ΑΝΤΙΛΟΓΙΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΑΝΤΙΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗ ΣΤ΄ Οι αγώνες αντιλογίας πραγματοποιήθηκαν κατά τα σχολικά έτη 2014-2015 , 2015-2016 και 2016-17 στη Στ΄ Δημοτικού των εκπαιδευτηρίων «Ελληνογερμανική Αγωγή» Κάθε χρόνο συμμετείχαν όλα τα τμήματα της Στ΄ Δημοτικού.
Στοχοι Οι μαθητές μέσα από την υλοποίηση αγώνων αντιλογίας καλούνται να αναπτύξουν δεξιότητες παραγωγής και κατανόησης προφορικού λόγου. Οι μαθητές εξασκούνται στο να ακούν και να διαλέγονται , εφαρμόζοντας τις βασικές αρχές του διαλόγου. Καλλιεργείται η όξυνση της κριτικής σκέψης και ο προβληματισμός πάνω σε επίκαιρα θέματα. Οι μαθητές αναπτύσσουν αφαιρετικές και συνθετικές ικανότητες και συνειδητοποιούν τη σημασία έρευνας και ενημέρωσης.
ΣΤΟΧΟΙ Οι μαθητές μαθαίνουν να έχουν το θάρρος της γνώμης τους και να νιώθουν άνεση να την εκθέτουν στο κοινό. Απαλείφεται σταδιακά στους μαθητές ο «φόβος του ακροατηρίου» Δημιουργείται στους μαθητές η διάθεση να συμμετέχουν σε ένα «ζωντανό» μάθημα , βιώνοντας ουσιαστικά τη μαθησιακή διαδικασία. Οι μαθητές εξοικειώνονται με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο καθώς καλούνται να εργαστούν σε ομάδες , εφαρμόζοντας βασικές αρχές επικοινωνίας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΝΤΙΛΟΓΙΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΝΤΙΛΟΓΙΕΣ Πριν την έναρξη της δραστηριότητας κρίνεται σκόπιμο ο εκπαιδευτικός να αφιερώσει μία διδακτική ώρα για να περιγράψει τον τρόπο διεξαγωγής της δραστηριότητας καθώς και τους κανόνες και τα κριτήρια αξιολόγησης επιχειρημάτων στους μαθητές του.
περιγραφη Οι μαθητές χωρίζονται σε έξι ομάδες με κλήρωση (ανάλογα και με τον αριθμό μαθητών στην τάξη). Οι ομάδες των μαθητών, ανά δύο, θα κληθούν να υποστηρίξουν τον λόγο και τον αντίλογο για ένα θέμα.
περιγραφη Όταν διεξάγεται ο ρητορικός αγώνας γύρω από το πρώτο θέμα, οι υπόλοιπες ομάδες αναλαμβάνουν τον ρόλο των κριτών. Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα θέματα. Έτσι κάθε μαθητής αναλαμβάνει τον ρόλο του διαγωνιζόμενου αλλά και τον ρόλο του κριτή. Ο εκπαιδευτικός δεν παίρνει θέση στη διαδικασία και δεν εκφράζει την προσωπική του άποψη. Αναλαμβάνει τον καίριο ρόλο του συντονιστή ώστε να τηρηθούν τα χρονικά πλαίσια και οι κανόνες της δραστηριότητας.
Διεξαγωγη προετοιμασια Κλήρωση για το θέμα που αναλαμβάνει η κάθε ομάδα Προετοιμασία Ομάδων (20 λεπτά) Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, οι μαθητές μπορούν να συμβουλεύονται έντυπο ή ηλεκτρονικό υλικό και να κρατούν σημειώσεις.
Διεξαγωγη ΧΡΟΝΟΣ ΟΜΑΔΑ Α ΟΜΑΔΑ Β Μέχρι 3 λεπτά Ομιλητής 1 ΟΜΑΔΑ Α ΟΜΑΔΑ Β Μέχρι 3 λεπτά Ομιλητής 1 Παρουσίαση θέσης Παρουσίαση επιχειρημάτων 1 λεπτό Δυνατότητα συζήτησης μεταξύ των μελών της ομάδας για ανασκευή επιχειρημάτων Ανασκευή επιχειρημάτων Μέχρι 2 λεπτά Ομιλητής 2 Ανασκευή επιχειρημάτων Παρουσίαση νέων επιχειρημάτων Ομιλητής 3 Τελική δυνατότητα ανασκευής Συνοπτική παρουσίαση επιχειρημάτων ομάδας
Διεξαγωγη επομενα ζευγαρια Ακολουθείται ακριβώς η ίδια διαδικασία για τα επόμενα ζευγάρια Θέμα 2, (Μέχρι 19 λεπτά) Θέμα 3, (Μέχρι 19 λεπτά)