ΣτΕ (Ολ) 1906/2014 14.04.2016
Νομικό πλαίσιο 1ο Μνημόνιο - Παράρτημα ΙΙΙ στο Ν.3845/2010: προετοιμασία προγράμματος αποκρατικοποιήσεων Ά. 9 Ν.3871/2010 – νέες διατάξεις στο Ν.2362/1995 (Δημόσιο Λογιστικό) – ά. 6Α - Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (πρόβλεψη + ανώτατο όριο) Άρθρο μόνο Ν.3985/2011: Μεσοπρόθεσμο ετών 2012-2015- Κεφάλαιο Β ΙΙ «Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων» χάριν της ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων Προβλέπεται η σύσταση Ταμείου Δημόσιας Περιουσίας για την προώθηση της αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου Ν.3986/2011: Επείγοντα μέτρα εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου – σκοποί υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος Κεφ. Α’ : Σύσταση και νομικό πλαίσιο ΤΑΙΠΕΔ
ΤΑΙΠΕΔ Σκοπός: αξιοποίηση ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και της περιουσίας ΝΠΔΔ και ΔΕ των οποίων το κεφάλαιο ανήκει στο Δημόσιο ή ΝΠΔΔ με συνθήκες διαφάνειας και υπό όρους αγοράς χάριν της επίτευξης των στόχων εσόδων Συμβολή στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους Ανώνυμη εταιρεία – περιορισμένη διάρκεια – αμεταβίβαστες μετοχές – 100% Δημόσιο Λειτουργία κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας χάριν του δημοσίου συμφέροντος Όχι νομικό πλαίσιο ΔΕΚΟ Προνόμια και ατέλειες Δημοσίου
Τρόπος λειτουργίας Μεταβίβαση και απόκτηση από το ΤΑΙΠΕΔ περιουσιακών στοιχείων Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων με απόφαση ΔΕΑΑ (ά. 3 Ν.3049/2002) κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή χωρίς αντάλλαγμα Οι αποφάσεις ΔΕΑΑ δημοσιεύονται σε ΕφΚυβ Απαγορεύεται η αναμεταβίβαση στον προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο Αξιοποίηση με βάση το ΕΠΑ Υποχρέωση απόδοσης εσόδου προς το Δημόσιο – ειδικός λογαριασμός
Προσβαλλόμενη πράξη Απόφαση ΔΕΑΑ 206/2012 (ΦΕΚ Β’ 1363), κατά το μέρος κατά το οποίο μεταβιβάσθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ από το Δημόσιο χωρίς αντάλλαγμα μετοχές ΕΥΔΑΠ (34,033%) Μετοχές ΕΥΑΘ (34,017%) Μετοχές ΔΕΠΑ (65%) Μετοχές ΟΛΠ (51,038%) Μετοχές ΟΛΘ (50,968%) Παρέχεται εξουσιοδότηση ΥπΟικ να συνάψει με το ΤΑΙΠΕΔ συμβάσεις για την άσκηση δικαιωμάτων ψήφου Δημοσίου σε ΕΛΒΟ, ΔΑΑ και ΔΕΗ ΑΕ στο όνομα του Δημοσίου
Διάδικοι Αιτούντες 17 (- 4 παραίτηση, -2 έλλειψη νομιμοποίησης) Ελληνικό Δημόσιο Παρεμβαίνοντες ΤΑΙΠΕΔ ΕΥΔΑΠ
Φύση της προσβαλλόμενης πράξης Κατά το πρώτο μέρος: ατομική διοικητική πράξη – σκ. 10 (ειδική διαδικασία εκδόσεως αποφάσεων δημοσιευτέων σε ΕφΚυβ / απαγόρευση αναμεταβίβασης) Πρβλ. ΣτΕ (Ολ) 1176/2008: η απόφαση ΔΕΑ για ιδιωτικοποίηση μαρίνας Ζέας, λαμβανομένου υπόψη του κοινόχρηστου και του δημοσίου σκοπού αξιοποιήσεως είναι εκτελεστή διοικητική πράξη Κατά το δεύτερο μέρος: συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ώστε το ΤΑΙΠΕΔ να καταστεί νόμιμος αντιπρόσωπος του Δημοσίου στις ΓΣ των εταιρειών
Προθεσμία ΦΕΚ Β’ 1363/26.04.2012 - Κυκλοφορία για το κοινό: 8.5.2012 – Αναστολή δικαστικών διακοπών από 1.7.2012 – άσκηση αίτησης 06.09.2012 Έναρξη προθεσμίας: Άρθρο 13 Ν.3469/2006: «1. Τα Φ.Ε.Κ. κυκλοφορούν την ίδια ημέρα με την ημερομηνία έκδοσης την οποία φέρουν. (...) 2. Όταν δεν είναι δυνατή η κυκλοφορία φύλλου της "Εφημερίδος της Κυβερνήσεως" την μέρα την οποία φέρει ως ημερομηνία έκδοσης, κάθε ενδιαφερόμενος δικαιούται να ζητεί από το Εθνικό Τυπογραφείο κυρωμένο φωτοαντίγραφο του θεωρημένου και εγκεκριμένου δοκιμίου. (...) 3. Το φύλλο της "Εφημερίδος της Κυβερνήσεως" θεωρείται ότι κυκλοφόρησε την ημέρα που φέρει ως ημερομηνία έκδοσης. Για τον καθορισμό των προθεσμιών οι οποίες τάσσονται από την κείμενη νομοθεσία για την άσκηση δικαιώματος, κρίσιμη ημερομηνία θεωρείται η ημερομηνία της πραγματικής κυκλοφορίας του φύλλου της "Εφημερίδος της Κυβερνήσεως", εκτός αν ο ενδιαφερόμενος έχει λάβει επικυρωμένο φωτοαντίγραφο του θεωρημένου και εγκεκριμένου δοκιμίου, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο. Ως πραγματική κυκλοφορία νοείται η πραγματική δυνατότητα διάθεσης του οικείου Φ.Ε.Κ. στο κοινό. Η ημερομηνία πραγματικής κυκλοφορίας βεβαιώνεται από τον Ειδικό Γραμματέα του Εθνικού Τυπογραφείου.» Αναστολή προθεσμίας λόγω δικαστικών διακοπών: ΣτΕ (Ολ) 2807/2002
Έννομο συμφέρον επί του κοινού ενδιαφέροντος των Ελλήνων πολιτών για το νομικό και ιδιοκτησιακό καθεστώς των δημοσίων επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας δεν θεμελιώνεται έννομο συμφέρον αυξημένο ενδιαφέρον, «λόγω κάποιου ιδιαίτερου δεσμού του αιτούντος προς την προσβαλλόμενη πράξη, ατομική ή κανονιστική, ή λόγω ιδιαίτερης ιδιότητας ή κατάστασης του αιτούντος, ένεκα της οποίας ο αιτών και ο στενός ή ευρύς κύκλος πολιτών στον οποίο ανήκει, ενδιαφέρεται εντονότερα από τους λοιπούς πολίτες για τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης πράξεως.» Υλική ή ηθική βλάβη υπό ιδιότητα που αναγνωρίζεται από την έννομη τάξη
Έννομο συμφέρον για ΔΕΠΑ, ΕΥΑΘ, ΟΛΠ και ΟΛΘ Αναζητείται κατά περίπτωση ειδικός δεσμός αιτούντων με την πράξη ΔΕΠΑ / οικιακή κατανάλωση / ανταγωνισμός / εναλλακτικές / όχι απειλή στέρησης ζωτικού αγαθού ΟΛΠ: δεν προβάλλεται ότι συνδέονται με κάποια έννομη σχέση ΟΛΘ / ΕΥΑΘ : μόνος κάτοικος Θεσσαλονίκης παρατήθηκε Απόρριψη αίτησης ως απαράδεκτης
Έννομο συμφέρον για ΕΥΔΑΠ Όλοι οι αιτούντες αντισυμβαλλόμενοι ΕΥΔΑΠ – κάτοικοι περιοχής αρμοδιότητας ΕΥΔΑΠ Σύνδεση με προηγούμενη μεταβίβαση μετοχών Δημοσίου σε ΤΑΙΠΕΔ – άρα πλήρης αποξένωση Δημοσίου από μετοχικό κεφάλαιο ΕΥΔΑΠ – άρα κίνδυνος σχετικά με την παροχή υπηρεσιών υδρεύσεως και αποχετεύσεως = απολύτως αναγκαίες για βιοτικές ανάγκες Πλειοψηφία: συντρέχει έννομο συμφέρον Μειοψηφία: όχι, γιατί αφορά στο νομικό και ιδιοκτησιακό καθεστώς ΕΥΔΑΠ και δεν επηρεάζονται οι συμβάσεις (όχι άμεσο - όχι ενεστώς)
Πρβλ. ΣτΕ (Ολ) 2179-2189/2014 Αφορούν σε διαδικασίες αποκρατικοποίησης 2 υποθέσεις / ιδιωτική εταιρεία (αντισυμβαλλόμενο) Λοιπές: εργαζόμενοι, συνταξιούχοι, μέτοχοι / σωματεία δεν επηρεάζεται από την αποκρατικοποίηση η δραστηριότητα των επιμέρους επιχειρήσεων, που θα μπορούσε να έχει οποιαδήποτε συνέπεια στους αιτούντες (κατά πλειοψηφία απαράδεκτη αίτηση)
Επί της ουσίας κρίση Επιδιώκεται η πλήρης αποξένωση του Δημοσίου από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, η οποία ιδιωτικοποιείται όχι μόνον τύποις αλλά και κατ’ ουσίαν, Το γεγονός αυτό καθιστά αβέβαιη τη συνέχεια της εκ μέρους της ΕΥΔΑΠ παροχής προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, και δη υψηλής ποιότητας, Αδιάλειπτη παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών δεν μπορεί να διασφαλισθεί πλήρως με την κρατική εποπτεία αγαθά και υπηρεσίες υψίστης ζωτικής σημασίας Μονοπωλιακή επιχείρηση Μη διαχωρισμός φυσικού μονοπωλίου Απουσία θεσμών ρύθμισης αγοράς Με βάση τα άρθρα 5 παρ. 5 και 21 παρ. 3 Σ, η προσβαλλόμενη πράξη κρίνεται κατά πλειοψηφία ακυρωτέα – η διαδικασία σταματά