KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 4 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Κρήτης mgeka1@yahoo.com
ΟΙ ΣΤΑΣΕΙΣ
ΟΙ ΣΤΑΣΕΙΣ Πρώτη έρευνα από τους Thomas & Znaniecki (1918) «Η στάση είναι μια νοητική και νευρική κατάσταση ετοιμότητας, οργανωμένη μέσω των εμπειριών, που ασκεί κατευθυντήρια ή δυναμική επίδραση στις αποκρίσεις του ατόμου προς όλα τα αντικείμενα και τις καταστάσεις με τα οποία αυτή σχετίζεται» (Allport, 1935) Γνωστικό στοιχείο (νοητική και νευρική κατάσταση ετοιμότητας) Αξιολογικό στοιχείο (αποκρίσεις του ατόμου)
Δομή των στάσεων Rosenberg & Hovland (1960) Τρισδιάστατο μοντέλο Γνωστική διάσταση (γνώσεις, απόψεις, πεποιθήσεις Συναισθηματική διάσταση (συναισθήματα αρέσκειας/δυσαρέσκειας) Συμπεριφορική διάσταση (συμπεριφορικές τάσεις ή προθέσεις)
α) η αξιολόγηση αποτελεί την κεντρική, ίσως την υπερισχύουσα όψη των στάσεων, β) οι στάσεις αναπαρίστανται στη μνήμη, και γ) μπορούμε να διακρίνουμε τόσο τις συναισθηματικές, γνωστικές και συμπεριφορικές προϋποθέσεις των στάσεων, όσο και τις συναισθηματικές, γνωστικές και συμπεριφορικές συνέπειες των στάσεων (Olson & Zanna, 1993).
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ Κλίμακες LIKERT (1932) 1----------2----------3----------4----------5 Δεν συμφωνώ καθόλου Συμφωνώ απόλυτα
Ποια είναι η στάση σας για τα fast-foods;
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ Μηχανισμοί άμυνας του Εγώ Εκφράσεις αξιών Ωφελιμιστικός (προσαρμογής) Γνωστικός (γνώση)
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ Το φαινόμενο της απλής έκθεσης Κλασική εξαρτημένη μάθηση Συντελεστική μάθηση Μάθηση μέσω της μίμησης ενός προτύπου