Ενημέρωση Διευθυντών 15 Ιανουαρίου 2018 Δρ Χριστιάνα Νικολάου Δρ Ελένη Παπαϊωάννου Δρ Γιασεμίνα Καραγιώργη (Εθν. Συντονίστρια)
Ι. Εννοιολογικό πλαίσιο και Ενδεικτικά Αποτελέσματα Κατανόηση Κειμένου Φυσικές Επιστήμες Μαθηματικά
Εστίαση: Δεξιότητες Για προσωπική ανάπτυξη, συμμετοχή στην οικονομία και την πολιτότητα (Schleichter, 2009). Για εφαρμογή σε διαφορετικά πλαίσια, με προσεγγίσεις «εκτενoύς γραμματισμού» (Wray, 2013). Επίπεδα των βασικών δεξιοτήτων των 15χρονων, οι οποίες: είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων στην καθημερινή τους ζωή βοηθούν στην πλήρη ένταξη και την ενεργό συμμετοχή στις σύγχρονες κοινωνίες στηρίζουν την προσωπική και κοινωνική επιτυχία Οι σύγχρονες οικονομίες αμείβουν τα άτομα όχι μόνο για όσα γνωρίζουν, αλλά και για το τι μπορούν να κάνουν με αυτά που γνωρίζουν.
Ορισμός Γραμματισμού: Εξέλιξη 2000: Κατανόηση, αναστοχασμός σε γραπτά κείμενα, με σκοπό να πετύχει κάποιος τους στόχους του, ανάπτυξη της γνώσης και της προοπτικής για συμμετοχή στην κοινωνία. 2009: Κατανόηση, χρήση, αναστοχασμός και εμπλοκή με γραπτά κείμενα, με σκοπό να πετύχει το άτομο του στόχους του, ανάπτυξη της γνώσης και της προοπτικής για συμμετοχή στην κοινωνία. 2018: Κατανόηση, χρήση, αξιολόγηση, αναστοχασμός, και εμπλοκή με γραπτά κείμενα, με σκοπό να πετύχει το άτομο του στόχους του, ανάπτυξη της γνώσης και της προοπτικής για συμμετοχή στην κοινωνία.
Μεθοδολογική Προσέγγιση Έργα* - κατανόηση κειμένου - μαθηματικά - φυσικές επιστήμες *διαφορετικοί «τύποι δοκιμίου»/συνδυασμοί ασκήσεων 2 ώρες
Εξέλιξη έργων ως προς: Δομή και μορφές των κειμένων ανάπτυξη νέων γνωστικών δεξιοτήτων για σκόπιμη ανάγνωση Ηλεκτρονικά κείμενα Η πλοήγηση, βασική δεξιότητα ηλεκτρονικής ανάγνωσης Οι δυνατοί αναγνώστες επιλέγουν στρατηγικές ανάλογα με τις απαιτήσεις μίας άσκησης, ελαχιστοποιούν την πλοήγηση σε «άσχετες σελίδες» και εντοπίζουν αποτελεσματικά τις απαραίτητες αναφορές (OECD, 2011, 20) Όχι πια αρκετό να ‘διαβάζεις και κατανοείς’ ένα απλό κείμενο Παρόλο που η ικανότητα αυτή παραμένει, χρειάζονται πολύπλοκες στρατηγικές επεξεργασίας πληροφοριών π.χ. ανάλυση, σύνθεση, ερμηνεία πληροφοριών από πολλαπλά κείμενα ή πηγές αναφοράς. Οι πληροφορίες αυτές να προέρχονται από διάφορες γνωστικές περιοχές και να ενσωματώνουν την τεχνολογία στην αναζήτηση, την οργάνωση και την επιλογή των πληροφοριών (OECD, 2013).
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Γραμματισμός στην Κατανόηση Κειμένου Ικανότητα ενσωμάτωσης πληροφοριών από το κείμενο στις γνωστικές δομές του αναγνώστη Χρήση Ικανότητα χρήσης των πληροφοριών που βρίσκονται σε ένα κείμενο Αξιολόγηση Ικανότητα αξιολόγησης των επιχειρημάτων ή των απόψεων που παρουσιάζονται στο κείμενο σε σχέση με τον στόχο του αναγνώστη Αναστοχασμός Ικανότητα ανάκλησης σκέψεων και εμπειριών κατά τη διαδικασίας ανάγνωσης ενός κειμένου (διαδραστικός χαρακτήρας της ανάγνωσης) Ενασχόληση Κίνητρα και ενδιαφέρον ενασχόλησης με κείμενα, για σκοπούς ευχαρίστησης και ικανοποίησης προσωπικών στόχων
Επίπεδα δεξιοτήτων- Κατανόηση Κειμένου Βασικές δεξιότητες Ανώτερα επίπεδα Επίπεδο 1β Επίπεδο 1α Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 Κατώτερα επίπεδα Επίπεδο 6: εξαγωγή πολλαπλών συμπερασμάτων, πλήρης και λεπτομερής κατανόηση ενός ή περισσότερων κειμένων, ενσωμάτωση πληροφοριών από περισσότερα από ένα κείμενα. Επίπεδο 2: εντοπισμός ενός ή περισσότερων στοιχείων, αναγνώριση κεντρικής ιδέας, κατανόηση σχέσεων, σύγκριση/σύνδεση κειμένου και εξωκειμενικής γνώσης (προσωπική εμπειρία) Επίπεδο 1: εντοπισμός ενός μέρους σαφώς διατυπωμένων πληροφοριών σε ένα απλό κείμενο, όπως μια αφήγηση ή έναν κατάλογο Το Πρόγραμμα χρησιμοποιεί επίπεδα εγγραμματισμού, για να περιγράψει τις κατηγορίες των δεξιοτήτων που είναι ικανοί να χρησιμοποιούν οι μαθητές (στο κάθε επίπεδο) και τα προβλήματα που μπορούν να επιλύσουν. Το Επίπεδο 1 είναι το χαμηλότερο, ενώ το Επίπεδο 6 το υψηλότερο. Το Επίπεδο 2 θεωρείται ως το επίπεδο αναφοράς βασικών δεξιοτήτων (baseline level), εφόσον οι μαθητές που βρίσκονται στο επίπεδο αυτό μόλις αρχίζουν να παρουσιάζουν βασικές δεξιότητες, οι οποίες θα τους επιτρέψουν στο μέλλον να συμμετάσχουν αποτελεσματικά και δημιουργικά στην κοινωνική και οικονομική ζωή.
Μέσος όρος Επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου Μέση επίδοση μαθητών Κύπρου: 443 Χαμηλότερη από τον Μέσο Όρο των χωρών της ΕΕ (494), του ΟΟΣΑ (493) και όλων των συμμετεχουσών χωρών (487) με στατιστικά σημαντική διαφορά 487 *ΟΛΕΣ 493 ΟΟΣΑ 494 ΕΕ Επίπεδο 1β Επίπεδο 1α Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 443 Κύπρος 535 Σιγκαπούρη 347 Λίβανος
Ομαδοποίηση χωρών με βάση την επίδοση ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Ομαδοποίηση χωρών με βάση την επίδοση Μεγαλύτερη μέση επίδοση από Κύπρο (Ν = 43) Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Καναδάς, Φινλανδία, Ιρλανδία, Εσθονία, Κορέα, Ιαπωνία, Νορβηγία, Νέα Ζηλανδία, Γερμανία, Μακάο, Πολωνία, Σλοβενία, Ολλανδία, Αυστραλία, Σουηδία, Δανία, Γαλλία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Κινεζική Ταϊπέι, ΗΠΑ, Ισπανία, Ρωσία, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, Ελβετία, Λετονία, Τσεχία, Κροατία, Βιετνάμ, Αυστρία, Ιταλία, Ισλανδία, Λουξεμβούργο, Ισραήλ, Αργεντινή, Λιθουανία, Ουγγαρία, Ελλάδα, Χιλή, Σλοβακία Ισοδύναμη μέση επίδοση με Κύπρο (Ν = 1) Μάλτα Μικρότερη μέση επίδοση από Κύπρο (Ν = 25) Ουρουγουάη, Ρουμανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Βουλγαρία, Τουρκία, Κόστα Ρίκα, Τρινιντάντ και Τομπάγκο, Μαυροβούνιο, Κολομβία, Μεξικό, Μολδαβία, Ταϊλάνδη, Ιορδανία, Βραζιλία, Αλβανία, Κατάρ, Γεωργία, Περού, Ινδονησία, Τυνησία, Δομινικανή Δημοκρατία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Αλγερία, Κόσοβο, Λίβανος
Μέσος όρος επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου (2012 και 2015) Μέσος όρος επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου (2012 και 2015) Σταθερή επίδοση
Ποσοστό μαθητών ανά Επίπεδο Γραμματισμού στην Κατανόηση Κειμένου (2012 και 2015)
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Γραμματισμός στις Φυσικές Επιστήμες Στο πρόγραμμα PISA 2018 ο επιστημονικός γραμματισμός ορίζεται σε σχέση με την ικανότητα των ατόμων να: Αναγνωρίζουν, παράγουν και αξιολογούν εξηγήσεις για ένα εύρος φυσικών και τεχνολογικών φαινομένων (εξήγηση φαινομένων) Περιγράφουν και αποτιμούν την επιστημονική διερεύνηση και προτείνουν τρόπους έκφρασης επιστημονικών ερωτημάτων (σχεδιασμός και αξιολόγηση επιστημονικής διερεύνησης) Αναλύουν και αξιολογούν δεδομένα, ισχυρισμούς και επιχειρήματα για ποικιλία αναπαραστάσεων και εξάγουν συμπεράσματα (ερμηνεία δεδομένων)
Επίπεδα δεξιοτήτων στις Φυσικές Επιστήμες Βασικές δεξιότητες Ανώτερα επίπεδα Επίπεδο 1β Επίπεδο 1α Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 Επίπεδο 6: διάκριση ανάμεσα σε επιστημονικά επιχειρήματα και στη θεωρία και σε όσα στηρίζονται σε εκτιμήσεις, αξιολόγηση αντικρουόμενων σχεδιασμών πολύπλοκων πειραμάτων, ερευνών πεδίου ή προσομοιώσεων, δικαιολόγηση των επιλογών τους Κατώτερα επίπεδα Επίπεδο 2: αναγνώριση κατάλληλης επιστημονικής εξήγησης, ερευνητικού ερωτήματος και έγκυρου συμπεράσματος σε έναν απλό πειραματικό σχεδιασμό, βασική Γνώση της Φύσης της Επιστήμης Επίπεδο 1: χρήση καθημερινής γνώσης – αναγνώριση απλών φαινομένων, αναγνώριση βασικών επιστημονικών όρων
Μέσος όρος Επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες Μέσος όρος Επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες Μέση επίδοση μαθητών Κύπρου: 433 Χαμηλότερη από τον Μέσο Όρο των χωρών της ΕΕ (495), του ΟΟΣΑ (493) και όλων των συμμετεχουσών χωρών (488) με στατιστικά σημαντική διαφορά 488 *ΟΛΕΣ 493 ΟΟΣΑ 495 ΕΕ Επίπεδο 1α/1β Επίπεδο 1 Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 433 Κύπρος 556 Σιγκαπούρη 332 Δομινικανή Δημοκρατία
Ομαδοποίηση χωρών με βάση την επίδοση ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Ομαδοποίηση χωρών με βάση την επίδοση Μεγαλύτερη μέση επίδοση από Κύπρο (Ν = 45) Σιγκαπούρη, Ιαπωνία, Εσθονία, Κινεζική Ταϊπέι, Φινλανδία, Μακάο, Καναδάς, Βιετνάμ, Χονγκ Κονγκ, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, Κορέα, Νέα Ζηλανδία, Σλοβενία, Αυστραλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ολλανδία, Ελβετία, Ιρλανδία, Βέλγιο, Δανία, Πολωνία, Πορτογαλία, Νορβηγία, ΗΠΑ, Αυστρία, Γαλλία, Σουηδία, Τσεχία, Ισπανία, Λετονία, Ρωσία, Λουξεμβούργο, Ιταλία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Κροατία, Αργεντινή, Ισλανδία, Ισραήλ, Μάλτα, Σλοβακία, Ελλάδα, Χιλή, Βουλγαρία Ισοδύναμη μέση επίδοση με Κύπρο (Ν = 6) Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ουρουγουάη, Ρουμανία, Μολδαβία, Αλβανία, Τουρκία Μικρότερη μέση επίδοση από Κύπρο (Ν = 18) Τρινιντάντ και Τομπάγκο, Ταϊλάνδη, Κόστα Ρίκα, Κατάρ, Κολομβία, Μεξικό, Μαυροβούνιο, Γεωργία, Ιορδανία, Ινδονησία, Βραζιλία, Περού, Λίβανος, Τυνησία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Κόσοβο, Αλγερία, Δομινικανή Δημοκρατία
Μέσος όρος επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες (2012 και 2015) Σταθερή επίδοση
Ποσοστό μαθητών ανά επίπεδο Γραμματισμού στις Φυσικές Επιστήμες (2012 και 2015)
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Γραμματισμός στα Μαθηματικά Ο γραμματισμός στα Μαθηματικά ορίζεται ως η ικανότητα του ατόμου να προσδιορίζει και να κατανοεί τον ρόλο των Μαθηματικών στην καθημερινότητα να αναπτύσσει τεκμηριωμένες κρίσεις και να χρησιμοποιεί τη μαθηματική γνώση και τις δεξιότητες που σχετίζονται με αυτή, για να αντιμετωπίζει τις ανάγκες της καθημερινής ζωή η δυνατότητα δημιουργικής σύνθεσης και εφαρμογής γνώσεων και διαδικασιών στην επίλυση ενός σύνθετου προβλήματος στα Μαθηματικά
Επίπεδα δεξιοτήτων στα Μαθηματικά Βασικές δεξιότητες Ανώτερα επίπεδα Επίπεδο 1β Επίπεδο 1α Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 Κατώτερα επίπεδα Επίπεδο 6: παρουσία προχωρημένης μαθηματικής σκέψης, δεξιότητες χρήσης συμβολικών και τυπικών μαθηματικών σχέσεων, τις οποίες χρησιμοποιούν στον χειρισμό νέων και άγνωστων προβληματικών καταστάσεων. Επίπεδο 2: εξαγωγή πληροφοριών από μια πηγή δεδομένων, εφαρμογή βασικών αλγορίθμων & διαδικασιών για επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με ακέραιους αριθμούς. Επίπεδο 1: εκτέλεση πράξεων, που είναι προφανείς, αναγνώριση πληροφοριών και διενέργεια διαδικασιών ρουτίνας, σύμφωνα με ακριβείς οδηγίες.
Μέσος όρος Επίδοσης στα Μαθηματικά Μέση επίδοση μαθητών Κύπρου: 437 Χαμηλότερη από τον Μέσο Όρο των χωρών της ΕΕ (493), του ΟΟΣΑ (490) και όλων των συμμετεχουσών χωρών (478) με στατιστικά σημαντική διαφορά 478 *ΟΛΕΣ 490 ΟΟΣΑ 493 ΕΕ Επίπεδο 1α/1β Επίπεδο 1 Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 437 Κύπρος 564 Σιγκαπούρη 328 Δομινικανή Δημοκρατία
Ομαδοποίηση χωρών με βάση την επίδοση ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ομαδοποίηση χωρών με βάση την επίδοση Μεγαλύτερη μέση επίδοση από Κύπρο (Ν = 43) Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Μακάο, Κινεζική Ταϊπέι, Ιαπωνία, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, Κορέα, Ελβετία, Εσθονία, Καναδάς, Ολλανδία, Δανία, Φινλανδία, Σλοβενία, Βέλγιο, Γερμανία, Πολωνία, Ιρλανδία, Νορβηγία, Αυστρία, Νέα Ζηλανδία, Βιετνάμ, Ρωσία, Σουηδία, Αυστραλία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Τσεχία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ισλανδία, Ισπανία, Λουξεμβούργο, Λετονία, Μάλτα, Λιθουανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Ισραήλ, ΗΠΑ, Κροατία, Αργεντινή, Ελλάδα Ισοδύναμη μέση επίδοση με Κύπρο (Ν = 2) Ρουμανία, Βουλγαρία Μικρότερη μέση επίδοση από Κύπρο (Ν = 24) Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Χιλή, Τουρκία, Μολδαβία, Ουρουγουάη, Μαυροβούνιο, Τρινιντάντ και Τομπάγκο, Ταϊλάνδη, Αλβανία, Μεξικό, Γεωργία, Κατάρ, Κόστα Ρίκα, Λίβανος, Κολομβία, Περού, Ινδονησία, Ιορδανία, Βραζιλία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Τυνησία, Κόσοβο, Αλγερία, Δομινικανή Δημοκρατία
Μέσος όρος επίδοσης των μαθητών στα Μαθηματικά (2012 και 2015) Σταθερή επίδοση
Ποσοστό μαθητών ανά επίπεδο Γραμματισμού στα Μαθηματικά (2012 και 2015)
Συνοπτικά αποτελέσματα PISA 2012/2015 Ύπαρξη δύο βασικών ζητημάτων Συγκέντρωση μεγάλου ποσοστού μαθητών κάτω από το Επίπεδο 2 Φυσικές Επιστήμες: 42% Μαθηματικά: 42% Κατανόηση Κειμένου: 35% Πολύ μικρή παρουσία μαθητών με ανώτερες γνωστικές δεξιότητες που να τους κατατάσσουν στα Επίπεδα 5 και 6 Φυσικές Επιστήμες: 1,6% Μαθηματικά: 3,2% Κατανόηση Κειμένου: 3%
II. Σημασία της συμμετοχής της Κύπρου
Διεθνές επίπεδο Η ανταγωνιστικότητα της κάθε χώρας και οι ατομικές προοπτικές εργασίας επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από αυτό που συμβαίνει σε άλλες χώρες Σε μια παγκόσμια οικονομία η βελτίωση βάσει εθνικών προτύπων δεν αποτελεί μέτρο επιτυχίας ο ανταγωνισμός είναι παγκόσμιος Είναι σημαντική η γνώση τού πόσο καλά προετοιμασμένοι είναι μαθητές μας για τις συνθήκες της παγκόσμιας οικονομίας Παραδείγματα: -Αποτυχία Γερμανίας το 2000, ενώ θεωρείτο ότι είχε ένα από τα πιο επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα. - Στην Ιταλία η διασπορά των ψηλών βαθμών στις εθνικές εξετάσεις φαινόταν ότι ήταν ισομερής σε όλη τη χώρα, το PISA έδειξε ότι οι μαθητές του Βορρά είχαν ψηλότερο επίπεδο δεξιοτήτων ευκολότερο να πάρεις καλό βαθμό στον Νότο.
Εθνικό επίπεδο Αξιολόγηση κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος – συγκριτικά, αλλά και διαχρονικά εντός του συστήματος Μακροπρόθεσμη αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων Παρέχει ενδείξεις για τα μαθησιακά αποτελέσματα του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος, τόσο συγκρινόμενου με άλλα σε διεθνές επίπεδο, όσο και διαχρονικά εντός του συστήματος. Μπορεί να συνεισφέρει στη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που προωθούνται, καθώς και στον καθορισμό και στην αναθεώρηση δεικτών και στόχων επίτευξης σε εθνικό επίπεδο.
Πρόκληση: Τα αποτελέσματα της Κύπρου αντανακλούν την πραγματική εικόνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος; ή οι μαθητές/τριές μας απλώς βαριούνται; Συνιστά βασική πηγή οικονομικής ενίσχυσης του εκπαιδευτικού προγράμματος μιας χώρας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει κονδύλια στην εκπαίδευση των χωρών βάσει και αυτών των αποτελεσμάτων. Αποτελεί άλλωστε και μία πρόκληση! Είναι καιρός να αντιληφθούμε αν τελικώς τα αποτελέσματα της χώρας μας στο PISA αντανακλούν την πραγματική εικόνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος ή αν οι μαθητές/τριές μας δεν ενθαρρύνονται αρκετά για να συμμετέχουν σε αυτήν.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ