Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ 2020

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ILinc Web Conferencing & Collaboration DEMITRIOS GEORGIADES.
Advertisements

ΑΓΟΡΑ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΝΕΦΑΛΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ.
Ο παράγων «Άνθρωπος» κινητήριος Μοχλός στην ανάπτυξη των σύγχρονων εφοδιαστικών αλυσίδων Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά των εργαζομένων στη Διεύθυνση.
ICAP A.E. - Ερευνών & Επενδύσεων Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Δωρεάν πρωτοποριακή υπηρεσία της Kompass Request For Quotation (RFQ) Δωρεάν πρωτοποριακή υπηρεσία.
Το παλατι των Βερσαλλιων
ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ (LOGISTICS CHAIN MANAGEMENT)
Νικήτας Κωνσταντέλλος Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου ICAP Group.
ROI Νέα σειρά - Παντεσπάνια Ιανουάριος ‘10 Ιανουάριος ‘10.
1 Κινητές Επικοινωνίες: Στρατηγικός Άξονας για την Ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας Infocom World 2010 Ψηφιακή Ελλάδα: στο σταυροδρόμι της ευρυζωνικής.
ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ ΓΙΑ ΛΗΨΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Μεθοδολογίες και Εργαλεία Ανάλυσης και Σχεδιασμού Π.Σ. Σπύρος Κοκολάκης ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ.
SEQUENCE GREC LES NOMBRES. RAPPEL LES NOMBRES 1 = ε ἶ ς 6 = ἕ ξ 11 = ἕ νδεκα 2 = δ ύ ο 7 = ἐ π τ ά 12 = δ ώ δεκα 3 = τρε ῖ ς 8 = ὀ κτ ώ 20 = ε ἴ κοσι.
Κλαδική Ανάλυση – Μελέτη της ICAP Group «Οι Συνέπειες της Κρίσης στους διαφόρους Κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας» Διεύθυνση Οικονομικών Κλαδικών Μελετών.
Βασίλης Τσινό π ουλος Τηλέφωνο Α π ρίλιος Dun & Bradstreet Online Trust Solutions and.
Slide 3.1 Harrison and van Hoek, Logistics Management and Strategy: Competing Through the Supply Chain, 4 th Edition, © Pearson Education Limited 2011.
Επίδραση φορολογικής πολιτικής στον κλάδο Κινητής Τηλεφωνίας Αύγουστος 2011 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
1 «Ο κλάδος των Κινητών Επικοινωνιών κυρίαρχος πυλώνας στη στρατηγική ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας», Μάρτιος 2015.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας Ενότητα 8 : Πρότυπο συμπίεσης JPEG2000 Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού.
Η Συμβολή του Λιανεμπορίου Τροφίμων στην Εθνική Οικονομία: Μύθοι και πραγματικότητα 1 Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης.
Αποτίμηση και Προκλήσεις του Κλάδου της Κινητής Τηλεφωνίας στην Ελλάδα Οκτώβριος 2010 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
ΦΑΚΙΡΗ ΜΑΡΙΑ-ΙΟΥΛΙΕΤΑ Α.Μ: Α.Ο.Α. ΕΠΙΒΛΕΠΟΝ: κ. Κλωνάρης.
Το σύστημα πληροφοριών Μάρκετινγκ και η έρευνα Μάρκετινγκ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ – Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ.
1 «H συμβολή του Κλάδου των Κινητών Επικοινωνιών στην Ελληνική Οικονομία»
Αρχές Μάρκετινγκ Ενότητα # 5: Κύκλος ανάπτυξης προϊόντων & κύκλος ζωής προϊόντος Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.
1 «Ο κλάδος των Κινητών Επικοινωνιών κυρίαρχος πυλώνας στη στρατηγική ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας», Νοέμβριος 2015.
Σχολ.Έτος: Τάξη:Α’Λυκείου Διαθεματική εργασία Θέμα:Πάμε για καφέ; Υπεύθυνη καθηγήτρια:Ζαρκινού Αναστασία.
Ο Κλάδος της Κινητής Τηλεφωνίας στο νέο περιβάλλον Αύγουστος 2011 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
Έρευνα έτους ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ. Έρευνα έτους Φάσεις έργου Έρευνα πεδίου: 23 Ιανουαρίου 2006 μέχρι 13 Απριλίου 2006.
Ο Κλάδος της Κινητής Τηλεφωνίας στις νέες συνθήκες Ιουνιος 2014 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
Ενότητα # 8: Τιμολόγηση και Διαχείριση Εσόδων Διδάσκουσα: Άννα Ζαρκάδα Τμήμα: Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων Μάρκετινγκ Υπηρεσιών.
ΔΙΑΦΉΜΙΣΗ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΌΤΗΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΉ ΙΔΈΑ (CREATIVE CONCEPT) Χαρακτηρίζεται ως: «…μια ξεχωριστή ιδέα που είναι πρωτότυπη και δραματοποιεί το στοιχείο.
Δρ. Δημήτριος Μακρής, Διευθύνων Σύμβουλος Ο.Λ.Θ. Α.Ε.
Ανάλυση Ανταγωνισμού. Ανάλυση Ανταγωνισμού: τύποι ΠΟΛΛΟΙ ΠΩΛΗΤΕΣΛΙΓΟΙ ΠΩΛΗΤΕΣΕΝΑΣ ΠΩΛΗΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΠΡΟΪΟΝ Μονοπωλιακός Ανταγωνισμός Διαφοροποιημένο.
ΕΛΛΑΔΑ : ΣΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ (5 απο τουσ κυριουσ αλληλοσυνδεομενουσ λογουσ) TACD, MAY 31th 2013,
Glossaire trilingue des idiotismes
Slide 2 ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΌ ΕΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΤΗΝ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑ
Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης
Αρχές Μάρκετινγκ Διάλεξη 3.
Φαρμακοκινητική των ιωδιούχων ΣΜ
Τιμολόγηση, Προώθηση και Επικοινωνία
Ένωση Θεσμικών Επενδυτών
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
Τεχνική Εφαρμογή- Εμπορευματοποίηση
Πληροφορική και Εκπαίδευση 2005
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ_2
Enseignante Αργυρώ Μουστάκη Μαντζακίδη Μαρία Α.Μ
Επενδύσεις και επιχειρηματικότητα στις ελληνικές περιφέρειες
ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ και ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ της ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ στο e-Learning
Κλαδική Ανάλυση – Μελέτη της ICAP Group «Οι Συνέπειες της Κρίσης στους διαφόρους Κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας» Διεύθυνση.
Tάσεις 2 – Social media Social media content Apps for learning Videos
Η ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤηΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
«Ψηφιακές Επικοινωνίες και ΜΜΕ»
Οι βασικές καινοτομίες του GDPR
Συμβολή Κινητών Επικοινωνιών στην παγκόσμια οικονομία 4,2% του Παγκόσμιου ΑΕΠ
8ο MOBILE & CONNECTED WORLD CONFERENCE
Διδάσκων Καθηγητής: Γεώργιος Κουρτέσας
Βασικά Οικονομικά Μεγέθη Ομίλου
Βασικά Οικονομικά Μεγέθη Ομίλου
“Going Glocal” is a sequence of data-driven decisions
ΟΙ ΚΙΝΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ Η ΚΙΝΗΤΗ ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑ
Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις
Αποτελέσματα κλάδου – ‘α 6μηνο 2016
Διαβούλευση Ελλήνων Πολιτών για το Μέλλον της Ευρώπης
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
Διαχείρισης Πιστωτικού Ελέγχου
Διδάσκουσα Δρ. Γεωργία Κηπουροπούλου
Case Study The Slowdown Experiment
Αποτίμηση Επιχειρήσεων Ενότητα 3
«ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ»
ΦΑΡΜΑΓΑΛ A.E. Γαλακτοβιομηχανία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ 2020 Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ 2020 ΚΥΡΙΑ ΜΕΓΕΘΗ, ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ & ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Διάρθρωση Μελέτης Οι αναγκαίες προσαρμογές βιομηχανικής πολιτικής: θέσεις και προτάσεις για το μέλλον της μεταποίησης Ποσοτικοποίηση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στη μεταποίηση Πυλώνες /Κατευθύνσεις βιομηχανικής πολιτικής Τα πραγματικά στοιχεία αποβιομηχάνισης Η συμμετοχή της μεταποίησης της Βόρειας Ελλάδας στην αναπτυξιακή διαδικασία Χρηματοοικονομικές επιδόσεις της μεταποίησης: από «ανταγωνιστικές και δυναμικά αναπτυσσόμενες» σε «ζωντανές – νεκρές» Η βιομηχανική πολιτική στην ΕΕ σήμερα ΚΥΡΙΑ ΜΕΓΕΘΗ, ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ & ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ 2020

Η αποβιομηχάνιση με πραγματικούς όρους στη Βόρεια Ελλάδα Το βασικό ζητούμενο της μελέτης

Αποβιομηχάνιση σε όρους … (μεταβολή μεταξύ των ετών 2002-2013) Η αποβιομηχάνιση με πραγματικούς όρους στη Βόρεια Ελλάδα Αποβιομηχάνιση σε όρους … (μεταβολή μεταξύ των ετών 2002-2013) …ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας -24% …πωλήσεων προϊόντων & υποπροϊόντων -22% …επενδύσεων -66% …απασχόλησης -35%

Αποβιομηχάνιση σε οργανωμένους υποδοχείς (αριθμός επιχειρήσεων) Η αποβιομηχάνιση με πραγματικούς όρους στη Βόρεια Ελλάδα Αποβιομηχάνιση σε οργανωμένους υποδοχείς (αριθμός επιχειρήσεων)   ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΒΙΠΕ ΣΥΝΟΛΟ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΝΕΡΓΕΣ ΑΝΕΝΕΡΓΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 908 623 69% 285 31% 441 71% 182 29% ΚΙΛΚΙΣ 71 68 96% 3 4% 19 28% 49 72% ΣΕΡΡΩΝ 33 27 82% 6 18% 15 56% 12 44% ΠΕΛΛΑΣ 5 2 40% 60% 1 50% ΣΥΝΟΛΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 1.017 720 297 476 66% 244 34% ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 167 128 77% 39 23% 55% 57 45% ΠΡΕΒΕΖΑΣ 52 41 79% 11 21% 16 39% 25 61% ΣΥΝΟΛΟ ΗΠΕΊΡΟΥ 219 169 50 87 51% 82 49% ΞΑΝΘΗΣ 47 38 81% 9 19% 26 68% 32% ΡΟΔΟΠΗΣ 72 69 36% 44 64% ΔΡΑΜΑΣ 66 36 30 22 14 ΚΑΒΑΛΑΣ 65 35 54% 46% 18 17 ΕΒΡΟΥ 32 29 91% 9% 10% 90% ΣΥΝΟΛΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ 282 207 73% 75 27% 94 113 ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ 4 67% 33% 75% 25% ΦΛΩΡΙΝΑΣ 13 93% 7% 10 ΣΥΝΟΛΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 20 85% 15% 76% 24%

Αποβιομηχάνιση ανά περιφέρεια, σε όρους αριθμού επιχειρήσεων ΑΕ & ΕΠΕ Η αποβιομηχάνιση με πραγματικούς όρους στη Βόρεια Ελλάδα Αποβιομηχάνιση ανά περιφέρεια, σε όρους αριθμού επιχειρήσεων ΑΕ & ΕΠΕ Περιφερειακή Ενότητα ΣΥΝΟΛΟ ΕΝΕΡΓΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΝΕΝΕΡΓΕΣ ΚΙΛΚΙΣ 320 89 28% 231 72% ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 3.779 1.157 31% 2.622 69% ΠΕΛΛΗΣ 232 98 42% 134 58% ΣΕΡΡΩΝ 176 95 54% 81 46% ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ 172 97 56% 75 44% ΗΜΑΘΙΑΣ 168 128 76% 40 24% ΠΙΕΡΙΑΣ 62 77% 19 23% ΚΟΖΑΝΗΣ 130 80 62% 50 38% ΦΛΩΡΙΝΑΣ 46 30 65% 16 35% ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ 83 57 26 ΓΡΕΒΕΝΩΝ 23 70% 7 30% ΠΡΕΒΕΖΑΣ 102 48 47% 54 53% ΑΡΤΑΣ 55 27 49% 28 51% ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 312 188 60% 124 40% ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 20 67% 10 33% ΕΒΡΟΥ 237 91 146 ΡΟΔΟΠΗΣ 60 48% 64 52% ΚΑΒΑΛΑΣ 209 119 57% 90 43% ΔΡΑΜΑΣ 187 112 ΞΑΝΘΗΣ 182 125

Η συμβολή της βιομηχανίας στην ανάπτυξη των τεσσάρων Περιφερειών της Βόρειας Ελλάδας Η βιομηχανία ως κινητήρια μηχανή οικονομικής ανάπτυξης και ο παραγκωνισμός της από την αναπτυξιακή διαδικασία στην Ελλάδα

Η ταυτότητα της μεταποίησης στη Βόρεια Ελλάδα ΑΠΑ της Μεταποίησης της Β. Ελλάδας 25,5% της ΑΠΑ της Μεταποίησης στη Χώρα Απασχόληση της Μεταποίησης της Β. Ελλάδας 28,8% της Απασχόλησης της Μεταποίησης στη Χώρα 13,5% των Πωλήσεων των Μεταποιητικών επιχειρήσεων* 13,0% της Προστιθέμενης Αξίας των Μεταποιητικών επιχειρήσεων* * Αφορούν στοιχεία μεταποιητικών επιχειρήσεων που απασχολούν περισσότερα από 10 άτομα, με έδρα στη Βόρεια Ελλάδα

Η τομεακή διάρθρωση της οικονομίας στη Βόρεια Ελλάδα Συμμετοχή τομέων οικονομικής δραστηριότητας στην ΑΠΑ της Β. Ελλάδας (2000-2015) Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία ΣΒΒΕ

Η δυναμική του μεταποιητικού τομέα της Βόρειας Ελλάδας Συμμετοχή της μεταποίησης στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία στη Βόρεια Ελλάδα και στην Χώρα Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία ΣΒΒΕ

Χρηματοοικονομικές επιδόσεις της μεταποίησης Από «ανταγωνιστικές και δυναμικά αναπτυσσόμενες» σε «ζωντανές – νεκρές»

Η χρηματοοικονομική επίδοση των μεταποιητικών επιχειρήσεων ως δείκτης ανταγωνιστικότητας Ταυτότητα του δείγματος: 746 μεταποιητικές επιχειρήσεις με έδρα στη Βόρεια Ελλάδα Άντληση οικονομικών στοιχείων (στοιχεία ισολογισμού και αποτελεσμάτων) από τη βάση δεδομένων DataPrisma της ICAP. Περίοδος ετών: 2000 έως 2015. Αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος ως προς την κλαδική σύνθεση. Κατανομή επιχειρήσεων του δείγματος ανά εύρος κύκλου εργασιών

Η χρηματοοικονομική επίδοση των μεταποιητικών επιχειρήσεων ως δείκτης ανταγωνιστικότητας Κριτήρια κατηγοριοποίησης επιχειρήσεων και επίπεδα διάκρισης επίδοσης ανά κριτήριο Κριτήριο Αξιολόγηση Επίδοσης Μέση ετήσια μεταβολή του κύκλου εργασιών αύξηση μεγαλύτερη του 5% Μεταβολή μεταξύ -5% και +5% Μεταβολή μικρότερη του -5% Απόδοση των απασχολούμενων κεφαλαίων (ROI) > 15% 0% έως 15% < 0% Καθαρός Δανεισμός EBITDA < 1,5 1,5 έως 5 > 5

Η χρηματοοικονομική επίδοση των μεταποιητικών επιχειρήσεων ως δείκτης ανταγωνιστικότητας Κατηγοριοποίηση ανταγωνιστικότητας επιχειρήσεων βάσει επίδοσης στις τρεις διαστάσεις Αποτελεσματικότητα Αποδοτικότητα Χρηματοοικονομική Διάρθρωση Κατηγορία Χαρακτηρισμός Επιχειρήσεων Κατηγορίας Αριθμός Επιχειρήσεων Κατηγορίας ΥΨΗΛΗ 1 Ανταγωνιστική δυναμικά αναπτυσσόμενη 17 ΜΕΤΡΙΑ 2 Ανταγωνιστική με προοπτική ανάπτυξης 75 3 Σταθερής Ανταγωνιστικότητας 146 ΧΑΜΗΛΗ 4 «Ευκαιριακής» Ανταγωνιστικότητας 25 5 Μέτριας Ανταγωνιστικότητας 40 6 Μονοδιάστατης/Αντιφατικής Ανταγωνιστικότητας 89 YΨΗΛΗ 7 Καταφέρνουν να επιβιώνουν 79 YΨΗΛΉ 8 Μέτριου Ρίσκου 139 9 Υψηλού Ρίσκου 78 10 «Ζωντανές-Νεκρές» 58

Η αποβιομηχάνιση με πραγματικούς όρους στη Βόρεια Ελλάδα Παράγοντες που συνετέλεσαν στην αποβιομηχάνιση (χρηματοοικονομικά στοιχεία, έρευνα γνώμης, ανασκόπηση της βιβλιογραφίας) «Αργά» αντανακλαστικά για τη στρατηγική ανταπόκριση στις αλλαγές από το εξωτερικό περιβάλλον δραστηριοποίησης. Υψηλός ανταγωνισμός, και κυρίως ανταγωνισμός τιμών από χώρες χαμηλού κόστους. Έλλειψη ρευστότητας, αδυναμία πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Έλλειψη κουλτούρας για την αντιμετώπιση μεγάλης έκτασης κρίσεων. Άλλοι παράγοντες όπως αδυναμία διαρκούς βελτίωσης προϊόντων, παραγωγής καινοτομίας, μεταφοράς τεχνολογίας, κλπ.

Βασικά ευρήματα - συμπεράσματα Η ανθεκτικότητα της μεταποίησης προήλθε εξαιτίας ακριβώς του παραγωγικού της χαρακτήρα και της δυναμικής εξωστρεφούς δραστηριότητας των μεταποιητικών επιχειρήσεων στη Βόρεια Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό καταγράφηκε η έντονη εξωστρεφής δραστηριότητα των μεταποιητικών επιχειρήσεων, γεγονός το οποίο υποδηλώνει μία υγιή αντίδραση στις πολυεπίπεδες συνέπειες από την οικονομική κρίση. Για το λόγο αυτό απαιτείται παγίωση της στρατηγικής εξωστρέφειας, ως βασικού προσανατολισμού της δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων. Η παραγωγική δομή κυριαρχείται από κλάδους μέτριας-χαμηλής τεχνολογίας, αλλά δεν επηρεάζεται καταλυτικά – τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα – από τις αλλαγές του περιβάλλοντος δραστηριοποίησης, γι’ αυτό και παρουσιάζει τη συγκεκριμένη ανθεκτικότητα. Διαπιστώθηκε σημαντική διαφοροποίηση της δομής των τεσσάρων περιφερειακών παραγωγικών συστημάτων της Βόρειας Ελλάδας: αυτό για τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος συνεπάγεται την ανάγκη προσαρμογής και επαναπροσδιορισμού των πολιτικών υποστήριξης της περιφερειακής βιομηχανίας. Χαμηλή «μόχλευση» δράσεων καινοτομίας, οι οποίες κατά κύριο λόγο αυτοχρηματοδοτούνται από τις επιχειρήσεις. Ανάγκη πολιτικής «διπλής στόχευσης»: βραχυχρόνια μόχλευση υφιστάμενων ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και μακροχρόνια ανάπτυξη διαφοροποιημένων προϊόντων.