ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Ίδρυμα και παιδική προστασία στην Ελλάδα σήμερα»
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Τα αδέλφια παιδιών με γενετικά προβλήματα Παντελής Κοντογιάννης Παιδοψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος ΕΛΕΠΑΠ Αθήνας.
Μαθητής με π.ο. στο σχολείο μας. Τα κομμάτια του πάζλ.
Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Π.Ε. Ανατ. Θεσσαλονίκης
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ενημερωτική Εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου: «Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων.
ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΜΨΥ ΒΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΕΠΑΨΥ
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008 E - learning.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Ενδοσχολική Βία Η ενδοσχολική βία είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη , απρόκλητη, συστηματική και επιθετική συμπεριφορά που έχει ως.
25 σεπτεμβρίου ΓΥΝΑΙΚΑ- ΕΡΓΑΣΙΑ- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ελευθερία αραβανή ψυχολόγος.
Τι είναι Hospice; Βασικές Αρχές Λειτουργίας
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ψυχιατρικές Διαταραχές και Υ π οστηριζόμενη Εργασία.
Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου Τομέας Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 3
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Ερευνητική εργασία «Φύλα και επαγγέλματα»
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
ΘΕΜΑ : Υπάρχουν εξαρτημένοι χρήστες του διαδικτύου ; Ποιοι μπορούν να θεωρηθούν εξαρτημένοι από το διαδίκτυο, ποια είναι τα συμπτώματα, ποιες οι αιτίες.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ A’ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ Στελέχωση Υπηρεσίας: Μάρκος Ζαχαρής, ΤΕ Κοινωνικός Λειτουργός, Υπεύθυνος Κοινωνικής.
Η Ψυχιατρική Κλινική του Αιγινητείου Νοσοκομείου υπήρξε πάντα πρωτοπόρα στην εισαγωγή των νέων Ψυχιατρικών Θεραπευτικών μεθόδων στην Ελλάδα αλλά και στην.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Αλεξάνδρα Βεργέτη Αλεξάνδρα Βεργέτη.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Παίρνω τον Έλεγχο: Βρίσκω το δρόμο μου αντιμετωπίζοντας την ανεργία
εκπαιδευτικη μεταβαση
Παιδαγωγική σχέση Ρόλος εκπαιδευτικού: Να βοηθήσει τους μαθητές να μεταβούν από την ανωριμότητα στην ωριμότητα, από την άγνοια στη γνώση, από την αδυναμία.
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εργασία: Συμβουλευτική σε οικογένεια με ανοϊκό μέλος
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Γονικά Χαρακτηριστικά Αναπληρωτής Καθηγητής
Φυσιολογικό και παθολογικό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΓΙΑΤΙ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ; Η στάση των αναπήρων προς την ίδια τους την αναπηρία επηρεάζεται από την οικογένεια. Άλλαξαν οι επαγγελματικές και οι κοινωνικές στάσεις απέναντι στο ρόλο των γονιών στη βοήθεια του παιδιού τους. Πίεση από τους γονείς για ουσιαστικότερη εμπλοκή. Αξιοποίηση των γονιών ως αρχική πηγή πληροφοριών. Οι θεραπευτικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις χρειάζεται να εφαρμόζονται σε εκπαιδευτικά πλαίσια.

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΡΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΔΙΚΩΝ & ΓΟΝΕΩΝ Το μοντέλο του ειδικού Το μοντέλο της μεταφύτευσης Το μοντέλο συνεργασίας ΠΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ; ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ Η ΔΟΥΛΕΙΑ;

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ; Πληροφόρηση σχετικά με το παιδί [τι δεν πάει καλά δηλαδή διάγνωση, τι επιφυλάσσει το μέλλον δηλαδή πρόγνωση, γιατί δημιουργήθηκαν τα προβλήματα δηλαδή αιτιολογία, τι μπορεί να γίνει δηλαδή θεραπευτική και εκπαιδευτική παρέμβαση]. Στήριξη & συμβουλευτική [συναισθηματική στήριξη, πρακτική βοήθεια]. Κατάρτιση για την κοινωνική, εκπαιδευτική, συναισθηματική, γλωσσική, ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Ανάγκες γονέων και αδέλφια.

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΟΣΟ ΠΟΛΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΡΚΕΣΕΙ Η ΕΠΑΦΗ; Ανάλογα με το σκοπό της συνεργασίας Ανάλογα με τις ανάγκες της οικογένειας Ανάλογα με την παροχή υπηρεσιών

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ Ατομικά χαρακτηριστικά του κάθε μέλους της οικογένειας. Η ποιότητα της αλληλεπίδρασης μεταξύ των μελών της οικογένειας/ η συναισθηματική σχέση μεταξύ των μελών της οικογένειας. Η λειτουργία και η δυναμική της οικογένειας/ κατανομή ρόλων. Η σημασία που δίνει η οικογένεια σε προσωπικές και υλικές αξίες. Το είδος και ο βαθμός αναπηρίας. Τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας του ανάπηρου παιδιού. Η επίδραση που έχει το ανάπηρο παιδί σε ορισμένες λειτουργίες της οικογένειας.

Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Η στάση του περιβάλλοντος – (δηλαδή;) Η δομή της προσωπικότητάς τους Η σημασία που έχει για τον ανάπηρο άνθρωπο η αναπηρία του Το είδος και ο βαθμός αναπηρίας Τη σταθερή & αυξανόμενη ενταγμένη σχέση Τη σταθερή αμφιθυμική σχέση Τη σταθερή & αυξανόμενη μη ενταγμένη σχέση (επιθετικότητα και η θεωρία της αποστέρησης του Dollard – κριτική της θεωρίας)

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ 1. Η στάση της οικογένειας Ασταθή συμπεριφορά Σταθερή υποστηρικτική συμπεριφορά Ανοιχτή απόρριψη Υπερ-προστατευτική συμπεριφορά 2. Χρόνος εμφάνισης της αναπηρίας ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ Διαμεριστική φάση αντίδρασης ή/και αρχικό σοκ Ενοχή Φάση προσαρμογής Σύγκρουση με την αναπηρία Άρνηση ή/και απώθηση Υπερβολικό δέσιμο με το παιδί IV. Επίδραση θετική ή αρνητική στο ζευγάρι

Α. Μορφή αντίδρασης (αρνητικές αντιδράσεις) Παραμελημένα ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ Α. Μορφή αντίδρασης (αρνητικές αντιδράσεις) Παραμελημένα Υπερβολικές απαιτήσεις από τους γονείς Δυσλειτουργικές επικοινωνιακές σχέσεις Απαίτηση για ιδιαίτερα υψηλές σχολικές επιδόσεις Συγκρούσεις με τον περίγυρο Επωμίζονται ευθύνες από πολύ νωρίς Καταπιέζουν ανάγκες και επιθυμίες Νιώθουν ενοχή ή/και θυμό ή/και τα δύο μαζί Αποσιωπούν το πρόβλημα *****

Β. Μορφή αντίδρασης (θετικές αντιδράσεις) ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ Β. Μορφή αντίδρασης (θετικές αντιδράσεις) Ενημέρωση, γνώση, αποδοχή του ανάπηρου αδελφού Καμία «διαταραχή» Δεν νιώθουν παραμελημένα αλλά ούτε και υπερβολική επιβάρυνση Θετικές εμπειρίες με περίγυρο και φιλίες Ισορροπημένη στάση

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ (συνέχεια) 3. Η στάση των αναπήρων ως προς την αναπηρία Ενταγμένη: συναισθηματική και ορθολογική επεξεργασία της αναπηρίας, θετική σχέση & αποδοχή Αμφιθυμική: μεικτά συναισθήματα –πότε θετική & πότε αρνητική Μη ενταγμένη: έλλειψη συναισθηματικής ή/και ορθολογικής επεξεργασίας της αναπηρίας, αρνητική σχέση, μη αποδοχή

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ (συνέχεια) 4. Αλληλεπίδραση μεταξύ αναπήρων και μη ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Διαπροσωπική έλξη (εμφάνιση/ αξία στην εξωτερική εικόνα) Αρχική νευρικότητα, αμηχανία, άγχος, φόβος, αποστροφή, οίκτο Αμφιθυμία και αβεβαιότητα Δεν ξέρουν πώς να συμπεριφερθούν Προκαταλήψεις και στερεότυπα Αποφυγή αλληλεπίδρασης

ΦΑΣΕΙΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΜΗ Πλασματική αποδοχή (παραλείπουν την αναπηρία) Συνειδητοποίηση της διαφορετικότητας Ρεαλιστική εκτίμηση της αναπηρίας

Τύποι Οικογενειακής Αλληλεπίδρασης Χαρακτηριστικά της οικογένειας α) Ποιότητα σχέσεων γονιού-παιδιού β) Κατευθυνόμενες από την οικογένεια εμπειρίες που βιώνει το παιδί γ) Συνθήκες προστασίας και υγείας που παρέχει η οικογένεια ΣΧΗΜΑ 1 Χαρακτηριστικά της οικογένειας Προσωπικά χαρ. Οικογένειας Συζυγικές σχέσεις Οικονομική κατάσταση Κοινωνική υποστήριξη Στάσεις & φιλοσοφία ζωής των γονιών κ.α. Αναπτυξιακή πορεία του παιδιού Εν δυνάμει στρεσσογόνοι παράγοντες για την οικογένεια με παιδί με Ν.Κ. Η ανάγκη για ενημέρωση Προσωπική και οικογενειακή αγωνία/ θλίψη Ύπαρξη πόρων Ανασφάλεια Τα σχήματα 1 & 2 προέρχονται από το βιβλίο του M.J., Guralnick (Ed.) The Effectiveness of Early Intervention, 1997, Baltimore: Brookes

Η έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού, η αίσθηση του αβοήθητου, η έλλειψη προσωπικής και διαπροσωπικής στήριξης, η έλλειψη πόρων καθώς επίσης και η έλλειψη αυτοπεποίθησης ως προς τη δυνατότητα των γονέων να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που σχετίζονται με τη φροντίδα και την ανάπτυξη του παιδιού με Ν.Κ. (βλ. επίσης Callias, 1994) σε συνδυασμό με τα ειδικότερα χαρακτηριστικά της οικογένειας και τους τύπους οικογενειακής αλληλεπίδρασης που αναπτύσσονται ύστερα από τη γέννηση ενός ανάπηρου παιδιού αποτελούν συνδυαστικά μερικούς από τους βασικότερους παράγοντες που θα επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο η οικογένεια θα ανταποκριθεί στις ανάγκες του παιδιού και κατ’ επέκταση θα επηρεάσουν την αναπτυξιακή του πορεία. Ένα μοντέλο πρώιμης παρέμβασης (βλ. Σχήμα 2) θα είναι αποτελεσματικό όταν θα μπορεί να ανταποκρίνεται ουσιαστικά στους παραπάνω στρεσσογόνους παράγοντες.

Στρεσσογόνοι παράγοντες ΣΧΗΜΑ 2 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Πόροι/ Υπηρεσίες Στήριξης Υπηρεσίες Κοινωνικής Στήριξης Ενημέρωση & Υπηρεσίες Πρόγραμμα Εκπαιδευτικής Παρέμβασης (σπίτι/ εκπαιδευτικό κέντρο) Ενημέρωση και πρόσβαση στις υπηρεσίες [ιατρικές, εκπαιδευτικές, κοινωνικές, κ.ά.] Ομάδες γονέων Συμβουλευτική Συνεργασία ειδικών και γονέων [λύση προβλημάτων, θέματα υγείας, στρατηγικές] Συμπληρωματικές υπηρεσίες (οικονομική βοήθεια, σταθμοί, κ.ά.) Ανάπτυξη δικτύου φίλων/ γειτονιάς Τα σχήματα 1 & 2 προέρχονται από το βιβλίο του M.J., Guralnick (Ed.) The Effectiveness of Early Intervention, 1997, Baltimore: Brookes Ατομικές θεραπείες