Οπτικός γραμματισμός: η περίπτωση της Βιβλιοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Χρυσάνθη Γεωργούλη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 1 : Εισαγωγικές Επισημάνσεις Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ ΟΝΟΜΑ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΣΟΥΤΗ ΤΑΞΗ:Γ’3
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Πρότυπο παρουσίασης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων Γράψτε τον τίτλο του προγράμματος Σχολική μονάδα.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οπτικός γραμματισμός: η περίπτωση της Βιβλιοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Χρυσάνθη Γεωργούλη

Ήδη από τον 3ο αι. μ.Χ. ο σοφιστής Φιλόστρατος ο Πρεσβύτερος στο έργο του «Εικόνες» ερμηνεύει και αναλύει τις εικόνες και τα κρυμμένα κοινωνικά & πολιτιστικά μήνυμα που μεταφέρουν

Visual literacy 1968 International Visual Association: εκδίδει το περιοδικό: Visual Literacy πραγματοποιεί ετήσιο συνέδριο

Οπτικός γραμματισμός Bamford (2003) Η ικανότητα να ερμηνεύεις τις εικόνες & να δημιουργείς εικόνες που μεταφέρουν το μήνυμα που θέλεις στον θεατή

Το ότι οι νέοι διαμοιράζουν οπτικό υλικό δε σημαίνει ότι μπορούν να το κατανοήσουν και να το χρησιμοποιήσουν με επάρκεια στο ακαδημαϊκό περιβάλλον

Σύμφωνα την Ένωση Κολεγιακών και Ερευνητικών Βιβλιοθηκών των ΗΠΑ (ACRL): «Οπτικός γραμματισμός είναι ένα σύνολο ικανοτήτων που δίνουν την δυνατότητα στα άτομα να εντοπίζουν, ερμηνεύουν, αξιολογούν και να χρησιμοποιούν τα οπτικά μέσα με ικανοποιητικό τρόπο. Οι δεξιότητες που παρέχει ο οπτικός γραμματισμός στα άτομα, τα εξοπλίζει ώστε να μπορούν να κατανοήσουν και να αναλύσουν τα εννοιολογικά, πολιτισμικά, ηθικά, αισθητικά, διανοητικά και τεχνικά μέρη που συμμετέχουν στην παραγωγή και χρήση του οπτικού υλικού»

Eίναι αρμόδιοι και ικανά εξοπολισμένοι οι βιβλιοθηκονόμοι για κριτική/αισθητική ανάλυση και ερμηνεία των εικόνων ή υπερβαίνει το ρόλο τους και τις ικανότητες τους; Όχι: Πρέπει να διδάσκεται από τους ειδικούς Ναι: Είναι κομμάτι των γραμματισμών Εμβαθύνει την κριτική σκέψη και γνώση Εμπλουτίζει και ενδυναμώνει το ρόλο των βιβλιοθηκονόμων

Πρότυπα Δεξιοτήτων Οπτικού Γραμματισμού στην Ανώτατη Εκπαίδευση Association of College and Research Libraries 2011 Παρέχουν ένα εννοιολογικό και λειτουργικό μοντέλο Πρότυπα δεξιοτήτων Δείκτες αποδοτικότητας Προσδοκώμενα αποτελέσματα

Ένα εγγράμματο άτομο είναι ικανό: Πρότυπο 1: Να ορίσει με σαφήνεια τι είδους οπτικό υλικό χρειάζεται, και για ποιο σκοπό θα το χρησιμοποιήσει Πρότυπο 2: να αναζητήσει & να εντοπίσει αποτελεσματικά το οπτικό υλικό που χρειάζεται στις κατάλληλες πηγές Πρότυπο :3 Να ερμηνεύει , να αναλύει το μήνυμα των εικόνων & τα μεταδεδομένα τους Πρότυπο 4: Να κρίνει την εγκυρότητα, να αξιολογεί τα αισθητικά & τεχνολογικά χαρακτηριστικά τους Πρότυπο 5: Να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά το οπτικό υλικό, ανάλογο με το σκοπό & το κοινό Πρότυπο 6: Να δημιουργεί οπτικό υλικό χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία Πρότυπο 7: Να κατανοεί τα ηθικά, νομικά , κοινωνικά, οικονομικά θέματα Όπου ο/υ = οπτικό υλικό

Προγράμματα οπτικού γραμματισμού Κριτικό εννοιολογικό μοντέλο Λειτουργικό μοντέλο

Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες & οπτικός γραμματισμός Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες & οπτικός γραμματισμός Duke University University of California University of North Carolina Chapel Hill 

ΑΣΚΤ Τμήμα Θεωρίας & Ιστορίας της Τέχνης Τμήμα Εικαστικών Τεχνών Εικόνες

Αποτελέσματα ερωτηματολογίου

Εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο τα μέλη της να είναι ικανά να: …χρησιμοποιούν τις κατάλληλες πηγές για να εντοπίσουν εικόνες … χρησιμοποιούν αποτελεσματικούς τρόπους αναζήτησης εικόνων … κρίνουν την ποιότητα & τα τεχνικά χαρακτηριστικά των ψηφιακών εικόνων … κατανοούν το καθεστώς των πνευματικών δικαιωμάτων … κάνουν παραπομπές σε εικόνες …σαρώνουν, επεξεργάζονται εικόνες … δημιουργούν παρουσιάσεις με εικόνες ...να οργανώνουν αποτελεσματικά τις προσωπικές τους συλλογές εικόνων σε αρχεία Εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο τα μέλη της να είναι ικανά να:

γραπτές οδηγίες με ωραία γραφικά και screenshots (σε σύντομη και αναλυτική εκδοχή) εκπαίδευση ενταγμένη στο πλαίσιο ενός μαθήματος με συμμετοχή των φοιτητών καλαίσθητα θεματικά βίντεο διαθέσιμα στο δίκτυο

Συμπεράσματα -προτάσεις ΑΣΚΤ: Περαιτέρω έρευνα για να προσδιορισθούν επακριβώς οι στόχοι και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα για κάθε ομάδα χρηστών Δημιουργία προγραμμάτων οπτικού γραμματισμού από μια βιβλιοθήκη ανά είδος Διάθεση του παραγόμενου υλικού με άδειες creative commons Εκπαίδευση βιβλιοθηκονόμων

Σας ευχαριστώ Οι εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν είναι κοινό κτήμα ή έχουν creative commons άδειες