«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου» Α’ ΜΕΡΟΣ: «Διαταραχές Λόγου: Αποσαφήνιση εννοιών / Φυσιολογία της Γλώσσας / Γλωσσική Ανάπτυξη – Επιβράδυνση» Γεωργία Παπατσιακμάκη Κωφίδου Msc Ειδικής Αγωγής
Μαθησιακοί στόχοι… Να κατανοήσετε τη φυσιολογία της γλώσσας Να γνωρίσετε την τυπική γλωσσική ανάπτυξη Να εξοικειωθείτε με χαρακτηριστικά κι αίτια επιβράδυνσης της γλωσσικής εξέλιξης
Γλώσσα Έμφυτη ανθρώπινη ικανότητα , που εκφράζεται ως σύνθετο συμβολικό σύστημα επικοινωνίας στα πλαίσια μιας γλωσσικής κοινότητας. Λόγος Είναι η υπερ-ατομική γλώσσα των μελών μιας γλωσσικής κοινότητας εσωτερική πλευρά της γλώσσας, η ασυνείδητη γνώση ενός συστήματος επικοινωνίας και έχει κοινωνικό χαρακτήρα Ομιλία Ο ατομικός λόγος κάθε μέλους μιας γλωσσικής κοινότητας., που επιτυγχάνεται με ένα συγκεκριμένο λεξιλογικό τρόπο, είναι η εφαρμογή της γνώσης της γλώσσας, προσιτή στις αισθήσεις.
Παραγωγή της φωνής η φώνηση η άρθρωση η αναπνοή Η κυρίως φωνητική μηχανή (λάρυγγας, φωνητικές χορδές) Η φαρυγγική, ρινική και στοματική κοιλότητα Παραγωγή της φωνής η αναπνοή η φώνηση η άρθρωση Τα αναπνευστικά όργανα (πνεύμονες, βρόγχοι, τραχεία)
ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ Εκφράζεται με ποικίλες μορφές και σε διάφορα επίπεδα σοβαρότητας εξαιτίας ποικίλων λόγων (κοινωνικοί / βιογενετικοί παράγοντες) Δυσμενείς κοινωνικές και οικογενειακές συνθήκες Γενετικοί παράγοντες, εγκεφαλοπάθειες Βλάβες στην ακοή ή στην όραση Βλάβες της κυριαρχίας, βλάβες του φωνητικού μηχανισμού