ΙΣΤΟΡΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ λουτα καιτη ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο και 4ο Γαλλική επανάσταση -Ναπολέων ΙΣΤΟΡΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ λουτα καιτη
https://www. youtube. com/watch
ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (1789 -1784) ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (1789 -1784) ΑΝΑΚΤΟΡΑ ΒΕΡΣΑΛΛΙΩΝ (κόστος ανέγερσης 2,6 δισεκατομμύρια ,κόστος συντήρησης 250 δισεκατομμύρια)
ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ ΙΣΤ΄ ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑ ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ ΙΣΤ΄ ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑ 70.000 $ για κοσμήματα
Λουδοβικοσ 16Ος
Η καθημερινη ζωη στο παλατι η μερα τηΣ βασιλισσασ Η καθημερινη ζωη στο παλατι η μερα τηΣ βασιλισσασ ¨Όταν η Μαρία Αντουανέττα ξυπνούσε κάθε πρωί γύρω στις 10:00π.μ. Και έλεγε τις προσευχές της , ένα κοπάδι από κυρίες σε αναμονή εισέρχονταν στο δωμάτιο ύπνου της Βασίλισσας με ένα καλάθι από εσώρουχα και πετσέτες και της παρουσίαζαν μια σειρά από ενδυματολογικές επιλογές. Αυτή διάλεγε κάτι για το πρωί ,κάτι για το απόγευμα ,μια τουαλέτα για το δείπνο και πιθανόν μια άλλη για την απογευματινή διασκέδαση. Υπήρχαν τόσες πολλές ενδυματολογικές επιλογές ‘ώστε έκανε τις επιλογές της από ένα βιβλίο με εικόνες και αρκετές κυρίες στη συνέχεια έσπευδαν να βρουν αυτά που είχε διαλέξει σε μια τεράστια ντουλάπα. Στη συνέχεια η βασίλισσα έπαιρνε το μπάνιο της σε μια φορητή μπανιέρα που την έσυραν στο δωμάτιο ,συνοδευόμενη από ένα άλλο σμάρι από γυναίκες, εξοπλισμένε ς με όλα τα συμπαρομαρτούντα των σαπουνιών και των αρωμάτων. Έπαιρνε το μπάνιο της ντυμένη με ένα φανελένιο φόρεμα κουμπωμένο από τους αστραγάλους μέχρι το λαιμό. Καθώς έβγαινε από το μπάνιο προστατευόταν από τα αδιάκριτα βλέμματα από ένα σεντόνι καθώς γλιστρούσε σε μια ρόμπα ,πριν γυρίσει στο κρεβάτι γι α αν περιμένει το πρωινό της από ζεστή σοκολάτα ή καφέ. J. M. Anderson Daily life during the French revolution ,(2007) , Westport, Connecticut ,London ,Greenwood Press Σελ 55
..... Στη συνέχεια ερχόταν το μεσημεριανό , και όλη η σχετική τελετουργία ,η οποία πάλι ήταν περισσότερο εντυπωσιακή τις Κυριακές. Ο βασιλιάς και η βασίλισσα περιστοιχισμένοι από υπηρέτες δειπνούσαν μαζί σε ασημένια πιάτα και επιχρυσωμένα μαχαιροπήρουνα. Τους δινόταν ένα κατάλογος για να διαλέξουν από πουλερικά, κρέας, ψάρι και πουτίγκες που τους παρέχονταν σε μεγάλη αφθονία. Το κρασί δοκιμαζόταν από δύο λακέδες πριν σερβιριστεί….. Το δείπνο ξεκινούσε ,όταν ο maitre d’ hotel εισερχόταν στο δωμάτιο με προσωπικό που εκτεινόταν σε επτά α πόδια και στεφανωμένο με κρίνους ,που το ακολουθούσε μια λεγεώνα από υπηρέτες από τις κουζίνες ισορροπώντας μια σειρά από πιάτα από τα οποία μπορούσαν να διαλέξουν οι βασιλιάδες. ¨όταν τελείωνε η πολυτελής γιορτή το ζευγάρι αποσυρόταν στα ιδιαίτερα δωμάτιά του .Η βασίλισσα φορούσε κάτι λιγότε5ο τυπικό και περισσότερο βολικό και περνούσε το υπόλοιπο του απογεύματος συζητώντας με φίλους και συγγενείς και συχνά παίζοντας ή ακούγοντας μουσικά από την άρπα. Αργότερα θα μπορούσε να κάνει μια βόλτα στον κήπο ή να πάει με την άμαξα; Στο δάσος. Το απόγευμα ολοκληρωνόταν με ένα θαυμάσιο δείπνο ,με καλεσμένους που είχαν επιλεγεί προσεκτικά για το πνεύμα τους ,την κοινωνικότητά τους και τους ευγενικούς τρόπους τους. Μια ορχήστρα τους διασκέδαζε ,το κρασί έρρε γενναιόδωρα ,η κουβέντα και τα κουτσομπολιά συνεχίζονταν μερικές φορές αργά με το φως του κεριού και οι γυναίκες έπνιγαν τα χασμουρητά τους 78
Δραστηριοτητα 1 https://www.youtube.com/watch?v=SCeqdpo4IZU&list=PLA27EAF572539820D Διαβάστε το κείμενο και παρακολουθήστε το απόσπασμα από το βίντεο .Περιγράψτε τη ζωή των ευγενών και του βασιλικού ζεύγους.
Κολλιόπουλος Ι.Σ. ( 2001 ) ,Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία 1789-1945 Από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Β’ παγκόσμιο Πόλεμο , Θεσσαλονίκη ,Βάνιας. Το διαρκώς διευρυνόμενο δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστεί με το δανεισμό , με συνέπεια να διογκωθεί το δημόσιο χρέος και να καταρρεύσει η πίστη της χώρας από την αδυναμία της κυβερνήσεως ν’ ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις απέναντι στους δανειστές της. Προκειμένου να ενισχυθεί η κλονιζόμενη κρατική αξιοπιστία ,δόθηκαν στη δημοσιότητα από τον υπουργό Νεκέρ διάφορα οικονομικά στοιχεία πού παρουσίαζαν θετικές οικονομικές προοπτικές ,αλλά είχαν αντίθετα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα ,επειδή δεν ήταν πειστικά. Τα στοιχεία αυτά φανέρωσαν και μια πλευρά της οικονομίας που δεν ήταν ευρέως γνωστή : τον αριθμό και του ύψος των μισθών και συντάξεων που παρείχε η μοναρχία σε αυλικούς. Το 1787 το δημόσιο χρέος απορροφούσε το ήμισυ και πλέον των κρατικών εσόδων.
Το έλλειμμα
Δραστηριοτητα 2 Με βάση το σκίτσο που προηγήθηκε καθώς και την πηγή πώς πιστεύετε ότι δημιουργήθηκε το έλλειμμα στη Γαλλία;
Δραστηριοτητα 3: σε ποιεσ από τισ παρακατω απεικονισεισ της μαριασ αντουανεττασ θα αποδιδατε το χαρακτηρισμό «κυρια ελλειμμα » και γιατι;
Δραστηριοτητα 4 Με βάση την εικόνα που ακολουθεί καθώς και τις αντίστοιχες δύο πηγές να συντάξετε ένα κείμενο στο οποίο θα περιγράφετε τις συνθήκες ζωής του λαού τα χρόνια πριν την έκρηξη της γαλλικής επανάστασης.
Αγροτικεσ εξεργεσεισ
Κολλιόπουλοσ Ι.Σ. ( 2001 ) ,Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία 1789-1945 Από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Β’ παγκόσμιο Πόλεμο , Θεσσαλονίκη ,Βάνιασ Την ίδια εποχή και η αγροτική οικονομία παρουσίασε σοβαρή κρίση .Δύο συναπτές σιτοδείες το 1787 και το 1778 ,εξαιτίας δυσμενών κλιματολογικών συνθηκών , σε συνδυασμό με την ελεύθερη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων ,είχαν ως συνέπεια τη δραστική μείωση των διαθέσιμων δημητριακών για την εγχώρια κατανάλωση. Η έλλειψη δημητριακών είχε ως συνέπεια την αύξηση της τιμής των και ιδιαίτερα του σίτου και τη σοβαρή επιβάρυνση του βιοτικού επιπέδου των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων. Αναγκασμένες να ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος των ήδη ισχών αποδοχών τους για την αγορά των βασικών ειδών διατροφής ,οι μάζες δεν αγόραζαν πια βιομηχανικά προϊόντα ,όσα τουλάχιστον προϊόντα ήσαν μέχρι τότε προσιτά στις μάζες. Η μείωση ζητήσεως βιομηχανικών προϊόντων με τη σειρά της οδήγησε στην απόλυση εργατών ή στο κλείσιμο εργοστασίων και βιοτεχνιών ,και συνεπώς στην αύξηση των ανέργων ,οι οποίοι περιφέρονταν κατά ομάδες στην ύπαιθρο και σ τις πόλεις σε αναζήτηση εργασίας. Οι ορδές των ανέργων και ζητιάνων συνέρρευσαν στις τάξεις των επαναστατών και ήσαν διατεθειμένοι ν’ ακολουθήσουν όποιον πρόσφερε το όραμα ενός καλύτερου κόσμου ή έστω τη δυνατότητα διατροφής. Η επανάσταση στη Γαλλία είχε ουσιαστικά αρχίσει δύο χρόνια πριν από την επίσημη έναρξη των συγκρούσεων στο Παρίσι το καλοκαίρι του 1789.
Norman davies η ιστορια τησ ευρωπησ ,(2009) Νεφελη,αθηνα Η τελευταία εβδομάδα του Απριλίου 1789 σκόρπισε τον θάνατο στους παρισινούς δρόμους. Ένας εξαιρετικά ψυχρός χειμώνας ήρθε να προστεθεί στις ταλαιπωρίες που είχαν επισωρεύσει η χρεωκοπημένη κυβέρνηση , η αλματώδης άνοδος των τιμών και η ανεργία. Η πείνα περιδιάβαινε τις φτωχότερες γειτονιές και, συχνά σημειώνονταν επιδρομές στους φούρνους. Όταν εύπορος βιομήχανος τόλμησε να πει ότι οι εργάτες του ‘ήταν δυνατόν κάλλιστα να ζήσουν με τα μισά από
τα 30 σόλδια ημερομίσθιο που τους κατέβαλλε ,ο κόσμος περικύκλωσε με άγριες διαθέσεις το σπίτι του στο Φωμπούρ Σαιντ Αντουάν. Την πρώτη μέρα , το εξοργισμένο πλήθος προέβη σε βανδαλισμούς σε κάμποσα κτήρια φωνάζοντας «ζήτω η Τρίτη!» και «ζήτω ο Νεκέρ.» Τη δεύτερη ,’όταν οι στρατιώτες του συντάγματος του Ρουαγιάλ Κραβάτ εστάλησαν να επιβάλουν την τάξη , το πλήθος τους επιτέθηκε εκτοξεύοντας διάφορα αντικείμενα , τέλος κάποιος πυροβόλησε. Οι στρατιώτες απάντησαν με τα
μουσκέτα τους και άφησαν πίσω τους 300 νεκρούς μουσκέτα τους και άφησαν πίσω τους 300 νεκρούς. Αυτή η είδηση περίμενε τα μέλη της Συνέλευσης των Τάξεων ,όταν συγκεντρώθηκαν το Σαββατοκύριακο από τα πέρατα της Γαλλίας . τ. 2ος , σελ 772
ΕΥΓΕΝΕΙΣ
18ος α. Γαλλία θεσμοθετημένες τάξεις 0,5%κλήρος Μόνο προνόμια 1,5 ευγενείς Πλήρωνε το σύνολο των φόρων 98% τρίτη τάξη, αστοί, αγρότες, εργάτες Η κατάταξη γινόταν με κριτήριο την καταγωγή τους και τα προνόμια που παραχωρούσε ο ηγεμόνας
Παλαιό καθεστώς αστική τάξη Αποκλεισμένη από τη λήψη των αποφάσεων Δέσποζε στην οικονομία Οι συνθήκες ζωής επιδεινώνονταν συνεχώς 1788-89 φοβερός χειμώνας λεηλασίες πλουσίων σπιτιών και κρατικών αποθηκών.
Α ΄ φάση της γαλλικής επανάστασης 1789-1792 Α ΄ φάση της γαλλικής επανάστασης 1789-1792 Λουδοβίκος ΙΣΤ΄ συγκαλεί συνέλευση των τριών τάξεων Αντιπρόσωποι της τρίτης τάξης απαιτούν μεταρρυθμίσεις βασιλιάς ζητά την επιβολή νέων φόρων αντιδρούν οι εκπρόσωποι της τρίτης τάξης και αυτοανακηρύσσονται ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
Οι τρεισ ταξεισ στην εθνοσυνελευση Οι τρεισ ταξεισ στην εθνοσυνελευση
εθνοσυνελευση
Ορκοσ σφαιριστηριου
ΟΡΚΟΣ ΣΦΑΙΡΙΣΤΗΡΙΟΥ
Ορκοσ σφαιριστηρίου « Η εθνοσυνέλευση ,θεωρώντας ότι έχει συγκεντρωθεί για να θεμελιώσει το σύνταγμα του βασιλείου….. διακηρύσσει ότι όλα τα μέλη αυτής της συγκέντρωσης θα πάρουν αμέσως ένα σεμνό όρκο να μην χωριστούν …. μέχρι το σύνταγμα του βασιλείου να τεθεί σε γερά θεμέλια.» Ιούνιος 20,1789
Οι γυναικεσ ζητούν ψωμι και συνταγμα Οι γυναικεσ ζητούν ψωμι και συνταγμα
Οι γυναικεσ εναντιον τησ βαστιλλησ Οι γυναικεσ εναντιον τησ βαστιλλησ
ΑΛΛΑ ΙΟΥΛΙΟΥ 1789 ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΤΙΛΗΣ Συγκεντρώνει στρατό Ο βασιλιάς υποχωρεί ΙΟΥΛΙΟΥ 1789 ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΤΙΛΗΣ
ΒΑΣΤΙΛΗ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΑΠΟΛΥΤΑΡΧΙΑΣ ΒΑΣΤΙΛΗ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΑΠΟΛΥΤΑΡΧΙΑΣ http://www.youtube.com/watch?v=kTUygapkLas
Η βαστιλλη καιγεται
ΟΙ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΒΑΣΤΙΛΛΗΣ ΟΙ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΒΑΣΤΙΛΛΗΣ
η βαστιλλη σημερα
Ντελακρουά :Η Ελευθερία οδηγεί το λαό.(1830) Ντελακρουά :Η Ελευθερία οδηγεί το λαό.(1830)
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Καταργεί τα προνόμια Ψηφίζει τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη
∆ιακήρυξη των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη (26 Αυγούστου 1789) Οι αντιπρόσωποι του γαλλικού λαού, συγκεντρωμένοι σε Εθνική Συνέλευση, επειδή πιστεύουν ότι η άγνοια, η λήθη και η περιφρόνηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι οι αποκλειστικοί λόγοι της κοινής δυστυχίας και της διαφθοράς των κυβερνήσεων, αποφάσισαν να εκθέσουν σε μια επίσημη διακήρυξη τα φυσικά, αναπαλλοτρίωτα και ιερά δικαιώματα του ανθρώπου με τελικό σκοπό αυτή η διακήρυξη, μια και θα βρίσκεται συνέχεια μπροστά στα μάτια του κοινωνικού σώματος, να υπενθυμίζει σε όλους αδιάκοπα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Ακόμη σκοπεύει να καταστήσει τις αποφάσεις της νομοθετικής και της εκτελεστικής εξουσίας περισσότερο σεβαστές, μια και θα μπορούν σε κάθε περίπτωση να συγκρίνονται με τον τελικό στόχο του κάθε πολιτικού θεσμού. Τέλος, η διακήρυξη αυτή αποβλέπει να στρέψει τις διεκδικήσεις των πολιτών, που θα στηρίζονται πια σε απλές αρχές και αναμφισβήτητες, προς τη στήριξη του Συντάγματος και προς το γενικό καλό. Επομένως, η Εθνική Συνέλευση μπροστά και κάτω από την προστασία του Ανωτάτου Όντος αναγνωρίζει και διακηρύσσει τα παρακάτω δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΠΟΛΙΤΙΣΣΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑ ΝΤΕ Γκουζ –Μαρί ΓΚΩΖ Άρθρο 1 - Οι άνθρωποι γεννιούνται καί παραμένουν ελεύθεροι, με ίσα δικαιώματα. Κοινωνικές διακρίσεις γίνονται μόνο με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Άρθρο 2 - Σκοπός κάθε πολιτικής ένωσης αποτελεί η διατήρηση των φυσικών και απαράγραπτων δικαιωμάτων του ανθρώπου. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και η αντίσταση στη βία Άρθρο 3- Το Έθνος είναι η αποκλειστική πηγή κάθε εξουσίας. Καμία ομάδα ανθρώπων και κανένα άτομο δεν μπορεί να ασκεί εξουσία που δεν απορρέει από το Έθνος. . 1. Η γυναίκα γεννιέται ελεύθερη και έχει τα ίδια δικαιώματα με τον άντρα […] 2.Σκοπός κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι η διατήρηση των φυσικών και αναφαίρετων δικαιωμάτων του άντρα και της γυναίκας. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία ,η ιδιοκτησία , η ασφάλεια και, πάνω απ΄ όλα η αντίσταση στην καταπίεση. 3.Κάθε εξουσία πηγάζει αποκλειστικά από το έθνος ,δηλαδή από τη συνεργασία του άντρα και της γυναίκας.
Άρθρο 4 - Ελευθερία σημαίνει το να μπορεί να πράττει το κάθε άτομο ο,τιδήποτε δε βλάπτει ένα άλλο άτομο. Έτσι, η άσκηση των φυσικών δικαιωμάτων κάθε ανθρώπου θέτει σαν όριο το σημείο εκείνο, από το οποίο αρχίζει η άσκηση των ίδιων δικαιωμάτων για το άλλο άτομο. Το όριο αυτό δεν καθορίζεται παρά μόνον από το νόμο. Άρθρο 5 - Ο νόμος μπορεί να απαγορεύσει μόνο ό,τι είναι επιζήμιο για την κοινωνία. Ό,τι δεν απαγορεύεται από το νόμο θεωρείται επιτρεπτό και δεν μπορεί σε κανέναν να επιβληθεί να κάνει κάτι που δεν ορίζεται από το νόμο. 4[..] Η άσκηση ,λοιπόν , των φυσικών δικαιωμάτων της γυναίκας έχει ως μοναδικό εμπόδιο την προαιώνια τυραννία που της επιβάλλει ο άντρας. 5. Οι νόμοι της φύσης και τη ς λογικής απαγορεύουν κάθε πράξη επιζήμια για την κοινωνία.
Άρθρο 6 - Ο νόμος αποτελεί έκφραση της κοινής βούλησης Άρθρο 6 - Ο νόμος αποτελεί έκφραση της κοινής βούλησης. Όλοι οι πολίτες έχουν το δικαίωμα, προσωπικά ή με αντιπροσώπους τους, να μετέχουν στη θέσπισή του. Ο νόμος πρέπει να είναι ο ίδιος για όλους, ανεξάρτητα αν προστατεύει ή τιμωρεί. Εφόσον όλοι οι πολίτες είναι ίσοι απέναντι στο νόμο, μπορούν όλοι να μετέχουν το ίδιο και στα δημόσια αξιώματα, στις θέσεις και τις υπηρεσίες ανάλογα με τις ικανότητές τους και χωρίς καμία άλλη διάκριση παρά αυτή που πηγάζει από την αρετή τους και το ταλέντο τους. Άρθρο 7. Κανένα άτομο δεν μπορεί να κατηγορηθεί, να συλληφθεί ή να κρατηθεί παρά μόνο στις περιπτώσεις που ο νόμος ορίζει και σύμφωνα με τις διαδικασίες που προκαθορίζονται από αυτόν. Όσοι αιτούνται, εκδιώκουν, και εκτελούν αμέσως ή εμμέσως αυθαίρετες εντολές πρέπει να τιμωρούνται. Όπως επίσης, κάθε πολίτης ο οποίος καλείται ή συλλαμβάνεται εν ονόματι του νόμου πρέπει να συμμορφώνεται αμέσως, κάθε αντίσταση που προβάλλει όντας ομολογία ενοχής. 6. Ο νόμος είναι η έκφραση της θέλησης του συνόλου. Όλες οι πολίτισσες και οι πολίτες οφείλουν να συμβάλλουν […] στη διαμόρφωσή του. Ο νόμος είναι ίδιος για όλυς ,όλες οι πολίτισσες και οι πολίτες είναι ίσοι μπροστά σ’ αυτόν και πρέπει επομένως να γίνονται εξίσου δεκτοί σε όλα τα αξιώματα , τις θέσεις και τις δημόσιες υπηρεσίες […] δίχως άλλες διακρίσεις εκτός από τις αρετές και την αξία τους. 7[…]οι γυναίκες πειθαρχούν όπως και οι άντρες σε αυτόν τον αυστηρό νόμο.
Άρθρο 8 - Ο νόμος οφείλει να επιβάλλει ποινές που είναι αποκλειστικά και απόλυτα αναγκαίες. Κανείς δεν μπορεί να τιμωρηθεί παρά με νόμο που είχε θεσπιστεί πριν το αδίκημα και ο οποίος εφαρμόζεται νόμιμα. Άρθρο 9 - Επειδή κάθε άνθρωπος θεωρείται αθώος έως ότου αποδειχτεί η ενοχή του, αν κριθεί αναγκαίο να συλληφθεί, κάθε αυστηρό μέτρο που δεν θα ήταν αναγκαίο για τη σύλληψή του απαγορεύεται αυστηρά από το νόμο. Άρθρο 10 - Κανείς δεν πρέπει να διώκεται για τις πεποιθήσεις του, ακόμη και τις θρησκευτικές, εφ’όσον η εκδήλωσή τους δεν διαταράσσει τη δημόσια τάξη που ο νόμος έχει επιβάλλει. 8.κανείς δεν μπορεί να τιμωρείται παρά μόνο σύμφωνα με το νόμο που έχει ψηφιστεί και τελεί σε ισχύ πριν από το αδίκημα και ο οποίος εφαρμόζεται νομίμως και στις γυναίκες. 9.Κάθε γυναίκα που κρίνεται ένοχος υφίσταται όλες τις συνέπειες που ορίζει ο νόμος. 10. Κανείς δεν επιτρέπεται να διώκεται για τις θεμελιακές του πεποιθήσεις του. Η γυναίκα έχει το δικαίωμα να ανεβαίνει σ το ικρίωμα .Πρέπει να έχει το δικαίωμα να α ανεβαίνει και στο βήμα.
Άρθρο 11 - Η ελεύθερη ανταλλαγή σκέψεων και ιδεών είναι ένα από τα πολυτιμότερα δικαιώματα του ανθρώπου. Επομένως, κάθε πολίτης έχει τη δυνατότητα να ομιλεί, να γράφει, και να τυπώνει τα έργα του ελεύθερα, αρκεί να μην κάνει κατάχρηση αυτής της ελευθερίας σε περιπτώσεις που ορίζονται σαφώς από το νόμο. Άρθρο 12 - Η εξασφάλιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη κάνει αναγκαία την ύπαρξη μιας κρατικής εξουσίας. Άρα αυτή η εξουσία έχει θεσπιστεί για το καλό όλων και όχι για την ιδιωτική ωφέλεια αυτών, στους οποίους έχει ανατεθεί. Άρθρο 13 - Για τη συντήρηση της κρατικής εξουσίας και για τα έξοδα της διοίκησης μια κοινή συνεισφορά είναι αναγκαία. Η συνεισφορά αυτή πρέπει να είναι κατανεμημένη με δικαιοσύνη στους πολίτες, ανάλογα με τις δυνατότητές τους 11.[…] Κάθε πολίτισσα μπορεί επομένως να πει ελεύθερα «είμαι η μητέρα του παιδιού σας » ,δίχως να είναι αναγκασμένη να κρύβει την αλήθεια εξαιτίας μιας βάρβαρης προκατάληψης . 12. η εξασφάλιση των δικαιωμάτων τη ς γυναίκας και τη ς πολίτισσας απαιτεί μια δημόσια εξουσία[..] 13. Η γυναίκα συμβάλλει εξίσου με τον άντρα στη συντήρηση της κρατικής εξουσίας και στις διοικητικές δαπάνες.
Άρθρο 14 - Όλοι οι πολίτες έχουν το δικαίωμα, αυτοπροσώπως ή με τους αντιπροσώπους τους, ν’αποδέχονται ελεύθερα την αναγκαιότητα της δημόσιας εισφοράς, να παρακολουθούν τη χρήση της και να καθορίζουν την ποσότητα, τη διάθεση, την είσπραξη και τη διάρκειά της. Άρθρο 15 - Η κοινωνία έχει το δικαίωμα να ζητήσει ευθύνη από κάθε δημόσιο λειτουργό για τον τρόπο που άσκησε το λειτούργημά του. Άρθρο 16 - Κάθε κοινωνία η οποία δεν έχει εξασφαλίσει τα δικαιώματα των πολιτών της και δεν έχει καθορίσει με ακρίβεια τη διάκριση των εξουσιών, δεν μπορεί να θεωρηθεί οργανωμένη. Άρθρο 17 - Επειδή η ιδιοκτησία είναι ένα απαραβίαστο και ιερό δικαίωμα κανείς δεν μπορεί να τη στερηθεί παρά μόνο σε περίπτωση δημόσιας ανάγκης που έχει καθορισθεί από το νόμο και φυσικά με την προϋπόθεση να καταβληθεί προηγουμένως στον κάτοχο μια δίκαιη αποζημίωση. 14. οι πολίτισσες και οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν […] την αναγκαιότητα της δημόσια ς εισφοράς. 15. […] το σύνολο των γυναικών , σε συνεργασία με το σύνολο των αντρών ,έχουν το δικαίωμα να ασκούν έλεγχο σε κάθε δημόσια λειτουργό για τη διοίκησή του. 16. κάθε κοινωνία ,η οποία δεν παρέχει εγγυήσεις για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων ή για το χωρισμό των εξουσιών στερείται Συντάγματος 17. Η ιδιοκτησία αποτελεί ιερό και απαραβίαστο δικαίωμα και για τα δύο φύλα. Norman Davies , Η ιστορία της Ευρώπης ,(2009) Νεφέλη, Αθήνα ,τ.Β΄,σελ. 798-9
Γυναικεια λεσχη
Δραστηριοτητα 6 Αφού διαβάσατε τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη και εντοπίσετε την επίδραση των ιδεών του Διαφωτισμού, συγκρίνετέ την με τα Δικαιώματα της Γυναίκας και της Πολίτισσας. Ποιες διαφορές και ομοιότητες εντοπίζετε; Αφού παρατηρήσετε τις παραπάνω φωτογραφίες που απεικονίζουν το ρόλο των γυναικών στην επανάσταση και διαβάσετε τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων της γυναίκας να συντάξετε ένα κείμενο που θα αναφέρεται στη θέση της γυναίκας κατά τη γαλλική επανάσταση. Ποια θέματα πιστεύετε ότι θα συζητούσαν στη γυναικεία λέσχη της παραπάνω φωτογραφίας;
«Γιατί είναι οι μαύροι άνθρωποι δούλοι; Το χρώμα του δέρματος των ανθρώπων δείχνει μόνο μια ελαφριά διαφορά. .Δεν υπάρχει διχόνοια ανάμεσα στη μέρα και τη νύχτα ,στον ήλιο και το φεγγάρι, και ανάμεσα στα αστέρια και στη σκοτεινή νύχτα .Όλα διαφέρουν, είναι η ομορφιά της φύσης Γιατί να καταστρέψουμε το έργο της φύσης ; » Olympe de Gouges, Reflections on Black People, 1788
Εμποριο σκλαβων
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ :πολίτευμα σαν το αμερικάνικο ΔΕΞΙΑ :δεν επιθυμούσε μεταβολές στο παλαιό καθεστώς ΚΕΝΤΡΟ :διατήρηση της μοναρχία και συμμετοχή των ευγενών και μεγαλοαστών
Γιρονδίνοι :πλούσιοι αστοί από την επαρχία ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ, ΛΕΣΧΩΝ ΙΑΚΩΒΙΝΟΙ ΚΟΡΔΕΛΙΕΡΟΙ Γιρονδίνοι :πλούσιοι αστοί από την επαρχία Ιακωβίνοι ‘η ορεινοί :εκπροσωπούσαν τις πιο φτωχές κοινωνικές ομάδες.
ΣΥΝΤΑΓΜΑ 1791 Πολίτευμα : συνταγματική μοναρχία Έθνος κυρίαρχο ΣΥΝΤΑΓΜΑ 1791 Πολίτευμα : συνταγματική μοναρχία Έθνος κυρίαρχο Νομοθετικό σώμα ορίστηκε η βουλή Δικαίωμα ψήφου όσοι κατείχαν περιουσία Εκτελεστική εξουσία : βασιλιάς και 6 υπουργοί Δικαστική ανεξάρτητη
ΕΝΕΡΓΟΙ- ΠΑΘΗΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΕΝΕΡΓΟΙ- ΠΑΘΗΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ
Κολλιόπουλοσ Ι.Σ. ( 2001 ) ,Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία 1789-1945 Από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Β’ παγκόσμιο Πόλεμο , Θεσσαλονίκη ,Βάνιασ. Σύμφωνα με τη διάταξη που πρότεινε ο αββάς Σιεγιές ,οι πολίτες χωρίζονταν σε δύο κατηγορίες :παθητικοί πολίτες ,που είχαν όλα τα πολιτικά δικαιώματα εκτός από το δικαίωμα του εκλέγειν και αυτό του εκλέγεσθαι, τα οποία είχαν οι ενεργοί πολίτες , δηλαδή πολίτες που κατέβαλλαν ετήσιους φόρους τουλάχιστον ίσους με τριών ημερών αμοιβές. Ενεργοί πολίτες με βάση το κριτήριο αυτό ,ήταν λιγότεροι από 4,5 εκατομμύρια σε σύνολο πληθυσμού 25 εκατομμυρίων. σελ27
Δραστηριοτητα 7 Παρατηρώντας την εικόνα ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι ενεργοί πολίτες και ποιοι οι παθητικοί; Ποια ήταν τα κριτήρια για την κατάταξή τους σε μία από τις δύο κατηγορίες; Απαντήστε αξιοποιώντας την πηγή και το σχολικό βιβλίο. Θεωρείτε τη διάκριση αυτή αντιπροσωπευτική; Δικαιολογήστε την άποψή σας.
ΣΟΒΑΡΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ,ΓΙ’ ΑΥΤΌ Απαγορεύτηκαν οι απεργίες Καταργήθηκαν οι συντεχνίες Εθνικοποίηση της περιουσίας του κλήρου για την κοπή νομίσματος Οι κληρικοί ορίστηκαν λειτουργοί του κράτους ΟΥΤΕ Ο ΚΛΗΡΟΣ ΟΥΤΕ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΗΚΑΝ ΑΥΤΈΣ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕ ΝΑ ΔΡΑΠΕΤΕΥΣΕΙ
Katασχεση εκκλησιαστικησ περιουσιασ
Αντιδρασεισ μοναχων
Κολλιόπουλος Ι.Σ. ( 2001 ) ,Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία 1789-1945 Από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Β’ παγκόσμιο Πόλεμο , Θεσσαλονίκη ,Βάνιας. Το Νοέμβριο , η περιουσία της εκκλησίας εθνικοποιήθηκε και για την απόκτηση εθνικών γαιών εκδόθηκαν ειδικά ομόλογα , τα οποία διατίθεντο για την αγορά γαιών από ιδιώτες,. Με διάφορες διευκολύνσεις η εθνοσυνέλευση επεδίωκε να ευνοήσει ιδιαίτερα την πολυπληθή τάξη των χωρικών .στην συντριπτική τους πλειοψηφία όμως οι χωρικοί δεν διέθεταν έστω και τα λίγα χρήματα που απαιτούνταν για την πρώτη δόση της αγοράς. Άλλωστε ,οι περισσότερες γαίες της εκκλησίας ήσαν μεγάλης εκτάσεως και για το λόγο αυτό απρόσιτες στους χωρικούς. ¨έτσι, στις δημοπρασίες τέτοιων εθνικών γαιών μόνο όσοι διέθεταν γαίες ,ήσαν σε θέση να πλειοδοτήσουν για την απόκτηση των δημοπρατούμενων. Σελ 23
Δραστηριοτητα 8 Συγκρίνετε τις δύο εικόνες .αντιδρούν οι μοναχοί και στις δύο με τον ίδιο τρόπο απέναντι στα μέτρα της Νομοθετικής συνέλευσης ; Ποια εικόνα εκφράζει το επαναστατικό πνεύμα και ποια όχι;. Δικαιολογήστε την απάντησή σας. Διαβάζοντας την παραπάνω πηγή ποιους πιστεύετε ότι ευνόησε η εθνικοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας; Συντάξτε δύο διαφορετικά κείμενα ,ένα υπέρ της εθνικοποίησης και ένα κατά.
Λέγεται ότι αναγνωρίστηκε από την απεικόνισή του σε ένα νόμισμα Λέγεται ότι αναγνωρίστηκε από την απεικόνισή του σε ένα νόμισμα
ΕΚΛΟΓΕΣ 1791 ΝΕΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ -ΠΛΕΙΟΨΗΦΟΥΝ ΟΙ ΓΙΡΟΝΔΙΝΟΙ (μετριοπαθείς) ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΗ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΕΣ ΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΥΣΤΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΩΣΩΝ ΑΒΡΑΚΩΤΟΙ ΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ
Connerton p:(1989 )How societies remember ,Cambridge ,New York,Melbourne ,Madrid ,Cape Town ,Cambridge University Press Oι συμμετέχοντες στην επανάσταση παρουσίασαν μια μορφή συμπεριφοράς που δεν ήταν μοναδική για αυτούς.: συμπεριφορά που μπορεί να παρουσιαστεί σε όλα τα καρναβάλια που σηματοδοτεί την αναστολή της ιεραρχικής κατάταξης , των προνομίων , των κανόνων και των απαγορεύσεων. Το ενδυματολογικό στυλ στο Παρίσι πέρασε από δύο φάσεις κατά την επαναστατική περίοδο..Κατά η διάρκεια της πρώτης ,που κυριάρχησε τα χρόνια 1791-4 , τα ρούχα έμοιαζαν με στολή.
Η κυλόττα με το απλό κόψιμο και η απουσία στολιδιών ήταν εμβληματικά της επιθυμίας να περιορίσουν τα κοινωνικά εμπόδια στον αγώνα για ισότητα. :με το να κάνουν το σώμα ουδέτερο ,οι πολίτες ήταν ελεύθεροι να αντιμετωπίσουν ο ένας τον άλλον χωρίς την επέμβαση των διαφορών του κοινωνικού επιπέδου .Κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης , στην οποία κυριάρχησαν τα χρόνια του Θερμιδόρ αρχίζοντας από το 1795 , η ελευθερία του ντυσίματος άρχισε να σημαίνει ελευθερία σωματικών κινήσεων.
Οι άνθρωποι άρχισαν να ντύνονται με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να εκθέτουν τα σώματά τους ο ένας στον άλλον στο δρόμο και να εκθέτουν τις κινήσεις του σώματος. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 9 Αφού διαβάσετε την πηγή να προσέξετε τις εικόνες που ακολουθούν και να προβείτε σε παρατηρήσεις για το ντύσιμο των απεικονιζόμενων προσώπων. Πώς οι ενδυματολογικές επιλογές σχετίζονται με το επάγγελμα που ασκούσαν και την επανάσταση; Αξιοποιήστε και την πηγή που ακολουθεί για να εξαγάγετε συμπεράσματα σχετικά με το επάγγελμα των αβράκωτων
ευγενεισ
αστοι
αβρακωτοι
Ι. Κολλιοπουλοσ Οι αβράκωτοι δεν αποτελούσαν ιδιαίτερη τάξη. Ήσαν ανεξάρτητοι αγρότες και τεχνίτες ,μικροκαταστηματάρχες και πλανώδιοι πωλητές ,καθώς και εργάτες .Οι τελευταίοι όμως, οι εργάτες με τη μεταγενέστερη σημασία του προλεταριάτου ,αποτελούσαν τη μειοψηφία των αβράκωτων. Σε αυτούς θα πρέπει να προστεθούν και οι φαυλόβιοι και οι ζητιάνοι που είχαν ενσκύψει στις πόλεις κατά ορδές .Όλοι αυτοί ζητούσαν επιμόνως την επέμβαση της κυβερνήσεως για την κατανομή των διαθέσιμων τροφίμων και την ανεύρεση των κρυμμένων αγαθών. Απαιτούσαν ακόμη δικαιοσύνη παροχές του κράτους. Δε ζητούσαν την κατάργηση της ιδιωτικής περιούσιας; ,αντίθετα επιδίωκαν ν’ αποκτήσουν και οι ίδιοι περιουσιακά στοιχεία και να γίνουν ανεξάρτητοι παραγωγοί. σελ. 39
ΚΑΚΟΙ αΒΡΑΚΩΤΟΙ
Ο καλοσ αβρακωτοσ
Δραστηριοτητα 10 Συγκρίνετε τις δύο παραπάνω φωτογραφίες. Εξάγετε τα ίδια συμπεράσματα από τις απεικονίσεις για την κοινωνική ομάδα των αβράκωτων ; Ποια σας προδιαθέτει θετικά απέναντί τους και γιατί;
ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚη ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΒΡΑΚΩΤΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚη ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΒΡΑΚΩΤΩΝ
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΩΣ ΤΣΙΡΚΟ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΤΣΑΓΚΑΡΗΔΩΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΤΣΑΓΚΑΡΗΔΩΝ
Δραστηριοτητα 11 Παρατηρήστε προσεκτικά τις τρεις παραπάνω φωτογραφίες .Σε ποια συμπεράσματα μπορείτε να καταλήξετε με βάση αυτές για το ρόλο των επαναστατικών επιτροπών και τη δράση των μελών τους; Πιστεύετε ότι είναι αμερόληπτα; Ποια στοιχεία νομίζετε ότι επηρέασαν την κρίση σας;
Δραστηριοτητα 12 Μαρια αντουανεττα- αΒΡΑΚΩΤΗ :Να συγκρινετε τισ ενδυμασιεσ των δυο γυναικων
Η ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΚΗΡΥΤΤΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΣΤΗΝ ΑΥΣΤΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΩΣΙΑ Ο ΛΑΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΙΣΙΟΥ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΑ ΑΝΑΚΤΟΡΑ ΤΟΥ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΥ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΙΘΕΤΑΙ ΥΠΟ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ Η ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ΑΝΑΤΙΘΕΤΑΙ ΣΕ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΜΕ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟ ΔΑΝΤΟΝ
δαντον
Ο λαοσ καταλαμβανει τα ανακτορα του κεραμεικου Ο λαοσ καταλαμβανει τα ανακτορα του κεραμεικου
Η συλληψη του βασιλια
Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΦΟΡΑΕΙ ΤΟΝ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΚΟΥΦΟ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΦΟΡΑΕΙ ΤΟΝ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΚΟΥΦΟ
Ο βασιλιασ υπο περιορισμο Ο βασιλιασ υπο περιορισμο
Δραστηριοτητα 13 Γιατί οι επαναστάτες φοράνε τον κόκκινο σκούφο στο βασιλιά; Να καταγράψετε τις ενέργειες του βασιλιά, με βάση τα όσα αναφέρονται στο σχολικό βιβλίο, που οδήγησαν στη σύλληψή του. Ποια θεωρείτε πιο αξιοκατάκριτη και γιατί;
Η ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΔΡΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΗΜΕΥΕΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΤΩΝ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΩΝ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΔΙΑΦΥΓΕΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΔΙΑΧΩΡΙΖΕΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΗΡΥΤΤΕΙ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΝΙΚΗ ΚΑΤΆ ΤΩΝ ΠΡΩΣΩΝ ΣΤΟ ΒΑΛΜΙ «ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΘΝΟΣ»
Η δεύτερη φάση της γαλλικής επανάστασης, Σεπτέμβριος1792- Ιούλιος 1794 Η δεύτερη φάση της γαλλικής επανάστασης, Σεπτέμβριος1792- Ιούλιος 1794 Εκλογές με καθολική ψηφοφορία Μετά από πρόταση των Ορεινών : Καταργείται η μοναρχία Πολίτευμα αβασίλευτη δημοκρατία Νέο ημερολόγιο (Ι έτος της Δημοκρατίας ) Αποκεφαλισμός βασιλιά και βασίλισσας
Ο βασιλιασ στην γκιλοτινα Ο βασιλιασ στην γκιλοτινα
Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ ΙΣΤ΄
As soon as the King had left the carriage, three guards surrounded him, and would have taken off his clothes, but he repulsed them with haughtiness- he undressed himself, untied his neckcloth, opened his shirt, and arranged it himself. The guards, whom the determined countenance of the King had for a moment disconcerted, seemed to recover their audacity. They surrounded him again, and would have seized his hands. 'What are you attempting?' said the King, drawing back his hands. 'To bind you,' answered the wretches. 'To bind me,' said the King, with an indignant air. 'No! I shall never consent to that: do what you have been ordered, but you shall never bind me. The path leading to the scaffold was extremely rough and difficult to pass; the King was obliged to lean on my arm, and from the slowness with which he proceeded, I feared for a moment that his courage might fail; but what was my astonishment, when arrived at the last step, I felt that he suddenly let go my arm, and I saw him cross with a firm foot the breadth of the whole scaffold; silence, by his look alone, fifteen or twenty drums that were placed opposite to me; and in a voice so loud, that it must have been heard it the Pont Tournant, I heard him pronounce distinctly these memorable words: 'I die innocent of all the crimes laid to my charge; I Pardon those who have occasioned my death; and I pray to God that the blood you are going to shed may never be visited on France.'
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ
Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑΣ
Δραστηριοτητα 14 https://www.youtube.com/watch?v=SjUaGcfcgn 0&list=PLA27EAF572539820D&index=14 Πώς παρουσιάζεται στο βίντεο η Μαρία Αντουανέττα; Με ποια επιχειρήματα θα την υπερασπίζατε στο δικαστήριο; Ποιους από τους διαθέσιμους πίνακες θα προβάλλατε στο δικαστήριο και ποιους θα προσπαθούσατε να αποκρύψετε;
Η συμβατικη συνελευση αποφασισε: Η συμβατικη συνελευση αποφασισε: Να συνεχίσει τον πόλεμο Να συστήσει την Επιτροπή Δημόσιας Σωτηρίας, την Επιτροπή Γενικής ασφάλειας Και αντεπαναστατικά δικαστήρια για την καταστολή των αντεπαναστατικών ενεργειών Να συλλάβει τους Γιρονδίνους που αντιδρούσαν στα μέτρα
ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ
ΓΚΙΛΟΤΙΝΑ : ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ; ΓΚΙΛΟΤΙΝΑ : ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΕΞΙΣΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΚΕΦΑΛΙΑ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΕΞΙΣΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΚΕΦΑΛΙΑ
ΗΡΩΙΔΑ ΑΠΕΝΑΤΙ στουΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕΣ ΣΤΗ ΒΑΝΔΕΑ ΗΡΩΙΔΑ ΑΠΕΝΑΤΙ στουΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕΣ ΣΤΗ ΒΑΝΔΕΑ
Ο θάνατος του Μαρά (μέλος των κορδελιέρων,έδρασε για τις συλλήψεις και δολοφονίες των Γιρονδίνων)
Δραστηριοτητα 15 Ποια αντίθεση υπαρχει αναμεσα σ την αγγλικη και στη γαλλικη ελευθερια ; Ποια είναι καλυτερη με βαση το σκιτσο;
Δραστηριοτητα 16 Με βάση τις φωτογραφίες που προηγήθηκαν και το νόμο για τους υπόπτους που ψηφίστηκε το 1793 να συντάξετε έναν κατάλογο με όσους πολίτες μπορούσαν να θεωρηθούν ύποπτοι. Μπορούσαν κάποιοι να εξαιρεθούν και ποιοι;
Source: Robespierre: On the Moral and Political Principles of Domestic Policy Justification of the Use of Terror by Maximilien RobespierreHistoryWiz Primary Source Φεβρουάριος 5 1794 Αλλά , το να θεμελιωθεί και να εδραιωθεί η δημοκρατία , το να υλοποιηθεί ειρηνικό βασίλειο της συνταγματικής νομιμότητας ,πρέπει να τελειώσουμε τον πόλεμο της ελευθερίας ενάντια στην τυραννία και να περάσουμε με ασφάλεια από τις καταιγίδες της επανάστασης. : τέτοιος είναι ο σκοπός του επαναστατικού συστήματος που έχετε θεσπίσει .Γι΄ αυτό η διαγωγή σας πρέπει επίσης να ρυθμίζεται από τις θυελλώδεις καταστάσεις στις οποίες βρίσκεται η δημοκρατία. Και το σχέδιο της διοίκησής σας θα πρέπει να προέρχεται από το πνεύμα της επαναστατικής κυβέρνησης συνδυασμένο με τις γενικές αρχές της δημοκρατίας. Τώρα ,ποια είναι η θεμελιώδης αρχή της δημοκρατικής ή της λαϊκής κυβέρνησης ,που είναι η ουσιαστική πηγή που την κάνει να κινείται; Είναι η αρετή; Μιλάω για τη δημόσια αρετή που δημιούργησε τόσα θαύματα στην Ελλάδα και στη Ρώμη και που μπορεί να παράγει πολύ περισσότερα εκπλήσσοντας κάποιον στη δημοκρατία της Γαλλίας, αυτή η αρετή που δεν είναι τίποτα άλλο από την αγάπη της πατρίδας και των νόμων της.
Αλλά καθώς η ουσία του φιλελευθερισμού ή της δημοκρατίας είναι η ισότητα , συνεπάγεται ότι η αγάπη για τη χώρα αναγκαστικά εμπεριέχει την αγάπη για την ισότητα .Είναι επίσης αληθινό ότι αυτό το υψηλό συναίσθημα προϋποθέτει μια προτίμηση για το δημόσιο συμφέρον έναντι κάθε ειδικού συμφέροντος. Έτσι η αγάπη της πατρίδος προϋποθέτει ή παράγει όλες τις αρετές : γιατί δεν είναι τίποτα άλλο από την πνευματική ενδυνάμωση που καθιστά έναν ικανό για τέτοιες θυσίες. Και πώς θα μπορούσε ο σκλάβος της φιλαργυρίας ή της φιλοδοξίας , για παράδειγμα, να θυσιάσει το είδωλό του για την πατρίδα του; Όχι μόνο είναι η αρετή η ψυχή της δημοκρατίας ,αλλά υπάρχει μόνο σε αυτή την κυβέρνηση……
Η δημοκρατική αρετή πρέπει να θεωρείται σε σχέση με το λαό και σε σχέση με την κυβέρνηση , και τα δύο είναι αναγκαία. Όταν η αρετή λείπει μόνο από τη κυβέρνηση ,τότε απομένει μια πηγή στην αρετή του λαού ,αλλά όταν ο λαός είναι διαφθαρμένος τότε η ελευθερία είναι χαμένη. Ευτυχώς η αρετή είναι φυσική στους ανθρώπους , παρά τις αριστοκρατικές προκαταλήψεις . Ένα έθνος είναι αληθινά διαφθαρμένο ,όταν, έχοντας χάσει βαθμιαία το χαρακτήρα του και την ελευθερία του., περνάει από τη δημοκρατία στην αριστοκρατία ή στη μοναρχία , αυτό είναι το έσχατο γήρας και ο θάνατος του πολιτικού σώματος…..
Αλλά όταν , με τεράστιες προσπάθειες θάρρους και λογικής , ο λαός σπάει τις αλυσίδες του δεσποτισμού για να τις κάνει τρόπαια της ελευθερίας. Όταν από τη δύναμη της ηθικής του ιδιοσυγκρασίας σαν να ξεφεύγει από τα χέρια του θανάτου , για να ξανασυλλάβει όλη τη δύναμη της νιότης. Όταν εκ περιτροπής . είναι ευαίσθητη και περήφανη ,ατρόμητη και υπάκουη δεν σταματάει ούτε μπροστά στα απόρθητα τείχη ούτε στους αναρίθμητους στρατούς της τυραννίας που στρέφονται εναντίον της., αλλά σταματά από μόνη της όταν έρχεται αντιμέτωπη με την εικόνα του νόμου. ,τότε , εάν δεν σκαρφαλώσει στην κορυφή του πεπρωμένου της ,είναι σφάλμα αυτών που την κυβερνούν. Από όλα αυτά ας συνάγουμε μια μεγάλη αλήθεια : το χαρακτηριστικό της λαϊκής κυβέρνησης είναι εμπιστοσύνη στο λαό και αυστηρότητα απέναντι στον εαυτό της. Η όλη ανάπτυξη της θεωρίας μας θα σταματούσε εδώ ,εάν είχαμε να πιλοτάρουμε το σκάφος μέσα σε ήρεμα νερά. ..
Η μεγάλη καθαρότητα της βάσης της γαλλικής επανάστασης , ο υψηλός σκοπός της ,είναι ακριβώς ότι προκαλεί και τα δύο , τη δύναμή μας και την αδυναμία μας. Η δύναμή μας , γιατί μας δίνει την υπεροχή της αλήθειας στην απάτη.και τα δικαιώματα του δημοσίου συμφέροντος έναντι των ιδιωτικών., η αδυναμία μας ,γιατί οδηγεί όλους τους φαύλους ανθρώπους εναντίον μας ,όλους αυτούς που στις καρδιές τους σκέφτονται να λεηλατήσουν το λαό και όλοι αυτοί που σκοπεύουν να τον αφήσουν να λεηλατηθεί με την ατιμωρησία , και οι δύο αυτοί που έχουν απορρίψει την ελευθερία ως προσωπική συμφορά και αυτοί που έχουν αγκαλιάσει την επανάσταση ως καριέρα και τη Δημοκρατία ως θύμα. Έτσι η αποστασία τόσων πολλών φιλόδοξων ή λαίμαργων ανδρών που από τη στιγμή της αναχώρησης μας έχουν εγκαταλείψει κατά μήκος της διαδρομής ,γιατί δεν ξεκίνησαν το ταξίδι με τον ίδιο προορισμό στο μυαλό τους. Τα δύο αντιθετικά πνεύματα που αντιπροσωπεύονται στον αγώνα για να κυβερνήσουν τη φύση θα μπορούσε να ειπωθεί ότι αγωνίζονται σε αυτή τη μεγάλη περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας να ορίσουν αμετάκλητα τα πεπρωμένα του κόσμου και η Γαλλία βρίσκεται στη σκηνή αυτής τη ς τρομερής μάχης..Εκτός ,όλοι οι τύραννοι μας περικυκλώσουν , εντός ,όλοι οι φίλοι των τυράννων συνωμοτούν και θα συνεχίσουν να συνωμοτούν μέχρι η ελπίδα να αποσπαστεί από το έγκλημα. Πρέπει να πνίξουμε τους εσωτερικούς και εξωτερικούς εχθρούς της Δημοκρατίας ή αλλιώς αυτή θα εξαφανιστεί μαζί τους., Τώρα σε αυτή την κατάσταση ο πρώτος και μέγιστος στόχος της πολιτικής θα πρέπει να είναι να οδηγήσουμε το λαό με τη λογική και τους εχθρούς του λαού μ ε τον τρόμο. Μετά τους βρυχηθμούς η επανάσταση σας επιβάλλει ένα άλλο καθήκον.
Εάν η άνοιξη της λαϊκής διακυβέρνηση στον καιρό της ειρήνης είναι η αρετή ,οι άνοιξες των λαϊκών κυβερνήσεων στην επανάσταση είναι αμέσως η αρετή και ο τρόμος. : η αρετή χωρίς τον τρόμο είναι μοιραία , ο τρόμος χωρίς την αρετή είναι αδύναμος .Ο τρόμος δεν είναι τίποτα άλλο παρά δικαιοσύνη ,άμεση ,αυστηρή και άκαμπτη , είναι έτσι η πηγή από την οποία εκπορεύεται η αρετή. Δεν είναι τόσο μια ειδικά αρχή όσο μια συνέπεια της γενικής αρχής της δημοκρατίας που εφαρμόζεται στη χώρα μας στις πιο επείγουσες ανάγκες. Έχει ειπωθεί ότι ο τρόμος είναι η αρχή των δεσποτικών κυβερνήσεων .σας μοιάζει ,λοιπόν , η κυβέρνηση με δεσποτισμό; Ναι, όπως το σπαθί που γυαλίζει στ χέρια των ηρών της ελευθερίας μοιάζει με αυτό που τα πρωτοπαλίκαρα των τυράννων είναι αρματωμένα. Αφήστε το δεσπότη να κυβερνά με τον τρόμο τα αποκτηνωμένα του υποκείμενα. ,έχει δίκαιο ως δεσπότης .Υποτάξτε με τον τρόμο τους εχθρούς της δημοκρατίας ,και θα έχετε δίκιο ,ως θεμελιωτές της ελευθερίας. Η κυβέρνηση της επανάστασης είναι η ο δεσποτισμός της ελευθερίας ενάντια στην τυραννία .έχει αποκτήσει δύναμη μόνο για να προστατέψει το έγκλημα; Και η αστραπή δεν είναι προορισμένη να λάμψει στα κεφάλια των περήφανων;
Δραστηριοτητα 17 Αφού μελετήσετε προσεκτικά το λόγο του Ροβεσπιέρου ,συντάξτε ένα κείμενο για την εθνοσυνέλευση , στην οποία σκοπεύετε να πάρετε στο λόγο. Στο κείμενο αυτό θα αντιπαραθέτετε απέναντι στην αρετή που μοιραία οδηγεί στην τρομοκρατία τη λογική που οδηγεί στη νηφάλια εκτίμηση των καταστάσεων και στην καλλιέργεια του πνεύματος της συναίνεσης.
Επαναστατική κυβέρνηση των ορεινών Αρχηγός ο Ροβεσπιέρος
Norman d. (2009),H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ,ΝΕΦΕΛΗ,ΑΘΗΝΑ Η Βασιλεία Της Τρομοκρατίας ήταν μια σύλληψη της (δεύτερης) Επιτροπής Κοινής Σωτηρίας και εφαρμόστηκε ως προμελετημένο εργαλείο προς άσκηση πολιτικής. Δεν περιορίστηκε στην εξολόθρευση των δεδηλωμένων αντιπάλων της επανάστασης. Σχεδιάστηκε με σκοπό να δημιουργήσει τέτοια ατμόσφαιρα φόβου και ανασφάλειας ,ώστε να παραλύσει ακόμα και τη σκέψη για πολιτική αντίδραση. Δίδυμα όπλα εφαρμογής της ήταν ο νόμος περί υπόπτων του μηνός Πραιριάλ και τα επαναστατικά δικαστήρια. .Ο νόμος υποχρέωνε όλους τους πολίτες να καταδίδουν οποιονδήποτε υποπτεύονταν για απείθεια προς τις αρχές. Σε συνδυασμό με τον νόμο περί διατίμησης ,που όριζε τις ανώτατες τιμές ,μετατρέποντας κάθε οικονομική δραστηριότητα σε ενδεχόμενη πηγή εγκλήματος ,εξέθεσε κάθε οικογένεια της Γαλλίας στο ενδεχόμενο να καταστραφεί. Αυτός ο τελευταίος νόμος ,ο όποιος σπάνια όριζε ποινή άλλη από τη θανατική καταδίκη με συνοπτικές διαδικασίες ,προμήθευε σταθερά τη λαιμητόμο με αθώα θύματα. Ο συνολικός απολογισμός στο Παρίσι ανήλθε σε δεκάδες χιλιάδες καταδικασθέντες .στις επαρχίες ,υποστηρίχθηκε από τις στρατιωτικές δυνάμεις .Προκαλεί σκέψεις το γεγονός ότι σε κάθε θύμα της Τρομοκρατίας στο Παρίσι αντιστοιχούσαν 10 νεκροί στη Βανδέα. σ. 790-1
Αδιαφθοροσ ή αιμοσταγησ ; Αδιαφθοροσ ή αιμοσταγησ ;
Δραστηριοτητα 18 Με βάση το κείμενο του Ροβεσπιέρου και τη δευτερογενή πηγή που αναφέρεται στην περίοδο της τρομοκρατίας να συντάξετε δύο κείμενα που θα εξετάζουν το ερώτημα της φωτογραφίας Αιμοδιψής ή Αδιάφθορος από τις δύο διαφορετικές σκοπιές. Υποθέστε ότι το ένα κείμενο θα αποτελέσει τη βάση για την υπεράσπιση του Ροβεσπιέρου στο δικαστήριο και το άλλο για την καταδίκη του. Α. Ζενάκος ,Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος 1758- 94 ,Αδιάφθορος και αιμοσταγής, στο http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?ai d=155874 Γ. Βώκος Ο Ροβεσπιέρος και η πολιτική αρετή στο http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=12 7843 http://tvxs.gr/news/%CF%83%CE%B1%CE%BD- %CF%83%CE%AE%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE %B1/%CE%BC- %CF%81%CE%BF%CE%B2%CE%B5%CF%83%CF %80%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%82- %CE%B7- %C2%AB%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%84%CE %B1%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1 %C2%BB-%CF%84%CE%BF%CF%85- %CF%84%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF %85
Ο Ροβεσπιέρος αναδιοργανώνει το στρατό ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 40.000 ΕΚΤΕΛΟΎΝΤΑΙ «Η τρομοκρατία δεν είναι τίποτε άλλο από δικαιοσύνη, την έγκαιρη, σοβαρή και άκαμπτη… Έχει ειπωθεί ότι η τρομοκρατία είναι η αρχή της δεσποτικής διακυβέρνησης. Σας θυμίζει η κυβέρνησή σας δεσποτικό καθεστώς; Ναι, όπως μοιάζει το σπαθί που λάμπει στα χέρια των ηρώων της ελευθερίας με τις πανοπλίες των πρωτοπαλίκαρων της τυραννίας..» (Ομιλία του Ροβεσπιέρου για την αιτιολόγηση της χρήσης τρομοκρατίας)
Ο Ροβεσπιέρος εκτελείται μαζί με 20 συνεργάτες του Σαν Ζυστ « τίποτε δεν μοιάζει τόσο πολύ στην αρετή όσο το μεγάλο έγκλημα»
Η σύλληψη του Ροβεσπιέρου
Η ΕΚΤΈΛΕΣΗ ΤΟΥ ΡΟΒΕΣΠΙΕΡΟΥ
Δραστηριοτητα 19 https://www.youtube.com/watch?v=HOk7kFsK qFk Δραστηριοτητα 19 https://www.youtube.com/watch?v=HOk7kFsK qFk Καρατόμηση του Ροβεσπιέρου. Παρακολουθήστε το παραπάνω βίντεο .Ποια συναισθήματα σας γεννά ; Είναι τα ίδια με αυτά που σας δημιουργήθηκαν όταν διαβάσατε το κείμενο του D. Norman για την περίοδο της Τρομοκρατίας; Αν διαφέρουν πώς εξηγείτε τη διαφορά;
The Guillotine Although the guillotine's fame dates from its extensive use during theReign of Terror of the French Revolution, the first guillotine-like instrument was used as early as 1307. It may have been used earlier but the first solid evidence is its use in Ireland in 1307. It was not used much until it became the official instrument of execution for the French revolution. It was named for Dr. Louis Guillotin, who proposed that such a machine be used for official executions. It was actually constructed by others, though his name was forever associated with the machine. It The Guillotine Although the guillotine's fame dates from its extensive use during theReign of Terror of the French Revolution, the first guillotine-like instrument was used as early as 1307. It may have been used earlier but the first solid evidence is its use in Ireland in 1307. It was not used much until it became the official instrument of execution for the French revolution. It was named for Dr. Louis Guillotin, who proposed that such a machine be used for official executions. It was actually constructed by others, though his name was forever associated with the machine. It was adopted because it was an egalitarian and humanitarian form of capital punishment. Previously the form of execution depended in part on a person's class. A noble might merit a quick blow from the headsman's axe (the custom was to offer a tip to the executioner to ensure a swift death), but if you were a commoner, you might suffer the torture of a drawing and quartering or some equally painful death. The official executioner of the French Revolution, Charles-Louis Sanson, said on April 25, 1792: Today the machine invented for the purpose of decapitating criminals sentenced to death will be put to work for the first time. Relative to the methods of execution practised heretofore, this machine has several advantages. It is less repugnant: no man's hands will be tainted with the blood of his fellow being, and the worst of the ordeal for the condemned man will be his own fear of death, a fear more painful to him than the stroke which deprives him of life. Some have speculated that these very virtues made it easier and more efficient to use it as an instrument to kill in large numbers. Would Maximilien Robespierre and his followers have been so quick to remove those citizens who failed to measure up in order to create his perfect "republic of virtue" if it were not so efficient and humane? It certainly would have been more difficult. In spite of its efficiency, an execution by guillotine was still a sickening spectacle. When the head was severed, blood poured from the body as the heart continued to pump. When it was used frequently (as it was during the revolution), the stench from the place of execution was horrible. There is also some evidence to suggest that the head retained some life for a moment after the head was severed and so the death might not be as quick as has been supposed. Although the guillotine is most closely associated with the French, the Nazis guillotined more people than were killed during the French Revolution. Hitler considered it a demeaning form of punishment and used it for political executions. 20,000 had a date with Madame la Guillotine in 1942 and 1943. The last use of the guillotine was in 1977. Capital punishment has been abolished in France. For an interesting look at the mechanism of the guillotine check out Guillotine Headquarters.
Δραστηριοτητα 20 Δημιουργήστε έναν πίνακα και καταγράψτε σε αυτόν τα θύματα της γκιλοτίνας, γράφοντας δίπλα και την αιτία θανάτωσής τους.
Η τριτη ταξη ξυπνα
Δραστηριοτητα 21 κοινη Η επανάσταση σε τρία σκίτσα. Με βάση τα όσα μάθατε και διαπραγματευτήκατε ως τώρα κάνατε μια αποτίμηση της γαλλικής επανάστασης. Τελικά άξιζε τον κόπο η γαλλική επανάσταση ,όπως αναρωτιέται και ο αφηγητής στην ταινία κινουμένων σχεδίων που παρακολουθήσατε; Πόσα εγκλήματα μπορούν να δικαιολογηθούν στο όνομα της ελευθερίας; Ποια απάντηση θα δίνατε στο ερώτημα αυτό της κοπέλας που οδηγείται στο ικρίωμα στην ταινία των κινουμένων σχεδίων; Συγκρίνετε τα συμπεράσματά σας με τη συνολική αποτίμηση της γαλλικής επανάστασης ,που παρουσιάζονται στο σχολικό βιβλίο σελ.
ΘΕΪΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ; Μηπωσ αυτό το σεναριο είναι πιο πειστικο; ΘΕΪΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ; Μηπωσ αυτό το σεναριο είναι πιο πειστικο;
https://www.youtube.com/watch?v=OUnQGmn 5ceA ; Αρχίστε την επανάσταση χωρίς εμένα του Bud Yorkin Η κωμική πλευρά της επανάστασης , για τον ελεύθερο χρόνο . Μετά τις βαθυστόχαστες αναλύσεις λίγες στιγμές χαλάρωσης είναι αναγκαίες !!!
Η τελευταια φαση τησ γαλλικησ επεναστασησ(1794-1799) και ηεποχή του ναπολέοντα (1799-1815) Μετά την εκτέλεση του Ροβεσπιέρου ,ο έλεγχος περνάει στα χέρια των μετριοπαθών (Θερμιδοριανοί) ΣΥΝΤΑΓΜΑ 1795 Η εκτελεστική ανατίθεται σε ένα 5/μελές συμβούλιο , το Διευθυντήριο αναζητά τη στήριξη των στρατηγών
Η εποχη του ναπολεοντα (1799-1815) Η εποχη του ναπολεοντα (1799-1815) Ο πιο λαοφιλής αλλά και πιο φιλόδοξος από τους στρατηγούς ήταν ο ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗΣ Αρχικά ανακηρύχτηκε Πρώτος Ύπατος Αργότερα ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ Κυβερνούσε ως ΑΠΟΛΥΤΟΣ ΜΟΝΑΡΧΗΣ
Η 3η συμφωνία του Μπετόβεν , η ηρωική ήταν αφιερωμένη στο Ναπολέοντα ,αλλά όταν έγινε αυτός αυτοκράτορας έσβησε την αφιέρωση
Ο Ναπολέων εφάρμοσε μεταρρυθμίσεις στη Ο Ναπολέων εφάρμοσε μεταρρυθμίσεις στη διοίκηση οικονομία εκπαίδευση Θέσπισε το ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΕΙΟ ΚΩΔΙΚΑ
N.DAVIES (2009) η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ,ΝΕΦΕΛΗ ,ΑΘΗΝΑ Ο «Ναπολεόντειος Κώδικας » αντικατέστησε τους 360 τοπικούς νομοθετικούς κώδικες που ίσχυαν το 1789 και χάραξε μια μέση οδό ανάμεσα στο Ρωμαϊκό Δίκαιο που εφάρμοζε η νότια Γαλλία και στο εθιμικό δίκαιο που ίσχυε στις βόρειες περιοχές ,ανάμεσα στις εξισωτικές αρχές του 1789 και στην αυταρχική τρομοκρατική αντίδραση του Διευθυντηρίου. ( Το άγραφο δίκαιο απώλεσε παντελώς τη θέση που κατείχε στη νομική σφαίρα ) Τα καθολικά δικαιώματα της ιδιότητας του πολίτη και της ισότητας όλων ενώπιον του νόμου επιβεβαιώθηκαν .Οι θεσμοί του πολιτικού γάμου και του διαζυγίου διατηρήθηκαν στο οικογενειακό δίκαιο , η υποχρεωτική ισομοιρία κατά τη διανομή της περιουσίας ,όμως, περιορίστηκε στους άρρενες κληρονόμους. Οι έγγαμες γυναίκες κρίθηκαν «ανίκανες» να συνάπτουν συμβόλαια. Ο ναπολεόντειος Κώδικας επηρέασε βαθύτατα την κοινωνική εξέλιξη τουλάχιστον τριάντα άλλων χωρών. Σελ. 794
1806 εφάρμοσε τον ηπειρωτικό αποκλεισμό στην Αγγλία Σε αντίποινα η Αγγλία εφάρμοσε το θαλάσσιο αποκλεισμό της Γαλλίας. 1812 επίθεση στη Ρωσία μεγάλες απώλειες υποχώρηση 1813 Μάχη της Λειψίας ή των εθνών (Αγγλία, Αυστρία, Πρωσία, Ρωσία ,Ισπανία, Σουηδία, Βασίλειο της Νεάπολης ) Ναπολέοντα Από τις 600.000 επέστρεψαν μόνο 100.000
Ήττα των Γάλλων στο Βέλγιο 1815 Ήττα των Γάλλων στο Βατερλό Σήμανε το τέλος του Ναπολέοντα. 1815 Συνέδριο της Βιέννης Συγκαλείται από τους νικητές του Ναπολέοντα
Η μάχη στο Βατερλό.
Ασχολήθηκε με Καταστολή των επαναστατικών ιδεών Επαναχάραξη Ασχολήθηκε με Καταστολή των επαναστατικών ιδεών Επαναχάραξη Των συνόρων Ανασυγκρότηση της απολυταρχίας
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΒΙΕΝΝΗΣ
Στη Γαλλία εγκαθιδρύθηκε το πολίτευμα της βασιλείας Τα γαλλικά σύνορα επανήλθαν εκεί που ήταν το 1789 1815 ιδρύθηκε η Ιερά Συμμαχία από την Αυστρία, Πρωσία και Ρωσία Οι εκθρονισμένοι βασιλιάδες επανήλθαν στους θρόνους τους Εποχή της Παλινόρθωσης (1815-1830)
Γαλλική επανάσταση και εποχή του Ναπολέοντα: μια αποτίμηση Η περίοδος 1789-1815 αποτελεί τομή στην ευρωπαϊκή αλλά και στην παγκόσμια ιστορία. Στη διάρκειά της: – Η αστική τάξη της Γαλλίας κατέλαβε την εξουσία, δείχνοντας τον δρόμο και στις άλλες αστικές τάξεις της Ευρώπης. – Τα συμφέροντα της αστικής τάξης προωθήθηκαν αποφασιστικά και, χάρη σε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, η φιλελεύθερη οικονομία, η οικονομία της ελεύθερης αγοράς, κέρδισε έδαφος. – Οι αρχές του Διαφωτισμού έγιναν πολιτικά αιτήματα και, σε ένα βαθμό, δικαιώθηκαν. – Η απολυταρχία γκρεμίστηκε στη Γαλλία και κλονίστηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη. – Αναπτύχθηκε η ιδέα ότι τα όρια του έθνους και του κράτους πρέπει να συμπίπτουν. Πολίτες και κράτος συνδέθηκαν μ’ ένα πλέγμα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων (π.χ. πολιτικά δικαιώματα-υποχρέωση στρατιωτικής θητείας). Έτσι γεννήθηκε η σύγχρονη έννοια της πατρίδας, στο πλαίσιο του έθνους-κράτους, που ενέπνεε αφοσίωση στους ανθρώπους. – Η εκκλησία διαχωρίστηκε, για πρώτη φορά στη νεότερη εποχή, από το κράτος. – Τα προνόμια των ευγενών και του κλήρου καταργήθηκαν και επικράτησε η αντίληψη ότι όλοι οι άνθρωποι γεννιόνταν έχοντας, τουλάχιστον θεωρητικά, τα ίδια δικαιώματα.
– Ο λαός αναδείχτηκε σε κινητήρια δύναμη της ιστορίας και σε αποκλειστική πηγή εξουσίας με την καθιέρωση συνταγμάτων και την επικράτηση της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας. Τα φυσικά δικαιώματα του Διαφωτισμού έγιναν πολιτικά δικαιώματα. Οι υπήκοοι έγιναν πολίτες. – Αναπτύχθηκαν ή αναδύθηκαν ιδέες και κινήματα που σφράγισαν την παγκόσμια ιστορία, όπως ο φιλελευθερισμός, ο εθνικισμός, ο κοινωνικός ριζοσπαστισμός και ο σοσιαλισμός (για τα οποία θα γίνει αναφορά παρακάτω).
Πηγεσ J. M. Anderson Daily life during the French revolution ,(2007) , Westport, Connecticut ,London ,Greenwood Press Connerton p:(1989 )How societies remember ,Cambridge ,New York,Melbourne ,Madrid ,Cape Town ,Cambridge University Press Κολλιόπουλος Ι.Σ. ( 2001 ) ,Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία 1789-1945 Από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Β’ παγκόσμιο Πόλεμο , Θεσσαλονίκη ,Βάνιας.
ιστοσελιδεσ http://wiki.answers.com/Q/When_did_the_Fren ch_Revolution_s http://www.historywiz.com/greatfear.htm http://www.historytoday.com/marisa- linton/robespierre-and-terror http://www.historywiz.com/primarysources/dec lrightswomen.html