Γονείς και Πανελλήνιες Εξετάσεις Σημεία που απαιτούν την προσοχή μας
Υγιής αντίδραση (κίνητρο και εγρήγορση) Τα δύο άκρα του άγχους: Υγιής αντίδραση (κίνητρο και εγρήγορση) 1. Σύμπτωμα του σώματος 2. του συναισθήματος 3. αλλά και της σκέψης 1. Ταχυκαρδία, εφίδρωση, δερματικά εξανθήματα, διαταραχές στην όρεξη και στον ύπνο και λοιπά 2. Ευερεθιστότητα, γρήγορες εναλλαγές της διάθεσης και λοιπά 3. Κενά μνήμης, αρνητικές σκέψεις, μειωμένη αυτοεκτίμηση, φόβος αποτυχίας 2
Το άγχος του μαθητή είναι πολυεπίπεδο: Άγχος των γονέων Ανησυχία για την επίδοση Προσδοκίες των εκπαιδευτικών Ευθύνη επιλογής εκπαιδευτικών ιδρυμάτων Κοινωνική πίεση
Πριν από όλα, οφείλουν να οπλιστούν με αρκετά αποθέματα υπομονής. Οι γονείς: Πριν από όλα, οφείλουν να οπλιστούν με αρκετά αποθέματα υπομονής. Είναι αναγκαίο να διασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον για τη μελέτη των μαθητών, δείχνοντας το σεβασμό τους και όντας διαθέσιμοι για αυτούς. Είναι καλό να αντικαταστήσουν φράσεις όπως «δεν πειράζει εάν δεν τα πας καλά» ή «σιγά τώρα μην αγχώνεσαι, δε χάθηκε και ο κόσμος» με άλλες του τύπου «θα τα πας μια χαρά αφού έχεις κάνει τόσο καλή προετοιμασία». 1. Για να κατορθώσουν να αντέξουν τον εκνευρισμό των εφήβων και να μην τον παίρνουν προσωπικά και οδηγούνται σε διαπληκτισμούς. 3. Υπενθυμίζοντας τις επιτυχίες του στο παρελθόν βασισμένοι πάντα σε ρεαλιστικά γεγονότα (π.χ. καλή επίδοση και βαθμολογία του παιδιού, επιτυχία σε διαγωνίσματα κ.ά). 4
Επιπλέον: Αναγνωρίζοντας την ανάγκη των εφήβων για εξόδους και άλλες δραστηριότητες, τους παρέχουν ευκαιρίες για χαλάρωση και μοίρασμα των δυσκολιών. Πολύ σημαντική θεωρείται η διατροφή των μαθητών με άφθονη πρόσληψης υγρών (κυρίως νερού και χυμών),όπως και τακτών και μικρών γευμάτων, πλούσιων σε λαχανικά, ψάρια και ελαιόλαδο που ενισχύουν την πνευματική διαύγεια. Ιδιαίτερα το πρωί της εξέτασης, ένα πρωινό με φρούτα και δημητριακά θα συμβάλλει στη σωματική και πνευματική ευεξία του παιδιού.
Καλό είναι να προετοιμάσουν τους μαθητές για κάθε ενδεχόμενο, τονίζοντας πως η αποτυχία είναι κομμάτι της ζωής και πως υπάρχουν πολλές άλλες εναλλακτικές λύσεις για τις σπουδές και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Κρίνεται σκόπιμη η αποφυγή του πρώτου πληθυντικού σε οτιδήποτε αφορά την προετοιμασία ή τις επιδόσεις του μαθητή: Εξάλλου, δεν «δίνουμε» όλοι μαζί εξετάσεις, αλλά μόνο ο ίδιος ο μαθητής, που έχει καταβάλλει τη δική του προσπάθεια, σύμφωνα με τους δικούς του στόχους και τις δικές του δυνάμεις. Οι νεανικές πλάτες των μαθητών δεν μπορούν να κουβαλήσουν τα όνειρα μιας ολόκληρης οικογένειας. 3. Όσο οι γονείς θα βλέπουν το παιδί σαν προέκταση του εαυτού τους, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να θέλει εκείνο να εκπληρώσει τα ανεκπλήρωτα όνειρα των γονέων του. Και αν κάτι παρ’ ελπίδα πάει στραβά τότε θα νιώθει ότι απογοήτευσε και τους γονείς του. 6
Ποιος δίνει τελικά εξετάσεις; Άριστα παίρνουν οι μαθητές που καταβάλλουν φιλότιμη προσπάθεια Το άριστα στις εξετάσεις των γονέων σημαίνει να βάλουν στην άκρη τις δικές τους προσδοκίες και να υπερβούν τη ματαιοδοξία τους όσον αφορά τη γνώμη του κόσμου
Εισιτήριο για μια καλύτερη ζωή Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά όχι μονόδρομος Εισιτήριο για μια καλύτερη ζωή 8
Σε περίπτωση αποτυχίας: Να δείξετε την αγάπη σας και την αποδοχή σας Να επιβραβεύσετε την προσπάθεια των μαθητών Να υπερτονίσετε τις δυνατότητές τους και Να βρείτε μαζί τους εναλλακτικές οδούς για την εκπαίδευση και τη μελλοντική τους επαγγελματική πορεία
οι οποίοι όμως εξετάζονται σε εντελώς διαφορετικά θέματα «Καλή επιτυχία» σε μαθητές και γονείς, οι οποίοι όμως εξετάζονται σε εντελώς διαφορετικά θέματα
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας