ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΣΤΥΛΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2018 6Ο ΕΞΑΜΗΝΟ 2Η ΔΙΑΛΕΞΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς την αποτελεσματικότητα της βιβλιοθεραπείας Μαρίνα Λουάρη Μαρίτα Παπαρούση.
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
Δραστηριότητες προσομοίωσης
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Καλώς ορίσατε στη 2 η εκδήλωση στη 2 η εκδήλωση για τις για τις Φυσικές Επιστήμες.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Διδάσκοντας Κριτική της Τέχνης
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Η οργάνωση του χώρου στο συνεργατικό δημοτικό σχολείο
… ένα σχολείο για όλους… μαθητές, γονείς, κοινότητα Ευγενία Νιάκα: Σχολική Σύμβουλος Περιφερειακή Υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Διδακτική Πληροφορικής
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
John Dewey
Κοινωνιολόγος-Συστημικός Ψυχοθεραπευτής
Συνέντευξη με νήπια.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
“Τα παιδιά μαθαίνουν όλη την ώρα σαν τρελά, μέχρι να πάνε σχολείο” – Jean Liedloff
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Προσχολική Παιδαγωγική
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Προσχολική Παιδαγωγική
Ομαλη μεταβαΣη απο το νηπιαγωγειο Στο δημοτικο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΣΤΥΛΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2018 6Ο ΕΞΑΜΗΝΟ 2Η ΔΙΑΛΕΞΗ

Ο ΣΤΟΧΟΣ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ Nα κατανοήσετε τη σχέση της δημιουργικότητας με τη Νέα Παιδαγωγική και με Πρότυπα Σχολεία (για παράδειγμα τα Μοντεσσοριανά, τα Reggio, τα Waldorf schools και άλλα).

Rousseau (1712-1778) Pestalozzi (1746-1827) Fröebel (1782-1852) ΝΕΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ή ΝΕΑ ΑΓΩΓΗ: ΑΠΟ ΤΟΝ J. J. ROUSSEAU (18ΟΣ ΑΙ.) - ΠΡΩΤΟ ΜΙΣΟ 20ΟΥ ΑΙ. Rousseau (1712-1778) Pestalozzi (1746-1827) Fröebel (1782-1852) Robin (1837-1912) Ferrer (1859-1909) Steiner (1861-1925) Decroly (1871-1932) Dewey (1859-1952) Montessori (1870- 1952) Makarenko (1888-1939) Ferrière (1879-1960)

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ: ΑΠΟ 1880 ΕΩΣ ΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ 20ΟΥ ΑΙ. ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ: ΑΠΟ 1880 ΕΩΣ ΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ 20ΟΥ ΑΙ. Cousinet (1881-1973) Freinet (1896-1966) Piaget (1896-1980) Neil (1883-1973) Rogers (1902-1987) Freire (1921-1997)

ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΠΟΔΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ Βιωματική προσέγγιση στη μάθηση. Βάση στα ενδιαφέροντα και στις ανάγκες του παιδιού. Να εμπλακεί το ίδιο το παιδί στη διαδικασία της μάθησης. Μέσα από τη συνεργασία του με τους άλλους, να αναπτύξει την προσωπικότητα του, σε ένα χώρο που θα καλλιεργεί το σεβασμό, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα.

MARIA MONTESSORI (1870-1952) Η πρώτη Ιταλίδα γιατρός, βοηθός πανεπιστηµιακής ψυχιατρικής κλινικής. Ως διευθύντρια δηµόσιου ορφανοτροφείου διαµόρφωσε µέθοδο διδασκαλίας για μικρά παιδιά. Η µέθοδος Montessori εφαρµόζεται κυρίως στα νηπιαγωγεία, λιγότερο στα δηµοτικά, ελάχιστα στη Μέση Εκπαίδευση. Στη µοντεσσοριανή εκπαίδευση κυρίαρχο ρόλο στην τάξη έχει το παιδί. Επιπλέον, η γνώση αναπτύσσεται σύµφωνα µε τα ενδιαφέροντα και τον προσωπικό ρυθµό του κάθε παιδιού.

MARIA MONTESSORI (1870-1952) Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής μας, εξελισσόμαστε σε παρατηρητές των παιδιών, μαθαίνοντας την τεχνική της αντικειμενικής και ακριβούς παρατήρησης. Μαθαίνουμε να παρατηρούμε όχι μόνο το παιδί ως σύνολο, αλλά και τις λεπτομέρειές του: πώς χρησιμοποιεί τα χέρια του, πώς στέκεται στα πόδια του, την ευθυγράμμιση του σώματός του. Όλη μας η δουλειά βασίζεται στην παρατήρηση - είναι ίσως το πιο σημαντικό εργαλείο για τον μοντεσσοριανό δάσκαλο, που στόχος του είναι να προσφέρει την κατάλληλη βοήθεια, στην κατάλληλη στιγμή.

MARIA MONTESSORI (1870-1952) Η προετοιμασία μας βοηθάει επίσης να δημιουργήσουμε το περιβάλλον μέσα στο το οποίο θα προκύψει η ανάπτυξη (επειδή σύμφωνα με τη Μοντεσσόρι η ανάπτυξη επιτυγχάνεται μέσα από την αλληλεπίδρασή μας με το περιβάλλον και όχι μέσω της διδασκαλίας ή του κηρύγματος του δασκάλου). Μαθαίνουμε λοιπόν, πώς να προετοιμάσουμε αυτό το περιβάλλον και τι υλικό θα περιέχει.

MARIA MONTESSORI (1870-1952) Για τις διδασκαλία αυτών των δραστηριοτήτων έχει δημιουργηθεί κατάλληλη υλικό (αισθητηριακό, λογικομαθηματικό, γλωσσικό και υλικό χώρου), δηλαδή παιχνίδια και αντικείμενα που είτε υπάρχουν στο περιβάλλον του παιδιού, είτε μπορεί κανείς να βρει στο εμπόριο, για παράδειγμα: Παιχνίδια κατάλληλα για την ανάπτυξη των αισθήσεων. Για παράδειγμα, υλικό για χρώματα, σχήματα, μεγέθη. Υλικά που πλάθονται, τρίβονται, κόβονται. Υλικά που βοηθούν στην διάκριση των γεύσεων.

MARIA MONTESSORI (1870-1952) Παιχνίδια μαθηματικών δραστηριοτήτων, ταξινόμησης, αντιστοίχησης, σειροθέτησης, σύγκρισης, απαρίθμησης κ.α. Υλικά αντίληψης του χώρου: Ο χώρος στον οποίον κινούνται τα παιδιά είναι εξίσου σημαντικός στην ομαλή ανάπτυξή τους. (Βλ. Μοντεσσοριανό ενδεικτικό υλικό στην τάξη).

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ REGGIO EMILIA Το 1945 στο χωριό Villa Cella, που βρίσκεται κοντά στην πόλη του Reggio Emilia της Ιταλίας, οι κάτοικοι αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα σχολείο για μικρά παιδιά. Άνδρες, γυναίκες και παιδιά εργάζονται εθελοντικά μέρα-νύχτα για το χτίσιμο του σχολείου. Τα πρώτα χρήματα εξασφαλίστηκαν από την πώληση ενός εγκαταλελειμμένου πολεμικού οχήματος, κάποιων φορτηγών και μερικών αλόγων που είχαν αφήσει οι Γερμανοί αποχωρώντας.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ REGGIO EMILIA Η πορεία της καινούργιας αντίληψης της προσχολικής αγωγής ξεκίνησε από τις γυναίκες της περιοχής που βοήθησαν στο χτίσιμο των σχολείων με τα ίδια τους τα χέρια. Οι ίδιες επιζητούσαν τα σχολεία αυτά να δημιουργηθούν «διαφορετικά» (Tarroni, 2007, σ.73).

Η δημιουργία των κέντρων προσχολικής αγωγής Reggio Emilia Η φιλοσοφία του Ρέτζιο Εμίλια βασίζεται στην ακόλουθη σειρά αρχών:   Τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να μάθουν μέσα από την αφή, την κίνηση, την ακοή, την όραση και την ακρόαση. Τα παιδιά αναπτύσσουν σχέσεις με τους συνομήλικούς τους όσο και  με υλικά στοιχεία του περιβάλλοντος, τα οποία πρέπει να έχουν την δυνατότητα να τα εξερευνούν. Στο πρόγραμμα του Ρέτζιο Εμίλια ο δάσκαλος θεωρείται συμμαθητής και συνεργάτης για το παιδί.

WALDORF SCHOOLS - ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ Εδώ πρέπει να γίνει λόγος για μια ιδιαίτερη παιδαγωγική μέθοδο, για την παιδαγωγική WALDORF ή αλλιώς παιδαγωγική Στάινερ, ο οποίος ήταν ο ιδρυτής της (Rudolf  Steiner, 1861-1925). Είναι μια ολοκληρωμένη μέθοδος για όλες τις σχολικές βαθμίδες, με τη δική της θεωρία, τις δικές της αρχές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

WALDORF SCHOOLS - ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ Υπάρχουν σε όλο τον κόσμο γύρω στα 870 σχολεία, μέχρι την 12η τάξη, σε 35 χώρες, όπως Αμερική, Αυστραλία, Ν. Αφρική, Ρωσία, Φινλανδία, Ισπανία και αλλού. Περίπου 1800 νηπιαγωγεία και παιδικοί σταθμοί λειτουργούν σε περισσότερες χώρες και κάθε χρόνο ιδρύονται καινούργια.

WALDORF SCHOOLS - ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ H πιο αντιπροσωπευτική φράση της φιλοσοφίας του εκπαιδευτικού συστήματος Waldorf είναι η εξής:  « Η υψηλότερη επιδίωξή μας είναι να προάγουμε ελεύθερους ανθρώπους ικανούς να δίνουν οι ίδιοι νόημα και κατεύθυνση στη ζωή τους» 

WALDORF SCHOOLS - ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ Ο στόχος του συστήματος αυτού, είναι να εκπαιδεύσει το παιδί ως ολότητα, «κεφάλι, καρδιά και χέρια».  Η διδακτέα ύλη πραγματεύεται την ακαδημαϊκή ύλη με καλλιτεχνικές και χειρωνακτικές δραστηριότητες.

ΜΕΡΙΚΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ WALDORF Δεν υπάρχουν καθόλου μαθήματα γραφής και ανάγνωσης στα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης, δηλαδή στα παιδιά του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου.

ΜΕΡΙΚΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ WALDORF Στη διάρκεια των πρώτων σχολικών χρόνων οι μαθητές έχουν ένα δάσκαλο. Το ιδανικό είναι ο κάθε δάσκαλος να μένει με την ίδια τάξη για τα 8 πρώτα χρόνια και τις περισσότερες φορές αυτό συμβαίνει. Για να έχει το χρόνο να γνωρίσει σε βάθος την προσωπικότητα του κάθε παιδιού και να συνδεθεί μαζί του.

ΜΕΡΙΚΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ WALDORF

ΜΕΡΙΚΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ WALDORF Στα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης όλα τα θέματα δίνονται στα παιδιά μέσα από διάφορες μορφές τέχνης, γιατί τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα σ’αυτό το μέσο, απ ό,τι στη στεγνή παράδοση και τη μάθηση μέσω της επανάληψης.

ΜΕΡΙΚΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ WALDORF Η μίμηση στην νηπιακή ηλικία είναι η βασική συμπεριφορά από το παιδί και χρησιμοποιείται ως θεμελιώδες εργαλείο της προσχολικής εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να αποτελεί πρότυπο μίμησης.

ΜΕΡΙΚΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ WALDORF: Απουσιάζει κάθε τι πλαστικό, τα χρώματα είναι αιθέρια και απαλά, τα υλικά απολύτως φυσικά: ξύλο, αραχνοΰφαντα βαμβακερά τούλια, υλικά από φυσικό μαλλί, οι τοίχοι βαμμένοι με φυτικά χρώματα σε απαλές αποχρώσεις που βοηθούν την ψυχική ηρεμία των νηπίων. (Πασχαλίδης, 2016).

ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Η διαμόρφωση της σχολικής αίθουσας έτσι ώστε να επιτρέπει τις ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες. Ο ιδεοκαταιγισμός μπορεί να ενισχύσει την ικανότητά τους να παράγουν πολλές εναλλακτικές λύσεις για ένα πρόβλημα. Η αναγνώριση και η επιβράβευση της πρωτότυπης, κι αυθεντικής σκέψης, διαμορφώνει ένα πλαίσιο εντός του οποίου η δημιουργικότητα αποτελεί αξία. Ενίσχυση των κινήτρων για δημιουργικότητα.

ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Η αξιοποίηση των τεχνών και των νέων τεχνολογιών διευκολύνει τη δημιουργική σκέψη στην τάξη. Η ελεύθερη ανταλλαγή απόψεων, ο διάλογος και ο σεβασμός στη διαφορετική άποψη διαμορφώνουν ένα περιβάλλον στο οποίο η δημιουργική έκφραση ενθαρρύνεται χωρίς το φόβο του λάθους. Η διάθεση χρόνου από το δάσκαλο.   Ερμηνεία φαινομένων από διαφορετικές οπτικές γωνίες. 

ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Υποβολή ερωτήσεων. Γνώση μέσω των αισθήσεων. Προσωπικά ενδιαφέροντα του μαθητή.

ΑΣ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Οι «καλές» ερωτήσεις του εκπαιδευτικού θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα παρακάτω στοιχεία (Μπιρμπίλη, 2008): ƒ Να ελκύουν την προσοχή του μαθητή. ƒ Να προκαλούν συγκρίσεις. ƒ Να αναζητούν διευκρινίσεις. ƒ Να αιτιολογούν αναζητήσεις. Να απαιτούν εξηγήσεις.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Τι θα έκανες εσύ; Τι θα µπορούσε να γίνει µετά; Τι πιστεύεις ότι µπορεί να γίνει εάν....; Γιατί έγινε αυτό; Πώς αυτό είναι διαφορετικό από....; Μπορείς να µου δώσεις ένα παράδειγµα; Πού θα πάνε µετά; Πού µπορούσε να βρει βοήθεια για αυτό; Τι εννοεί όταν λέει αυτό; Με ποιους άλλους τρόπους θα µπορούσε να γίνει αυτό; Τι θα πάθει επειδή έδειξε αυτή τη συµπεριφορά; Γιατί όχι/ γιατί ναι; Πώς µπορεί να το αλλάξει αυτό; Συµφωνείς µε όσα λέει; ΠΩΣ, ΤΙ, ΠΟΥ, ΠΟΤΕ, ΓΙΑΤΙ, ΠΟΙΟΣ, ΑΝ;;;; (Μπιρμπίλη, 2008)

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Που έγκειται η δημιουργικότητα σε αυτά τα σχολεία κατά τη γνώμη σας; Σας δίνεται κάποιο Μοντεσσοριανό υλικό στην τάξη. Να βρείτε σχετικές ερωτήσεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την περιέργεια και το ενδιαφέρον των παιδιών, ώστε να ξεδιπλωθεί η φαντασία τους και να ενισχυθεί η δημιουργικότητά τους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΙΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΟΥ ΣΤΟ Ε-CLASS) Amabile, T. M. (1998). How to kill creativity. Harvard Business Rewiew, 76(5), 76-87. Craft, A., Jeffrey, B. & Leibling, M. (2001). Creativity in Education. London-NY: Continuum International Publishing Group Ltd. Shelley, C. (2010). Your Creative Brain: Seven Steps to Maximize Imagination, Productivity, and Innovation in Your Life. New York: Harvard Health Publications.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!!!