ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παράγοντες που επιδρούν στην ταχύτητα μιας αντίδρασης
Advertisements

Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Εισαγωγή στη Μηχανική των Ρευστών
Η Φυσική είναι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ , ΕΝΝΟΙΕΣ, ΝΟΜΟΙ.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Στοιχεία διδακτικής Φυσικών Επιστημών
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
ΕΠΑ 336 Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Οπτική Συνάντηση 3 η EDUE-340. Περιεχόμενο Μαθήματος Επαναφορά εννοιών Οπτική – πρακτική προσέγγιση Παρουσίαση Κεφαλαίου 12, Χαλκιά (2010) Σχεδιασμός.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Test PEYSTA.
Δημιουργός Μοντέλων Εκδ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
6.5 ΘΕΡΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗ & ΣΥΣΤΟΛΗ
ΒΟΗΘΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ ΙΕΚ Μυτιλήνης
6.4 ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ, ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ & ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΕΡΕΗ ΥΓΡΗ ΑΕΡΙΑ ΡΕΥΣΤΑ
ΠΙΕΣΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ: ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
Τεστ ρευστά.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΕΝΑ ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΑ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ ΜΕΡΟΣ 1:
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΥ ΑΕΡΑ
Οι ιδέες των μαθητών. Εναλλακτικές Ιδέες Εναλλακτικές αντιλήψεις, προϊδέες, παρανοήσεις, διαισθητικές ιδέες, λανθασμένες αντιλήψεις, αλλά και νοητικά.
ΠΛΑΙΣΙΟ ΜΕΛΕΤΗΣ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΠ ΦΕ Επιστημολογικός Πόλος Συνέπεια? Διδακτικός Θεσμικός Πόλος.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Θεοδοσίου Φίλιππος Κουζέλη Αικατερίνη Λανάι Όλτα.
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας 2 η Εργαστηριακή Άσκηση Διδάσκων: Γ. Παλαιγεωργίου ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΪΤΖΗ Α.Ε.Μ.: 3783.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Διδακτική της Πληροφορικής
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Παρατηρούμενα αποτελέσματα ΦΕ ΦΕ Μ Δ ΜΑΘΗΤΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΦΕ ΦΕ Μ Δ ΦΕ ΦΕ ΦΕ Μ Δ Δ ΦΕ Μ Μ ΦΕ Δ.
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Διδασκαλία φυσικών Επιστημών δημοτικό
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
Οι Φυσικές καταστάσεις της ύλης και οι αλλαγές τους
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Από τη μεταφορά της γνώσης στην οικοδόμηση των ιδεών
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
… από το προηγούμενο μάθημα
Εισαγωγή στα αέρια. Τα σώματα σε αέρια κατάσταση είναι η πιο διαδεδομένη μορφή σωμάτων που βρίσκονται στο περιβάλλον μας, στη Γη. Η ατμόσφαιρα της Γης.
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους

σε θέματα που συζητήσαμε στο προηγούμενο μάθημα Αλλά πρώτα …. μερικές απαντήσεις σε θέματα που συζητήσαμε στο προηγούμενο μάθημα

ΟΧΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΝΑΙ Φ.Κ.Υ. ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΕΡΕΑ ΥΓΡΑ ΑΕΡΙΑ 1. Αυξάνεται ο όγκος τους με μικρή έκταση 2. Μειώνεται ο όγκος τους με μικρή συμπίεση 3. Μεταβάλλεται το σχήμα τους με μετάγγιση 4. Έχουν βάρος 5. Έχουν πίεση ΟΧΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΝΑΙ ΝΑΙ

Τα υγρά υλικά στην εξέλιξη του πολιτισμού … Έξυπνη Κούπα Του Πυθαγόρα

Η σταθερότητα της θερμοκρασίας στις αλλαγές ΦΚΥ Η σταθερότητα της θερμοκρασίας στις αλλαγές ΦΚΥ

Ο Ατμοσφαιρικός αέρας: ένα σπουδαίο μίγμα Ο Ατμοσφαιρικός αέρας: ένα σπουδαίο μίγμα Η σπουδαιότητα του αέρα και στη διδασκαλία

3ο Μάθημα: Οι ιδέες των παιδιών και τα χαρακτηριστικά τους ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ Διδακτικές προσεγγίσεις Φυσικών Επιστημών Ι 3ο Μάθημα: Οι ιδέες των παιδιών και τα χαρακτηριστικά τους ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ονόματα φοιτητών /τριών: Ερωτήσεις Μια πέτρα ρίχνεται κατακόρυφα προς τα πάνω, ανεβαίνει ως κάποιο σημείο και επιστρέφει. Ποιες δυνάμεις ασκούνται πάνω στην πέτρα, α) όταν ανεβαίνει, β) όταν κατεβαίνει γ) όταν βρίσκεται στο ανώτερο σημείο. Εξηγείστε.

? ? ? ? ? ?

2. Μοιράζω το υγρό του δοχείου Α στα Β και Γ, όπως φαίνεται στο σχήμα 2. Μοιράζω το υγρό του δοχείου Α στα Β και Γ, όπως φαίνεται στο σχήμα. Συγκρίνετε α) τις πυκνότητες του υγρού στα δοχεία Α, Β, Γ. β) τις πιέσεις σε ένα σημείο των πυθμένων των τριών δοχείων. Δικαιολογείστε   A Β Γ

3. Στο παρακάτω κύκλωμα όταν ανάβει η λάμπα το αμπερόμετρο Α1 δείχνει ένα Ampere. Πόσο δείχνει το Α2; Περισσότερο, λιγότερο ή το ίδιο με το Α1; Εξηγείστε.

Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Οι ιδέες είναι ατομικές και προέρχονται από την κατασκευή προσωπικών νοημάτων, ως αποτέλεσμα της επίδρασης του περιβάλλοντος (φυσικού, κοινωνικού, διδασκαλίας, …..)  Η ύπαρξη ατομικών διαφορών έχει ως αποτέλεσμα η μάθηση να έχει ατομικό χαρακτήρα, έστω και μετά από ομαδική διδασκαλία. Η νέα πληροφορία επεξεργάζεται στο υπάρχον νοητικό πλαίσιο και παίρνει προσωπικό νόημα.

  Ιστορική θεώρηση της εμφάνισης και του ρόλου των ι.μ. στη διδασκαλία και τη μάθηση: 60< (tabula rasa) 60-70 (Piaget, Ausubel) >80 (εποικοδόμηση)   Οι ι.μ. είναι ατομικές, αλλά ομαδοποιούνται. Οι ι.μ. συνδέονται σε ένα πλέγμα σχέσεων σχηματίζοντας εννοιολογικές ή γνωσιακές δομές. Συγκρίνετε τις πιέσεις (ή τις πυκνότητες) σε δύο σημεία του πυθμένα των δοχείων Α (φαρδύ) και Β (στενό) που περιέχουν νερό μέχρι το ίδιο ύψος.

Οι ι.μ. στερούνται συνοχής και συνέπειας, με αποτέλεσμα να δίνονται αντιφατικές απαντήσεις. Οι ι.μ. κατά περίπτωση εμφανίζουν σταθερότητα ή αλλάζουν με τη διδασκαλία ή την ηλικία.  Οι ι.μ. επηρεάζουν τη διδασκαλία; Ναι λόγω του ρόλου της προϋπάρχουσας γνώσης στη διδασκαλία και τη μάθηση (εποικοδομητική προσέγγιση).  Οι ι.μ. εστιάζουν στα αισθητηριακά χαρακτηριστικά των έργων

Οι ι.μ. χαρακτηρίζονται από περιορισμένη εστίαση. Οι ι.μ. εστιάζονται περισσότερο σε διαδικασίες παρά σε καταστάσεις ισορροπίας. Οι ι.μ., σε ορισμένες περιπτώσεις, μοιάζουν με τις ιδέες των πρώιμων επιστημόνων. Ωστόσο η συσχέτιση είναι επικίνδυνη πέραν κάποιων ορίων Οι ι.μ. μπορούν να αλλάξουν. Η εννοιολογική αλλαγή γίνεται με πολλούς τρόπους, είναι συνεχής και μακρόχρονη.

Μια ταξινόμηση των ι.μ. (Viennot 1993) Σκέψη με τη χρήση “αντικειμένων” Κατανοούν ή χρησιμοποιούν μια πραγματική οντότητα. Π.χ. Κύμα που διαδίδεται σε σχοινί. Μια ακτίνα φωτός Σκέψη με μείωση μεταβλητών Κατανόηση του “σταθερού” ως “χαρακτηριστικού” Π.χ. Η ταχύτητα του φωτός είναι σταθερή. Η αντίσταση μεταλλικού αγωγού είναι σταθερή

Εννοιολογική αλλαγή Συμβαίνει ως αποτέλεσμα: της ανάπτυξης (ηλικιακά) της διδασκαλίας και μάθησης Οι εννοιολογικές ή γνωσιακές δομές δεν είναι στατικές αλλά δυναμικές, με την έννοια ότι αλλάζουν διαρκώς καθώς αποκτάται νέα γνώση. Οι ψυχολόγοι προσπαθούν να περιγράψουν: Με ποιο τρόπο οργανώνεται και αναπαρίσταται η γνώση, δηλ. οι εννοιολογικές ή γνωσιακές δομές Με ποιο τρόπο μεταβάλλεται η γνώση κατά τη διαδικασία απόκτησης νέων γνώσεων, δηλ. της μάθησης. Ποιο από τα δύο έχει σημαντικότερες συνέπειες στις θεωρίες διδασκαλίας;

Είδη εννοιολογικής αλλαγής (1/2) Εμπλουτισμός: προσθήκη νέων εννοιών σε μια υπάρχουσα εννοιολογική δομή), Διαφοροποίηση: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, Συνένωση: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, Αύξηση: της ιεραρχικής οργάνωσης των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών.

Είδη εννοιολογικής αλλαγής (2/2) Επαύξηση (accretion), Αντιστοιχεί στον εμπλουτισμό. Εναρμόνιση ή ρύθμιση (tuning), Αναλλοίωτη η γνωστική δομή, αλλά γίνεται προοδευτική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται το σχήμα για να ερμηνεύσει κάποια δεδομένα, το πεδίο εφαρμογής του σχήματος, η ακρίβεια αναπαράστασης μιας κατάστασης Αναδιοργάνωση (restructuring):   Αλλαγή της υπάρχουσας γνωστικής δομής. Δημιουργία νέων δομών που οικοδομούνται είτε για να ερμηνευτούν εκ νέου παλιές πληροφορίες είτε για να εξηγηθούν καινούργιες

Είδη εννοιολογικής αλλαγής (2/2) Αναδιοργάνωση (restructuring):   Αλλαγή της υπάρχουσας γνωστικής δομής. Δημιουργία νέων δομών που οικοδομούνται είτε για να ερμηνευτούν εκ νέου παλιές πληροφορίες είτε για να εξηγηθούν καινούργιες. Ασθενής αναδιοργάνωση: Αναδιοργάνωση της εσωτερικής δομής μιας έννοιας ή μιας ομάδας εννοιών. Π.χ. μια έννοια από υπερκείμενη να θεωρηθεί βασική. Ριζοσπαστική αναδιοργάνωση: Αλλαγή θεωρίας. Η νέα θεωρία είναι διαφορετική από την παλιά ως προς τη δομή της, τα φαινόμενα που εξηγεί και ως προς τη φύση των επιμέρους εννοιών που την απαρτίζουν. Π.χ. αλλαγή οντολογικής κατηγορίας στην οποία νομίζουμε ότι ανήκει μια έννοια π.χ. η δύναμη από μορφή ή ιδιότητα της ύλης να θεωρηθεί διαδικασία (αλληλεπίδραση).