Κυριάκου Νικόλαος Πληροφορικής ΠΕ-20

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Έστω πίνακας Α χιλίων θέσεων που περιέχει πραγματικούς αριθμούς
Advertisements

Βασικές έννοιες αλγορίθμων
Βασικές Έννοιες Προγραμματισμού
Εκφώνηση: Να διαβάζονται δύο αριθμοί που αντιστοιχούν στο ύψος και βάρος ενός άνδρα.Να εκτυπώνεται ότι ο άνδρας είναι «ελαφρύς»,αν το βάρος του είναι κάτω.
ΥΠΟΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Εκτέλεση Αλγορίθμων σε ψευδογλώσσα
Ενότητα Η Δομή Επανάληψης
Β΄ ΓΕΛ ΕισΑρχΕπ Η/Υ παρ – 2.2.5
Κεφάλαιο 2. Τι είναι αλγόριθμος  Η λέξη αλγόριθμος προέρχεται από μελέτη του Πέρση μαθηματικού Abu Ja’far Mohammed ibn al Khowarizmi  Στα λατινικά ξεκινούσε.
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
1. Εκφράσεις (βλ. βιβλίο, σελ )
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
Β΄ ΓΕΛ ΕισΑρχΕπ Η/Υ παρ – 2.2.5
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
Μεταβλητές – εντολές εκχώρησης- δομή ακολουθίας
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Ενότητα Α.4. Δομημένος Προγραμματισμός
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Συγγραφείς Α.Βακάλη Η. Γιαννόπουλος Ν. Ιωαννίδης Χ.Κοίλιας Κ. Μάλαμας Ι. Μανωλόπουλος Π. Πολίτης Γ΄ τάξη.
Δηλαδή οι σημαντικοί δεν ασχολούνται με μικροπράγματα.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ §3.7 ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
Ερωτήσεις & Φύλλο εργασίας
Διαφάνειες παρουσίασης #2
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Τι είναι αλγόριθμος
Βασικά στοιχεία της Java
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΔΟΜΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΟΣΟ ΣΥΝΘΗΚΗ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ ΕΝΤΟΛΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ.
Βασικές έννοιες προγραμματισμού Κεφάλαιο 7 ο. Βασικές έννοιες προγραμματισμού Αλφάβητο και τύποι δεδομένων Σταθερές και μεταβλητές Τελεστές, συναρτήσεις.
Για μτ από ατ μέχρι ττ [με_βήμα β] εντολές Τέλος_επανάληψης : περιοχή εντολών μτ : η μεταβλητή της οποίας η τιμή θα περάσει από την αρχική.
Β΄ ΓΕΛ ΕισΑρχΕπ Η/Υ Γεωργαλλίδης Δημήτρης 1 Ο Λύκειο Ρόδου.
Ένας εκδοτικός οίκος χρησιμοποιεί 35 διανομείς για τη διακίνηση των βιβλίων του. Στο τέλος κάθε μήνα καταγράφονται οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν από.
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ-ΣΤΑΘΕΡΕΣ -ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο - ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
Δομή επιλογής Πολλές φορές για να λυθεί ένα πρόβλημα πρέπει να ελεγχθεί αν ισχύει κάποια συνθήκη Παράδειγμα 2: Να διαβαστεί ένας αριθμός και να επιστραφεί.
Δομή Επιλογής Χρησιμοποιείται σε προβλήματα όπου χρειάζεται να ληφθούν κάποιες αποφάσεις με βάση κάποια δεδομένα κριτήρια. Περιλαμβάνει τον έλεγχο κάποιας.
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
ΔΟΜΗ ΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΑΝ συνθήκη_ισχύει ΤΟΤΕ εντολές ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Αρχεσ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Η/Υ ΤΑξη Β΄
Αρχεσ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Η/Υ ΤΑξη Β΄
ΔΟΜΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ(if-else, switch) και Λογικοί τελεστές / παραστάσεις
ΔΟΜΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ «ΓΙΑ» Για μτ από ατ μέχρι ττ [με_βήμα β] εντολές Τέλος_επανάληψης : περιοχή εντολών μτ : η μεταβλητή της.
Οι διάφορες εκδοχές της
Γεωργαλλίδης Δημήτρης
Μανασσάκης Βασίλης Καθηγητής Πληροφορικής
Αν συνθήκη_ισχύει τότε εντολές Τέλος_Αν
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Επανάληψη.
Τελεστές και ή όχι Για την εκτέλεση αριθμητικών πράξεων
Σύνθετες λογικές εκφράσεις
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον
ΑΝ Χ<> Α_Μ(Χ) ΤΟΤΕ ΓΡΑΨΕ “Λάθος” ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Δομή Επιλογής Μάθημα 4ο Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Τάξη Γ Οικονομίας & Πληροφορικής Θετικών Σπουδών 2ο Γενικό Λύκειο Αλιβερίου |
Μανασσάκης Βασίλης Καθηγητής Πληροφορικής
ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ
Εντολές και δομές αλγορίθμου
Δομή Επιλογής , 8.1.
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ Η/Υ
Β.ΕΠΑΛ-Γενικής Παιδείας  ΜΑΘΗΜΑ: Εισαγωγή στης αρχές Επιστήμης των Η/Υ  ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Γλώσσες Αναπαράστασης Αλγορίθμων  ΕΝΟΤΗΤΑ 4.2: Δομή Ακολουθίας 
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Από τη Δομή Ακολουθίας στις Δομές Επανάληψης
Λήψη Αποφάσεων και Συναρτήσεις Ελέγχου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κυριάκου Νικόλαος Πληροφορικής ΠΕ-20

Δομές ελέγχου Δομή Ακολουθίας Δομή Επιλογής ΑπλήΣύνθετηΠολλαπλή Δομή Επανάληψης ΌσοΜέχρις ότουΓια Βασικές Έννοιες Αλγορίθμων

Κεφάλαιο 2 ο Δομή Επιλογής  Πολύ λίγα προβλήματα μπορούν να επιλυθούν με τον προηγούμενο τρόπο της σειριακής/ακολουθιακής δομής ενεργειών.  Η πιο συνηθισμένη περίπτωση είναι να λαμβάνονται κάποιες αποφάσεις με βάση κάποια δεδομένα κριτήρια, που μπορεί να είναι διαφορετικά για κάθε διαφορετικό στιγμιότυπο ενός προβλήματος.  Οι καθημερινές απλές μας ενέργειες περιέχουν αυτή τη διαδικασία επιλογής με βάση κάποια κατάσταση. Για παράδειγμα, το πρόβλημα της προετοιμασίας μας για έξοδο σχετίζεται με τις καιρικές συνθήκες. Έτσι λέμε ότι, “αν βρέχει, θα πάρω ομπρέλα, αλλιώς θα πάρω καπέλο”.  Γενικά η διαδικασία της επιλογής περιλαμβάνει τον έλεγχο κάποιας συνθήκης που μπορεί να έχει δύο τιμές (Αληθής ή Ψευδής) και ακολουθεί η απόφαση εκτέλεσης κάποιας ενέργειας με βάση την τιμή της λογικής αυτής συνθήκης.

Κεφάλαιο 2 ο Δομή Επιλογής

Στην παράσταση αλγορίθμων με ψευδογλώσσα η επιλογή υλοποιείται μετην εντολή Αν...τότε. Η σύνταξη της εντολής είναι: Αν συνθήκη τότε εντολή Η λειτουργία της είναι: Αν ισχύει η συνθήκη (δηλαδή αν είναι αληθής), τότε μόνο εκτελείται η εντολή. Σε κάθε περίπτωση εκτελείται στη συνέχεια η εντολή, που ακολουθεί. Στην εντολή Αν...τότε είναι πιθανό, όταν ισχύει η συνθήκη, να απαιτείται η εκτέλεση περισσότερων από μία εντολές. Στην περίπτωση αυτή σύνταξη της εντολής είναι: Αν συνθήκη τότε εντολή_1 εντολή_ εντολή_ν Τέλος_αν Κεφάλαιο 2 ο Δομή Επιλογής

Παράδειγμα 3. Σύγκριση αριθμών με σύνθετη επιλογή Κεφάλαιο 2 ο Δομή Επιλογής

Κεφάλαιο 2 ο Διαδικασίες πολλαπλών επιλογών ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 4. Ανάθεση γραμμάτων σε αριθμούς Να διαβασθεί ένας ακέραιος και να εκτυπωθεί το αντίστοιχο γράμμα της αλφαβήτου αν ο ακέραιος έχει τιμή 1 ή 2 ή 3, διαφορετικά να εκτυπωθεί η λέξη “άγνωστος”. Αλγόριθμος Παράδειγμα_4 Διάβασε a Αν a = 1 τότε εκτύπωσε "Α" αλλιώς_αν a = 2 τότε εκτύπωσε "Β" αλλιώς_αν a = 3 τότε εκτύπωσε "Γ" αλλιώς εκτύπωσε "άγνωστος" Τέλος_αν Τέλος Παράδειγμα_4

Κεφάλαιο 2 ο Διαδικασίες πολλαπλών επιλογών Αλγόριθμος Παράδειγμα_4 Διάβασε a Αν a = 1 τότε εκτύπωσε "Α" αλλιώς_αν a = 2 τότε εκτύπωσε "Β" αλλιώς_αν a = 3 τότε εκτύπωσε "Γ" αλλιώς εκτύπωσε "άγνωστος" Τέλος_αν Τέλος Παράδειγμα_4 Ο αλγόριθμος του παραδείγματος 4 με διάγραμμα ροής

Κεφάλαιο 2 ο Εμφωλευμένες Διαδικασίες Παράδειγμα 6. Χαρακτηρισμός ατόμων Να διαβάζονται δύο αριθμοί που αντιστοιχούν στο ύψος και βάρος ενός άνδρα. Να εκτυπώνεται ότι ο άνδρας είναι “ελαφρύς”, αν το βάρος του είναι κάτω από 80 κιλά, ή να εκτυπώνεται “βαρύς” στην αντίθετη περίπτωση. Επίσης να εκτυπώνεται “κοντός” αν το ύψος του είναι κάτω από 1.70, αλλιώς να εκτυπώνεται “ψηλός”. Αλγόριθμος Παράδειγμα_6 Διάβασε βάρος, ύψος Αν βάρος < 80 τότε Αν ύψος < 1.70 τότε εκτύπωσε "ελαφρύς-κοντός" αλλιώς εκτύπωσε "ελαφρύς-ψηλός" Τέλος_αν αλλιώς Αν ύψος < 1.70 τότε εκτύπωσε "βαρύς-κοντός" αλλιώς εκτύπωσε "βαρύς-ψηλός" Τέλος_αν Τέλος Παράδειγμα_6

Κεφάλαιο 2 ο Εμφωλευμένες Διαδικασίες Ο αλγόριθμος του παραδείγματος 6 με διάγραμμα ροής

 Σε πολλές περιπτώσεις η συνθήκη είναι αρκετά πιο “δύσκολη”, δηλαδή εμπεριέχει αποφάσεις που πιθανόν να βασίζονται σε περισσότερα από ένα κριτήρια. Ο συνδυασμός των κριτηρίων αυτών καθορίζει και τις τρεις “λογικές” πράξεις που μπορούν να γίνουν μεταξύ διαφορετικών συνθηκών: ή : είναι αληθής όταν οποιαδήποτε από τις δύο προτάσεις είναι αληθής. Π.χ “αν βρέχει ή αν χιονίζει θα πάρω ομπρέλα” και: είναι αληθής όταν και οι δύο προτάσεις είναι αληθείς. Πχ. “αν έχει ήλιο και αν έχει ζέστη θα πάρω καπέλο” όχι : είναι αληθής όταν η πρόταση που την ακολουθεί είναι ψευδής. Πχ. “αν δεν έχει ήλιο θα πάρω ομπρέλα”. Κεφάλαιο 2 ο Εμφωλευμένες Διαδικασίες

Ο επόμενος πίνακας δίνει τις τιμές των τριών αυτών λογικών πράξεων για όλους τους συνδυασμούς τιμών. Κεφάλαιο 2 ο Εμφωλευμένες Διαδικασίες

8.1 Εντολές Επιλογής Λογική Έκφραση  Για τη σύνταξη μιας λογικής έκφρασης ή συνθήκης χρησιμοποιούνται σταθερές, μεταβλητές, αριθμητικές παραστάσεις, συγκριτικοί και λογικοί τελεστές, καθώς και παρενθέσεις.  Στις λογικές εκφράσεις γίνεται σύγκριση της τιμής μίας έκφρασης, που βρίσκεται αριστερά από το συγκριτικό τελεστή με την τιμή μιας άλλης έκφρασης που βρίσκεται δεξιά. Το αποτέλεσμα είναι μία λογική τιμή ΑΛΗΘΗΣ ή ΨΕΥΔΗΣ.  Οι χρησιμοποιούμενοι συγκριτικοί τελεστές παρουσιάζονται στον επόμενο πίνακα.

8.1 Εντολές Επιλογής  Οι συγκρίσεις γίνονται σε δεδομένα αριθμητικά, αλφαριθμητικά και λογικά.  Η σύγκριση μεταξύ δύο αριθμών γίνεται με προφανή τρόπο. Στην περίπτωση των πραγματικών αριθμών θεωρούμε ότι οι αριθμοί μπορούν να έχουν άπειρο αριθμό ψηφίων.  Η σύγκριση ατομικών χαρακτήρων στηρίζεται στην αλφαβητική σειρά, για παράδειγμα το 'α' θεωρείται μικρότερο από το 'β'.  Η σύγκριση αλφαριθμητικών δεδομένων βασίζεται στη σύγκριση χαρακτήρα προς χαρακτήρα σε κάθε θέση μέχρις ότου βρεθεί κάποια διαφορά, για παράδειγμα η λέξη 'κακός' θεωρείται μικρότερη από τη λέξη 'καλός' αφού το γράμμα κ προηγείται του γράμματος λ.  Η σύγκριση λογικών έχει έννοια μόνο στην περίπτωση του ίσου ( = ) και του διάφορου (<>), αφού οι τιμές που μπορούν να έχουν είναι ΑΛΗΘΗΣ και ΨΕΥΔΗΣ.

8.1 Εντολές Επιλογής Σύνθετες Εκφράσεις  Σε πολλά προβλήματα οι επιλογές δεν αρκεί να γίνονται με απλές λογικές παραστάσεις όπως αυτές οι οποίες αναφέρθηκαν, αλλά χρειάζεται να συνδυαστούν μία ή περισσότερες λογικές παραστάσεις. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση των τριών βασικών λογικών τελεστών ΟΧΙ, ΚΑΙ, Ή.  Η ιεραρχία των λογικών τελεστών είναι μικρότερη των αριθμητικών.

8.1 Εντολές Επιλογής ● ΑΝ … ΤΟΤΕ … ΤΕΛΟΣ _ΑΝ

8.1 Εντολές Επιλογής ● ΑΝ … ΤΟΤΕ … ΑΛΛΙΩΣ…ΤΕΛΟΣ _ΑΝ

8.1 Εντολές Επιλογής  Η γενική μορφή της εντολής ΑΝ καλύπτει την επιλογή μιας από δύο εναλλακτικές περιπτώσεις.  Όταν οι εναλλακτικές περιπτώσεις είναι περισσότερες από τις δύο, τότε μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλές εντολές ΑΝ η μία μέσα στην άλλη, οι εμφωλευμένες εντολές ΑΝ, όπως ονομάζονται.  Εμφωλευμένα ΑΝ ονομάζονται δύο ή περισσότερες εντολές της μορφής ΑΝ...ΤΟΤΕ...ΑΛΛΙΩΣ που περιέχονται η μία μέσα στην άλλη.  Η χρήση εμφωλευμένων εντολών ΑΝ οδηγεί συνήθως σε πολύπλοκες δομές που αυξάνουν την πιθανότητα του λάθους καθώς και τη δυσκολία κατανόησης του προγράμματος.  Πολύ συχνά οι εντολές που έχουν γραφεί με Εμφωλευμένα ΑΝ, μπορούν να γραφούν πιο απλά χρησιμοποιώντας σύνθετες εκφράσεις ή την εντολή επιλογής ΑΝ... ΤΟΤΕ... ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ,

8.1 Εντολές Επιλογής ● ΑΝ … ΤΟΤΕ … ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ..

8.1 Εντολές Επιλογής ● ΑΝ … ΤΟΤΕ … ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ..

8.1 Εντολές Επιλογής Συμβουλές  Όταν χρησιμοποιείς σύνθετες λογικές εκφράσεις, να προσέχεις την ιεραρχία των τελεστών. Είναι καλύτερο να χρησιμοποιείς πάντα παρενθέσεις, έστω και αν δεν είναι απαραίτητο, σε προφυλάσσει από πιθανά λάθη και αβλεψίες, ενώ ταυτόχρονα κάνει το πρόγραμμα πιο εύκολο στην κατανόηση του.  Πριν χρησιμοποιήσεις εμφωλευμένα ΑΝ, σκέψου μήπως το ίδιο πρόγραμμα μπορεί να υλοποιηθεί απλούστερα με σύνθετες λογικές εκφράσεις, την εντολή ΑΝ….. ΤΟΤΕ …… ΑΛΛΙΩΣ_ ΑΝ ή κάποια άλλη εντολή επιλογής που πιθανόν να προσφέρει το υπολογιστικό περιβάλλον που χρησιμοποιείς. Δεν υπάρχει ιεραρχία μεταξύ των λογικών τελεστών βάσει του βιβλίου και της οδηγίας του ΠΙ Άρα οι πράξεις εκτελούνται από τ' αριστερά προς τα δεξιά. Αν θέλουμε να δείξουμε ποια λογική πράξη επιθυμούμε να εκτελεστεί πρώτη χρησιμοποιούμε παρενθέσεις.

Παράδειγμα 1 Στο πρόγραμμα του προηγούμενου κεφαλαίου (πωλήσεις υπολογιστών) υποθέτουμε ότι η τιμή των υπολογιστών εξαρτάται από την ποσότητα παραγγελίας. Συγκεκριμένα ισχύουν οι παρακάτω τιμές αγοράς υπολογιστών. Ο υπολογισμός με χρήση εμφωλευμένων εντολών ΑΝ είναι: ΑΝ Ποσότητα<=50 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*580 ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ Ποσότητα<=100 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*520 ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ Ποσότητα<=200 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*470 ΑΛΛΙΩΣ Κόστος <- Ποσότητα*440 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Ένα συχνό λάθος που παρατηρείται στα προγράμματα είναι ο έλεγχος περιττών συνθηκών. Οι επιπλέον έλεγχοι αυξάνουν την πολυπλοκότητα του προγράμματος. 8.1 Εντολές Επιλογής ΑΝ Ποσότητα<=50 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*580 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Ποσότητα>50 ΚΑΙ Ποσότητα <=100 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*520 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Ποσότητα>100 ΚΑΙ Ποσότητα <=200 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*470 ΑΛΛΙΩΣ Κόστος <- Ποσότητα*440 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΑΝ Ποσότητα<=50 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*580 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Ποσότητα<=100 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*520 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Ποσότητα<=200 ΤΟΤΕ Κόστος <- Ποσότητα*470 ΑΛΛΙΩΣ Κόστος <- Ποσότητα*440 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

8.1 Εντολές Επιλογής Απλή Επιλογή Γενική μορφή σύνταξης: ΑΝ ΤΟΤΕ ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 1. Να γραφεί πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο να διαβάζει την ακτίνα κύκλου και να εμφανίζει το εμβαδόν του κύκλου. Ο αριθμός που θα διαβάζει για ακτίνα πρέπει να είναι θετικός αριθμός. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Εμβαδόν_κύκλου ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: α, Εμβαδόν ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ α ΑΝ α > 0 ΤΟΤΕ Εμβαδόν <- 3.14* α^2 ΓΡΑΨΕ "Εμβαδόν=", Εμβαδόν ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Εμβαδόν_κύκλου Παραδείγματα Αποθηκεύστε το πρόγραμμα για μελλοντική χρήση!!!!!!

8.1 Εντολές Επιλογής Απλή Επιλογή Γενική μορφή σύνταξης: ΑΝ ΤΟΤΕ ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 2. Να γραφεί πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο να διαβάζει έναν ακέραιο αριθμό και να εμφανίζει την απόλυτη τιμή του. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Απόλυτη_Τιμή ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: α ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ α ΑΝ α < 0 ΤΟΤΕ α <- (-1)*α ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ "| α | = ", α ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Απόλυτη_Τιμή Παραδείγματα

Σύνθετη Επιλογή 8.1 Εντολές Επιλογής Παραδείγματα Γενική μορφή σύνταξης: ΑΝ ΤΟΤΕ εντολές ΑΛΛΙΩΣ εντολές ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 1. Να γραφεί πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο να διαβάζει την ακτίνα κύκλου και αν αυτή είναι θετικός αριθμός τότε να υπολογίζει και να τυπώνεται το εμβαδόν του κύκλου, αλλιώς να εμφανίζεται κατάλληλο μήνυμα λάθους. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Εμβαδόν_κύκλου ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: α, Εμβαδόν ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ α ΑΝ α > 0 ΤΟΤΕ Εμβαδόν 0" ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Εμβαδόν_κύκλου

Σύνθετη Επιλογή 8.1 Εντολές Επιλογής Παραδείγματα Γενική μορφή σύνταξης: ΑΝ ΤΟΤΕ εντολές ΑΛΛΙΩΣ εντολές ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 2. Να γραφεί πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο να διαβάζει έναν ακέραιο αριθμό και να εμφανίζει το διπλάσιό του αν το τελευταίο ψηφίο του αριθμού είναι 2 ή 5, ενώ σε διαφορετική περίπτωση, να υπολογίζει και να εμφανίζει το τριπλάσιό του. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ψηφία ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: x, y, z ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ x y <- x mod 10 ΑΝ y = 2 Η y = 5 ΤΟΤΕ z <- 2*x ΑΛΛΙΩΣ z <- 3*x ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ z ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Ψηφία

Σύνθετη Επιλογή 8.1 Εντολές Επιλογής Παραδείγματα Γενική μορφή σύνταξης: ΑΝ ΤΟΤΕ εντολές ΑΛΛΙΩΣ εντολές ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 3. Να γραφεί πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο να διαβάζει δύο ακέραιους αριθμούς. Αν είναι και οι δύο άρτιοι ή και οι δύο περιττοί, τότε να εμφανίζει το γινόμενό τους, αλλιώς να εμφανίζει τη διαφορά τους. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Αριθμοί ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: x, y, α, β, z ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ x, y α 0 ΚΑΙ β <> 0) ΤΟΤΕ z <- x*y ΑΛΛΙΩΣ z <- Α_Τ(x - y) ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ z ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Αριθμοί Σημείωση: Για να ελέγξουμε αν ένας αριθμός είναι άρτιος ή περιττός, αρκεί να ελέγξουμε το υπόλοιπο της διαίρεσης με το 2 αν είναι 0 ή όχι (εφόσον όλοι οι άρτιοι είναι διαιρέτες του 2). Δηλαδή: ΑΝ x mod 2=0 ΤΟΤΕ ΕΝΩ ΑΝ x mod 2 0 ΤΟΤΕ.

Πολλαπλή Επιλογή 8.1 Εντολές Επιλογής ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 1η Μορφή ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ_ ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ ΤΟΤΕ ΑΛΛΙΩΣ ΤΕΛΟΣ_ΑΝ 2η Μορφή Ένα συχνό λάθος που παρατηρείται στα προγράμματα είναι ο έλεγχος περιττών συνθηκών. Οι παραπάνω έλεγχοι αυξάνουν την πολυπλοκότητα του προγράμματος.

Πολλαπλή Επιλογή 8.1 Εντολές Επιλογής Παραδείγματα 1. Να γραφεί πρόγραμμα σε «ΓΛΩΣΣΑ», το οποίο να διαβάζει το πλήθος των Η/Υ που αγοράζονται από κάποιο κατάστημα. Η τιμή αγοράς των Η/Υ εξαρτάται από το πλήθος των Η/Υ που αγοράζονται, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα: Πλήθος Τιμή ανά τεμάχιο 1 μέχρι € 11 μέχρι € 21 μέχρι € 51 και πάνω 210 € Επίσης να υπολογίζει και να εμφανίζει τη συνολική αξία των υπολογιστών που αγοράστηκαν. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Υπολογιστές ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Πλήθος, Αξία ΑΡΧΗ ΓΡΑΨΕ ’Δώσε πλήθος αγοράς HY’ ΔΙΑΒΑΣΕ Πλήθος ΑΝ Πλήθος <=10 ΤΟΤΕ Αξία ← Πλήθος * 500 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Πλήθος <=20 ΤΟΤΕ Αξία ← Πλήθος * 450 ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Πλήθος <=50 ΤΟΤΕ Αξία ← Πλήθος * 360 ΑΛΛΙΩΣ Αξία ← Πλήθος * 210 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ ’Συνολική Αξία=’,Αξία ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Υπολογιστές

8.1 Εντολές Επιλογής Παραδείγματα Πολλαπλή Επιλογή

8.1 Εντολές Επιλογής Πολλαπλή Επιλογή Παραδείγματα

8.1 Εντολές Επιλογής Πολλαπλή Επιλογή Παραδείγματα

8.1 Εντολές Επιλογής Πολλαπλή Επιλογή Παραδείγματα

8.1 Εντολές Επιλογής Πολλαπλή Επιλογή Παραδείγματα

8.1 Εντολές Επιλογής Πολλαπλή Επιλογή Παραδείγματα

2. Δομή Επιλογής. Μέρος 1 ο Φυλλάδιο 8.1 Εντολές Επιλογής Δίνεται ο παρακάτω αλγόριθμος. Α) Να γίνει το αντίστοιχο διάγραμμά ροής. Β) Να γίνει ο πίνακας τιμών; ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Πίνακας_Τιμών1 ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Χ, Υ, Ζ ΑΡΧΗ Χ Υ) ΤΟΤΕ Υ <- Ζ mod Χ Ζ <- Χ^ 2 ΑΛΛΙΩΣ Χ <- Ζ mod Υ Ζ <- Υ^ 2 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ Χ, Υ, Ζ ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Α/ΑΧΥΖ(Χ>Υ)Έξοδος Ψευδής ,3,9

8.1 Εντολές Επιλογής 2. Δομή Επιλογής. Μέρος 1 ο Φυλλάδιο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Πίνακας_Τιμών2 ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: α, β, γ ΑΡΧΗ α = 2) ΤΟΤΕ γ <- γ + 2 ΑΝ (γ < β) ΤΟΤΕ α <- α^ 3 ΑΛΛΙΩΣ β <- 4* β ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΤΕΛΟΣ_ΑΝ α <- α mod β β <- β mod γ γ <- γ mod α ΓΡΑΨΕ α, β, γ ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Να σχηματίσετε τον πίνακα τιμών του παρακάτω αλγορίθμου. Τί θα εκτυπωθεί; Α/Ααβγ (α mod 2 = 1) Η (β >= 2) (γ < β) Έξοδος αληθής Ψευδής ,4,1

8.1 Εντολές Επιλογής 2. Δομή Επιλογής. Μέρος 1 ο Φυλλάδιο Να σχηματίσετε τον πίνακα τιμών του παρακάτω αλγορίθμου αν οι τιμές που θα δώσει ο χρήστης είναι α = 3 και γ = 7. Τί θα εκτυπωθεί; ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Πίνακας_Τιμών4 ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: α, β, γ, δ ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ α ΔΙΑΒΑΣΕ γ β = δ) ΤΟΤΕ α <- α - δ + β β <- β + δ γ <- γ div 3 ΑΛΛΙΩΣ α <- γ - α - 2* β β <- β + 6 ! γ ← (γ - 1) / 4 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ α, β, γ ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Α/Ααβγδ (α <= β) (γ <= α) (α >= δ) Έξοδος αληθής Ψευδής ,13,9, αληθής ,19,27

8.1 Εντολές Επιλογής 2. Δομή Επιλογής. Μέρος 1 ο Φυλλάδιο Ν α σχηματίσετε το διάγραμμα ροής του παρακάτω αλγορίθμου.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ορθή_Σειρά ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: α, β, τιμή ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ α ΔΙΑΒΑΣΕ β τιμή <- α - β ΑΝ (τιμή <= 0) ΤΟΤΕ τιμή <- (-1)* τιμή ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ "ΑΠΟΛΥΤΗ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ :", τιμή ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 1.Δίνονται οι παρακάτω εντολές (δεν βρίσκονται στην ορθή σειρά) αλγορίθμου που υπολογίζει την απόλυτη τιμή της διαφοράς δυο αριθμών. Να τις τοποθετήσετε στην ορθή σειρά. 2. Δομή Επιλογής. Μέρος 1 ο Φυλλάδιο 8.1 Εντολές Επιλογής ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ορθή_Σειρά ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: α, β, τιμή ΑΡΧΗ ΔΙΑΒΑΣΕ α ΔΙΑΒΑΣΕ β τιμή β ΤΟΤΕ τιμή <- α - β ΑΛΛΙΩΣ τιμή <- β - α ΤΕΛΟΣ_ΑΝ ΓΡΑΨΕ "ΑΠΟΛΥΤΗ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ :", τιμή ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σας ευχαριστώ!!!