Προσαρμογή της διδασκαλίας σε μαθητές με νοητική καθυστέρηση: Η περίπτωση των συνδρόμων ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ ΙΩΑΝΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (PhD, MA, BA ΕΙΔΙΚΗΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Νέες τεχνολογίες επεξεργασίας της πληροφορίας στη δημόσια διοίκηση1 Τεχνολογίες για ΑΜΕΑ Καθολική πρόσβαση Αθανάσιος Πρωτόπαπας Ινστιτούτο Επεξεργασίας.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και δικτύων Εργασία για το μάθημα: Διδακτική της πληροφορικής.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
CRI DU CHAT Επιμέλεια: Ραφαελλα Πηλιανιδου Μαθημα: Αρχες Εργοθεραπείας
Επιμέλεια: Δούρου Μαρίνα ΠΕ04-04
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΤΜΗΜΑ Γ΄ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑΣ ΕΠΑΛ
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Ιγ’ δημοτικο σχολειο παφου Προγραμμα «Νιωθω ασφαλησ στο σχολειo μου»
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Μάρθα, 10 μηνών, δεύτερο παιδί υγιών γονέων Ιστορικό:Προωρότητα (29 εβδ.), νοσηλεία σε ΜΕΝ, δυσκολίες στη σίτιση, ευερέθιστη, δυσκολίες στον ύπνο.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Αντιδιαστολή με νόσο, πχ Μεσογειακή αναιμία
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
Σύνδρομο = Σύνολο συμπτωμάτων που σχετίζονται με την ίδια κλινική εικόνα, η αιτιολογία ή η παθογένεια της οποίας δεν είναι γνωστές με βεβαιότητα. Αντιδιαστολή.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Τρισωμία 21, από τα χρωμοσώματα στα γονίδια.  Το συχνότερο γενετικό αίτιο Ν.Υ. 95% των περιπτώσεων ελεύθερη τρισωμία (3 χρωμοσώματα) 1/800 γεννήσεις.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
εκπαιδευτικη μεταβαση
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Πως διδάσκουμε τους μαθητές με νοητική υστέρηση
ΕΓΚΑΙΡΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ- Παραδείγματα
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εξέλιξη των θεωριών του Jim Cummins (α’)
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Προσαρμογή της διδασκαλίας σε μαθητές με νοητική καθυστέρηση: Η περίπτωση των συνδρόμων ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ ΙΩΑΝΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (PhD, MA, BA ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ)

Σύνδρομο Prader Willi_Ορισμός

Prader Willi_ Χαρακτηριστικά Στο 75% των περιπτώσεων λείπει ένα τμήμα από το χρωμόσωμα 15, στο υπόλοιπο 25% υπάρχουν δύο αντίγραφα από τη μητέρα Ανεπαρκής λειτουργία του υποθαλάμου Ελαφρά νοητική καθυστέρηση Νηπιακή υποτονία Χαρακτηριστικό προσωπείο Παχυσαρκία Προβλήματα ιατρικής φύσης Γνωστικές ικανότητες

Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Περιορισμός της πρόσβασης στο φαγητό και ενίσχυση σωματικής άσκησης Παροχή αυξημένης υποστήριξης στις μεταβατικές περιόδους και στις αλλαγές του περιβάλλοντος Τήρηση σταθερών ορίων στη συμπεριφορά στο σχολείο και στο σπίτι

Σύνδρομο Turner_Ορισμός Αποτελεί μια διαταραχή των φυλετικών χρωμοσωμάτων, που οδηγεί σε παθολογική φυλετική ανάπτυξη στα κορίτσια. Οφείλεται σε χρωμοσωμική ανωμαλία, που συμβαίνει στο 23ο χρωμόσωμα.

Turner_Χαρακτηριστικά Απουσία των δευτερευόντων χαρακτηριστικών του φύλου. Χαρακτηριστικό ανάστημα. Ιατρικά προβλήματα. Νοητικό πηλίκο, στο μέσο όρο ή χαμηλή/οριακή νοημοσύνη. Προβλήματα συμπεριφοράς.

Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Εξατομικευμένο Πρόγραμμα παρέμβασης Λεκτική παρουσίαση του υλικού Ενθάρρυνση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και των διαπροσωπικών σχέσεων Προγράμματα για βελτίωση της αυτοεκτίμησης. Προτιμάται η φοίτηση σε τμήματα ένταξης.

Σύνδρομο Smith-Magenis_Ορισμός Πρόκειται για μια διαταραχή, η οποία οφείλεται σε μια ανωμαλία στο σύντομο βραχίονα του χρωμοσώματος 17 και ονομάζεται μερικές φορές το 17p-σύνδρομο. Αποτελεί σύνδρομο της νοητικής καθυστέρησης.

Smith-Magenis_Χαρακτηριστικά Χαρακτηριστικό προσωπείο Ελαφρά έως μέτρια νοητική καθυστέρηση Ιατρικά προβλήματα Καθυστέρηση Ομιλίας Προβλήματα Συμπεριφοράς Στερεοτυπικές Συμπεριφορές Αναφέρεται ότι: Η έντονη συμπεριφορά διαμαρτυρίας επισκιάζει τη μαθησιακή ανικανότητα που έχουν Περιγράφεται μια σειρά από ασυνήθης συμπεριφορές, όπως αυτοεναγκαλισμός του επάνω μέρους του σώματος και ανωμαλίες ύπνου.

Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας, φαίνεται ότι βελτιώνουν την επικοινωνιακή δεξιότητα των παιδιών με το σύνδρομο Ενασχόληση με διάφορα και διαφορετικά αντικείμενα, φαίνεται ότι περιορίζουν τη στερεοτυπική απασχόληση με συγκεκριμένα υλικά Δραστηριότητες για βελτίωση της βραχύχρονης μνήμης και της ικανότητας της αλληλοδιαδοχής Δραστηριότητες για αποφυγή των αυτοτραυματισμών Δραστηριότητες για αύξηση της περιόδου συγκέντρωσης της προσοχής.

Σύνδρομο Williams Σπάνιο γενετικά σύνδρομο που προκαλεί ιατρικά και αναπτυξιακά προβλήματα. Σύνδρομο συναφών γονιδίων Μεταλλάξεις του γονιδίου της ελαστίνης και απάλειψη τμήματος του χρωμοσώματος 7q11.23 1:20.000 με 50.000 γεννήσεις Το ίδιο σε κορίτσια και αγόρια

Χαρακτηριστικά Δυσμορφία προσώπου Νοητική αναπηρία Προβλήματα καρδιακά, αναπνευστικά, γαστρεντερικά, με τα νεφρά Τραχεία, διαπεραστική φωνή Υπερευαισθησία στους ήχους ΔΝ: 20-106, ΜΟ: 58 Υψηλού επιπέδου γλωσσικές ικανότητες Αυθόρμητη χρήση λόγου Τραγουδούν ή παίζουν κάποιο όργανο Σημαντικές οπτικοχωρικές βλάβες Υπερκινητικότητα / διάσπαση προσοχής

Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων Διδασκαλία δεξιοτήτων φιλίας Δραματοθεραπεία / θεατρική αγωγή Ολική μέθοδος Η/Υ κ αριθμομηχανές Εκμάθηση δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης Εκμάθηση διαχείρισης χρημάτων

Σύνδρομο εύθραυστου Χ (Fragile X) Κληρονομική μορφή ΝΑ Αγόρια, 1:4000 με 4500 γεννήσεις Κορίτσια, 1:8000 με 9000 γεννήσεις 1 στις 259 γυναίκες φορέας κ το κληρονομεί στα παιδιά της Μηδενική μετάλλαξη του γονιδίου FMR-1

Χαρακτηριστικά Καλές επιδόσεις σε έργα με ταυτόχρονη επεξεργασία Ικανοποιητικό λεξιλόγιο Καλές ικανότητες σε δεξιότητες ζωής Καλή μνήμη για πληροφορίες που έχουν νόημα για τα ίδια Αναγνώριση προσώπων και συναισθημάτων των άλλων Κακή μνήμη για αφηρημένες έννοιες Εύθυμος λόγος σε υψηλό τόνο Δυσκολίες στα μαθηματικά Διάσπαση προσοχής / υπερκινητικότητα Επαναληπτική, στερεότυπη συμπεριφορά Ηχολαλία, επιμονή, αυτοτραυματισμοί Επιθετικά ξεσπάσματα σε συγκινησιακά προβλήματα Χαμηλή αυτοεκτίμηση

Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Διδασκαλία στο σύνολο, το διδασκόμενο αντικείμενο να παρουσιάζεται ως ολότητα Διδασκαλία επίλυσης προβλημάτων Εξάσκηση της μνήμης σε σειρά ακολουθιών Διδασκαλία στην κατανόηση οδηγιών Στην προσοχή στις λεπτομέρειες

Σύνδρομο Down Ένα παραπάνω χρωμόσωμα στο 21ο ζευγάρι. Eξ ου και η ταξινόμησή του ως Τρισωμία 21 1:770 γεννήσεις Τυπική Τρισωμία 21: 90-95%, έχουν αυτόν τον τύπο του συνδρόμου Τύπος Μωσαϊκού: σπάνια μορφή που εμφανίζεται στο 2-5% του πληθυσμού με σύνδρομο Down. Όπως δηλώνει και το όνομα, σ' αυτήν τη μορφή το χρωμόσωμα 21 σπάζει και αναμειγνύεται με κανονικά κύτταρα δημιουργώντας ένα μωσαϊκό Μετατόπιση: ακόμη πιο σπάνια μορφή του συνδρόμου Down που εμφανίζεται στο 2% των βρεφών με σύνδρομο Down. Αυτή η μορφή είναι κληρονομική. Το 5% αυτού του μικρού αριθμού συμβαίνει τυχαία.

Χαρακτηριστικά "γέφυρα" της μύτης είναι μικρή ή ανεπαρκής επιρρεπή σε κρυώματα και μολύνσεις, σ’ αυτό συμβάλλουν οι μικρότερες ρινικές κοιλότητες, με αύξηση της καταρροής μικρό στοματικό πλαίσιο, οι ρινικές οδοί είναι μικρότερες και ο ουρανίσκος είναι μικρός και ψηλός μειώνοντας έτσι τη στοματική κοιλότητα, συχνά η γλώσσα είναι μεγαλύτερη, προβλήματα αναπνοής και άρθρωσης ο μυϊκός τόνος είναι πιο χαλαρός και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες στο συντονισμό και στο βάδισμα τα δάχτυλα είναι πιο κοντά και ίσως πιο αδύνατα και οι αντίχειρες είναι τοποθετημένοι χαμηλά Συνήθως είναι εκδηλωτικά και «αγαπησιάρικα»

Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Στόχος η σχολική και η κοινωνική ένταξη  οι οδηγίες να δίνονται καθαρά, απλά και πρόσωπο με πρόσωπο Το διάβασμα βοηθά στην ομιλία και το λόγο. Η εκμάθηση της ανάγνωσης είναι πιθανό να διευρύνει τον καθομιλούμενο λόγο του παιδιού. Ένα σύστημα με σύμβολα ή νοήματα, οπτικά ερεθίσματα και χρήση υπολογιστών μπορεί να είναι πολύ βοηθητικά για ένα παιδί με δυσκολία στην ομιλία. Η κολύμβηση, ο χορός, οι ασκήσεις και τα παιχνίδια όπως συμπεριλαμβάνονται στο κανονικό πρόγραμμα του σχολείου, συμβάλλουν στη βελτίωση του μυϊκού τόνου και της φυσικής κατάστασης. Η εξάσκηση στη δραματοποίηση και στα παιχνίδια μπορεί να βελτιώσει τον συντονισμό ματιού - χεριού Καθώς η διάρκεια συγκέντρωσης μπορεί να είναι μικρή, μία αλλαγή στη δραστηριότητα μπορεί να φέρει καλύτερη ανταπόκριση από το παιδί

Σύνδρομο Down_ Προσαρμογή της διδασκαλίας Στόχος: «Να διαβάζει ιστορίες όπου ο ήρωας είναι λυπημένος, χαρούμενος ή θυμωμένος και να αναγνωρίζει το συναίσθημα από την ανάγνωση». (ΑΠΣ για μαθητές με ελαφρά και μέτρια νοητική καθυστέρηση, από το πεδίο «Ανάγνωση») (Συμπληρωματικά και δευτερογενώς, «δουλεύτηκαν» και άλλοι στόχοι από το ίδιο πεδίο, όπως π.χ. «Να αναλύει, ανασυνθέτει συλλαβές, λέξεις και φράσεις, να διαβάζει απλές λέξεις και φράσεις», «Να απομνημονεύει μικρά κείμενα ή ρόλους για δραματοποίηση, καθώς και μικρά λεκτικά σύνολα που διευκολύνουν τη μάθηση», «Να ενθαρρύνεται στη δημιουργία και έκφραση δικών του ιστοριών και να εξοικειώνεται με τη χωροχρονική εξέλιξη γεγονότων» κ.α.)

Προσαρμογές Τράπεζα λέξεων (λέξεις που διάλεγε ο μαθητής & συμπεριλήφθηκαν και τα συναισθήματα) Οι λέξεις διδάχθηκαν ολικά, σε καρτέλες Ανεξάρτητη χρήση των καρτελών Δημιουργία βιβλίου γραμμάτων και λέξεων Δημιουργία προτάσεων με τις καρτέλες Διάφορα παιχνίδια με τις καρτέλες (bingo, bowling, κυνήγι θησαυρού κ.λ.π.) Αφήγηση από το μαθητή μιας φανταστικής ιστορίας

Προσαρμογές Συμπλήρωση των λέξεων που έλειπαν, με αντίστοιχες καρτέλες Επιμέλεια της ιστορίας Σχεδίαση της ιστορίας με ζωγραφιές Γραφή της ιστορίας Ανάγνωση από το μαθητή Κατανόηση της πλοκής και των συναισθημάτων Δραματοποίηση της ιστορίας.

Φωτογραφίες δραστηριοτήτων Προτάσεις με τις καρτέλες Ονομασία Συναισθημάτων