«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού Π.Θ Γέμτος Θεοφάνης Καθηγητής, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
«ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ & ΑΛΛΑΓΗΣ. ΤΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΑΝ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ
ΕΝΙΑΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΜΕΡΟΣ Α΄: ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Μάθημα: Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας, Τμήμα ΔΕΤ, 6ο Εξάμηνο Σπουδών 1 Γενικές Κατευθύνσεις Εργασίας Ι Αξιοποίηση άρθρου [Gardner & Cooper 2003] για τον.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
Η πολιτική για το θαλάσσιο περιβάλλον και την παράκτια ζώνη
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ο Κόμβος Δευτερογενούς Επεξεργασίας: Μια ερευνητική υποδομή για τη συγκριτική κοινωνική έρευνα.
ΑΘΗΝΑ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Κατεύθυνση: Στρατηγική και Ανθρώπινοι Πόροι Φεβρουάριος 2006.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ – ΘΡ. ΤΣΙΑΤΣΟΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 2ο Χρηστοκεντρική & Συμμετοχική Σχεδίαση.
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ Συνολικού προϋπολογισμού €
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
à Δρ. Δέσποινα Καραγιάννη, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
Μάρκετινγκ Τουριστικών Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων.
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Εύη Παπαϊωάννου
ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Αρχές Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
Διακυβέρνηση και κρατική ισχύς
Ανάπτυξη τηλεματικών υπηρεσιών από το Παν
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Τεχνικές Διαπραγμάτευσης
Πρόταση υιοθέτησης προγραμματικής συμφωνίας για την υλοποίηση έργων
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΠΛΑΙΣΙΟ.
Best practices - Benchmarking
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος» ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος» Ακαδημαϊκό Έτος 2018-2019 Κ.Μ: 120519 ΕΞΑΜΗΝΟ: Ε’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: Υποχρεωτικό Επιλογής ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δρ Αλέξανδρος Καΐλης

1. H Θεωρητικοποίηση της Διαπραγμάτευσης: τα Αυτόνομα Θεωρητικά Κανονιστικά Μοντέλα Το Θεωρητικό Μοντέλο της Διανεμητικής Διαπραγμάτευσης (συνολικά μηδενική, zero sum, διαπραγμάτευση θέσεων) Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ολοκληρωτικής Διαπραγμάτευσης (μη μηδενική, συνολικά θετική, win-win) Το Μεθοδολογικό Μοντέλο της «Διαπραγμάτευσης Αρχών του Harvard» Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης

Το Θεωρητικό Μοντέλο της Διανεμητικής Διαπραγμάτευσης (συνολικά μηδενική, zero sum, διαπραγμάτευση θέσεων) Το προσδοκώμενο όφελος περιορισμένο – μέρος ενός αυστηρά προσδιορισμένου συνόλου – εκλαμβάνεται μόνο με όρους διανομής – αυτό που κερδίζει το ένα μέρος, θα το χάσει το άλλο, Η διαπραγμάτευση προσεγγίζεται ως διαδικασία χειραγώγησης, με σκοπό την καλύτερη διανομή ωφελειών σε βάρος της άλλης πλευράς, Χαρακτηριστικό παράδειγμα: διαφορά μεταξύ δύο όμορων κρατών σχετικά με τη χάραξη συνόρων ή την οριοθέτηση θαλάσσιας ζώνης Βασικά προσδιοριστικά χαρακτηριστικά: Η δύναμη των μερών παίζει καθοριστικό ρόλο Η έναρξη της διαπραγμάτευσης αποτελεί και την «αγκύρωση» της τελικής έκβασης των διαπραγματεύσεων Οι διαπραγματευτές υιοθετούν μία καθαρά διανεμητική αντίληψη Οι διαπραγματευτές αντιλαμβάνονται γραμμικά και οργανώνουν, σε καθαρά ατομική και αυστηρή διαβάθμιση, το περιορισμένο πλέγμα των θέσεών τους Η πρόοδος στις διαπραγματεύσεις παραγοντοποιείται μέσα από διαδοχικές φάσεις ατομικιστικών πρακτικών ανταγωνισμού δύναμης και στρατηγικών παραποίησης

Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ολοκληρωτικής Διαπραγμάτευσης (μη μηδενική, συνολικά θετική, win-win) Το προσδοκώμενο όφελος θεωρείται κοινό – εκλαμβάνεται ως δυνατότητα διάπλασης σχέσης κοινού συμφέροντος (διασφαλίζονται τα βασικά συμφέροντα – κανένα μέρος δεν οφελείται μονομερώς ή αποκλειστικά) Κατάσταση που γίνεται αντιληπτή: ως αρχική κατάσταση (διεθνή θέματα που απαιτούν συντονισμένη και ολοκληρωμένη διαχείριση - π.χ. οικονομική συνεργασία, βιώσιμη ανάπτυξη, προστασία περιβάλλοντος, απαγόρευση χημικών), είτε ως κατάσταση μετατροπής (διεθνής διαφορά μετατρέπεται σε σχέση διεθνούς κοινού συμφέροντος - π.χ. αμφισβητούμενη εδαφική έκταση προσεγγίζεται από τα μέρη της διαφοράς με όρους συνεκμετάλλευσης) Βασικά προσδιοριστικά χαρακτηριστικά: Συλλογική διερεύνηση και προσδιορισμός των θεμάτων της διαπραγμάτευσης Υιοθέτηση διαλεκτικής προσέγγισης για τη δημιουργία σχέσης διεθνούς κοινού συμφέροντος Υιοθέτηση και εφαρμογή σχεσιακών κανονιστικών γνωμόνων (relational norms), ως στοιχείων της διαπραγματευτικής διαδικασίας (μακροπρόθεσμη προοπτική - θεσμοποίηση και συμμετοχή)

Το Μεθοδολογικό Μοντέλο της «Διαπραγμάτευσης Αρχών του Harvard» (principled negotiation) Σκοπός της διαπραγμάτευσης: τόσο η ουσία, όσο και η σχέση των μερών Οι Βασικές Κατευθυντήριες Αρχές: Διαχωρίζουμε τον άνθρωπο από το πρόβλημα (Άνθρωποι) Εστίαση στα συμφέροντα και όχι στις θέσεις (Συμφέροντα) Επινόηση επίλογων για αμοιβαίο όφελος (Επιλογές) Εμμονή στη χρήση αντικειμενικών κριτηρίων (Κριτήρια) Στάδια οργάνωσης της διαπραγμάτευσης: ανάλυση – σχεδιασμό – συζήτηση Ανάπτυξη του Προτύπου BATNA (Best Available Solution to a Negotiates Agreement) πρότυπο έναντι του οποίου κάθε είδους προτεινόμενη συμφωνία θα πρέπει να μετράται - μέτρο αξιολόγησης της γραμμής βάσης (bottom line) μιας διαπραγμάτευσης

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Διεθνή διαφορά ή σύγκρουση συμφερόντων: θετική μετατροπή της, σε κατάσταση συνεργασίας, δυνητικά αμοιβαίου οφέλους και κοινού συμφέροντος [συνολικά μηδενική κατάσταση → συνολικά μη-μηδενική κατάσταση, εκκίνηση από τη θεωρία των παιγνίων] Παραδειγματική βάση: η διαπραγμάτευση της Τελικής Πράξης του Ελσίνκι, 1975 (ανάπτυξη συνεργασίας Ανατολής-Δύσης) Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών: Α. Δομικά χαρακτηριστικά Β. Χαρακτηριστικά Καταστάσεων Γ. Επιλογή Στρατηγικής

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών: Α. Δομικά χαρακτηριστικά Το μέγεθος των ανταποδόσεων Ο αριθμός των θεμάτων Β. Χαρακτηριστικά Καταστάσεων Πίεση χρόνου Πληροφορία Χρονικός Ορίζοντας Γ. Επιλογή Στρατηγικής: ανταποκριτικότητα – θετικότητα - χρονικότητα

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών: Α. Δομικά χαρακτηριστικά 1. Το μέγεθος των ανταποδόσεων Οικοδόμηση σχέσεων μικρών ανταποδόσεων → όχι φόβος ασυμμετριών και διασφάλιση υψηλού βαθμού προβλεπτικότητας Αρχικά, εστίαση σε περιθωριακές ή ασήμαντες συμφωνίες ή σε θεματικά πεδία υψηλής συμμετρίας και συμπληρωματικότητας Χρήση της μεθόδου της τμηματικής διαδικασίας ή της διαδικασίας κατάτμησης των θεμάτων (piecemeal procedure): τα θέματα τεμαχίζονται και ιεραρχούνται, με βαθμό αντιστρόφως ανάλογο της σπουδαιότητάς τους - επιδιώκεται, παράλληλα, η συνολική διασύνδεση των υπό διαπραγμάτευση θεμάτων

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών: Α. Δομικά χαρακτηριστικά 2. Αριθμός Θεμάτων Διασφάλιση της θεματικής πολλαπλότητας - προσδιορισμός ενός μεγάλου αριθμού θεμάτων Λειτουργική διασύνδεση διαφόρων θεμάτων Διαμόρφωσης μιας συμφωνίας-πακέτο (package deal) Εφαρμογή δύο ειδικότερων διαπραγματευτικών τακτικών: διαδικασία επέκτασης υπό συζήτηση θεμάτων ή προσθήκης νέων θεμάτων διαδικασία κατάτμησης ή και αφαίρεσης υπαρχόντων θεμάτων

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών:   Β. Χαρακτηριστικά Καταστάσεων Πίεση Χρόνου Τρόποι διαχείρισης του προβλήματος: Προσπάθεια δημιουργίας πρόσφορου χρονικού περιθωρίου και ορίζοντα: ανακάλυψη νέων θεματικών πεδίων, μέσα από τη διαδικασία κατάτμησης και προσθήκης νέων θεμάτων, οι οποίες οργανώνονται, στον υπο-διαιρούμενο χρόνο, κάτω από την οπτική διαφορετικών ειδικοτήτων/επιστημονικών κλάδων (π.χ. νομικό, οικονομικό, τεχνικό) Αποτελεσματική διαχείριση του βαθμού ισχύος, και του πεδίου εφαρμογής του ρυθμιστικού πλαισίου → μετάβαση από ισχυρότερες εκδοχές σε ασθενέστερες

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών:   Β. Χαρακτηριστικά Καταστάσεων 2. Πληροφορία Αύξηση της ροής πληροφοριών - αποτελεσματική και αποδοτική διαχείρισή τους Σημαντικός ο ρόλος των πηγών πληροφόρησης (π.χ. ΔΟ, Γραμματείες ΔΟ και Καθεστώτων, Κράτη και ΜΚΟ) Οικοδόμηση ικανότητας, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο Λειτουργίας μιας εξελισσόμενης και αποτελεσματικά επικοινωνούμενης εσωτερικής βάσης δεδομένων

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών:   Β. Χαρακτηριστικά Καταστάσεων 3. Χρονικός Ορίζοντας Διεύρυνση και άνοιγμα του χρονικού ορίζοντα Η μεγιστοποίηση του χρονικού ορίζοντα θα πρέπει να είναι αμοιβαίως ελεγχόμενη: τόσο διαδικαστικά (θεσμοποιημένη διαδικασία) - όσο και ουσιαστικά (προτεραιότητα στη διαπραγμάτευση θεμάτων που συνεπάγονται μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις, π.χ. οικονομική και εμπορική συνεργασία)

Το Καθοδηγητικό-Κανονιστικό Μετατρεπτικό Μοντέλο Διαπραγμάτευσης Τρεις βασικές ομάδες παραγόντων/μεταβλητών:   Γ. Επιλογή Στρατηγικής Εστίαση στη βαθμιαία οικοδόμηση εμπιστοσύνης Τρία σχεσιακά κριτήρια: Ανταποκριτικότητα Θετικότητα Χρονικότητα

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Ραυτόπουλος, Ε. (2014) Διεθνείς Διαπραγματεύσεις: Θεωρία και Τεχνική Οικοδόμησης Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος. Νομική Βιβλιοθήκη Raftopoulos, E., (2014) International Environmental Negotiation as a Governance Technique, στο Contributions to International Environmental Negotiation in the Mediterranean Context (eds. E. Raftopoulos and M. McConnell). Nomiki Bibliothiki (reprinted 1st Edition 2004), pp. 3-64 Fisher, R., Ury, W. and Patton, B. (1991) Getting to Yes – Negotiating Agreement Without Giving In. Penguin Books, Zartman, I. W. and Berman, M. R. (1982) The Practical Negotiator. Yale University Press Raiffa, A. (1982) The Art and Science of Negotiation. Cambridge, Mass.: Harvard University Press