Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης (άρθρα 102 ΣΛΕΕ / 2 ν

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

Ο ρόλος και η πρακτική της Ελληνική Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την ενίσχυση του πλουραλισμού στην αγορά των μέσων ενημέρωσης Ημερίδα «Πολιτικές.
Ο Ευρωπαϊκός έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων σε αερομεταφορείς και αεροδρόμια Δημήτριος Βουγιούκας Δικηγόρος ΔΝ.
Δημήτρης Ν. Τζουγανάτος Καθηγητής Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
Μήπως έχουμε ακρίβεια «Ελληνικής κατασκευής;» Γιώργος Μπάλτας Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Σχόλια για την Αγορά Πετρελαιοειδών Παντελή Κάπρου Πρόεδρου της ΡΑΕ Καθηγητή ΕΜΠ.
1.3.2 Αγορά Μορφές αγοράς Παπαδοπούλου Άννα.
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Μικροδιδασκαλία: Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου με τίτλο:……
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ II Φαίδων Θεοφανίδης
Επιχειρηματικά Μοντέλα Ανάπτυξης και Προώθησης Δικτύων Οπτικών Ινών
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ε.Σ.Β.Ε.Π. H συνεισφορά των επιχειρήσεων επωνύμων προϊόντων στην ανάπτυξη της οικονομίας.
ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ.
1o ΕΠΑ.Λ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ Όλγα Πατραμάνη Η τουριστική αγορά.
ΜΟΝΤΕΛΟ PEST Πολιτικό/ρυθμιστικό περιβάλλον (πχ νομοθεσία για φόρους/ίδρυση επιχείρησης/περιβάλλον) Οικονομικό περιβάλλον (η αγορά στην οποία δρα η επιχείρηση:
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ "ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ" ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ (ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ.
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Σχολή Μηχ. Μεταλλείων-Μεταλλουργών
Ο δικαστικός έλεγχος των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού : προσφυγή του κοινού δικαίου, actio mercatoria η actio popularis; Judicial Control of the.
ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Η Συνάρτηση Παραγωγής, προσδιορίζει τις δυνατότητες παραγωγής ενός αγαθού ή υπηρεσίας, ως συνάρτησης των παραγωγικών συντελεστών, δεδομένης.
Ενότητα 12 : Μορφές Αγοράς Καραμάνης Κωνσταντίνος
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ « ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ » ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΝΕΠΗΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Κεφαλαιο 5 Τιμολόγηση Υπηρεσιών.
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
Μοντέλο του Porter. Διαμόρφωση στρατηγικής (συνέχεια) Αξιολόγηση των πληροφοριών Συνήθως, με βάση τις πληροφορίες που συλλέχθηκαν, γίνεται μια συνολική.
Εισαγωγή στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Αξιολόγηση Εναλλακτικών Επιλογών.
Επιχειρησιακή Στρατηγική
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Ενοτητα 8. οικονομικεσ θεωριεσ διεθνων επιχειρησεων
Δίκτυα Διανομής Δίκτυα Δικαιόχρησης
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Προϊόν - Υπηρεσίες και Διανομή
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Η ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑΣ ΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
MARKETING 3η διαλεξη – το μιγμα μαρκετινγκ – η τιμη
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Ενότητα 13 : Επανάληψη – ενδεικτικές ερωτήσεις Καραμάνης Κωνσταντίνος
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΟΡΙΣΜΟΣ ΑΓΟΡΑΣ.
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Η έννοια της επιχείρησης
Πρακτικεσ επιχειρησεων με δυναμη στην αγορα Ευθυμία Αρματά, Associate
Γενική Θεώρηση των πολιτικών της ΕΕ: Κοινωνική αγορά;
Ευρωπαϊκοί κανόνες για τον ανταγωνισμό Κρατικές ενισχύσεις
Δίκαιο ελεύθερου ανταγωνισμού 10 Μαΐου 2018
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΠΛΑΙΣΙΟ.
Η άρνηση προμήθειας ως καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης (ά
Π.Μ.Σ. ΑΫΛΑ ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΔΕΕ 27/1976 “UNITED BRANDS” Καταχρηστική εκμετάλλευση Δεσπόζουσας Θέσης: αδικαιολόγητη άνιση μεταχείριση (Price discrimination)
ΔΕΕ, Υποθεση c-525/16, meo ΚΑΤΑ Aytoritade de concorrencia
Ρυθμιστικά «εργαλεία» για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και την προστασία του καταναλωτή στην αγορά ρεύματος POWER AND GAS SUPPLY FORUM Μάρτιος 2019.
Η προτιμησιακή συμπεριφορά
Δημήτρης Ν. Τζουγανάτος Καθηγητής Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης (άρθρα 102 ΣΛΕΕ / 2 ν Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης (άρθρα 102 ΣΛΕΕ / 2 ν.3959/11) ΠΜΣ Εμπορικού Δικαίου 2018-2019 (Κατεύθυνση Άϋλα Αγαθά και Ανταγωνισμός) Καθηγητής Δημήτρης Ν. Τζουγανάτος

Δεσπόζουσα θέση Δεσπόζουσα θέση: κατάσταση οικονομικής ισχύος μιας επιχειρήσεως, που της δίνει την εξουσία να εμποδίζει τη διατήρηση αποτελεσματικού ανταγωνισμού στην εν λόγω αγορά, παρέχοντάς της τη δυνατότητα να συμπεριφέρεται σε σημαντική έκταση ανεξάρτητα έναντι των ανταγωνιστών, των πελατών της και, τελικά, των καταναλωτών (ΔΕΚ, απόφαση Hoffmann La Roche, υπόθεση 85/76, σκέψη 38) ● Άρα, μόνο ατομική δεσπόζουσα θέση είναι νοητή;

Συλλογική δεσπόζουσα θέση Δεσπόζουσα θέση μπορούν να κατέχουν δύο ή περισσότερες οικονομικές οντότητες, νομικώς ανεξάρτητες η μία της άλλης, υπό την προϋπόθεση ότι, από οικονομική άποψη, εμφανίζονται και ενεργούν από κοινού σε μια ειδική αγορά, ως συλλογική οντότητα ΔΕΕ, απόφαση Compagnie maritime belge transports SA (C-395/96 P), σκέψη 36. Η έννοια της συλλογικής δεσπόζουσας θέσης έχει αναπτυχθεί κυρίως στον τομέα του ελέγχου συγκεντρώσεων επιχειρήσεων (ΓενΔΕΕ, απόφαση Airtours, υπόθεση T-342/99, ΔΕΕ, απόφαση IMPALA, υπόθεση C-413/06)

Δεσπόζουσα θέση Μία τέτοια θέση, αντίθετα απ' ό,τι μια κατάσταση μονοπωλίου ή οιονεί μονοπωλίου, δεν αποκλείει την ύπαρξη κάποιου ανταγωνισμού αλλά δίνει στην επιχείρηση που την κατέχει τη δυνατότητα, αν όχι να αποφασίζει, τουλάχιστον να επηρεάζει σημαντικά τις συνθήκες υπό τις οποίες θα αναπτυχθεί αυτός ο ανταγωνισμός και, εν πάση περιπτώσει, τη δυνατότητα να συμπεριφέρεται σε ευρεία έκταση χωρίς να πρέπει να λάβει υπόψη της τις συνθήκες αυτές και χωρίς πα­ρόλα αυτά να ζημιώνεται από τη συμπεριφορά αυτή. (ΔΕΚ, απόφαση Hoffmann La Roche, υπόθεση 85/76, σκέψη 39)

Δεσπόζουσα θέση Η δεσπόζουσα θέση πρέπει επίσης να διακρίνεται από τους παραλληλισμούς συμπεριφοράς που χαρακτηρί- ζουν τις καταστάσεις ολιγοπωλίων, διότι σ‘ ένα ολιγοπώλιο οι συμπεριφορές επηρεάζονται αμοιβαία, ενώ στην περίπτωση της δεσποζούσης θέσεως η συμπεριφορά της επιχειρήσεως που την κατέχει καθορίζεται, σε μεγάλη έκταση, μονο­μερώς. Η ύπαρξη δεσποζούσης θέσεως μπορεί να προκύπτει από πολλούς παράγοντες οι οποίοι, εξεταζόμενοι μεμονωμένα, δεν είναι αναγκαία καθοριστικοί, μεταξύ των οποίων όμως η ύπαρξη ευρυτάτων μεριδίων αγοράς έχει μεγάλη σημασία. (ΔΕΚ, απόφαση Hoffmann La Roche, υπόθεση 85/76, σκέψη 39)

Δεσπόζουσα θέση Η ανταγωνιστική πίεση, η οποία ασκείται σε μια επιχείρηση μπορεί να διακριθεί Στη δυνατότητα υποκατάστασης από την πλευρά της ζήτησης Στη δυνατότητα υποκατάστασης στο επίπεδο της προσφοράς και Στον δυνητικό ανταγωνισμό (Ανακοίνωση Επιτροπής για τον ορισμό της σχετικής αγοράς (C 372/5 της 9.12.1997, παρ. 13 επ.)

Οριοθέτηση σχετικής αγοράς Ο υπολογισμός του μεριδίου αγοράς προϋποθέτει προσδιορισμό της σχετικής αγοράς ανά προϊόν και γεωγραφική περιοχή. «Η αγορά του σχετικού προϊόντος περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα ή και τις υπηρεσίες που είναι δυνατόν να εναλλάσσονται ή να υποκαθίστανται αμοιβαία από τον καταναλωτή, λόγω των χαρακτηριστικών, των τιμών και της χρήσης για την οποία προορίζονται…. Η σχετική γεωγραφική αγορά περιλαμβάνει την περιοχή όπου οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις συμμετέχουν στην προμήθεια προϊόντων ή υπηρεσιών και οι όροι ανταγωνισμού είναι επαρκώς ομοιογενείς και η οποία μπορεί να διακριθεί από γειτονικές κυρίως περιοχές, διότι στις εν λόγω περιοχές οι όροι ανταγωνισμού διαφέρουν σημαντικά». Ανακοίνωση Επιτροπής για τον ορισμό της σχετικής αγοράς (C 372/5 της 9.12.1997, παρ. 7-8)

Αξιολόγηση της θέσης της επιχείρησης Η κατοχή σημαντικού μεριδίου αγοράς ως στοιχείου που αποδεικνύει την ύπαρξη δεσπόζουσας θέσης, δεν είναι στοιχείο αμετάβλητο, και η σημασία του ποικίλλει από αγορά σε αγορά ανάλογα με τη δομή της, ιδίως όσον αφορά την παραγωγή, την προσφορά και τη ζήτηση. Δεν είναι πιθανή η δεσπόζουσα θέση με μερίδιο κάτω του 40%. Μερίδιο αγοράς άνω του 50% αποτελεί τεκμήριο ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης.

Εμπόδια εισόδου (νομικά/ οικονομικά) Εμπόδια εισόδου (νομικά/ οικονομικά). Οικονομικά εμπόδια: όχι οποιαδήποτε δυσκολία εισόδου για νέους ανταγωνιστές, αλλά πλεονεκτήματα της επιχείρησης με δεσπόζουσα θέση που δεν διαθέτουν οι υποψήφιοι ανταγωνιστές. Κατά τη νομολογία του ΔΕΕ οικονομικά πλεονεκτήματα στην επιχείρηση με δεσπόζουσα θέση προσδίδουν: - Οι οικονομίες κλίμακος - Ο έλεγχος βασικών υποδομών/ φυσικών πόρων - Η τεχνολογική υπεροχή - Η πρόσβαση στη διεθνή αγορά κεφαλαίου - Η πρόσβαση στις πηγές εφοδιασμού (καθετοποίηση) - Η πρόσβαση σε δίκτυα διανομής Βλ. Ανακοίνωση Προτεραιοτήτων, παρ. 17 / άρθρο 7 παρ. 2 ν.3959/11.

Αξιολόγηση της θέσης της επιχείρησης Περαιτέρω παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση της θέσης μιας επιχείρησης: η κατανομή των μεριδίων αγοράς μεταξύ των ανταγωνιστών η ισχύς των αντισυμβαλλομένων της υπό εξέταση επιχείρησης στην κατάντη και στην ανάντη αγορά (αντισταθμιστική ισχύς) η εξέλιξη της ζήτησης η φάση ανάπτυξης της αγοράς η σημασία της τεχνολογίας και η ταχύτητα της τεχνολογικής εξέλιξης κλπ.

Καταχρηστική συμπεριφορά Η έννοια της καταχρηστικής εκμεταλλεύσεως είναι αντικειμενική έννοια, η οποία αφορά τη συμπεριφορά επιχειρήσεως που κατέχει δεσπόζουσα θέση, η οποία είναι ικανή να επηρεάσει τη δομή μιας αγοράς όπου, λόγω ακριβώς της υπάρξεως της εν λόγω επιχειρήσεως, ο ανταγωνισμός είναι ήδη εξασθενημένος και η οποία εμποδίζει τη διατήρηση του ανταγωνισμού που υπάρχει ακόμη στην αγορά ή την ανάπτυξη του ανταγωνισμού αυτού, με τη βοήθεια μέσων που είναι διαφορετικά από αυτά που διέπουν ένα φυσιολογικό ανταγωνισμό των προϊόντων ή υπηρεσιών βάσει των παροχών των επιχειρηματιών.

Καταχρηστική συμπεριφορά Για την έννοια της κατάχρησης δεν υπάρχει γενική παραδοχή. Στο άρθρο 102 επανέρχεται το ερώτημα, αν προστατεύεται ο ανταγωνισμός ή οι ανταγωνιστές που αντιστοίχως οδηγεί στο ερώτημα, πόσο αυστηρή (ή παρεμβατική) πρέπει να είναι η εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού. Προστατεύοντας την επιχείρηση που υφίσταται την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης προστατεύουμε τον ανταγωνιστή μάλλον παρά τον ανταγωνισμό;

Άρθρο 102 ΣΛΕΕ και πολιτική ανταγωνισμού Το άρθρο 102 προστατεύει τον ανταγωνισμό και μέσω αυτού τα συμφέροντα του καταναλωτή. Η θέση αυτή διατυπώνεται τόσο σε αποφάσεις του ΔΕΕ (π.χ. Telia Sonera/ Post Danmark I & II/ Intel) αλλά και στην Ανακοίνωση προτεραιοτήτων της Επιτροπής. Ωστόσο, διευκρινίζεται ότι η προστασία του ανταγωνισμού δεν συνεπάγεται την προστασία οποιουδήποτε ανταγωνιστή, άρα και «ανταγωνιστών που προσφέρουν λιγότερα στους καταναλωτές από πλευράς τιμών, φάσματος επιλογής, ποιότητας και καινοτομίας». Αυτοί θα χρειαστεί να αποχωρήσουν από την αγορά (Ανακοίνωση παρ. 5 και 6). Effects based approach στην Ανακοίνωση Προτεραιοτήτων και οι αποφάσεις του ΔΕΕ σε Intel-Coty-MEO

Κατηγορίες καταχρηστικής συμπεριφοράς 1. Παρεμποδιστική/ εκμεταλλευτική - Η Ανακοίνωση Προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2009 περιορίζεται στις περιπτώσεις παρεμποδιστικής κατάχρησης. 2. Τιμολογιακή/ μη τιμολογιακή ► Στις παρεμποδιστικές ανήκουν παρεμποδιστικές πρακτικές μη τιμολογιακού χαρακτήρα, όπως: (α) η ανάληψη υποχρεώσεων αποκλειστικής προμήθειας από την επιχείρηση με δεσπόζουσα θέση (exclusive dealing) (Επιτροπή Ανταγωνισμού, απόφαση 207/2002 3Ε) (β) η επιβολή υποχρέωσης στον αντισυμβαλλόμενο να δεχθεί συνδεδεμένες ή αλληλένδετες πωλήσεις (tying) (ΓενΔ, υπόθεση Τ-201/04 Microsoft / ΔΕΕ, υπόθεση C- 333/94 Tetra Pak) (γ) η άρνηση πώλησης ή παραχώρησης πρόσβασης σε υποδομές (refusal to supply/ essential facilities) (ΔΕΕ, υπόθεση C-7/97 Oscar Bronner / ΔΕΕ, υπόθεση C-241&242/91 Magill / ΔΕΕ, υπόθεση C-418/01 IMS) (δ) η προτιμησιακή συμπεριφορά (preferential treatment) (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απόφαση ΑΤ.39740 - Google Search (Shopping) http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/dec_docs/39740/39740_14996_3.pdf)

Κατηγορίες καταχρηστικής συμπεριφοράς ► Παρεμποδιστικές πρακτικές τιμολογιακού χαρακτήρα: α) εκπτώσεις που λειτουργούν με τρόπο όμοιο με τις εκπτώσεις πίστης (conditional rebates) (ΓενΔEE T-219/99 και ΔΕΕ C-95/04 British Airways / ΔΕΕ, υπόθεση C-413/14 Intel/ Επιτροπή Ανταγωνισμού, απόφαση 590/14 Αθηναϊκή Ζυθοποιία) (β) η «ληστρική» υποτιμολόγηση (predatory pricing) ( ΔΕΕ, ΑΚΖΟ υπόθεση C-62/86 / ΓενΔ, France Telecom T-340/03) (γ) η αδικαιολόγητη άνιση μεταχείριση (price discrimination) ( ΔΕΕ, υπόθεση 27/76 United Brands / ΔΕΕ, υπόθεση C-525/16 MEO κατά Autoritade de Concorrência) (δ) το bundling (Ευρωπαϊκή Επιτροπή De Poste-La Poste, EE 2002, L- 61/32) (ε) η συμπίεση περιθωρίου κέρδους (margin squeeze) (ΔΕΕ, υπόθεση C- 280/08 Deutsche Telekom)

Κατηγορίες καταχρηστικής συμπεριφοράς ► Κλασσικές περιπτώσεις εκμεταλλευτικής κατάχρησης τιμολογιακού χαρακτήρα είναι (α) η υπερτιμολόγηση (excessive pricing) ( ΔΕΕ, υπόθεση 27/76 United Brands / ΔΕΕ, υπόθεση C-177/16 AKKA/LAA / Επιτροπή Ανταγωνισμού, απόφαση 245/2003 ΑΕΠΙ / Διοικητικό Εφετείο Αθηνών 1103/2017) (β) η επιβολή δυσμενών συναλλακτικών όρων Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης λόγω αντίθεσης προς την ενιαία αγορά (single market abuses) (Βλ. δελτίο τύπου της Επιτροπής Ανταγωνισμού της 11.7.2018 και τις εκεί αναφερόμενες αποφάσεις)