
Μορφή πρόσκλησης από την μία στην άλλη για συμμετοχή στην αύξηση, σε συνδυασμό με προσδοκία παράλληλης συμπεριφοράς. Με το GRI, δεν γινόταν εκ των προτέρων γνωστή στον καταναλωτή η τελική τιμή, παρά μόνο η αύξηση ανά μονάδα, ενισχύοντας το καθεστώς της πλήρους ανασφάλειας δικαίου.
Party Announcement date Implementation Amount of the increase OOCL 26.9.2012 1.11.2012 525 UASC 505 CSCL 27.9.2012 ZIM 500 Coscon 28.9.2012 550 Hapag MSC 29.9.2012 NYK 1.10.2012 Evergreen 2.10.2012 HMM Maersk CMA CGM 10.10.2012 Hanjin 12.10.2012 MOL 25.10.2012
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗΣ Αμοιβαία αλληλεπίδραση-ανταλλαγή πληροφοριών, που οδήγησε σε συντονισμό δράσης. Εκμηδενισμός εγγενών κινδύνων ανταγωνισμού. Εξάλειψη κάθε έννοιας επιχειρηματικού ρίσκου. Μηδαμινός κίνδυνος απώλειας πελατείας (δυνατότητα ακύρωσης ή καθυστέρησης). Καμία μετακύλιση οφέλους στους καταναλωτές (ίδια ποιότητα-ανώτερη τιμή).
Στοιχεία σκληροπυρηνικού καρτέλ, το οποίο πλήττει τον πυρήνα του 101 ΣΛΕΕ (καθορισμός τιμών- νόθευση ανταγωνισμού- per se αντι-ανταγωνιστικό αποτέλεσμα) Καταναλωτές: Αντικείμενα «πειράματος» και εκμετάλλευσης, μη έχοντας αξιόλογες εναλλακτικές επιλογές, όταν όλες οι επιχειρηματικές δυνάμεις που κυριαρχούν στην εν λόγω αγορά, τους δεσμεύουν με παρόμοιες αυξήσεις τιμών (μεγιστοποίηση κερδών σε βάρος των πελατών τους).
ΑΥΤΟΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ: Κοινοποίηση ανησυχιών στα μέρη, μέσω προκαταρκτικής εκτίμησης (Νοέμβριος 2015). Αρχική διαφωνία- προτάσεις αυτοδέσμευσης από τις επιχειρήσεις, ώστε να καταστούν δεσμευτικές κατ’ εφαρμογή αρ.9 Κανονισμού 1/2003
ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ Διευκρίνιση ποσού βασικού ναύλου, με αναλυτική καταγραφή τελών καυσίμου (BAF), τελών περιόδου αιχμής (PSS) και άλλων στοιχείων. Διευκρίνιση ως προς το χρονικό διάστημα ισχύος των τιμών, πρόβλεψη ανώτατου ορίου αυτών, το οποίο δεσμεύει ακόμα και στις δυο εξαιρέσεις που προτάθηκαν (συμφωνία ναύλων σε συγκεκριμένη ημερομηνία, συμφωνία ναύλων ανάλογα με ανάγκες συγκεκριμένων αγοραστών). Δημοσίευση πληροφοριών όχι περισσότερες από 31 μέρες πριν λάβει χώρα το ταξίδι, ώστε να παρέχεται δυνατότητα αμέσου κρατήσεως στον καταναλωτή.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Αποφεύγεται η ύπαρξη ενός ενδιάμεσου επιλήψιμου διαστήματος, όπως συνέβαινε πριν, στο οποίο ο καταναλωτής δεν μπορούσε να προβεί σε κράτηση, ενώ οι τιμές ήταν ήδη γνωστές και κατά συνέπεια υπήρχε δυνατότητα προσαρμογής και εναρμόνισης. Αποκατάσταση διαφάνειας απέναντι στο καταναλωτικό κοινό (θετική η γνώμη της Συμβουλευτικής επιτροπής). Παράλληλα, δεν περιορίζεται υπέρμετρα η ελευθερία των επιχειρήσεων (αναλογικότητα) να καθορίζουν τις τιμές, καθώς δεσμεύονται ως προς το καθεστώς της αναγγελίας τους και όχι ως προς την ελευθερία καθορισμού αυτών.
Με το 27 παρ.4 του Κανονισμού 1/2003, παρέχεται δυνατότητα στα ενδιαφερόμενα τρίτα μέρη να παρέμβουν (εδώ δεν συνέβη). Η Επιτροπή κατέστησε υποχρεωτικές τις δεσμεύσεις των εμπλεκόμενων μερών για χρονικό διάστημα τριών ετών (2016-2019), ώστε να μελετηθούν οι νέες συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην εν λόγω αγορά.