ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ «Και πάλι στο σχολείο…» ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ «Και πάλι στο σχολείο…» ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ Πραγματικό όνομα Γεωργία Σαρηβαξεβάνη - Καρακώστα Πραγματικό όνομα Γεωργία Σαρηβαξεβάνη - Καρακώστα Γέννηση :23 Μαΐου 1925 ,Αθήνα. Θάνατος : 9 Ιουνίου 2012(87 ετών), Αθήνα Είδος Τέχνης :Συγγραφέας, ηθοποιός Βραβεύσεις: Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου για το μυθιστόρημα Νινέτ (1994) Έχει γράψει είκοσι μυθιστορήματα, μία νουβέλα, τέσσερα θεατρικά παιδικά έργα και εννιά βιβλία για μικρά παιδιά. Έργα της: Όταν ο ήλιος, Κόκκινη κλωστή δεμένη, Τα γενέθλια ,Οι νικητές, Τα χέγια ,Ο Θησαυρός της Βαγίας , το Ψέμα, Κρίμα κι άδικο, Ζουμ ,Μια αγάπη για δύο ,O χορός της ζωής,O Κύριός μου ,Η Μαρία και το αδέσποτο, Τα στενά παπούτσια ,Το παραραράδιασμα
ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ Πληροφορίες για τη συγγραφέα στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=462&t=140 http://www.greece2001.gr/writers/ZwrzSarh.html http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=61473&tsz=0&act=mMainView
Απόσπασμα από το μυθιστόρημα Ε. Π. (Ενωμένες Παντοτινά) Απόσπασμα από το μυθιστόρημα Ε.Π. (Ενωμένες Παντοτινά). Αυτοβιογραφικό μια και αναφέρεται στα γυμνασιακά χρόνια ( Β΄ Γυμνασίου) της συγγραφέως και στην αρχή μιας μεγάλης φιλίας με την ΄Αλκη Ζέη. Το μυθιστόρημα τοποθετείται χρονικά το 1936-1937 (4 Αυγούστου 1936, δικτατορία του Μεταξά).
Το μυθιστόρημα αυτό διαδραματίζεται λίγο πριν το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο σε μια σχολή θήλεων. Αναφέρεται σε μια σχολή, όπου φοιτούν έφηβες κοπέλες γεμάτες ζωντάνια. Παίζουν, γελάνε, κάνουν σκανταλιές, γνωρίζουν ανθρώπους, συνάπτουν γερές φιλίες οι οποίες δοκιμάζονται καθημερινά. Μέσα σε αυτό το σχολείο φοιτούν εσώκλειστες, αλλά και κορίτσια που πηγαινοέρχονται από τα σπίτια τους. Υπάρχουν καλοί, αστείοι και αγαπημένοι καθηγητές, αλλά και αυστηροί, παράλογοι και οπισθοδρομικοί, όπως είναι και η Διευθύντρια της σχολής…
ΔΟΜΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ 1η ενότητα :«Η τάξη γιορτάζει….. πανηγύρι». Πλαγιότιτλος : Η χαρούμενη ατμόσφαιρα της πρώτης μέρας στο σχολείο και η ανταλλαγή των εντυπώσεων από το καλοκαίρι. 2η ενότητα :«Όταν μπήκε……. γύρω τους». Πλαγιότιτλος : Η πρώτη σχολική ώρα και η πρώτη έκθεση.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ Η επιστροφή στο σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές. Οι χαρακτήρες των κοριτσιών και οι φιλίες που αναπτύσσονται. Οι παιδαγωγικές αντιλήψεις. Το θέμα Οι συμμαθήτριες μιας τάξης συναντιούνται στο σχολείο μετά τις διακοπές και συζητούν τις καλοκαιρινές εμπειρίες τους.Μέσα από τους ζωντανούς διαλόγους των κοριτσιών αποκαλύπτονται οι χαρακτήρες τους, τα ενδιαφέροντα τους, οι φιλικές σχέσεις που αναπτύσσουν καθώς και παιδαγωγικές αντιλήψεις της εποχής.
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ Οι μαθήτριες της τάξης: ανήκουν στην εύπορη κοινωνική τάξη (όλες πήγαν κάπου διακοπές το καλοκαίρι, φοιτούν εκείνη τη δύσκολη εποχή εσωτερικές σε ιδιωτικό σχολείο). Είναι όλες μία παρέα, παρόλο που διαφέρουν οι συνθήκες της ζωής της καθεμιάς. Είναι αυθόρμητες, εκδηλώνουν τις φιλικές τους διαθέσεις, υποδέχονται φιλικά τη νέα συμμαθήτριά τους. Δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό στην διευθύντριά τους και υποδέχονται με ενθουσιασμό την αγαπημένη καθηγήτριά τους.
Η Ζωρζ Σαρή: Είναι το βασικό πρόσωπο του μυθιστορήματος Η Ζωρζ Σαρή: Είναι το βασικό πρόσωπο του μυθιστορήματος. Αποχαιρετά με συγκίνηση μια φίλη, το Ποζελάκι. Αρχίζει να μιλά με ενθουσιασμό για παλαιότερες διακοπές της στη Βαγία. Θέλει να γράψει την καλύτερη έκθεση , όταν η καθηγήτριά τους τούς αναθέτει να γράψουν την πρώτη έκθεση. Αισθάνεται ακόμα τύψεις για την αντιγραφή που έκανε την προηγούμενη χρονιά. Παρουσιάζεται ρομαντική, αγαπά τη θάλασσα, είναι τίμια και ειλικρινής. Η καθηγήτρια: Η δεσποινίς Κλάρα εμφανίζεται προσιτή και αγαπητή στις μαθήτριες. Μιλάει με οικειότητα στα κορίτσια. Αυτή η διαπροσωπική σχέση με τις μαθήτριές της είναι προχωρημένη για εκείνη την εποχή της αυστηρότητας . Είναι αφοσιωμένη στη δουλειά της, καθώς προγραμματίζει από την αρχή της χρονιάς το μάθημά της. Έχει απαιτήσεις από τις μαθήτριές της.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Είδος αφήγησης: Η αφήγηση είναι γραμμική, τα γεγονότα δηλαδή διαδραματίζονται με τη χρονολογική σειρά τους. Σε κάποια σημεία του κειμένου υπάρχουν στοιχεία αναδρομικής αφήγησης (π.χ. το πρόσφατο καλοκαίρι, η ανάμνηση από την Αίγινα, η αναφορά στο περιστατικό της αντιγραφής). Θέση αφηγήτριας: Η αφήγηση γίνεται σε γ' πρόσωπο από έναν μη δραματοποιημένο αφηγητή, που δεν συμμετέχει στην ιστορία που διηγείται (ετεροδιηγητικός). Γνωρίζει τα πάντα, ακόμα και αυτά που σκέφτονται οι ήρωες, ανήκει στον τύπο του παντογνώστη αφηγητή. (Σε ποια σημεία του κειμένου είναι φανερή αυτή η ιδιότητα;) Έχουμε αφήγηση χωρίς εστίαση (μηδενική εστίαση).
Τρόπος αφήγησης Αφήγηση που καταλαμβάνει μικρό μέρος του αποσπάσματος. Περιγραφή που είναι σύντομη και ωραία. Διάλογος που κυριαρχεί και δίνει στο απόσπασμα ποικιλία, ζωντάνια, παραστατικότητα, θεατρικότητα και προσφέρεται για δραματοποίηση. Ο διάλογος επιτρέπει επίσης να διαφανούν οι διαφορές στην κοινωνική θέση και στις αντιλήψεις των κοριτσιών καθώς και η παιδαγωγική μέθοδος της καθηγήτριας.
Γλωσσικές παρατηρήσεις Γλώσσα :είναι απλή δημοτική. Χρήση ελάχιστης καθαρεύουσας (Πού ;) Ο λόγος είναι απλός και εκφραστικός και το ύφος απλό, φιλικό, παιδικό, ζωηρό και φυσικό και αποδίδει με επιτυχία το στιλ ομιλίας των νεαρών κοριτσιών. Σχήματα λόγου : χρησιμοποιούνται κυρίως μεταφορές, παρομοιώσεις, επαναλήψεις, ασύνδετο σχήμα και ωραίες εικόνες προσώπων και τοπίων.
Κύριο μήνυμα Τα εφηβικά χρόνια είναι ανέμελα. Ανάμεσα στους μαθητές αναπτύσσονται φιλίες. Χαρούμενη ατμόσφαιρα, αγάπη και φιλία μεταξύ των κοριτσιών, συμπάθεια προς την καλή καθηγήτρια. Η σχολική ζωή βέβαια διέπεται από πιο αυστηρούς κανόνες σε σχέση με σήμερα. (Κάντε σύγκριση )
ΕΡΓΑΣΙΕΣ Αναζητήστε στο διαδίκτυο φωτογραφικό υλικό από παλιότερες εποχές και από τη σύγχρονη εποχή με θέμα την πρώτη μέρα στο σχολείο. Συγκρίνετε τις εμπειρίες αγοριών και κοριτσιών εκείνης της εποχής με τις δικές σας και παρουσιάστε τες σ’ ένα power point. Περιγράψτε τη διάθεσή σας και τα συναισθήματά σας την πρώτη μέρα της επιστροφής σας στο σχολείο.