Workshop 8: The evaluation of poverty reduction projects By Sylvia I. Bergh Associate Professor in Development Management and Governance, ISS/EUR Session.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Please include the following information on this slide: Παρακαλώ, συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφoρίες στη διαφάνεια: Name Giannakodimou Aliki Kourkouta.
Advertisements

WRITING TEACHER ELENI ROSSIDOU ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Ελληνική Βιομηχανία: προς την οικονομία της γνώσης, ΤΕΕ, Αθήνα, 3-5 Ιουλίου 2006 The Knowledge Economy and Public Administration Dr. Costis Toregas George.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
Business English Ενότητα # 9: Financial Planning Ευαγγελία Κουτσογιάννη Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών Ενότητα #5: Key result indicators (KRIs), Performance Indicators (PIs), Key Performance Indicators (KPIs)
Προσομοίωση Δικτύων 4η Άσκηση Σύνθετες τοπολογίες, διακοπή συνδέσεων, δυναμική δρομολόγηση.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Light, Science and Society The importance of plants for global.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Teaching Science in Science Museums and Science Centers Towards.
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (PATIENT SAFETY) ωφελέειν ή μη βλάπτειν ωφελέειν = θεραπευτική παρέμβαση μη βλάπτειν = ασφάλεια ασθενών.
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας. ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ.
ERASMUS+ - ΒΔ 1 Σχολική Εκ π αίδευση – Εκ π αίδευση Ενηλίκων Ημερίδα Παροχής Πληροφοριών για τη Διαχείριση και Υλοποίηση των Εγκεκριμένων Σχεδίων (Πρόσκληση.
: Οργάνωση Προγραμμάτων Αναψυχής ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ & ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών : «Άσκηση & Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση.
Ψηφιακά Παιχνίδια και μάθηση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
Ελληνικό Αναπηρικό Κίνημα & Οικονομική Κρίση Φ. Ζαφειροπούλου Ε.Σ.Α.μεΑ. The Greek Disability Movement & Financial Crisis F. Zafeiropoulou NCDP.
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
Τεχνολογία Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών Τεχνολογία Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών Δημοσιεύσεις Καθηγήτρια: Αφροδίτη Τσαλγατίδου
N. ΝΙΚΗΤΑΚΟΣ καθηγητής Παν. Αιγαίου Δ.Παπαχρήστος μέλος ΕΔΙΠ ΑΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ ΤΤ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΙΓΑIΟΥ & ΑΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ Τ.Τ. Τμήματα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
3nd Training Workshop 12th of October 8:30 -16:30
Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /3 Χειμερινό εξάμηνο
“PROBLEM SOLVING AND DECISION MAKING”
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Chemicals: The first link in many value chains ENΕΡΓΟUMΕ ΜΕ TO NOMO
Δημοςιευςη επιςτημονικης ερευνας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Οσμές στη Σχεδίαση του Λογισμικού
Γεώργιος Σ. Γκουμάς MD,PhD, FESC
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗΣ ΤΩΝ PV ΣΤΗ ΡΟΗ ΤΟΥ LAA ΣΕ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ PAF
Διασύνδεση Νοσοκομειακής και Εξω-νοσοκομειακής Φροντίδας
CYPRUS RHEUMATOLOGY SOCIETY
Ανάλυση Γεωργικού Οικογενειακού Εισήματος (ΓΟΕ)
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΑΓΓΛΙΚΑ Ε’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ English 5th Grade -Writing Activities-
Πάμε να φτάσουμε τ΄αστέρια…
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
Children with visual disability in the digital environment
Δημοςιευςη επιςτημονικης ερευνας
Ενημέρωση για eTwinning
Θεωρία Παιγνίων: οι Καταλήψεις και οι Τζαμπατζήδες
aka Mathematical Models and Applications
Study in Holland: open to international minds
ΑΣΚΗΣΗ στην ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ
ΜΠΣ: Διοίκηση & Διαχείριση
Study in Holland: open to international minds
Χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης
Financial Market Theory
Find: ρc [in] from load (4 layers)
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Σχέδιο Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Workshop 8: The evaluation of poverty reduction projects By Sylvia I. Bergh Associate Professor in Development Management and Governance, ISS/EUR Session as part of the minor ‘Global Poverty, Local Solutions’ ISS, 26 October 2017

Topics Nature of evaluation – what do we mean? Functions and use of evaluation Practice of evaluation Methods of evaluation Points of measurement of a program / project A practical exercise

What is evaluation? Discuss with your neighbour, using some examples from your own experience or course topics – 5 minutes

Nature of evaluation Setting standards Making comparisons Measuring outcomes Putting value to experiences / events  We do it all day! “… what distinguishes evaluators from other researchers is that evaluators must place value on their findings” (Alkin 2004:32)

A basic definition What - did the program do and achieve? So what - what difference did it make and for whom? Now what - what lessons did we learn and what’s next?

Formal definition The systematic and objective assessment of an ongoing or completed project, programme or policy, its design, implementation and results. The aim is to determine the relevance and fulfillment of objectives, development efficiency, effectiveness, impact and sustainability. (OECD/DAC 2002). (pp )

Functions and use of evaluation The question before the evaluation questions: what is the evaluation for? 1. Judgment-oriented evaluation 2. Improvement-oriented evaluation 3. Knowledge-oriented evaluation (Michael Quinn Patton, 1997)

Judgment-oriented evaluation Did the program work? Should it be continued or ended? Were desired outcomes achieved? Accountability – report on the program not to it Criteria of merit to be set; standards of performance Users: funders, external decision makers “Instrumental use” decision or action to follow

Improvement-oriented evaluation What are strengths and weaknesses? What progress towards desired outcomes? What problems and how have these been addressed? What do staff and participants think of the program? Aim: to improve the program Users: program managers, staff, participants Instrumental use: decision or action to follow

Knowledge-oriented evaluation Findings contribute to increasing knowledge Clarification of a model / testing of a theory Generation of lessons learned Input to policy making Aim: Enlightenment or generalization of evaluation findings about principles of effective programs Conceptual use of findings: no direct action or decision expected

Monitoring vs Evaluation Routine, continuous Program objectives and indicators taken as given Tracks progress in inputs and outputs Quantitative methods Does not address causal links Internal management tool to improve implementation Now & then, one shot Objectives assessed vis-à- vis higher goal Tracks results & impacts - looks at relevance Qualitative and quantitative methods Addresses causal links Usually initiated and performed externally, guidance for policy decisions

Practice of evaluation Practical choices needed about: When - mid term, end, ex-post Why - function, purpose What - program/policy What - ‘product’ - process/relations How - methods, indicators, questions Who - external, internal, stakeholders

Methods of evaluation Wide range: from natural science-based to participatory methods Natural science-based: comparison with-without, before-after the programme – counterfactual – qualitative – product first Participatory: large stakeholder / beneficiary involvement - evaluator as facilitator - qualitative – process first

Results chain Insert p 25 fig 2.1 From: Gertler et al, World Bank 2011:25

Step-by-step Evaluation along the results chain: moving gradually from inputs to outcomes/impact Statements about policy effects are not possible without a detailed understanding of results at operational level

Points of measurement of a program / project Impact - long-term sustainable change Outcomes – effect* of program, what beneficiaries do with it Outputs - efforts and activities, initiative on the side of the program Inputs – resources *Effect: tangible and observable change to be verifiable and measurable more than total sum of efforts (Oakley et al 1998:35)

Measurement in evaluation based on Fowler 1997 Points of measurement What is measured? Indicators ImpactChangeDifference from initial situation OutcomesEffectUse of outputs, initiative by beneficiaries OutputsEffortImplementation / activities by project organisation

Example: micro-credit for the rural poor LevelType of indicatorIndicator Goal: Enhance poor people’s participation in rural econ life & improve income and wellbeing Impact indicator Change Purpose: More employment for rural poor through small enterprises Outcome indicator Attitudinal change Activities: Group formation, saving&credit Training product improvement, bookkeeping, marketing Output indicator Resources: (Group) credit Technical assistance to village groups, poor people Input indicator

Example: micro-credit for the rural poor LevelType of indicatorIndicator Goal: Enhance poor people’s participation in rural econ life & improve income and wellbeing Impact indicator Change Decrease of poverty in area: higher incomes, better social services, etc. Purpose: More employment for rural poor through small enterprises Outcome indicator Attitudinal change Rural poor are in control of new resources and use credit and skills for their enterprise Activities: Group formation, saving&credit Training product improvement, bookkeeping, marketing Output indicatorCredit provided to X nr of groups / people X nr of people trained Resources: (Group) credit Technical assistance to village groups, poor people Input indicatorX amount available X TA available

Ruxton diagram

Depicting the U-turn: from problem situation to positive development Claims about attribution to be built up systematically and from below (Oakley et al: 1998:29, 32)

Social Action Program Project Pakistan Social Action Program ( ) to improve social services in Pakistan: Elementary education Primary health care Population welfare Rural water supply and sanitation Multiple interventions, multiple locations Multi-donor assistance - 10% conditioned SAPP = Social Action Program Project

Evaluation of SAPP Focus: Education component Gender equity 2 provinces Situation on education in Pakistan Objectives and activities of the project, see case study

Class exercise on SAPP 1.Read case study (individually) 2.Break down programme information following Ruxton diagram (in small groups): 3.Start at top left and work down the left column 4.Then work your way up through the right column, deciding what to measure in terms of outputs, outcomes, impact