Θεσεις και σχολια πανω στο Σχεδιο Νομου ΥΕΝ Μαρτιος 2017 Αλκης Κορρες
Α. Η απασχοληση Ελληνων στα εμπορικα πλοια. Α. Η απασχοληση Ελληνων στα εμπορικα πλοια. Κατ’ αρχην η αυξηση της απασχολησης Ελληνων στα πλοια του εμπορικου ναυτικου είναι επιθυμητη και θα μπορουσε να αποτελεσει μεσο απαλυνσης των συνεπειων της ανεργιας στη στερια. Αναλυτικες προτασεις θα βρειτε στην εργασια μου ‘’ Το Ελληνικο Ναυτεργατικο Δυναμικο’’ ΙΟΒΕ (1978) στα εδαφια περι επικοινωνιας των αγορων εργασιας στεριας/θαλασσας. Η διαδικασια αυτή πρεπει να γινει κατά τροπο συντεταγμενο και όχι αποσπασματικα ώστε να αποδοσει και να μην υπαρχουν αρνητικες διαστασεις (πχ ατυχηματα, παραιτησεις, κοκ). Οι υπηρεσιες του υπουργειου είναι σε θεση να υποβαλουν προτασεις σε μικρο χρονο και να τεθουν υποψη των ενδιαφερομενων μερων αμεσα. Το ζητημα των αμοιβων είναι κρισιμο για ευνοητους λογους. Η αμοιβη εργαζομενου στη θαλασσα δεν μπορει να είναι του αυτου επιπεδου με την εργασια στη στερια, πρεπει να είναι σημαντικα υψηλοτερη. Η αμοιβη επισης πρεπει να λαμβανει υποψη το κοστος ζωης στη χωρα κατοικιας του εργαζομενου, αλλοιως το μετρο δεν θα εχει επιτυχια. Η προταση για αυξημενο υπολογισμο του εργατικου κοστους δεν μπορει να εφαρμοστει στις πλοιοκτητριες διοτι δεν φορολογουνται επι των κερδων.
Η απασχοληση Ελληνων...συνεχεια. Η απασχοληση Ελληνων...συνεχεια. Οι αμοιβες των ναυτικων στην Ελλαδα διεπονται από συλλογικες συμβασεις που συμφωνουνται μεταξυ των εφοπλιστικων ενωσεων από τη μια πλευρα και της ΠΝΟ από την αλλη. Κατά τη γνωμη μου οι συλλογικες συμβασεις δεν πρεπει να καταργηθουν, αυτό θα οδηγουσε σε περιπετειες και απροβλεπτες καταστασεις. Αντιλαμβανομαι ότι υπαρχει προταση για μισθους ITF στο τραπεζι οι οποιοι όμως δεν καλυπτουν το κοστος ζωης στην Ελλαδα. Αν το υψος των αμοιβων της ΣΣΕ θεωρειται από τους εργοδοτες υψηλο και οι αμοιβες ITF από τα σωματεια χαμηλες, η ψαλιδα είναι μεγαλη και δεν θα υπαρξει συμφωνια. Σε καποιες Ελληνικες ναυτιλιακες εταιρειες ισχυε στο παρελθον η σχεση 3:1 για αξιωματικους, πχ αν οι αποδοχες ησαν $7,500 στο βαπορι για ένα καπετανιο, θα ησαν $ 2,500 για εργασια στο γραφειο. Ενας τετοιος κανονας θα μπορουσε ενδεχομενως να εφαρμοστει και αντιστροφα για χαμηλοτερες ειδικοτητες (λογου χαριν καθαρες αποδοχες στεριας 800 ευρω, καθαρες αποδοχες στο πλοιο 2,400 ευρω). Προτου ληφθει καποια τελικη αποφαση θεωρω απαραιτητη την επικοινωνια με την ΠΝΟ στα σωματεια-μελη της οποιας θα ασκηθει και πολιτικη πιεση για αποδοχη, η απορριψη χαμηλοτερου υψους αποδοχων από εκεινο της ΣΣΕ.
Αναθεση δημοσιας υπηρεσιας σε μη ναυτιλιακες εταιρειες: Β. Αρθρο 54 Αναθεση δημοσιας υπηρεσιας σε μη ναυτιλιακες εταιρειες: Οι προτασεις για αλλαγες στον 2932/01 αποτελουν συνταγη για χαωδεις καταστασεις, ακομα και αν μερος της χρηματοδοτησης καλυφθει από κοινοτικους πορους. Ενοψει αρνητικων εμπειριων στο παρελθον από την εμπλοκη του δημοσιου στην ακτοπλοια χρειαζεται μεγαλη προσοχη.. Χρειαζεται αναλυτικη διερευνηση ως προς την προβλεπομενη διαδικασια και την τηρηση της νομοθεσιας περι ανταγωνισμου οσακις στους μειοδοτικους διαγωνισμους συμμετεχουν ταυτοχρονα ΟΤΑ, δημοι, κτλ και ακτοπλοικες εταιρειες ώστε να εξασφαλιζεται ιση μεταχειριση των διαγωνιζομενων. Σε διαφορετικη περιπτωση θα υπαρξει αμφισβητηση και προσφυγες στην αρχη ανταγωνισμου η στη δικαιοσυνη με αρνητικες συνεπεις στη καταρτιση του προγραμματος του υπουργειου.
Αρθρα 55 & 56 55: Το ΣΑΣ δημιουργηθηκε από τον 2932/01 (νομος Παπουτση), όπως και η ΡΑΘΕ την οποια όμως καταργησε με την πρωτη της νομοθετικη παρεμβαση η κυβερνηση Καραμανλη. Συμφωνω με την προταση ΣΕΕΝ για την παρουσια ενός εκπροσωπου από τον χωρο των ταχυπλοων και ενός ακομα για τις διεθνεις γραμμες διοτι οι δυο αυτοι χωροι εχουν αφενος βαρυνουσα σημασια στους εσωτερικους και εξωτερικους πλοες αντιστοιχα και λειτουργουν εντος διαφορετικων λειτουργικων πλαισιων, αφετερου. Οι λοιπες διαταξεις εχουν κανονιστικο χαρακτηρα για την εύρρυθμη λειτουργια της ακτοπλοιας. 56: Οι προτασεις περι προστασιας των εργαζομενων μεσω απαγορευσεων του αποπλου δεν δινουν λυσεις. Αντιθετα, θα δημιουργησουν απροβλεπτες καταστασεις αν λαβουν χωρα κατά τη διαρκεια της σαιζον. Είναι λαθος οι τυχον διαφορες ναυτικου/εργοδοτη να συνεπαγονται την ταλαιπωρια του επιβατικου κοινου το οποιο θα θιγεται χωρις να φταιει. Η κοινη λογικη συνιστα διαγραφη τους.
Κινητρα για ενισχυση της Ελληνικης σημαιας. Η Ελληνικη σημαια είναι καλη και ποιοτικη. Αυτό αποδεικνυεται από την συνεχη παρουσια της στη λευκη λιστα του Paris MOU και από την προτιμηση που της δειχνουν Ελληνες ιδιοκτητες μεγαλων στολων που εξυπηρετουν απαιτητικους ναυλωτες. Εχει όμως και καποιες αδυναμιες. Α. Ο μηχανισμος παραγωγης αξιωματικων πασχει σε δυο βασικα σημεια: Υπαρχει μεγαλη διαρροη κατά τη διαρκεια των σπουδων και σημαντικη δυσκολια για εξευρεση μπαρκων τοσο κατά τις σπουδες οσο και στις ενδιαμεσες βαθμιδες (μετα τα μετρα Κεφαλογιαννη). Β. Μελετη μου για αυτό το ζητημα για λογαριασμο του ΝΕΕ εδειξε ότι υπο τις παρουσες συνθηκες η επανδρωση του Ελληνοκτητου στολου με Ελληνες αξιωματικους είναι αδυνατη στο ορατο μελλον. Αυτό δεν σημαινει όμως ότι αυτος ο στοχος πρεπει να ξεχαστει μια και ο αφελληνισμος της Ελληνικης ναυτιλιας δεν συμφερει κανενα.
Κινητρα …..συνεχεια… ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ Για την Επάνδρωση της Εμπορικής Ναυτιλίας των Ελλήνων (ΝΕΕ 2012) ‘’ Η διαπιστωμένη από τη δεκαετία 1970 τάση μείωσης στην προσέλευση στο ναυτικό επάγγελμα εν συνδυασμώ με την πολύ μεγάλη αύξηση στον εμπορικό στόλο που ελέγχεται από τους Έλληνες έχουν οδηγήσει σε μια χρόνια έλλειψη αξιωματικών η όποια επιτείνεται σε περιόδους έξαρσης των ναύλων και μειώνεται σε περιόδους ύφεσης.’’ ‘’ Η μακροχρόνια τάση μείωσης στην παράγωγη αξιωματικών Γ Τάξεως είναι της τάξης των 147 πλοιάρχων και 129 μηχανικών κατ' έτος.’’ ‘’ Μειώσεις αυτής της τάξεως χρειάζονται πολύ μεγάλες αλλαγές στην ακολουθούμενη πολιτική της Ελλάδας στο χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης για να αντιστραφούν αφενός, και αφετέρου καθορίζουν ένα ορίζοντα δυο – τριών δεκαετιών μέχρι την οριστική εξαφάνιση του Έλληνα αξιωματικού αν δεν υπάρξουν παρεμβάσεις.’’ ‘’ Το γεγονός αυτό είχε επιπτώσεις, μαζί με άλλους παράγοντες, στην πορεία του Ελληνικού νηολογίου το όποιο προβλέπει την υποχρεωτική πλήρωση συγκεκριμένων θέσεων επάνδρωσης από Έλληνες αξιωματικούς.’’ ‘’ Επι του παρόντος το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την παραγωγή αξιωματικού Α Τάξεως είναι τουλάχιστο δεκατέσσερα χρόνια και θεωρείται υπερβολικά μακρύ’’.
Κινητρα…συνεχεια… Άλλες αδυναμιες. Η κακη λειτουργια του ΝΑΤ ως προς τον τελικο υπολογισμο εισφορων (τεραστιες καθυστερησεις) που καταληγουν πολλες φορες στην εφαρμογη διαταξεων αναγκαστικης εκτελεσης από τη ΔΟΥ κατά του εκπροσωπου της εταιρειας όταν η εταιρεια δεν υφισταται πλεον, αποτελουν γνωστο αντικινητρο. Η ελλειψη προβλεψεων για Παραλληλο Νηολογιο (Bareboat Chartering) στο Ελληνικο νηολογιο αφενος δινει εικονα υπερχρεωμενης εταιρειας σ’ ολες τις ακτοπλοικες που αναγκαζονται να αγοραζουν τα πλοια που χρειαζονται και όχι να τα ενοικιαζουν, και αφετερου αποκλειει την Ελληνικη σημαια από τραπεζικα προιοντα που βασιζονται σ’ αυτή. Η διαφορετικη αντιμετωπιση του εφοπλιστη από τον πλοιοκτητη φορολογικα. Ο πρωτος φορολογειται (οπως μια εμπορικη εταιρεια της στεριας επι των κερδων), ο ετερος πληρωνει φορολογια επι της χωρητικοτητας. Λογω αυτου του γεγονοτος η Ελληνικη σημαια χανει όλα τα startups που υποχρεωνονται να πανε στη Μαλτα, η στην Κυπρο. (Προταση νομου για ενσωματωση Παραλληλου Νηολογιου στην Ελλαδα παραμενει στα συρταρια του ΥΕΝ από το 2003).