Μεθοδολογίες Έρευνας: Εισαγωγή Δρ. Βασίλης Χ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Please include the following information on this slide: Παρακαλώ, συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφoρίες στη διαφάνεια: Name Giannakodimou Aliki Kourkouta.
Advertisements

WRITING TEACHER ELENI ROSSIDOU ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
WE SAY NO TO BULLYING. ALL WE NEED IS RESPECT.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ An Example of Inefficient Free Peer Interaction & How to Trigger Productive Peer Interaction Chen-Chung.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Η έννοια της Τέχνης (What is art 1) Διδάσκων: Καθηγητής Χρήστος.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Light, Science and Society The importance of plants for global.
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ_2 Βασιλης Κολλιας
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ ΑΘΗΝΑ, ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2011 Ο.ΕΠ.ΕΚ Αρχική Συνεδρία Γ. Τύπας, Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (PATIENT SAFETY) ωφελέειν ή μη βλάπτειν ωφελέειν = θεραπευτική παρέμβαση μη βλάπτειν = ασφάλεια ασθενών.
24/02/031 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ Θωμάς Πούλιος ΜΑΘΗΜΑ 2.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
From Applying Theory to Theorising Practice Achilleas Kostoulas Epirus Institute of Technology.
Η θεωρία της διασυνδεδεμένης μάθησης (Connectivism)
Μαθαίνω με “υπότιτλους”
Συγγραφή εργασιών Το επιστημονικό άρθρο.
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /3 Χειμερινό εξάμηνο
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης
Matrix Analytic Techniques
Μεταπτυχιακό - M.Sc. «Μάρκετινγκ & Επικοινωνία» Πλήρους Φοίτησης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανδρέας Αυγερινός Τ.Ε.Φ.Α.Α. – Δ.Π. Θράκης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Δημοςιευςη επιςτημονικης ερευνας
Study Guide for MAR405 ΒΟΗΘΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ MAR405
Συνοδευτική Επιστολή COVER LETTER What is it? - Τι είναι αυτό;
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7η: Ποιοτική Έρευνα
Εξόρυξη δεδομένων και διαχείριση δεδομένων μεγάλης κλίμακας
ECTS-DS Labels Selection 2011 Αθήνα, 28/11/2011
«Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (ΜΔΕ) «Εφαρμοσμένη Νευροανατομία»
Ποιος: ταυτότητα του ομιλητή Τι: φύση της γλώσσας (γνώση/ χρήση)
Γλωσσική ανάπτυξη στη Γ2
Μία πρακτική εισαγωγή στην χρήση του R
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7η: Ποιοτική Έρευνα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΑΓΓΛΙΚΑ Ε’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ English 5th Grade -Writing Activities-
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Children with visual disability in the digital environment
Δημοςιευςη επιςτημονικης ερευνας
Ενημέρωση για eTwinning
Study in Holland: open to international minds
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ «Το βίαιο έγκλημα στον 21ο αιώνα» 13 – 14 ΙΑΝ Τίτλος εισήγησης: «Η συμβολή των εγκεφαλικών δυσλειτουργιών.
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΙΟΣ? Όμως ναι.... Ένα σκάφος
ΜΠΣ: Διοίκηση & Διαχείριση
Study in Holland: open to international minds
Υλικά και Δραστηριότητες Διδασκαλίας Μαθηματικών ΙΙ
Τμήμα Πληροφορικής Α.Π.Θ. Παρουσίαση της Κατεύθυνσης
Σχολές παιδαγωγικής σκέψης και θεωρίες μάθησης
ΠΦΠροφίλ εταιρείας.
I have to take the MAP again?
Kanaka Creek School Teams Session January 30, 2018
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογίες Έρευνας: Εισαγωγή Δρ. Βασίλης Χ Μεθοδολογίες Έρευνας: Εισαγωγή Δρ. Βασίλης Χ. Γερογιάννης, Καθηγητής τηλ. 410-684585, e-mail: gerogian@teilar.gr

Παρουσίαση του διδάσκοντα Περισσότερες πληροφορίες και δημοσιεύσεις στο: http://dde.teilar.gr/main.aspx?category=174&UICulture=el-GR

Τι είναι η «έρευνα» (research); Σκεφτείτε για μια στιγμή ποιο είναι το νόημα της λέξης «έρευνα» …και Σχεδιάστε το «πορτραίτο» ενός τυπικού «ερευνητή» (reasearcher)

Τι είναι η «έρευνα» (research); Να θέτουμε συνεχώς ερωτήσεις … Με τον όρο «έρευνα» αναφερόμαστε σε ένα τυπικό (formal) τρόπο με τον οποίο θέτουμε ερωτήσεις Η έρευνα εφαρμόζει επιστημονικές μεθοδολογίες Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι έρευνας (π.χ. έρευνα αγοράς και κοινωνική έρευνα)

Τι είναι η «επιστήμη» (science); Επιστήμη (science, από τη Λατινική λέξη scientia που σημαίνει «γνώση») είναι (υπό την ευρεία έννοια) ένα σύνολο συστηματικών μεθοδολογιών-πρακτικών σε μια περιοχή (ή σε ένα πεδίο περιοχών) που βασίζονται στη γνώση (systematic knowledge-base practices) που οδηγούν στην πρόβλεψη (ή στη δυνατότητα πρόβλεψης) ενός φαινομένου, δηλαδή στη «γνώση» του φαινομένου.

Επομένως η έρευνα είναι … Η συστηματική αναζήτηση της γνώσης Η έρευνα που στηρίζεται πάνω σε δευτερογενείς πηγές πληροφορίας (secondary information sources) αποτελέσματα άλλων ερευνών (που δημοσιεύθηκαν σε βιβλία, τεχνικές αναφορές, επιστημονικά άρθρα κλπ.) Η έρευνα που μπορεί να στηρίζεται και σε πρωτογενείς πηγές πληροφορίας (primary information sources) άμεση παρατήρηση, ανάλυση και πειραματισμό, γκρίζα βιβλιογραφία, η πρώτη εμφάνιση μιας δουλειάς Στις επιστήμες όπως της Διοίκησης και της Πληροφορικής γενικά συναντάμε/απαιτούνται και οι δύο τύποι πληροφοριών Σκοπός της έρευνας (στο πεδίο της Διοικητικής επιστήμης): Να αναπτύξουμε νέα (πρακτική) γνώση σε ένα (ερευνητικό) πρόβλημα/ερώτημα Να αυξήσουμε την κατανόηση μας πάνω στο (ερευνητικό) πρόβλημα/ερώτημα Να προτείνουμε λύσεις για να υποστηρίξουμε τις αποφάσεις (της Διοίκησης) για την επίλυση του (ερευνητικού) προβλήματος/ερωτήματος

Έρευνα είναι η συστηματική αναζήτηση της γνώσης … (1) Που κατευθύνεται προς ένα (προκαθορισμένο) στόχο προσδιορίζοντας ένα συγκεκριμένο θέμα, πρόβλημα, ερώτημα που αξίζει και δύναται να ερευνηθεί ο στόχος είναι το ερευνητικό ερώτημα (research question) που πρέπει να μελετηθεί και να απαντηθεί το ερευνητικό ερώτημα στηρίζεται πάνω σε συναφή προ-υπάρχουσα γνώση/θεωρία … συνεπώς …

Έρευνα είναι η συστηματική αναζήτηση της γνώσης … (2) Που πραγματοποιείται έχοντας ως αφετηρία (γνωρίζοντας / κατανοώντας) υπάρχοντα ερευνητικά αποτελέσματα (αποτελέσματα άλλων ερευνών) αυτό επιτυγχάνεται με την ΚΡΙΤΙΚΗ επισκόπηση (CRITICAL review) των συναφών (δευτερογενών πηγών πληροφοριών) δηλ. της συναφούς βιβλιογραφίας/υποβάθρου (relevant literature / background) αν το ερευνητικό ερώτημα δεν επιλύεται / αντιμετωπίζεται επαρκώς/επιτυχώς στο βιβλιογραφία τότε απαιτείται μια άμεση προσέγγιση να πραγματοποιηθεί συνεπώς …

Έρευνα είναι η συστηματική αναζήτηση της γνώσης … (3) Ώστε πραγματοποιηθεί η συστηματική / ενεργητική διερεύνηση του προβλήματος και η αναζήτηση νέας γνώσης (enquiry - based, actively seeking knowledge) Ώστε να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί συστηματικά μια σειρά βημάτων / αποφάσεων (ερευνητική μεθοδολογία – research methodology) για τη διερεύνηση του προβλήματος Να εφαρμοστεί μια εμπειρική μελέτη (empirical study) που αξιοποιεί πρωτογενείς πηγές πληροφοριών και δημιουργεί νέα αποτελέσματα/πληροφορίες/νέα γνώση/νέες δευτερογενείς πληροφορίες, δυνητικά χρήσιμες για άλλες έρευνες Η προσέγγιση (ερευνητική μεθοδολογία) πρέπει να σχεδιαστεί/εφαρμοστεί κατάλληλα/συστηματικά ώστε να επιδειχθεί η εγκυρότητα (validity) και η αξιοπιστία (reliability) της συνεπώς ..

Έρευνα είναι η συστηματική αναζήτηση της γνώσης … (4) Ώστε να είναι σε θέση η ερευνητική μεθοδολογία και τα αποτελέσματά της να τεκμηριωθούν/δημοσιοποιηθούν/διαχυθούν ευρύτερα (capable of dissemination) Ώστε να μπορεί η μεθοδολογία και τα αποτελέσματά της να είναι προσβάσιμα (accessible) σε άλλους ενδιαφερόμενους Ώστε να μπορεί ευρύτερα η μεθοδολογία και τα αποτελέσματά της να αξιοποιηθούν, επαληθευτούν – ελεγχθούν (verifiable) και να επαναληφθούν (replicable)

Συνεπώς τα χαρακτηριστικά της «έρευνας» είναι … Απαντάει σε ένα (ερευνητικό) ερώτημα/πρόβλημα/στόχο (it has a purpose) Μπορεί να πραγματοποιηθεί και στηρίζεται σε προυπάρχουσα γνώση και άλλες ερευνητικές μελέτες (it is do-able, it is grounded in previous work in a research area) Είναι μεθοδολογική, συστηματική και εμπειρική (it is systematic and empirical not anecdotal) Είναι σε θέση να επαναληφθεί / ελεγχθεί / αξιοποιηθεί (It is replicable, reportable and hence publicly verifiable)

Επιστημονική Μέθοδος (Scientific Method) Γαλιλαίος (Galileo Galilei) Γεννήθηκε: 15 Φεβρουαρίου 1564 Πέθανε: 8 Ιανουαρίου1642 Γεννήθηκε στην Pisa της Ιταλίας Φυσικός, Μαθηματικός, Αστρονόμος και Φιλόσοφος Βελτίωσε το σύγχρονο τηλεσκόπιο (πολλοί θεωρούν ότι βασίστηκε στην εργασία που έκανε (μεταξύ 1590 και1618) ο Έλληνας στην καταγωγή Ζαχαρίας Ιωαννίδης (γνωστός ως Zacharias Janssen), οπτικός/ωρολογοποιός που ζούσε στην Ολλανδία)

Επιστημονική Μέθοδος Η επιστημονική μέθοδος ευρέως αποδίδεται στο Γαλιλαίο ο οποίος το 1950 πέταξε από τον πύργο της δυο σιδερένιες σφαίρες διαφορετικού βάρους

Επιστημονική Μέθοδος Ο Γαλιλαίος ήθελε να ελέγξει την υπόθεση ότι οι δυνάμεις που επιδρούν σε ένα αντικείμενο που πέφτει είναι ανεξάρτητες από το βάρος του αντικειμένου (ο Αριστοτέλης πίστευε ότι τα βαρύτερα σώματα φθάνουν γρηγορότερα στη γη από τα ελαφρύτερα)

Επιστημονική Μέθοδος Η υπόθεσή του Γαλιλαίου αποδείχθηκε ορθή και έτσι αντικρούστηκε η έως τότε πίστη ότι βαρύτερα αντικείμενα πέφτουν πιο γρήγορα από ελαφρύτερα αντικείμενα

Επιστημονική Μέθοδος Τα βήματα (steps) που ακολούθησε ο Γαλιλαίος: παρατήρηση (observation), ορισμός της υπόθεσης (hypothesis generation), έλεγχος της υπόθεσης (testing of the hypothesis), απόρριψη (refutation) ή αποδοχή (acceptance) της αρχικής υπόθεσης

Επαγωγισμός (Inductivism) Γενικοί νόμοι – προτάσεις - θεωρίες (statements / theories) πρέπει να βασιστούν σε εμπειρικές παρατηρήσεις οι οποίες στη συνέχεια γενικεύονται σε προτάσεις που είναι αληθείς (ή πιθανώς αληθείς) Κλασικό παράδειγμα-πρόταση που εξάγεται από τις ακόλουθες παρατηρήσεις: Ο κύκνος 1 ήταν λευκός, Ο κύκνος 2 ήταν λευκός, Ο κύκνος 3 ήταν λευκός,… Προκύπτει η πρόταση που ισχύει γενικά: Όλοι οι κύκνοι είναι λευκοί. Απόδειξη μέσω επαγωγής (από το ειδικό στο γενικό) / induction (deriving general principles from particular facts or instances)

Karl Popper (Καρλ Πόπερ) Γεννήθηκε: 28 Ιουλίου 1902 Πέθανε: 17 Σεπτεμβρίου 1994 Γεννήθηκε στη Βιέννη της Αυστρίας Φιλόσοφος και Καθηγητής στο London School of Economics

Η αρχή της Διαψευσιμότητας του Popper (Popper’s Falsifiability) To 1930 o Popper διατύπωσε την τη διαψευσιμότητα (falsifiability) ως βασική αρχή της φιλοσοφικής θεώρησής του για την επιστήμη και την έρευνα. Για τον Popper, κριτήριο οριοθέτησης (criterion of demarcation) είναι η διαψευσιμότητα, η οποία προϋποθέτει την κριτική μέθοδο «δοκιμής- λάθους» (trial and error). Αληθείς είναι μόνον οι ταυτολογικές προτάσεις. Π. χ.: κάτι σιδερένιο είναι από σίδερο. Οι εμπειρικές, που εισάγουν κάποιο πρόσθετο στοιχείο, μπορεί πάντα να είναι λανθασμένες. Όλες οι αλήθειες – και οι επιστημονικές – είναι προσωρινές. Έτσι στην επιστήμη δεν μιλάμε για επαλήθευση αλλά για επιβεβαίωση. Η επιστημονική πρόοδος δεν συντελείται με αποδείξεις, αλλά με διαψεύσεις. Για τον Popper, επιστημονική είναι μόνο μία πρόταση που μπορεί να διαψευσθεί – δηλαδή που περιέχει τα κριτήρια για τον έλεγχό της. 

Η διαψευσιμότητα του Popper Διαψευσιμότητα είναι η λογική δυνατότητα (logical possibliity) μια πρόταση-ισχυρισμός (assertion) να μπορεί να διαψευστεί μέσω παρατήρησης ή πειράματος. Κάτι που είναι διαψεύσιμο δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα ψευδές. Σημαίνει ότι αν είναι ψευδές τότε μπορεί αυτό να δειχθεί μόνο με παρατηρήσεις (observation) ή πειραματισμό (experiment).

Thomas Kuhn (Τόμας Κουν) Γεννήθηκε: 18 Ιουλίου, 1922 Πέθανε: 17 Ιουνίου 1996 Γεννήθηκε στο Cincinnati του Ohio Δίδαξε στο Harvard Διακρίθηκε στην Επιστημολογία και στην Ιστορία των επιστημών

Το παράδειγμα του Κουν (Kuhn’s Paradigm) Στο βιβλίο του “The Structure of Scientific Revolutions” (Kuhn, 1962) άλλαξε την έως τότε θεώρηση επί του τρόπου διεξαγωγής της επιστημονικής έρευνας.

Το παράδειγμα του Κουν (Kuhn’s Paradigm)

Το παράδειγμα του Κουν (Kuhn’s Paradigm) Η μετάβαση από τον κοσμοθεωρία του Πτολεμαίου στην κοσμολογία του Κοπέρνικου. Η μετάβαση από την κοσμοθεωρία της Νευτώνιας φυσικής στη θεωρία της Σχετικότητας του Einstein. Η ανάπτυξη της κβαντομηχανικής που επαναπροσδιόρισε την κλασσική μηχανική. Η αποδοχή της Δαρβίνειας θεωρίας της φυσικής επιλογής (theory of natural selection) που υπερισχύει του Λαμαρκισμού (Lamarckism) ως μηχανισμός για την εξέλιξη των ειδών.

Το παράδειγμα του Κουν (Kuhn’s Paradigm) Επιστημονικές επαναστάσεις (revolutions): οι θεωρίες αντικαθίστανται από νέες. Ωστόσο δεν υπάρχει μια ξεκάθαρη, ορθολογική διαδικασία για αυτή την αντικατάσταση, δεν υπάρχει διαδικασία “διάψευσης” (no ”falsification”).

Imre Lakatos (Ίμρε Λάκατος) Γεννήθηκε: 9 Νοεμβρίου 1922 Πέθανε: 2 Φεβρουαρίου 1974 Γεννήθηκε στο Ντέμπρετσεν της Ουγγαρίας Μαθηματικός Διδακτορικό στη Φιλοσοφία από το Cambridge Δίδαξε στο London School of Economics

Imre Lakatos Επιχείρησε να «συμφιλιώσει» (rapprochement) τη θεωρία του Πόπερ για τη τη διαψευσιμότητα με την επαναστατική δομή της επιστήμης που περιγράφηκε από τον Κουν:  Ο Πόπερ λανθασμένα προτείνει την απόρριψη των θεωριών όταν αποτυγχάνουν να περάσουν τους ελέγχους/δοκιμές. Ο Κουν λανθασμένα προτείνει ότι δεν υπάρχει ορθολογική σύγκριση μεταξύ θεωριών: μπορούμε να συγκρίνουμε ερευνητικές προσεγγίσεις στο πέρασμα του χρόνου ώστε να διαπιστώσουμε πόσο καλά αναπτύσσονται και πόσες ακριβείς/καινοτόμες προβλέψεις επιτυγχάνουν.

Paul Feyerabend (Πωλ Φεγεράμπεντ) Γεννήθηκε: 13 Ιανουαρίου1924 Πέθανε: 11 Φεβρουαρίου 1994 Γεννήθηκε στη Βιέννη της Αυστρίας Φιλόσοφος της Επιστήμης Δίδαξε στο Berkeley της Καλιφόρνιας

Paul Feyerabend (Πωλ Φεγεράμπεντ) Ο Φεγεράμπεντ υπερασπίστηκε την ιδέα ότι δεν υπάρχουν μεθοδολογικοί κανόνες που χρησιμοποιούνται πάντοτε από τους επιστήμονες. Ισχυρίστηκε ότι δεν υπάρχει μία ιστορική παγκόσμια επιστημονική μέθοδος. Συνάντησε τον Λάκατος και σχεδίαζαν να γράψουν ένα διαλογικό τόμο (dialogue volume) όπου ο Λάκαοτς θα υπερασπίζονταν μια ορθολογική θεώρηση (rationalist view) της επιστήμης και ο and Φεγεράμπεντ would attack it. Αυτή η κοινή δημοσίευση δεν ολοκληρώθηκε λόγω του θανάτου του Λάκατος το 1974. Το έργου του Against Method (1970) έγινε διάσημο για την κριτική του στη φιλοσοφική θεώρηση της επιστήμης και προκάλεσε πολλές αντιδράσεις.

Paul Feyerabend (Πωλ Φεγεράμπεντ) Δεν υπάρχουν παγκόσμιοι κανόνες για την επιστήμη “Anything goes” Η αλήθεια/νόημα (truth/meaning) είναι εσωτερικό στοιχείο των θεωριών Η ελευθερία (freedom) είναι ανώτερη (superior) της αλήθειας (truth)

George Kelly (Τζορτζ Κέλλυ) Γεννήθηκε: 28 Απριλίου 1905 Πέθανε: 6 Μαρίου 1967 Γεννήθηκε στο Κάνσας, ΗΠΑ της Ουγγαρίας Ψυχολόγος Διδακτορικό στην Ψυχολογία University of Iowa Ανέπτυξε (1955) τη Θεωρία της Προσωπικής Δόμησης (Personal Construct Theory)

George Kelly (Τζορτζ Κέλλυ) Θεωρία της Προσωπικής Δόμησης Παρομοίωση ανθρώπου με Επιστήμονα Κάθε άνθρωπος δημιουργεί ένα δικό του μοντέλο – θεώρηση του κόσμου, όπως ο επιστήμονας πειραματίζεται για να ελέγξει - εξετάσει μια θεωρία Και στη συνέχεια τροποποιεί το μοντέλο που κατασκεύασε σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ενεργειών του, όπως ο επιστήμονας χρησιμοποιεί τα δεδομένα του πειράματος για να τροποποιήσει τη θεωρία Ανέπτυξε την τεχνική (ποιοτικής έρευνας) του Πλέγματος του Ρεπερτορίου (Repertory Grid) Η τεχνική αποτελείται από στοιχεία (elements),ένα σύνολο παρατηρήσεων μιας ατομικής σκέψης, εννοιών και τιμών, και από κατασκευάσματα (constructs), που είναι συγκεκριμένα κριτήρια που αξιολογούν τα στοιχεία

Personal Construct Psychology A healthy diet A good hotel

Personal Construct Psychology George Kelly (1930s) The Psychology of Personal Constructs (1955) Uniqueness of the person Focus on personal meanings CONSTRUCTS

Personal Construct Psychology Poles Bi-Polar eg friendly atmosphere vs unwelcoming

Repertory Grid Repertory Grid Enables you to: Examine the person’s unique pattern of constructs (“Individuality”) Examine the relationships between constructs Examine the relationships between objects or events for the person Examine shared construing (“Commonality”)

Repertory Grid Preferred pole 0 Contrast (non-preferred) pole X

Repertory Grid Stage 1: Role Repertory Test Steps: Think of a number of “Elements” Construct elicitation using triads (groups of 3) or dyads (pairs)

Repertory Grid Stage 2: complete the grid 1. Enter the constructs on your grid Using 0 for the left (preferred) pole and X for the right (contrast, non-preferred) pole: Enter preferred pole Enter contrast (non-preferred) pole Use one row for each construct

Repertory Grid 2. Score the elements on the constructs Taking each construct (row) in turn, enter a 0 or X in the boxes in that row to represent which pole of the construct each element lies at for you.

Personal Construct Psychology Related Elements: Snickers, Ideal and Milky Way Related constructs: satisfying/still hungry & chewy/not chewy has bits/smooth & hard/soft

Personal Construct Psychology Preferred Mars Kit-Kat Snickers Bounty Ideal Non-preferred X not too sweet too sweet has bits smooth hard soft satisfying still hungry chewy not chewy Solid insubstantial

Personal Construct Psychology Preferred Mars Kit-Kat Snickers Bounty Ideal Non-preferred X not too sweet too sweet has bits smooth hard soft satisfying still hungry chewy not chewy Solid insubstantial

Μερικά ενδιαφέροντα βιβλία…

Βήματα της Επιστημονικής Μεθόδου (Scientific Method) 1. Παρατήρηση των φαινομένων (observation of phenomena) 2. Ορισμός μιας υπόθεσης που ερμηνεύει τα συμπεράσματα της παρατήρησης (development of hypothesis to explain observation) 3. Καθορισμός προβλέψεων με βάση την υπόθεση (development of predictions based on hypothesis) 4. Διεξαγωγή πειραμάτων για να ελεγχθούν οι προβλέψεις (experiments conducted to test predictions) 5. Συλλογή δεδομένων και ανάλυση των δεδομένων (data collection and analysis). Τα δεδομένα μπορεί να είναι αριθμητικά (numerical), οπτικά (graphical, visual observations), περιπτώσεις μελέτης (case studies) κλπ. 6. Τροποποίηση της υπόθεσης έως ότου είναι συνεπής με τις παρατηρήσεις (modify hypothesis until it is consistent with the observations) 7. Εξαγωγή και διατύπωση συμπερασμάτων (derive conclusions)

H πρόοδος μια ερευνητικής εργασίας μεταπτυχιακού επιπέδου(1) Η «τυπική» διαδικασία Effort Time

H πρόοδος μια ερευνητικής εργασίας μεταπτυχιακού επιπέδου(2) Η «αυξητική / εξελικτική» διαδικασία Η «αυξητική / εξελικτική» διαδικασία Effort Time

Η διαδικασία εκπόνησης της μεταπτυχιακής διατριβής

Βασικά «παραδοτέα» (deliverables) Πρόταση Ερευνητικής Εργασίας (Research Proposal) Αρχική περιγραφή/πρόταση της έρευνας και προγραμματισμός/πλάνο της έρευνας Εκπόνηση Ερευνητικής Εργασίας (MSc Dissertation) Υλοποίηση της ερευνητικής στρατηγικής, επισκόπηση συναφούς βιβλιογραφίας, εξέταση θεμάτων ηθικής και πρόσβασης σε δεδομένα, ανάλυση κινδύνου, συλλογή ρωτογενών δεδομένων, ανάλυση των δεδομένων, εξαγωγή συμπερασμάτων, συγγραφή της διατριβής κλπ. Παρουσιάσεις Παρουσιάσεις της πρότασης ερευνητικής εργασίας και της διατριβής

Επιλογή Θέματος Η πιο σημαντική απόφαση για τη μεταπτυχιακή διατριβή Η πρόταση θέματος είναι η βάση για μια καλή διατριβή Κριτήρια επιλογής θέματος: Προσωπικό ενδιαφέρον και όρεξη για δουλειά Δυνατότητα για δημιουργία ιδεών - Καινοτομία - - Φαντασία Μελέτη της συναφούς σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας

Τυπική Δομή (Structure) της Ερευνητικής Πρότασης Τυπικό πλήθος λέξεων: 4000-6000 Λέξεις Title Page (topic) – Τίτλος, Εξώφυλλο Introduction, Research objectives and research questions – Εισαγωγή, Περιγραφή του προβλήματος, Ερευνητικοί στόχοι και Ερευνητικά ερωτήματα Background, Supporting literature review – Βιβλιογραφική επισκόπηση - Υπόβαθρο Research strategy/methodology – Μεθοδολογία (διαδικασία) έρευνας Proposed project contents – Προτεινόμενα περιεχόμενα (ενότητες) της διατριβής Proposed project timescales, Risk analysis - Χρονοδιάγραμμα έρευνας, Ανάλυση Κινδύνων References – Αναφορές

Τυπική Δομή Μεταπτυχιακής Διατριβής Τυπικό πλήθος λέξεων: 15000 – 20000 λέξεις Title Page (topic) – Τίτλος, Εξώφυλλο Abstract / Executive Summary – Περίληψη, Επιτελική Σύνοψη Acknowledgments – Ευχαριστίες List of contents, tables, figures, appendices – Πίνακας περιεχομένων, Λίστα πινάκων (αν χρειάζεται), Λίστα σχημάτων (αν χρειάζεται), Πίνακας παραρτημάτων (αν χρειάζεται) Introduction, Background, Research objectives and research questions, Structure of the dissertation –Εισαγωγή, Υπόβαθρο, Περιγραφή του προβλήματος, Ερευνητικοί στόχοι και Ερευνητικά ερωτήματα, Δομή της διατριβής Background, Supporting literature review – Βιβλιογραφική επισκόπηση - Υπόβαθρο Research aims, questions, objectives – Ερευνητικοί στόχοι, Ερευνητικά ερωτήματα Research strategy/methodology – Μεθοδολογία (διαδικασία) έρευνας Key research results – Βασικά αποτελέσματα της έρευνας Analysis/Synthesis of findings – Ανάλυση/Σύνθεση των αποτελεσμάτων Conclusions, recommendations, future research directions, advantages/limitations, reflection on learning- Συμπεράσματα, προτάσεις, κατευθύνσεις μελλοντικής έρευνας, θέματα που δεν αντιμετωπίστηκαν, προβλήματα, μαθησιακά αποτελέσματα References, Related Bibliography – Αναφορές, Σχετική Βιβλιογραφία Glossary (optional) – Πίνακας, Λεξικό όρων Appendices (optional) - Παραρτήματα

Βασική και Εφαρμοσμένη Έρευνα

Τύποι ερευνητικών εργασιών - Types of research projects (1/5) Θεωρητικός Προσανατολισμός (Theoretical Orientation) Εξέταση – Μελέτη ενός προβλήματος, πεδίου (Investigation of field) Προσδιορισμός πλεονεκτημάτων & μειονεκτημάτων υπαρχόντων λύσεων (Identifying strengths & weaknesses) Αναγνώριση περιοχών-σημείων όπου θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ερευνητική εργασία - Acknowledging areas for further development and investigation Συνήθως εκπονείται κριτική βιβλιογραφική επισκόπηση, ανάλυση, σύνθεση, αξιολόγηση, ταξινόμηση, κατηγοριοποίηση υπαρχόντων λύσεων - Usually involves some type of literature search or review

Τύποι ερευνητικών εργασιών - Types of research projects (2/5) Έργο ανάπτυξης (Development project ). Π.χ. Ανάπτυξη ενός λογισμικού Προδιαγραφή μιας διαδικασίας Πρόταση μιας τεχνικής/μεθόδου ή αλγορίθμου ή συνδυασμός υπαρχόντων τεχνικών

Τύποι ερευνητικών εργασιών - Types of research projects (3/5) Έργο αξιολόγησης (Evaluation project). Π.χ. Αξιολόγηση και συγκριτική παρουσίαση υπαρχόντων λύσεων (e.g., Compare and contrasting programming languages, judge different user interfaces)

Τύποι ερευνητικών εργασιών - Types of research projects (4/5) Έργο στα πλαίσια μιας εταιρείας – οργανισμού - βιομηχανίας (Industry-based project) Εύρεση μιας λύσης για ένα πραγματικό/πρακτικό πρόβλημα (Finding a solution that benefits a real world problem)

Τύποι ερευνητικών εργασιών - Types of research projects (5/5) Λύση Προβλήματος (Problem solving) Περαιτέρω επέκταση/τροποποίηση μιας υπάρχουσας τεχνικής, Ανάπτυξη μιας νέας τεχνικής (The development of a new technique, improve existing practice)

Βασικές ερευνητικές μέθοδοι – τεχνικές (research methods) Τεχνικές ποσοτικής έρευνας - Quantitative research (π.χ. επισκόπηση/διερευνητική μελέτη (survey/exploratory study)) Τεχνικές ποιοτικής έρευνας - Qualitative research (π.χ. συνεντεύξεις (face-to-face interviews), ομάδες εστίασης (focus groups), επισκέψεις μελέτης (site visits)) Ερωτηματολόγια (questionnaires) Περιπτώσεις μελέτης (Case studies) Συμμετοχική έρευνα – Παρατήρηση (Participatory research - observation) Εθνογραφία – Παρατήρηση συμμετεχόντων (Ethnography / Participant observation whilst being part of the process) Πειραματισμός (Experiments)

Ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα (quantitative & qualitative data) Τα ποσοτικά δεδομένα (quantitative data) περιγράφουν-αντιστοιχούν-αναπαριστούν τις πληροφορίες που συλλέχθηκαν κατά την έρευνα-παρατήρηση και αναπαρίστανται με αριθμούς. Τα ποιοτικά δεδομένα (qualitative data) αναλύουν-περιγράφουν γιατί / πως συμβαίνουν τα γεγονότα - παρατηρήσεις (όχι το πόσο συχνά συμβαίνουν). Οι πληροφορίες αναπαρίστανται λεκτικά (με λέξεις-προτάσεις- χαρακτηρισμούς).

Προγραμματίζοντας την ερευνητική εργασία: Βασικά ερωτήματα Τι θέλουμε να μάθουμε; (What do you want to know?) Πώς θα βρούμε αυτό που θέλουμε να μάθουμε; (How do you find out what you want to know?) Που θα απευθυνθούμε για να λάβουμε πληροφορίες; (Where can you get the information?) Ποιον/ποιους θα ρωτήσουμε; (Who do you need to ask?) Πότε πρέπει να γίνει η έρευνα; (When does your research need to be done?) Γιατί; (Why?)