Άριστη-Αντωνία Αντωνοπούλου Α1 Το σαββατο των εβραιων Άριστη-Αντωνία Αντωνοπούλου Α1
ΟΡΙΣΜΟΣ Η λέξη Σάββατο προέρχεται από την εβραϊκή λέξη σαβάθ, που σημαίνει «αναπαύομαι, παύω, απέχω». Το σαββατιαίο σύστημα που καθόριζε ο Μωσαϊκός Νόμος* περιλάμβανε μια εβδομαδιαία ημέρα Σαββάτου, αρκετές επιπρόσθετες ημέρες που προσδιορίζονταν συγκεκριμένα στη διάρκεια του έτους, το έβδομο έτος και το πεντηκοστό έτος. Το εβδομαδιαίο Σάββατο των Εβραίων, η έβδομη ημέρα της εβδομάδας του ημερολογίου τους, αρχίζει με τη δύση της Παρασκευής και τελειώνει με τη δύση του Σαββάτου. Πολλοί καθ’ ομολογία Χριστιανοί τηρούν κατά παράδοση την Κυριακή ως ημέρα ανάπαυσης και λατρείας, ενώ άλλοι παραμένουν προσκολλημένοι στην ημέρα που καθορίζει το εβραϊκό ημερολόγιο. * Μία πλήρης νομοθεσία που καλύπτει τα πιο πολλά ζητήματα που χρειάζεται να καλύψει η νομοθεσία ενός κράτους, περιέχει τις περίφημες 10 εντολές, αλλά και πολλές άλλες διατάξεις.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ- ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ Για έναν Χριστιανό Ορθόδοξο γνωρίζουμε όλοι πως η ημέρα της Κυριακής θεωρείται ιερή, αφού είναι αφιερωμένη στο Θεό και σύμφωνα με το λειτουργικό τυπικό είναι ημέρα εκκλησιασμού για τους πιστούς. Έτσι και για τους Εβραίους η πιστή τήρηση της εβδομαδιαίας γιορτής, που είναι Σάββατο αποτελεί κάτι αντίστοιχο. Είναι η ημέρα που από τους αρχαίους ήδη χρόνους της ισραηλιτικής ιστορίας αφιερώνεται εξ ολοκλήρου στο Θεό, αφού αποτελεί μία από τις αρχαιότερες γιορτές του αρχαίου Ισραήλ.
Η τήρηση της εορτής του Σαββάτου στο Ισραήλ Σύμφωνα με τον εβραϊκό νόμο η τήρηση της γιορτής του Σαββάτου είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας κάθε πιστού Ισραηλίτη, τόσο για το αρχαίο όσο και για το νέο Ισραήλ. Ο νόμος αυτός ερμηνεύεται με δύο τρόπους: α) το Σάββατο συμβολίζει τη θύμηση της δημιουργίας του κόσμου που διήρκησε έξι ημέρες, ενώ την έβδομη ο Θεός αναπαύθηκε. Οπότε κάθε είδους εργασία απαγορεύεται στη θύμηση αυτού του γεγονότος, β) το Σάββατο συμβολίζει την ανάμνηση της απελευθέρωσης του υποδηλωμένου στους Αιγυπτίους Ισραηλιτικού λαού και την Έξοδο από την Αίγυπτο, που παραπέμπει στη δικαιοσύνη του Θεού και μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε την κοινωνική ισότητα που θεσπίζεται με αυτόν τον τρόπο.
Η τήρηση της εορτής του Σαββάτου στο Ισραήλ Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε πως η ημέρα του Σαββάτου συμβολίζει την αρχή του σεβασμού για την ιερότητα της ζωής που προσφέρει ο Θεός. Με τον εορτασμό της συγκεκριμένης ημέρας εκφράζεται η ικανότητα του ανθρώπου να εξουσιάζει το χρόνο καθώς και να ανταπεξέρχεται με το σωστό τρόπο στις κοινωνικές του σχέσεις. Η αργία του Σαββάτου ξεκινά στο Ισραήλ το απόγευμα της Παρασκευής και ολοκληρώνεται το βράδυ του Σαββάτου, δηλαδή έχει διάρκεια 36 ωρών κατά τις οποίες είναι ανεπίτρεπτο για τους Εβραίους να εργάζονται. Σύμφωνα με το τυπικό της γιορτής, ο άνθρωπος πρέπει να αναπαύεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας του Σαββάτου και να απέχει από κάθε είδους εργασία ή ακόμα και δημιουργία. Με αυτό τον τρόπο θεωρείται ότι ο άνθρωπος απαλλάσσεται από τις έγνοιες της καθημερινότητας και ασχολείται με την καλλιέργεια και την εξύψωση του πνεύματος. Κατά τη διάρκεια της αργίας του Σαββάτου στο Ισραήλ δεν λειτουργούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ τα περισσότερα καταστήματα είναι κλειστά, με εξαίρεση τα μεγάλα σουπερμάρκετ. Βέβαια, το τελευταίο διάστημα υπάρχουν διαμαρτυρίες από τους καταστηματάρχες που θέλουν να ανοίγουν τα καταστήματά τους και οι ιδιοκτήτες μεγάλων καταστημάτων ζητούν πλέον αλλαγή του κανονισμού, λόγω των κερδών που χάνονται εξαιτίας της αργίας.
Η τήρηση της εορτής του Σαββάτου στην Ελλάδα Ούτε οι Εβραίοι της Ελλάδας απέχουν από την πιστή τήρηση της αργίας του Σαββάτου. Σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία, που πηγάζουν από τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης, οι ευρισκόμενοι στην Ελλάδα Εβραίοι συνέχιζαν να παύουν κάθε εργασία κατά την ημέρα του Σαββάτου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα ακόμα και την αποχή από το άναμμα ενός διακόπτη, προκειμένου να μη χαρακτηριστεί αυτή η κίνηση παράβαση της αργίας. Στην Ελλάδα, συνήθως το Σάββατο εορτάζεται στο χώρο της Συναγωγής όπου συναθροίζονται οι πιστοί Εβραίοι και με το ραββίνο ως διδάσκαλο προβαίνουν στην ανάγνωση των Γραφών και εν συνεχεία στο απαραίτητο κήρυγμα και την προσευχή.
ΤΕΛΟΣ!