Παραδόσεις Μαθημάτων Δασοκομίας Πόλεων μάθημα 1ο Παραδόσεις Μαθημάτων Δασοκομίας Πόλεων μάθημα 1ο του καθηγητή ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΒΕΡΓΟΥ Καρδίτσα, 05.10.2011
Στοιχεία Διδάσκοντος (Θ): Βέργος Στέργιος, καθηγητής ΤΕΙ Λάρισας Δασολόγος ΑΠΘ, Δρ. Δασοκομικής vergos@teilar.gr τηλέφωνο εργαστηρίου: 24410 71752 (εσ. 118) τηλέφωνο γραφείου: 24410 64703
Στοιχεία Διδάσκοντος (Ε): Μπουγουλιά Στεργιάννω, Καθηγήτρια Εφαρμογών ΤΕΙ Λάρισας Δασολόγος ΑΠΘ και Χημικός ΑΠΘ, MSc στον Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό bugulia@teilar.gr τηλέφωνο εργαστηρίου: 24410 71752 (εσ. 118) τηλέφωνο γραφείου: 24410 64708
Σκοπός – στόχος μαθήματος: Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση από τον σπουδαστή των οικολογικών συνθηκών που επικρατούν σε μία πόλη σε σχέση με την ευδοκίμηση των δασικών ειδών, της ικανότητας προσαρμογής των διάφορων δασοπονικών ειδών στις ιδιαίτερες οικολογικές συνθήκες μιας πόλης, και την διαχείριση των δέντρων μιας πόλης με σκοπό τη βελτίωση των οικολογικών συνθηκών και την ανύψωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.
Διδακτικές Σημειώσεις – Βιβλία: Βιβλιογραφία: Σπ. Ντάφης, 2001, «Δασοκομία Πόλεων», Εκδόσεις Art of Text, Θεσ/νίκη Συμπληρωματική Βιβλιογραφία: Νικ. Μπελαβίλας, Φερ. Βαταβάλη, 2009, «Οδηγός για το περιβάλλον. Πράσινο και ελεύθεροι χώροι στην πόλη», WWF Ελλάς, Αθήνα (αναρτημένο στο e-class) Ε-class TEI Λάρισας (http://e-class.teilar.gr)
Περιγραφή Θεωρητικού Μέρους Μαθήματος: Εισαγωγή και βασικοί ορισμοί. Οικολογικές ιδιαιτερότητες μιας πόλης. Επίδραση των δέντρων και γενικά του αστικού πρασίνου στην πόλη. Εκλογή κατάλληλων ειδών στις πόλεις ανάλογα με το σκοπό χρήσης. Μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των δέντρων στις πόλεις. Μέτρα περιποίησης των δέντρων της πόλης. Διαχείριση, χειρισμός και περιποίηση των δέντρων των δεντροστοιχίων.
Περιγραφή Θεωρητικού Μέρους Μαθήματος: 13 διαλέξεις από τον καθηγητή Στέργιο Βέργο Διεξαγωγή γραπτής προαιρετικής ενδιάμεσης εξέτασης (προόδου) Τελικές εξετάσεις μαθήματος (σε μια περίοδο-εξεταστική Ιανουαρίου)
Περιγραφή Εργαστηριακού Μέρους Μαθήματος: Περιγραφή Εργαστηριακού Μέρους Μαθήματος: Επιλογή από κάθε σπουδαστή ενός χώρου αστικού πρασίνου. Καταγραφή των κλιματολογικών, γεωλογικών, εδαφολογικών και φυσικών χαρακτηριστικών. Καταγραφή υφιστάμενης βλάστησης και χαρακτηριστικά αυτής. Αξιολόγηση της υπάρχουσας βλάστησης με βάση τις κλιματεδαφικές συνθήκες του σταθμού και με βάση το σκοπό χρήσης. Προτάσεις για τον κατάλληλο χειρισμό των υφιστάμενων δέντρων και για τη φύτευση των ενδεδειγμένων ειδών, για την καλύτερη αξιοποίηση του υφιστάμενου χώρου πρασίνου.
Περιγραφή Εργαστηριακού Μέρους Μαθήματος: Περιγραφή Εργαστηριακού Μέρους Μαθήματος: 13 εργαστήρια από την καθηγήτρια εφαρμογών Στεργιάννω Μπουγουλιά. Ανάθεση επίλυσης πραγματικού δασοπονικού προβλήματος (προσέγγιση προβλήματος, αξιολόγηση, προτεινόμενες λύσεις, σχεδιασμός, υπολογισμός κόστους, σύνταξη μελέτης) από ομάδα σπουδαστών. Παρουσίαση εργασίας – μελέτης στην αίθουσα του εργαστηρίου. Ερωτήσεις, παρεμβάσεις, συζήτηση. Προφορική εξέταση εργαστηριακού μέρους πάνω στο δασοπονικό πρόβλημα με το οποίο ασχολήθηκε η κάθε ομάδα.