Η ανακάλυψη της ΙΕ οικογένειας και η συγκριτική μέθοδος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ancient Greek for Everyone: A New Digital Resource for Beginning Greek Unit 4: Conjunctions 2013 edition Wilfred E. Major
Advertisements

PRESENT SIMPLE Ενεστώτας Απλός
Chapter 2: Personal pronouns Verb to be Stephania Savva
Εξόρυξη Γνώσης Από Χρονικά Δεδομένα
Respecting Diversity (subject 1) Respecting Diversity (subject 1) Oι μαθητές που ασχολήθηκαν με το πρόγραμμα είναι : Πιπερίδης Χρήστος Πιπερίδης Χρήστος.
Κι άλλα αποτελέσματα! More Results!. Results from SNP
The Difference between Rich and Poor People Η διαφορά μεταξύ Πλουσίων και Φτωχών Ανθρώπων.
Λατινικά Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου
In Hesiod's Teogony, Nyx is born of Chaos; her offspring are many, and telling. Nyx had prophetic powers, and gave oracles from a cave. She was older and.
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
ΛΙΟΝΤΑΡΙΑ Το λιοντάρι είναι ένα από τα τέσσερα μεγάλα ελουριοδές στην οικογένεια Felidae. Το λιοντάρι είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ελουριοδές μετά.
O Το λιοντάρι είναι μία από τις τέσσερεις O μεγάλες γάτες στην γενιά των πανθήρων O και είναι ένα μέλος από την οικογένεια O { FELIDAE}. Τα λιοντάρια.
Plural Forms.
6 Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ.
“ Ἡ ἀ γάπη ἀ νυπόκριτος. ἀ ποστυγο ῦ ντες τ ὸ πονηρόν, κολλώμενοι τ ῷ ἀ γαθ ῷ, τ ῇ φιλαδελφί ᾳ ε ἰ ς ἀ λλήλους φιλόστοργοι, τ ῇ τιμ ῇ ἀ λλήλους προηγούμενοι.
Translation Tips LG New Testament Greek Fall 2012.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 1c: Basic words, common objects JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
The Quran on the Gospel Surah 5:68: Say: “O People of the Book! ye have no ground to stand upon unless ye stand fast by the Law, the Gospel, and all the.
 Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons.  Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
Having teachers from abroad at our school During the two year Comenius project, we had some teachers from England and Germany teach in our school. Rachel.
Αντίληψη (2016) Όραση Μαρία Κουτρομάνου. Structure of the Eye: Iris The iris is similar to the diaphragm in a camera Your iris widens in dim light and.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
Φωνητική αλλαγή Φωνολογική Μεταβολή Ι. Τα είδη II. Τα αίτια.
Chapter 1(a) What I expect you to know…. Vocabulary Verbs: ̉έστι(ν), λέϒει, οι̉κει̂, πονει̂, ϕιλει̂, χαίρει Nouns: ο͑ α̉ργός, ο͑ ά̉νθρωπος, ο͑ αυ̉τουργός,
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Guide to Business Planning The Value System © Guide to Business Planning The “value system” is also referred to as the “industry value chain”. In contrast.
Φάσμα παιδαγωγικής ανάπτυξης
Jane Austen Pride and Prejudice (περηφάνια και προκατάληψη)
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
Class X: Athematic verbs II
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Morphologie Beispiel 1: Inuit Grammar Dr. Christina Alexandris
Φωνολογική Μεταβολή Ι. Τα είδη II. Τα αίτια
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Verb to be (am / is / are):
Μορφοσυντακτική αλλαγή
Το χάρτινο θέατρο εμφανίζεται στη Ευρώπη στα τέλη του 18ου αιώνα
Adjectives Introduction to Greek By Stephen Curto For Intro to Greek
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Example Rotary Motion Problems
Η Φωνολογία της Αρχαίας Ελληνικής
Γεώργιος Σ. Γκουμάς MD,PhD, FESC
Το ιερό δισκοπότηρο της ΙΕ γλωσσολογίας
Αναζητώντας / Δημιουργώντας συστηματικότητα
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
aka Mathematical Models and Applications
Study in Holland: open to international minds
GLY 326 Structural Geology
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΟΆΙ;.
Study in Holland: open to international minds
Επανάληψη σε όλους τους χρόνους
Class X: Verbal Roots and Imperfect © Dr. Esa Autero
Financial Market Theory
Find: ρc [in] from load (4 layers)
Modifiers.
Class X: Athematic verbs II © Dr. Esa Autero
Future Active/Middle Indicative
Chapter 34 Indicative of δίδωμι.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ανακάλυψη της ΙΕ οικογένειας και η συγκριτική μέθοδος

Οι πρόδρομοι Sajnovics (1770): “Demonstratio idioma ungarorum et lapponum idem esse” Coerdoux (1767 – 1808): Ομοιότητες μεταξύ ΙΕ γλωσσών α) Λέξεις: devah – deus – θεός padam – pes – πούς β) Δυικός αριθμός (Σανσκριτική – ΑΕ) γ) Αντωνυμίες δ) Στερητικό α- ε) Ρήμα ‘είμαι’

Τι βλέπουμε στο ρήμα ‘είμαι’; Σανσκριτική Λατινική Αρχαία Ελληνική Asmi Sum Ειμί < *Εσ-μί Asi Es Ει < Εσσί Asti est Εστί Smas sumus Εσμέν Stha estis Εστέ Santi sunt Εισί < *σεντι

Sir William Jones, 1786 “The Sanscrit language, whatever be its antiquity, is of a wonderful structure; more perfect than the Greek, more copious than the Latin, and more exquisitely refined than either, yet bearing to both of them a stronger affinity, both in the roots of verbs and the forms of grammar, than could possibly have been produced by accident; so strong indeed, that no philologer could examine them all three, without believing them to have sprung from some common source, which, perhaps, no longer exists; there is a similar reason, though not quite so forcible, for supposing that both the Gothic and the Celtic, though blended with a very different idiom, had the same origin with the Sanscrit; and the old Persian might be added to the same family.”

Η συγκριτική μέθοδος Βασικότερη μέθοδος της συγκριτικής γλωσσολογίας Μερικές φορές προϋποθέτει την εσωτερική επανασύνθεση (αποκατάσταση) Βασίζεται: α) Στο «αυθαίρετο» του γλωσσικού σημείου β) Στους φωνητικούς «νόμους» γ) Στις συστηματικές –όχι τυχαίες- αντιστοιχίες Τι είναι; «Η σύγκριση λέξεων από δύο ή περισσότερες γλώσσες (πιθανώς συγγενικές) για την εξεύρεση συστηματικών αντιστοιχιών στο φωνητικό (αλλά και μορφολογικό) επίπεδο». Προσοχή: για κάθε αντιστοιχία θα πρέπει να είναι εφικτή η αναγωγή σε αρχαιότερο (υποτιθέμενο ή υπαρκτό) τύπο, από τον οποίο να προήλθαν αυτοί που συγκρίνονται με γνωστές διαδικασίες γλωσσικής μεταβολής Οι αντιστοιχίες, στο τέλος της διαδικασίας, θα πρέπει να καλύπτουν το σύνολο των τύπων

Αγγλική Γαλλική Γερμανική Hand Main Milk Lait Milch Son Fils Sohn Book Livre Buch Colour Couleur Farb Flower Fleur Blume Knife Canif Messer River Rivière Fluss Cat Chat Katze Mother Mère Mutter Three Trois Drei Night Nuit Nacht Horse Cheval Pferd Child Enfant Kind Black Noir Schwartz Cloud Nuage wolke

Συστηματικές αντιστοιχίες Άσκηση Ι Fish Piscis Ikthys Iasg Father Pater Athair Foot Ped- Pod- Troigh For Pro Para Do Six Sex Hexa Se Seven Septem Hepta Seacht Sweet Suavis Hedys Milis Salt Sal Hal Salann New Novus Neos Nua Night Noct- Nykt (in)nocht Nine Novem (en)nea naoi

Βασικό λεξιλόγιο (;) Βασικά ρήματα, αντωνυμίες, αριθμητικά (;), λέξεις για τα φυσικά στοιχεία, οικογένεια Από ποια εποχή όμως; Το αρχαιότερο δυνατό (η σημασία των «ανωμαλιών»: Αόριστος β’, μεταπτώσεις κλπ. ως επιβιώσεις αρχαιότερων σταδίων) Η αρχή: «δεν δανείζεται εύκολα». Σήμερα όμως αυτό αμφισβητείται (π.χ. Αγγλική 10% βασικού λεξιλογίου είναι δάνεια από την Γαλλική αλλά και την Αρχαία Νορβηγική: they, sky…) Προτίμηση για «μακροσκελείς» τύπους έναντι μικρότερων, αλλά και έναντι μεμονωμένων μορφημάτων

Άσκηση ΙΙ Arabic Urdu Turkish Swahili Malay ‘news’ Xabar Haber Habari Khabar ‘time’ Waqt Vaqt Vakit Wakati Waktu ‘book’ Kitab Kitap Kitabu ‘service’ Xidmat Xidmatgari Hizmet Huduma Khidmat ‘beggar’ Faqir Fakir Fakiri

Το ζήτημα της σημασίας Για να είναι συγκρίσιμα τα λεκτικά στοιχεία (cognates – ετυμολογικές εξισώσεις), θα πρέπει να έχουν παρόμοια σημασία (ή να προέρχεται από παρόμοια) Διαφορετικά, υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος της ομοηχίας, ειδικά σε τέτοιο βάθος χρόνου Ακανθώδες ζήτημα για την συγκριτική μέθοδο (ειδικά στην ΙΕ) Αγγλ. Clean (καθαρός) Γερμ. Klein (μικρός) Φαινομενικά, μεγάλη φωνολογική ομοιότητα αλλά πολύ μικρή σημασιολογική σχέση. Παλ. Γερμ.: klein = λαμπερός Χωρίς την μαρτυρία αυτή, δεν θα δεχόμασταν την αντιστοιχία Πβ. Και γράμμα / glamour, deer / Tier, starve / sterben, guest / hostis

Αντιστοιχίες, όχι ομοιότητες Γαλ. Cinq Αγγλ. Five < ΙΕ * penkwe Eλλ. Πέντε Γαλ. Feu / Γερμ. Feuer (από άλλη ρίζα) [Γαλ. Feu < Λατ. Focus (= εστία) [ Γερμ. Feuer < IE * puHr- (= φωτιά) Αγγλ. Much < ΑΑ mikel <PIE *meg- Ισπ. Mucho < ΑIσπ. muito PIE *mel- {Λατ. Melior}

Άσκηση ΙΙΙ Bhar- Fero Phero Bear Madhya Medius Mesos Middle Fores Thura Door Dhuma- Fumus Thumos Bhratar- Frater Phrater Brother Nabh- Nebula Nephele Flos Blossom Edha- Aedes Aitho Dha- Facio, feci Tithemi Do, deed Bhra- Ophrus Brow Rudhira- Ruber Eruthros Red Bhu- Fu Phuomai Be

Άσκηση ΙV Οι γλώσσες από το τέλος: Χεττιτική, Γοτθική, Λατινική, Λιθουανική, Ελληνική, Αρμενική, Σανσκριτική