Η ινδο-ευρωπαϊκή γλωσσολογία…

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ancient Greek for Everyone: A New Digital Resource for Beginning Greek Unit 4: Conjunctions 2013 edition Wilfred E. Major
Advertisements

Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Respecting Diversity (subject 1) Respecting Diversity (subject 1) Oι μαθητές που ασχολήθηκαν με το πρόγραμμα είναι : Πιπερίδης Χρήστος Πιπερίδης Χρήστος.
Who lives in such a house? Hey!!! Ποιος ζει σε τέτοιο σπίτι; ε!!!
Παίκτες: 10+ Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο. Κληρώνεται ποιος θα παίξει πρώτος. Players: 10+ The children sit in a circle.
Γειά σας. Say: take a pencil. Πάρε ένα μολύβι. Nick, give me my book.
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
Global Campaign for Education 4-10 May Education ahd Disability.
1 Please include the following information on this slide: Παρακαλώ, συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφoρίες στη διαφάνεια: Name Giannakodimou Aliki Kourkouta.
ΟΙ ΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ GOBLINS BY THE PUPILS OF THE 2 ND GRADE (B1) Ο Ελληνικός λαός πίστευε ότι στα έγκατα της Γης τα καλικαντζαράκια αγωνίζονται να κόψουν.
 H καινοτομία και η δημιουργικότητα ήταν στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής ιστορίας. Η Αναγέννηση, ο Διαφωτισμός, η εξερεύνηση του κόσμου και η Βιομηχανική.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ KAI H ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΑΝΝΑ ΖΑΓΟΡΙΑΝΟΥ.
“ Ἡ ἀ γάπη ἀ νυπόκριτος. ἀ ποστυγο ῦ ντες τ ὸ πονηρόν, κολλώμενοι τ ῷ ἀ γαθ ῷ, τ ῇ φιλαδελφί ᾳ ε ἰ ς ἀ λλήλους φιλόστοργοι, τ ῇ τιμ ῇ ἀ λλήλους προηγούμενοι.
 Aν και το διεθνικό έχει συνδεθεί με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε πολλές περιπτώσεις έχει συνδεθεί με απειλές.
WRITING TEACHER ELENI ROSSIDOU ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Translation Tips LG New Testament Greek Fall 2012.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Lesson 6c: Around the City I JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
The Quran on the Gospel Surah 5:68: Say: “O People of the Book! ye have no ground to stand upon unless ye stand fast by the Law, the Gospel, and all the.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (PATIENT SAFETY) ωφελέειν ή μη βλάπτειν ωφελέειν = θεραπευτική παρέμβαση μη βλάπτειν = ασφάλεια ασθενών.
ΥΠΟΘΕΣΗ Sapir-Whorf ΓΛΩΣΣΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ. Γλώσσες διαφορετικές, γλώσσες κατάλληλες Ταλμούδ : « Υπάρχουν τέσσερις γλώσσες άξιες να τις χρησιμοποιούν οι.
Η ινδο-ευρωπαϊκή γλωσσολογία… …και η απήχησή της.
Η κοιτίδα των ΙΕ Η συνέχεια. Ανατολία και γεωργία: Λύση;  Η άποψη του Renfrew αντιμετωπίστηκε με μεγάλο σκεπτικισμό, γιατί προσκρούει σε μια σειρά από.
Ψηφιακά Παιχνίδια και μάθηση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ 4 ο ΕΤΟΣ (Δ΄ΤΑΞΗ - S4)
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Γλωσσολογία και Αρχαιολογία Μια ανήσυχη συμβίωση στην υπηρεσία της ΙΕ «κοιτίδας»
Γλωσσικές Οικογένειες Γλωσσικές « συγγένειες » σε πλανητικό επίπεδο.
I watch Do I watch? I don’t watch You watch Do you watch?
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
PRESENT SIMPLE X PRESENT CONTINUOUS.
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Jane Austen Pride and Prejudice (περηφάνια και προκατάληψη)
Κοινωνικό Ζήτημα
Διάλεξε τη σωστή απάντηση
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
GO.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Το ιερό δισκοπότηρο της ΙΕ γλωσσολογίας
Η κοιτίδα των ΙΕ Η συνέχεια.
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
Ενημέρωση για eTwinning
aka Mathematical Models and Applications
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΙΟΣ? Όμως ναι.... Ένα σκάφος
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΟΆΙ;.
Find: ρc [in] from load γT=110 [lb/ft3] γT=100 [lb/ft3]
Class V: Personal Pronouns and 3rd Decl. Cont. (chs )
Επανάληψη σε όλους τους χρόνους
Find: Force on culvert in [lb/ft]
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Faceforward … into my home!
Personal Pronouns.
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Ο Γαλιλαίος και οι παρατηρήσεις του
Voice.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ινδο-ευρωπαϊκή γλωσσολογία… …και η απήχησή της

Κάτι παραπάνω από επιστήμη Η εμφάνιση της ΙΕ γλωσσολογίας τον 19ο αι. σήμανε την απαρχή της σύγχρονης γλωσσολογικής επιστήμης, την ανάδειξη ενός καινούριου επιστημονικού κλάδου Τι έδινε τον επιστημονικό της χαρακτήρα;

Συστηματικότητα Για πρώτη φορά, μελετάται το φαινόμενο «γλώσσα» από θεωρητικό σκοπιά, όχι φιλοσοφική ούτε απλή περιγραφική Η μελέτη είχε χαρακτήρα εμπειρικό, βασιζόταν δηλ. σε πραγματικά δεδομένα Όταν μάλιστα οι παρατηρήσεις έδωσαν την θέση τους στους νόμους, τότε η επιστημονικότητα του κλάδου έγινε οριστικά αποδεκτή

Ταύτιση με την γλωσσολογία Μέχρι και τον 20ο αι., δεν υπήρχε ο όρος ΙΕ γλωσσολογία, μια και ολόκληρη η επιστήμη της γλωσσολογίας ήταν απλά ταυτισμένη με την ΙΕ γλωσσολογία Ιστορικισμός της εποχής, ρομαντικό κίνημα (πολύ ισχυρό στη Γερμανία), δημιουργία σύγχρονων εθνών-κρατών (βλ. απήχηση στην κοινωνία)

Η άνοδος του δομισμού 20ος αι.: Η γλώσσα ως αυτόνομο σύστημα, langue-parole, competence – performance Η ΙΕ συνεχίζει, τώρα πια ως κλάδος της γλωσσολογίας, και μάλιστα της λεγόμενης «Ιστορικής γλωσσολογίας» Μειώνεται το επιστημονικό της γόητρο, παράλληλα και με την εμπλοκή του κλάδου σε πολιτικές σκοπιμότητες

Σήμερα; Από το 1980 και εξής, αναθέρμανση του ενδιαφέροντος Όχι όμως τόσο για την γλωσσική πλευρά, όσο για το –ακόμα αξεδιάλυτο- ζήτημα της προέλευσης των Ινδο-ευρωπαίων Ανασταλτικός παράγοντας: ο τεράστιος όγκος τόσο του γλωσσικού όσο και του ερευνητικού υλικού

Στο μέλλον; Περιθώρια έρευνας: Τεράστια Προοπτικές: Μέτριες έως δυσοίωνες (ως προς το γλωσσικό μέρος), άριστες για όλα τα υπόλοιπα ζητήματα

Ιδιαιτερότητα; Η πολύ βαθιά εμπλοκή της ΙΕ γλωσσολογίας στα πολιτικά, πολιτιστικά και ιδεολογικά δρώμενα, ειδικά την περίοδο μέχρι τα μισά του 20ου αιώνα, αλλά και αργότερα

Γλώσσα και έθνος Από τον 19ο αι., η τάση δημιουργίας εθνών-κρατών οδηγεί στην ανάγκη καθορισμού της έννοιας του έθνους (η συζήτηση συνεχίζεται ως σήμερα, πβ. «Φαντασιακές κοινότητες», Μπ. Άντερσον) Βασικό κριτήριο: η γλώσσα, μια και τα υπόλοιπα κριτήρια δημιουργούν πολλά ερωτηματικά

Γλώσσες = έθνη (;) Επομένως, η αναζήτηση της ιστορίας των ΙΕ γλωσσών ουσιαστικά είχε ανασηματοδοτηθεί ως ιστορία των εθνών της Ευρώπης (και της Ινδίας) Στα πλαίσια του ρομαντισμού, όσο παλιότερες οι ρίζες σου τόσο καλύτερες και ευγενέστερες

Επομένως… Η ΙΕ οικογένεια «χρυσή» ευκαιρία για τους λαούς της Ευρώπης να αποδείξουν Α) τις βαθιές ρίζες τους Β) την ενότητά τους (έναντι άλλων λαών, πολλούς από τους οποίους είχαν υποδουλώσει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο)

Η λειτουργία της γλώσσας Ουσιαστικά, η γλώσσα αντιμετωπιζόταν μέχρι και τα μισά του 20ου αι. ως δοχείο, θεματοφύλακας, ιερό απαύγασμα της «ουσίας» - του πολιτισμού – των αρχών ενός λαού που έρχεται από το βαθύ παρελθόν, τις ρίζες του λαού, και εκφράζει τον χαρακτήρα του λαού Η ιδέα αυτή εμφανίστηκε με διάφορες μορφές, πβ. υπόθεση Sapir-Whorf για τις ινδιάνικες γλώσσες Απαξιώθηκε η αντίληψη αυτή λόγω της επίκλησής της από τους «Εθνοσοσιαλιστές» και την άνοδο του δομισμού Όμως και σήμερα: Linguistic relativity (Γλωσσικός σχετικισμός), έχει αναθερμανθεί η συζήτηση υπό άλλο πρίσμα, όχι τόσο ιστορικό

ΙΕ γλωσσολογία και Ναζί Πώς έφτασαν οι Aryas της Rg-veda να αποκτήσουν ένα τόσο κακό όνομα μέσω της σύνδεσής τους με τον ναζισμό; Η «κλασική θεωρία» περί κοιτίδας: Άριοι στην Ινδία ήταν αυτοί που γκρεμίζουν τα κάστρα στην Ριγκβέδα, άρα ήταν οι ΙΕ που ήρθαν από αλλού Άρα δεν ήταν σαν τους σημερινούς Ινδούς, αλλά σαν τους Ευρωπαίους Επομένως Άριοι = ψηλοί, ξανθοί κλπ.

Η ΙΕ γλωσσολογία στην υπηρεσία των Αρίων Η ναζιστική θεωρία περί γλώσσας ως παρακαταθήκης του έθνους, ως «μητέρας που αγκαλιάζει τα παιδιά της» προέρχεται από την εικόνα της μητέρας-γλώσσας της ΙΕ γλωσσολογίας Μάλιστα, ο γλωσσικός συσχετισμός των αρχαίων Γερμανών με τους αρχαίους Έλληνες έδινε λαβή για θεωρίες περί «ανώτερου ΙΕ πολιτισμού», του οποίου οι Ναζί ήταν κοινωνός Εν μέρει, η ναζιστική γλωσσολογία ήρθε ως αντίδραση στην άρνηση της ιστορικότητας της γλώσσας από τον δομισμό

Και η Ινδία; Αρχικά οι μακρινοί εξάδελφοι που μας δείχνουν τον δρόμο, μετά το 1850 τα «απωλολότα πρόβατα» που πρέπει και πάλι να τα εκπολιτίσουμε, όπως και στην αρχαιότητα με τον ερχομό των Αρίων Οι ίδιοι οι Ινδοί;

Αρχική εικόνα για Ινδία Michelet held that the Vedas "were undoubtedly the first monument of the world" (1864, 26) and that from India emanated "a torrent of light and the flow of reason and Right" (485). He proclaimed that "the migrations of mankind follow the route of the sun from East to West along the sun's course. . . . At its starting point, man arose in India, the birthplace of races and of religions, the womb of the world"

Και η συνέχεια… "To speak of'our Indian bretheren" is as absurd and false as to claim relationship with the Negroes of the United States because they now use an Aryan language" (Sayce 1883, 385). Muller himself (1847) had earlier expressed that "it is curious to see how the descendants of the same race, to which the first conquerors and masters of India belonged, return . . . to accomplish the glorious work of civilization, which had been left unfinished by their Arian bretheren" (349). Havell (1918) took it upon himself to speak on behalf of the Indians, who, in his perception, accepted British rule because "they recognize that the present rulers of India . . . are generally animated by that same love of justice and fair play, the same high principles of conduct and respect for humanitarian laws which guided the ancient Aryan statesmen and law givers in their relations with the Indian masses"

«Ινδική γλωσσολογία» Η θεωρία περί ερχομού των ΙΕ, ένα «κόλπο» των Ευρωπαίων για να περάσουν σε ιδεολογικό επίπεδο την επεκτατική και ρατσιστική τους ατζέντα Αυτή η άποψη είναι δημοφιλής μέχρι και σήμερα στην Ινδική χερσόνησο

Ινδικές αντιδράσεις Instead of letting us know definitely and precisely where the so-called original home of the Aryans lay, they drag us into a maze of conjectures clouded by the haze of presumptions. The whole subject of the Aryan problem is a farrago of linguistic speculations or archaeological imaginations complicated by racial prejudices and chauvinistic xenophobia. It is high time we extricate ourselves from this chaos of bias and belief. (Prakash,1966, xliv) As described by Agrawal (1996): For thousands of years Hindu society has looked upon the Vedas as the fountainhead of all knowledge . . . and the mainstay of Hindu culture. . . . Never have our historical or religious records questioned this fact. And now, suddenly, in the last century or so, it has been propagated that the Veclas do not belong to the Hindus, they were the creation of a barbaric horde of nomadic tribes who descended upon North India and destroyed an advanced indigenous civilization. (3)

Και η Ελλάδα; Χατζιδάκις: Πρώτος Γλωσσολόγος στην Ελλάδα (Αθήνα), ινδο-ευρωπαϊστής [ευτυχώς] Σε επίσημους κύκλους η αντίληψη για την ΙΕ οικογένεια ποτέ δεν αμφισβητήθηκε Ωστόσο, ακόμα και σήμερα επιζούν προ-επιστημονικές αντιλήψεις για την καταγωγή της ελληνικής γλώσσας, των Ελλήνων κλπ.

Συμπέρασμα Η ΙΕ γλωσσολογία πάντοτε αποτελούσε προσφιλές πεδίο πολιτικής και ιδεολογικής αντιπαράθεσης Δείγμα της σημασίας της η επέκτασή της σε χώρους εκτός της γλωσσολογίας Τελικά, αποδεικνύει ότι η ενασχόληση με την σχέση γλώσσας-κοινωνίας είναι μια πολιτική πράξη