Εισαγωγή στο μάθημα Τεχνικά Θέματα Πωλήσεων και Προδιαγραφές Υλικού Λογισμικού
1.1 Η Αγορά Πληροφορικής – Προϊόντα και Υπηρεσίες Τι εννοούμε με τον όρο Αγορά (Market) σε κάποιον κλάδο οικονομικής δραστηριότητας ; ΑΓΟΡΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΚΛΑΔΟ Το σύνολο των συναλλαγών που μπορούν να γίνουν ανάμεσα: σε όλους όσους πουλάνε (προμηθευτές) και σε όλους αγοράζουν (καταναλωτές) προϊόντα ή υπηρεσίες του κλάδου.
1.1 Η Αγορά Πληροφορικής – Προϊόντα και Υπηρεσίες Η ΑΓΟΡΑ » περιλαμβάνει : το ΧΩΡΟ στον οποίο γίνονται αγορές / πωλήσεις ( πληροφορική – επικοινωνίες κτλ ) τα ΑΤΟΜΑ / ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ που έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν ή να πουλάνε τα ΠΡΟΪΟΝΤΑ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ που μπορούν να αγοραστούν ή να πουληθούν
1.1 Η Αγορά Πληροφορικής – Προϊόντα και Υπηρεσίες Οι καταναλωτές συμμετέχουν στις διάφορες αγορές δημιουργώντας - συντηρώντας τον οικονομικό κύκλο ( τζίρο ) της Ελληνικής ή της Διεθνούς Αγοράς Πληροφορικής
1.1 Η Αγορά Πληροφορικής – Προϊόντα και Υπηρεσίες Ερώτηση : Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε προϊόντα και πηρεσίες Πληροφορικής ; Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι τα μεν Προϊόντα έχουν φυσική - υλική υπόσταση ( όγκο, βάρος, σχήμα π. χ. οι οθόνες ), ενώ οι Υπηρεσίες είναι άυλες. Οι κυριότερες ιδιότητες που χαρακτηρίζουν ένα προϊόν είναι ότι : ένα προϊόν μπορεί να αποθηκευθεί, να μεταφερθεί να συντηρηθεί και να τοποθετηθεί, κάτι που ΔΕΝ είναι εφικτό με μια άυλη υπηρεσία. Οι κυριότερες ιδιότητες που χαρακτηρίζουν μια Υπηρεσία είναι ότι : μπορεί να συσταθεί - παραχθεί, να μεταβιβαστεί, να πωληθεί και να καταναλωθεί άμεσα ή τμηματικά ( π. χ. η παροχή εκπαίδευσης σε πελάτες, για τον τρόπο χρήσης νέου προϊόντος μετά την αγορά του ). Λόγω της μη - υλικής τους υπόστασης, δεν αποθηκεύονται, ούτε μεταφέρονται ως φυσικά αντικείμενα.
Τι « πωλείται » στον χώρο της πληροφορικής ; A. Αγαθά - Εξαρτήματα (hardware) B. Υπηρεσίες 1. τεχνολογική οργάνωση ενός πληροφοριακού συστήματος 2. εκπαίδευση της χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών Αλλά και … C. Συνδυασμός αγαθού - υπηρεσίας : η αγορά και τοποθέτηση κάρτας γραφικών σε PC. ( σε κάποιο από τα καταστήματα που εμπορεύονται Ψηφιακές Τεχνολογίες και Υπηρεσίες Πληροφορικής ).
Χονδρικό Εμπόριο – Λιανικό Εμπόριο προϊόντων / υπηρεσιών πληροφορικής ΜΟΡΦΕΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ Λιανικό εμπόριο πωλήσεις προϊόντων / υπηρεσιών απευθείας στους καταναλωτές / πελάτες καταστήματα που πωλούν υπολογιστές / λογισμικό (media market, πλαίσιο, ηλεκτρονική, κ. λ. π ). συμβόλαια συντήρησης, εκπαίδευσης και υποστήριξης χρηστών (after sales support) Φιλοξενία ιστοσελίδων, σύνδεση στο Internet (ISP), cloud computing Συρρίκνωση του τομέα λιανικού εμπορίου των προιόντων τα τελευταία χρόνια Κλασσικά προϊόντα του κλάδου – τεχνολογικά ξεπερασμένα ( π. χ. Cd players) Ενδιαφέρον για έξυπνες ( smart) συσκευές : smartphones, tablets, έξυπνες τηλεοράσεις, smartwatches
Χονδρικό Εμπόριο – Λιανικό Εμπόριο προϊόντων / υπηρεσιών πληροφορικής ΧΟΝΔΡΙΚΟ εμπόριο (wholesale) πωλήσεις προϊόντων / υπηρεσιών σε επιχειρήσεις που μεταπωλούν τα προϊόντα σε καταναλωτές Εταιρίες εισαγωγής υπολογιστών σε μεγάλες ποσότητες που διαθέτουν στα καταστήματα. χονδρικό εμπόριο υπηρεσιών κάνουν οι εταιρείες προς άλλες εταιρείες (business2business) σε μεγάλες ποσότητες π. χ. μαζικές ψηφιακές παροχές ( σύνδεση στο Internet, εταιρικοί λογαριασμοί , MB σύνδεσης από κινητά τηλέφωνα ) που προσφέρουν μεγάλες εταιρείες στους υπαλλήλους τους συντήρηση μεγάλων υπολογιστικών συστημάτων και δικτύων Η / Υ
Δραστηριότητα 1 Να χωριστείτε σε ομάδες των 2-3 ατόμων και να αναζητήσετε στο Διαδίκτυο, για ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) που πωλούν Προϊόντα Πληροφορικής και Ψηφιακής Τεχνολογίας. Τα αποτελέσματα της ερευνά σας να τα καταχωρήσετε στην παρακάτω φόρμα. tiny.cc/o8ivyy
Κύκλος Ζωής Προϊόντων (Product Life Cycle)
1o Στάδιο - Ερωτηματικό Προϊόν δεν είναι προς στιγμήν γνωστό Πωλήσεις : χαμηλές Δεν είναι σίγουρη η εμπορική επιτυχία του ( ερωτηματικό ) Δειλά - δειλά οι πρώτοι αγοραστές – διαφήμιση του προϊόντος – ζημία της εταιρείας αρχικά Είναι το δυσκολότερο στάδιο, με υψηλό κόστος σε δαπάνες διαφήμισης και προώθησης η επιχείρηση θα λειτουργεί με ζημίες για κάποιο χρονικό διάστημα ορισμένες εταιρείες δημοσιοποιούν την έλευση του προϊόντος πολύ νωρίτερα από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας
2o Στάδιο - Αστέρι Το προϊόν έχει αρχίσει να γίνεται γνωστό Πωλήσεις αυξάνονται ραγδαία Το κοινό ενημερώνεται για τα πλεονεκτήματα - ανταγωνιστικότητα Βομβαρδισμός διαφημίσεων από τις εταιρείες για να φτάσουν στο υψηλότερο σημείο πωλήσεων Στρατηγικές Μάρκετινγκ : Επιλεκτικής Διείσδυσης. ( υψηλή τιμή, χαμηλή διαφημιστική καμπάνια ) Εικόνας και imaging. ( υψηλή τιμή, μεγάλη διαφημιστική καμπάνια ) Διείσδυσης Χαμηλών Τόνων. ( χαμηλή τιμή, χαμηλή διαφημιστική καμπάνια ) Μαζικής Διείσδυσης. ( χαμηλή τιμή, μεγάλη διαφημιστική καμπάνια )
Το ύψος των πωλήσεων δεν πρόκειται να ανεβεί παραπάνω Υπάρχει μια σταθερή ροη πωλήσεων – όχι αύξηση – σταθερή ροη χρημάτων η οποία συντηρεί την παραγωγή, πληρώνει τα έξοδα κατασκευής του προϊόντος και διατηρεί σταθερά τα κέρδη (cash flow- cash cow) μέχρι να βγει το επόμενο μοντέλο 3o Στάδιο – Αγελάδα (cash cow)
4o Στάδιο – Γέρικο Σκυλί (old dog) Έχει χαθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον Δραματική μείωση των πωλήσεων μέχρι να μηδενιστούν Έχει παλιώσει η αντικατασταθεί από νεότερα προϊόντα, πιθανό φθηνότερα Δεν συμφέρει πλέον για την κατασκευάστρια εταιρεία παραγωγικά ( γέρικο σκυλί ) Στο τέλος αποσύρεται από την αγορά
Δραστηριότητα 2 Αφού χωριστείτε σε ομάδες των 2-3 ατόμων, να επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό κατάστημα και με την βοήθεια της ιστοσελίδας bubbl.us να καταγράψετε και να οργανώσετε σε κατηγορίες τα προϊόντα πληροφορικής. Τα αποτελέσματα της ερευνά σας να τα καταχωρήσετε στην παρακάτω φόρμα.tiny.cc/ttp1act2