Τα Μπεϊζιανά μοντέλα στη Γνωσιακή Επιστήμη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Μοντέλο κατανόησης κειμένου
Advertisements

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
διαστήματα εμπιστοσύνης
Κεφάλαιο 1 Για Ποιο Λόγο; ΔΟΣΑ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
ΕΥΡΕΣΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΩΝ ΕΚΤΟΠΩΝ ΣΕ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Μάθημα 2 ο : Βασικές έννοιες 1 Ακαδημαϊκό Έτος
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Γνωστικό μοντέλο με πολυμέσα Δέγγλερη Σοφία.
Μοντελοποίηση Μοντέλο + ποιώ Από τους φοιτητές: Αντωνίου Αντώνης Δημητρίου Γεωργία Σοφοκλέους Γαβριέλλα Σοφοκλέους Μαριλένα
Είδη δειγμάτων Τυχαίο/ μη τυχαίο
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Πώς φθάσαμε εδώ…; ΜΑΣΟΥΡΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ
Κοινωνιολογική Έρευνα
Συλλογισμοί Οι σκέψεις μας τείνουν να είναι οργανωμένες.
Βασικές Αρχές Μέτρησης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Σκέψη Είδη σκέψης: Προτασιακή (εκφράζει μία πρόταση/ισχυρισμό)
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΣΗΜΕΙΑ
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ: ΣΗΜΕΙΑΚΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ & ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Αρχές επαγωγικής στατιστικής
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
Σχεδιασμός των Μεταφορών Ενότητα #5: Δειγματοληψία – Sampling. Δρ. Ναθαναήλ Ευτυχία Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Τυπολογία Εισαγωγή. Τι είναι η Τυπολογία ; Σημαντικός – ίσως ο πιο σημαντικός (;) – κλάδος της Γλωσσολογίας Προσπαθεί έμμεσα να απαντήσει στο βασικό ερώτημα.
ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ Η πιο συνηθισμένη στατιστική υπόθεση είναι η λεγόμενη Υπόθεση Μηδέν H 0. –Υποθέτουμε ότι η εμφανιζόμενη διαφορά μεταξύ μιας.
Διαστήματα Εμπιστοσύνης για αναλογίες. Ποιοτικές μεταβλητές χαρακτηρίζονται εκείνες οι οποίες τα στοιχεία τους δεν έχουν μετρηθεί με κάποιον τρόπο – οι.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
Γλωσσική ανάπτυξη. Θεωρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης  Οι υπέρμαχοι της θεωρίας της μάθησης- με πρωταγωνιστή τον Skinner- πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Επικρατούσα τιμή. Σε περιπτώσεις, που διαφορετικές τιμές μιας μεταβλητής επαναλαμβάνονται περισσότερο από μια φορά, η επικρατούσα τιμή είναι η συχνότερη.
Διαδικασία συλλογής των δεδομένων – Δειγματοληψία Απώτερος στόχος η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μεταβλητών και παραγωγή γνώσης με το σχήμα «αίτιο – αποτέλεσμα».
Δειγματοληψία Στην Επαγωγική στατιστική οδηγούμαστε σε συμπεράσματα και αποφάσεις για τις παραμέτρους ενός πληθυσμού με τη βοήθεια ενός τυχαίου δείγματος.
Έλεγχος Υπόθεσης για το μέσο ενός πληθυσμού
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Θέματα Θεωρητικής επιστήμης των Υπολογιστών
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Η εξέλιξη των θεωριών του Jim Cummins (α’)
Στατιστικά Περιγραφικά Μέτρα
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Το Προσυλλογιστικό Στάδιο (2-7 ετών)
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τα Μπεϊζιανά μοντέλα στη Γνωσιακή Επιστήμη Αντίληψη Κατηγοριοποίηση Γλωσσική αντίληψη και κατάκτηση Αιτιακή απόδοση – Λογικές συναγωγές Τα Μπεϊζιανά μοντέλα στη Γνωσιακή Επιστήμη Βιβλιογραφία: Nick Chater, Mike Oaksford, Ulrike Hahn, and Evan Heit: Bayesian models of cognition (2010) John Wiley & Sons, Ltd. WIREs Cogn Sci 2010 1 811–823

Αντίληψη Προσπαθούμε να καταλάβουμε τον κόσμο έχοντας στα αισθητηριακά συστήματα όχι πάντα όλη την απαιτούμενη πληροφορία (πχ φιγούρα ενός ζώου που αποκρύπτεται από ένα αντικείμενο). Από την άλλη μερικές φορές η πληροφορία είναι καταιγιστική και απαιτείται να γίνει μία επιλογή του τι είναι σημαντικό. Η Μπεϊζιανή θεώρηση μπορεί να βοηθήσει διότι υποστηρίζει ότι το αντιληπτικό σύστημα στην πρώτη περίπτωση (αβεβαιότητα πληροφορίας) υπολογίζει πιθανότητες με βάση τις διάφορες εναλλακτικές. Άρα συνάγεται όχι μία μοναδική απάντηση, αλλά η καλύτερη (αυτή που έχει υψηλότερο ποσοστό) μεταξύ των υπαρχόντων. Στη δεύτερη περίπτωση η πιθανότητα αφορά το αν η κάθε εισερχόμενη πληροφορία είναι εξίσου σημαντική και αξιολογείται η συνεισφορά της στο αντίλημμα. Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να πούμε ότι ένα σύστημα που λειτουργεί με βάση τις Μπεϊζιανές αρχές μπορεί να καθορίζει το πού θα στραφεί το σύστημα προσοχής. Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Κατηγοριοποίηση Με βάση την πιθανοκρατική θεώρηση μπορεί να δοθεί μία καλύτερη ερμηνεία της κατηγοριοποίησης, της ικανότητας δηλαδή ομαδοποίησης κάποιων δειγμάτων με βάση ορισμένα χαρακτηριστικά. Το νοητικό σύστημα λειτουργώντας ως μηχανή που επεξεργάζεται πιθανότητες, υπολογίζει τη συχνότητα εμφάνισης καθενός χαρακτηριστικού σε ένα σύνολο δειγμάτων. Με βάση τις εξαγόμενες πιθανότητες, τα χαρακτηριστικά που συγκεντρώνουν τις μεγαλύτερες τιμές χρησιμοποιούνται ως ένα ¨πρότυπο¨ με το οποίο αξιολογείται αν κάθε νέο δείγμα ανήκει στην συγκροτημένη κατηγορία. Έτσι συμπληρώνεται η προσέγγιση της Γνωστικής Ψυχολογίας με το απαιτούμενο μαθηματικό υπόβαθρο. Μία άλλη προσέγγιση είναι ότι αντί να δημιουργείται ένα συγκεκριμένο πρότυπο, ενδέχεται να ¨κατασκευάζεται¨ μία αναπαράσταση με τη μορφή μίας κατανομής, χωρίς σαφή κεντρική τάση αλλά με διάφορες τοπικές παραμέτρους. Αν το εξεταζόμενο δείγμα πληροί τις περισσότερες παραμέτρους, τότε κατατάσσεται στην δομημένη κατηγορία. Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Κατηγοριοποίηση Σε κάθε περίπτωση, είτε με πρότυπα είτε με κατανομές, το μοντέλο της κατηγορίας είναι δυναμικό και όχι στατικό – πλατωνικό. Αλλάζει καθώς νέα δείγματα διαρκώς συγκρίνονται, επομένως η Μπεϊζιανή θεώρηση εδώ επιτρέπει τη δυναμική και διαρκή αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο γίνεται η κατηγοριοποίηση. Μία άλλη ενδιαφέρουσα πλευρά είναι το τι συμβαίνει όταν ένα δείγμα διαφέρει σημαντικά από το prior template. Η απάντηση είναι ότι είτε πρέπει να αναθεωρηθεί το prior, είτε «ιδρύεται» μία νέα κατηγορία. Η πιθανοκρατική θεώρηση της κατηγοριοποίησης βοηθά να εξηγήσουμε γιατί: κάποια δείγματα κατατάσσονται πιο εύκολα στην κατηγορία από άλλα (προεξάρχοντα χαρακτηριστικά) κάποια δείγματα μπορεί να θεωρούνται μέλη διαφορετικών κατηγοριών (κανονικότητες στις κατανομές) επιλέγονται ως περισσότερο σημαντικά κάποια χαρακτηριστικά σε σύγκριση με κάποια άλλα (prior probability) Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Γλωσσική αντίληψη και κατάκτηση Η κατανόηση του προφορικού λόγου προϋποθέτει την εκτίμηση του ήχου που προφέρει ο ομιλητής, όχι μόνο με βάση τα φυσικά χαρακτηριστικά του ήχου, αλλά και με βάση του τι είχε την πρόθεση να εκφέρει. Παράλληλα, το αντιληπτικό σύστημα καλείται να συμπεράνει το πραγματικό νόημα της λέξης που χρησιμοποιείται, ανάμεσα σε άλλες πιθανές χρήσης της λέξης (αμφισημίες), ανάλογα με το συμφραστικό περιβάλλον (περικείμενο), τη σύνταξη, την ιστορία της συνομιλίας. Το πρόβλημα γίνεται πιο περίπλοκο καθώς εμπλέκεται και ο θόρυβος και η συνάρθρωση των φθόγγων (εκφέρονται μαζί, όχι χωριστά). Με βάση τα προηγούμενα, μόνο ένα πιθανοκρατικό σύστημα μπορεί να προβεί σε κατάλληλους υπολογισμούς και να συνάγει συμπεράσματα για τα προσλαμβανόμενα ερεθίσματα. Ακόμα και η γλωσσική κατάκτηση μπορεί να υποστεί ριζική αλλαγή, ως προς το πώς πραγματοποιείται, καθώς νέα δεδομένα υποστηρίζουν ότι η έκθεση των βρεφών σε γλωσσικά ερεθίσματα είναι αρκετή για να συνάγει αυτό γλωσσικούς κανόνες και να κάνει τις απαραίτητες γενικεύσεις, αν επεξεργάζεται στατιστικά τα δεδομένα εισροής. Σε αντίθεση με τη θεωρία περί ανεπάρκειας δεδομένων, που οδηγεί στην παραδοχή της εμφυτότητας της γλωσσικής δομής (Chomsky). Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα

Αιτιακή απόδοση – Λογικές συναγωγές Στη μάθηση των αιτιών, δηλαδή των αιτιακά σημαντικών γεγονότων που προκαλούν αποτελέσματα, το αίτιο προκύπτει από τη σύγκριση πιθανοτήτων συνεμφάνισης σχέσεων. Αν κάποιες σχέσεις έχουν την τάση να εμφανίζονται μαζί, συχνότερα, τότε οι σχέσεις μεταξύ τους γίνονται κατανοητές στη νοητική λειτουργία ως αιτιακές. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει η συνεμφάνιση να μην είναι παροδική, επιμέρους και τυχαία. Αυτό εξασφαλίζεται αν πραγματοποιείται μέσα σε ένα πλούσιο πλέγμα σχέσεων με άλλα φαινόμενα. Η διαδικασία λογικών συναγωγών (επαγωγικών, παραγωγικών) ερμηνεύεται καλύτερα με την πιθανοκρατική προσέγγιση, διότι έτσι ξεπερνιούνται προβλήματα που παραβιάζουν την τυπική λογική (φορμαλισμός) αλλά και εξηγείται η αποδοχή εξαιρέσεων σε έναν κανόνα. Γενικά το σύστημα τυπικής λογικής δίνει περισσότερο έμφαση στη δομή παρά στο περιεχόμενο (ο κανόνας ως απόλυτη σχέση - σύνδεση). Αντίθετα, η συναγωγή ως πιθανοκρατικός υπολογισμός, μπορεί να ξεπεράσει τα θέματα αυτά. Ιωαννίδης Τάσος: Μπεϊζιανά μοντέλα