«Το μοτίβο των διακεκομμένων μύθων στον Βακχυλίδη» Ευαγγελία Κεραμάρη 41ο ΕΤΗΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Η αρχαια λυρικη ποιηση και η διαχρονικη τησ επιδραση «Το μοτίβο των διακεκομμένων μύθων στον Βακχυλίδη» Ευαγγελία Κεραμάρη
Οι Ωδεσ του Βακχυλιδη Ο πάπυρος περιλαμβάνει: 13 επινίκιες Ωδές 6 Διθυράμβους Ωδές με: ολοκληρωμένη αφήγηση μύθου διακεκομμένο τέλος Πάπυρος Βακχυλίδη BMPap.733
Σε ποια ποιηματα εμφανιζεται η τεχνικη; Επινίκια Ωδή 5, 476 π. Χ, Ολυμπιακή νίκη του τυράννου Ιέρωνα Μύθος: Συνάντηση Ηρακλή (Iλ. 8.364-9, Οδ.621-6) και Μελεάγρου (Ιλ. 9.529-99) στον Άδη Δομή: 5 εναλλασσόμενοι λόγοι μεταξύ των δύο χαρακτήρων Τέλος ποιήματος: Ο Ηρακλής ζητά σε γάμο την αδερφή του Μελεάγρου, Δηιάνειρα
ποια ποιήματα εμφανίζεται η τεχνική; Επινίκια Ωδή 5 Ἀμφιτρύωνος παῖδα μοῦνον δὴ τότε τέγξαι βλέφαρον, ταλαπενθέος πότμον οἰκτίροντα φωτός: καί νιν ἀμειβόμενος τᾶδ’ ἔφα: ΄θνατοῖσι μὴ φῦναι φέριστον, μηδ᾽ ἀελίου προσιδεῖν φέγγος: ἀλλ᾽ οὐ γάρ τίς ἐστιν πρᾶξις τάδε μυρομένοις, χρὴ κεῖνο λέγειν ὅ,τι καὶ μέλλει τελεῖν. ἦρά τις ἐν μεγάροις Οἰνῆος ἀρηϊφίλου ἔστιν ἀδμήτα θυγάτρων, σοὶ φυὰν ἀλιγκία; τάν κεν λιπαρὰν ἐθέλων θείμαν ἄκοιτιν’. τὸν δὲ μενεπτολέμου ψυχὰ προσέφα Μελεά- γρου: ΄λίπον χλωραύχενα ἐν δώμασι Δαϊάνειραν, νῆϊν ἔτι χρυσέας Κύπριδος θελξιμβρότου.’ λευκώλενε Καλλιόπα, στᾶσον εὐποίητον ἅρμα αὐτοῦ: Δία τε Κρονίδαν…
Σε ποια ποιήματα εμφανίζεται η τεχνική; Τέσσερις από έξι σωζόμενους διθυράμβους 2. Διθύραμβος 16 Μύθος: Ηρακλής και Δηιάνειρα Τέλος με αναφορά στο δώρο του Νέσσου
Ωδη 16 – ηρακλησ και δηιανειρα τότ᾽ ἄμαχος δαίμων Δαϊανείρᾳ πολύδακρυν ὕφανε μῆτιν ἐπίφρον᾽, ἐπεὶ πύθετ᾽ ἀγγελίαν ταλαπενθέα, Ἰόλαν ὅτι λευκώλενον Διὸς υἱὸς ἀταρβομάχας ἄλοχον λιπαρὸ[ν π]οτὶ δόμον πέμποι. ἆ δύσμορος, ἆ τάλαιν᾽, οἷον ἐμήσατο: φθόνος εὐρυβίας νιν ἀπώλεσεν, δνόφεόν τε κάλυμμα τῶν ὕστερον ἐρχομένων, ὅτ᾽ ἐπὶ ῥοδόεντι Λυκόρμᾳ δέξατο Νέσσου πάρα δαιμόνιον τέρ[ας.
Σε ποια ποιήματα εμφανίζεται η τεχνική; 3. Διθύραμβος 18, ο ερχομός του Θησέα στην Αθήνα Χορός τίνα δ᾽ ἔμμεν πόθεν ἄνδρα τοῦτον λέγει, τίνα τε στολὰν ἔχοντα; πότερα σὺν πολεμηΐοις ὅ- πλοισι στρατιὰν ἄγοντα πολλάν; 35 ἢ μοῦνον σὺν ὀπάοσιν στ<ε>ίχειν ἔμπορον οἷ᾽ ἀλάταν ἐπ᾽ ἀλλοδαμίαν, ἰσχυρόν τε καὶ ἄλκιμον ὧδε καὶ θρασύν, ὅς τα<οσ> ούτων 40 ἀνδρῶν κρατερὸν σθένος ἔσχεν; ἦ θεὸς αὐτὸν ὁρμᾷ, δίκας ἀδίκοισιν ὄφρα μήσεται: οὐ γὰρ ῥᾴδιον αἰὲν ἔρ- δοντα μὴ 'ντυχεῖν κακῷ. 45 πάντ᾽ ἐν τῷ δολιχῷ χρόνῳ τελεῖται.
3. Διθυραμβοσ 18 Ομοιότητα με τους Επτά επί Θήβας του Αισχύλου
3. Διθυραμβοσ 18 Αἰγεύς Δύο οἱ φῶτε μόνους ἁμαρτεῖν λέγει, περὶ φαιδίμοισι δ᾽ ὤμοις ξίφος ἔχειν <ἐλεφαντόκωπον>, ξεστοὺς δὲ δύ᾽ ἐν χέρεσσ᾽ ἄκοντας 50 κηὔτυκτον κυνέαν Λάκαι- ναν κρατὸς πέρι πυρσοχαίτου: στέρνοις τε πορφύρεον χιτῶν᾽ ἄμφι, καὶ οὔλιον Θεσσαλὰν χλαμύδ᾽: ὀμμάτων δὲ 55 στίλβειν ἄπο Λαμνίαν φοίνισσαν φλόγα: παῖδα δ᾽ ἔμ<μ>εν πρώθηβον, ἀρηΐων δ᾽ ἀθυρμάτων μεμνᾶσθαι πολέμου τε καὶ χαλκεοκτύπου μάχας: 60 δίζησθαι δὲ φιλαγλάους Ἀθάνας.
Σε ποια ποιήματα εμφανίζεται η τεχνική; Διθύραμβος 15 - Ἀντηνορίδαι ἢ Ἔλένης ἀπαίτησις Διθύραμβος 17 - ἠΐθεοι ἢ Θησεύς
Ποια είναι η μέθοδοσ του Βακχυλίδη; Αφήγηση in medias res. Λήξη ποιήματος με δραματική κορύφωση. Στοιχείο τέλους με διακειμενικότητα (έπος ή τραγωδία). Υπαινικτικό τέλος κατανοητό στο πεπαιδευμένο κοινό.
Ποιοσ είναι ο σκοπόσ του Βακχυλίδη; Ρητορική επινικίων Ωδών: έκπληξη του ακροατή (παράδειγμα Ωδή 5). Διθύραμβοι: σύνδεση με αττική τραγωδία – διεύρυνση μυθικού υλικού – επιδίωξη τραγικής ειρωνείας ( παράδειγμα Ωδή 18).
Ευχαριστώ!