ENOTHTA 2. ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επαναληπτικό Μάθημα ΑΕΠΠ
Advertisements

Βασικές έννοιες αλγορίθμων
Πληροφορικη Γ’ Γυμνασιου
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Γεωργαλλίδης Δημήτρης Καθηγητής Πληροφορικής
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Γεωργαλλίδης Δημήτρης Καθηγητής Πληροφορικής
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Ανάλυση προβλημάτων και Αλγόριθμοι
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Εισαγωγή στην έννοια του Αλγόριθμου και τον Προγραμματισμό 1.1 Τι είναι ‘πρόβλημα’ 1.2 Τι είναι ‘Αλγόριθμος’
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Δεδομένα, Πληροφορίες και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου
ΑΕΠΠ 1ο Κεφάλαιο Γεωργαλλίδης Δημήτρης Καθηγητής Πληροφορικής 1 Ο Λύκειο Ρόδου.
Κεφάλαιο 1ο Ανάλυση Προβλήματος.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΚΕΦ. 1-ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΕΠΠ.
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Ποια είναι η σχέση προβλήματος και υπολογιστή;
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ Μάθημα: Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ 7.4 – 7.6 NP ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ.
31/03/2015 Καθηγητής : Δρίμτζιας Βασίλης 1 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ.
Μάθημα: Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Υπολογιστών Β’ Τάξη ΕΠΑ
Αλγόριθμοι 2.1.1,
Τι είναι πρόβλημα; Τι πρέπει να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα Πρόβλημα είναι μια κατάσταση η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί και απαιτεί λύση.
ΣΥΝΟΛΑ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Χρονική Πολυπλοκότητα και Μοντέλα
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Προγραμματισμός Εισαγωγή στην έννοια του αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό.
Θεωρία Υπολογισμού Κλάσεις P και NP.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Τι είναι αλγόριθμος
ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κεφάλαιο 1ο Ανάλυση προβλήματος.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2.1 ΠΡΟΒΛΗΜΑ. Ο Όμηρος στην Οδύσσεια περιγράφει τα προβλήματα που αντι- μετώπιζε ο Οδυσσέας για να φτάσει στην Ιθάκη. Το πρόβλημα που κλήθηκε.
Μετασχηματισμός Fourier
ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΥΜΒΑΝ ΖΑΝΝΕΙΟΣ ΣΧΟΛΗ Γ ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ( ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ) ΠΛΥΤΑ ΕΛΕΝΗ 08/03/2013.
1.4 Καθορισμός απαιτήσεων Είναι η διαδικασία κατά την οποία πρέπει να κάνουμε: ✗ τον επακριβή προσδιορισμό των δεδομένων που παρέχει το πρόβλημα ✗ την.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1. ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1.1 ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ 1.
Επίλυση Προβλημάτων με Αναζήτηση
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Τι μαθαίνει αυτός που μαθαίνει προγραμματισμό;
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Από το πρόβλημα στην ανάπτυξη αλγορίθμου Σπάχος Κυριάκος ΠΕ 19 - Πληροφορικής.
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
Θέματα Θεωρητικής επιστήμης των Υπολογιστών
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Θέματα Θεωρητικής επιστήμης των Υπολογιστών
Εφαρμογές Πληροφορικής
ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Επιστήμη των Υπολογιστών
Η έννοια του προβλήματος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ανάλυση προβλήματος.
ENOTHTA 2. ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Η έννοια του γραμμικού συστήματος και η γραφική επίλυσή του. Γ΄Γυμνασίου.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ENOTHTA 2. ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2.1 ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Οι άνθρωποι από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής τους ήρθαν αντιμέτωποι με ποικίλα προβλήματα, τόσο στις καθημερινές δραστηριότητες όσο και σε διάφορους επιστημονικούς τομείς Ο Όμηρος στην Οδύσσεια περιγράφει τα προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Οδυσσέας για να φτάσει στην Ιθάκη «Εύρηκα-Εύρηκα» αναφώνησε ο Αρχιμήδης όταν κλήθηκε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της βασιλικής κορώνας Το πρόβλημα μέτρησης του χρόνου αντιμετωπίστηκε με τη χρήση της κλεψύδρας και του εκκρεμούς Επιδημίες που αντιμετωπίστηκαν με εμβόλια Το πρόβλημα του 2000 και η αντιμετώπισή του ώστε να λειτουργήσουν τα υπολογιστικά συστήματα σωστά την 1/1/2000

Η ύπαρξη των προβλημάτων είναι διαχρονικό φαινόμενο σε Προσωπικό Επαγγελματικό Κοινωνικό χώρο κα Δεν είναι πάντα δυσάρεστες καταστάσεις που απαιτούν λύση (περιβαλλοντικά, κοινωνικά, προσωπικά προβλήματα κα) Μπορεί να είναι ενδιαφέρουσες προκλήσεις (πχ επίλυση γρίφου, παρτίδα σκάκι) ή ευκαιρίες για να προκύψει κάτι ωφέλιμο για την κοινωνία (πχ τρισδιάστατες εκτυπώσεις, νέα υλικά πιο ασφαλή για την κατασκευή αυτοκινήτων κα)

Ορισμός: Με τον όρο Πρόβλημα προσδιορίζεται μία κατάσταση η οποία χρήζει αντιμετώπισης, απαιτεί λύση, η δε λύση δεν είναι γνωστή , ούτε προφανής

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ (ως προς τη δυνατότητα επίλυσης) ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ (ως προς τη δυνατότητα επίλυσης) ΕΠΙΛΥΣΙΜΑ : είναι εκείνα τα προβλήματα για τα οποία η λύση έχει βρεθεί και έχει διατυπωθεί πχ επίλυση δευτεροβάθμιας εξίσωσης, αποψίλωση έκτασης γης (καθαρισμός χωραφιού) ΜΗ ΕΠΙΛΥΣΙΜΑ : χαρακτηρίζονται εκείνα τα προβλήματα για τα οποία έχει αποδειχτεί, ότι δεν επιδέχονται λύση πχ τετραγωνισμός κύκλου (προσεγγιστικά λύνεται αλλά όχι με τη χρήση κανόνα και διαβήτη) εύρεση ακέραιων λύσεων οποιασδήποτε διοφαντικής εξίσωσης (ακέραια πολυωνυμική εξίσωση) όπως της 6x+15y=4 ΑΝΟΙΧΤΑ : ονομάζονται τα προβλήματα για τα οποία η λύση τους δεν έχει ακόμα βρεθεί, ενώ ταυτόχρονα δεν έχει αποδειχτεί, ότι δεν επιδέχονται λύση πχ το πρόβλημα ενοποίησης των τεσσάρων πεδίων δυνάμεων (βαρυτικού, ηλεκτρομαγνητικού, ασθενούς πυρηνικού και ισχυρού πυρηνικού) εικασία του Γκολντμπαχ (κάθε άρτιος μπορεί να γραφεί ως άθροισμα δύο πρώτων αριθμών)

Ο Ντέιβιντ Χίλμπερτ στις αρχές του 20ου αιώνα, έθεσε το ερώτημα : «υπάρχει αλγόριθμος που μπορεί να αποφασίζει την αλήθεια οποιασδήποτε λογικής πρότασης που αφορά τους φυσικούς αριθμούς;» Ουσιαστικά ρωτούσε : «αν μπορεί να αυτοματοποιηθεί η διαδικασία επίλυσης όλων των μαθηματικών προβλημάτων» Το 1931, ο Κουρτ Γκέντελ έδειξε ότι υπάρχουν αληθείς προτάσεις των οποίων η αλήθεια δεν μπορεί να βεβαιωθεί με κανένα αλγόριθμο. Έδειξε λοιπόν ότι, υπάρχουν μερικές συναρτήσεις που δεν μπορούν να αναπαρασταθούν από έναν αλγόριθμο και άρα δεν μπορούν να υπολογιστούν. Ο Άλαν Τιούρινγκ όρισε τη μηχανή Turing η οποία μπορεί να υπολογίσει οποιαδήποτε υπολογίσιμη συνάρτηση και έδειξε ότι υπήρχαν μερικές συναρτήσεις τις οποίες καμία μηχανή Turing δεν μπορεί να υπολογίσει.

Με βάση τη δυνατότητα επίλυσης μέσω του υπολογιστή Υπολογιστικά προβλήματα Οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να λυθεί και μέσω υπολογιστή, χαρακτηρίζεται υπολογιστικό πρόβλημα Για να λυθεί ένα πρόβλημα με τη βοήθεια υπολογιστή, χρειάζεται να διατυπωθεί το αντίστοιχο υπολογιστικό πρόβλημα και στη συνέχεια να υλοποιηθεί η επίλυσή του μέσω υπολογιστή Μη υπολογιστικά προβλήματα Δεν μπορούν να λυθούν με υπολογιστή ή άλλα μηχανικά μέσα

Παραδείγματα Υπολογιστικών προβλημάτων επίλυση δευτεροβάθμιας εξίσωσης ταξινόμηση των μαθητών σε αλφαβητική σειρά εύρεση λέξης που ξεκινά από ένα γράμμα και τελειώνει σε άλλο γράμμα αναζήτηση και υπολογισμός της χιλιομετρικά συντομότερης διαδρομής που θα κάνει ένας ταχυδρόμος για να επισκεφθεί 10 χωριά επιστρέφοντας στο χωριό απ’ όπου ξεκίνησε και περνώντας μόνο μία φορά από κάθε χωριό (δίνεται χάρτης χωριών και δρόμων που συνδέουν τα χωριά) Μη υπολογιστικών προβλημάτων Καμία μηχανή δεν μπορεί να αποφανθεί αν ένα δεδομένο πρόγραμμα θα επιστρέψει απάντηση για μία δεδομένη είσοδο ή θα εκτελείται για πάντα

Στάδια επίλυσης του προβλήματος

Η κατανόηση ενός προβλήματος αποτελεί συνάρτηση 2 παραγόντων : Σωστή διατύπωση από μέρους του δημιουργού του Η διατύπωση γίνεται γραπτά ή προφορικά. Πρέπει να υπάρχει σαφήνεια Σωστή ερμηνεία από μεριάς εκείνου που καλείται να το επιλύσει

Ανάλυση-αφαίρεση Αναλύεται το πρόβλημα σε απλούστερα για να είναι εύκολη η αντιμετώπισή τους. Η ανάλυση μπορεί να πραγματοποιηθεί φραστικά ή διαγραμματικά Διαχωρίζονται τα κύρια στοιχεία του προβλήματος σε σχέση με τα δευτερεύοντα (αφαίρεση) Σημαντικός παράγοντας στην επίλυση του προβλήματος είναι ο επακριβής προσδιορισμός των δεδομένων και η λεπτομερειακή καταγραφή των ζητουμένων που αναμένονται σαν αποτέλεσμα. Επεξεργασία δεδομένων είναι η συστηματική εκτέλεση πράξεων σε δεδομένα.

Κατά τη σύνθεση επιχειρείται η κατασκευή μιας νέας δομής, με την οργάνωση των επιμέρους στοιχείων του προβλήματος. Με την κατηγοριοποίηση του προβλήματος, το πρόβλημα κατατάσσεται σε κάποια κατηγορία, σε μία οικογένεια παρόμοιων προβλημάτων και έτσι διευκολύνεται η επίλυση, αφού παρέχεται η ευκαιρία να προσδιοριστεί το ζητούμενο ανάμεσα σε παρόμοια «αντικείμενα». Με τη γενίκευση, μπορούν να μεταφερθούν τα αποτελέσματα σε άλλες παρεμφερείς καταστάσεις ή προβλήματα.

Γενικότερη κατηγορία : προβλήματα εύρεσης συντομότερης διαδρομής

Να βρεθεί η λύση της συνάρτησης: f(x) = 2x2 – 3x + 4 ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ Πρόκειται για β’ θμια εξίσωση με α=2, β=-3, γ=4 Ζητείται η τιμή της x για τις τιμές των α,β,γ ΑΝΑΛΥΣΗ Για να βρεθεί η λύση πρέπει να βρούμε τη διακρίνουσα (Δ). Ο τύπος που δίνει τη διακρίνουσα είναι Δ = β2 – 4αγ Έλεγχος για Δ < 0 ; Υπάρχουν 2 περιπτώσεις Η λύση προκύπτει από τον τύπο x1,x2 = (-β ± √ Δ) / 2α ΣΥΝΘΕΣΗ Η εξίσωση είτε είναι αδύνατη είτε έχει λύσεις τις x1,x2 ΚΑΤΗΡΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ/ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ Όλες οι δευτεροβάθμιες εξισώσεις αντιμετωπίζονται με αυτήν την προσέγγιση