Ενημέρωση κοινοβουλευτικών κομμάτων Λευκωσία, 28 Σεπτεμβρίου 2017 Προστατεύει τα συμφέροντα των ιδιοκτητών για 53 χρόνια Ριζική αναθεώρηση του συστήματος επιβολής Αποχετευτικών Τελών και Δημοτικών Τελών Ακίνητης Ιδιοκτησίας Ενημέρωση κοινοβουλευτικών κομμάτων Λευκωσία, 28 Σεπτεμβρίου 2017 1
ΘΕΜΑΤΑ Σύντομη εισαγωγή στον ΚΣΙΑ Ποιος ο λόγος της παρουσίασης Τι είναι φορολογίες και τι τέλη Ποιοι και πως επομίζονται το κόστος Μοιραία λάθη Απαντήσεις στα ερωτήματά σας/συζήτηση
Σύντομη εισαγωγή στον ΚΣΙΑ Ιδρύθηκε το 1964 (συμπληρώνει 53 χρόνια ζωής). Προστατεύει τα συμφέροντα των ιδιοκτητών ανά την Κύπρο, μικρών και μεγάλων (επίσημα στοιχεία ανεβάζουν τον αριθμό των ιδιοκτητών στην Κύπρο στις 590.000). Δεν είναι επαγγελματικός σύνδεσμος, ο κοινός παρονομαστής είναι η ιδιοκτησία. Ενεργό μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων (UIPI) (www.uipi.com) εδώ και πολλά χρόνια. Αναβαθμίζει την ιστοσελίδα του (www.ksia.org.cy) για να προσφέρει πρωτοποριακές υπηρεσίες και πληροφόρηση.
Ποιος ο λόγος της παρουσίασης Η αναθεώρηση των αποχετευτικών τελών και δημοτικών τελών ακίνητης ιδιοκτησίας λόγω της μετάβασης από τις αξίες του 1980 σ´ αυτἐς του 2013. Οι δραματικές αυξήσεις στα αποχ. τέλη (3, 4 έως και 10 φορές σε σχέση με το 2016) έφεραν στην επιφάνεια ένα υφιστάμενο σύστημα πολύπλοκο και κατάφορα άδικο. Πιο ήπιες αυξήσεις και στο Δημοτικό Τέλος Ακίνητης Ιδιοκτησίας λόγω αναθεώρησης των αξιών. Πληθώρα τελών ανεβάζει το κόστος διαχείρισης. Ο ΚΣΙΑ για δεκαετίες τώρα έθιγε τα θέματα αυτά με διασκέψεις και υπομνήματα.
Τι είναι φορολογίες και τι τέλη Φαίνεται ότι υπάρχει πλήρης σύγχυση. Ο Μπαμπινιώτης δεν βοηθά. Η αντίληψή μας ότι τα τέλη είναι ανταποδοτικά (δηλαδή καλύπτουν συγκεκριμένο κόστος - κατασκευής και συντήρησης έργων υποδομής ή δημοτικών τελών) ενώ οι φορολογίες είναι πιο γενικές. Στην Κύπρο τα πλείστα εάν όχι όλα τα τέλη είναι συγκεκαλυμμένες φορολογίες. Για τα τέλη πρέπει να υπάρχουν ειδικά ταμεία. Απαραίτητη η διαφάνεια και η χρηστή διαχείριση, κυρίως γιατί αφορά ᾽μονοπώλια’. Πρέπει επίσης να αξιολογούνται όσον αφορά αποτελεσματικότητα από τρίτους. Ο Γενικός Ελεγκτής ιδιαίτερα καυστικός.
Ποιοι και πως επομίζονται το κόστος - ποιοι Για την κατασκευή των έργων υποδομής (συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης) δύο οι επιλογές: να πληρώνουν είτε οι φορολογούμενοι (μέσω κρατικών πόρων) ή κάποιες ειδικές ομάδες (ιδιοκτήτες μιας περιοχής (π.χ. πόλης)). Για τη συντήρηση των έργων δύο οι επιλογές: οι φορολογούμενοι (και πάλι) ή κάποιες ειδικές ομάδες (οι χρήστες του έργου). Για τα δημοτικά τέλη λογικά επομίζονται το κόστος εκείνοι που απολαμβάνουν τις υπηρεσίες.
Ποιοι και πως επομίζονται το κόστος - πως Οι αξίες του 1980, 2013 ή 2018 δεν είναι τίποτε άλλο από φορολογικές βάσεις. Δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται φορολογικές βάσεις για την επιβολή ανταποδοτικών τελών, αλλά ούτε να επιχειρείται κοινωνική πολιτική μέσω αυτών. Πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα απλό και δίκαιο. Το ποσό των αποχετευτικών τελών για υποδομές να είναι σταθερό πόσο (ίσως με κλίμακες), ανάλογα με το είδος και όχι την αξία του ακινήτου. Ίσως να υπάρχει τέλος σύνδεσης, όπως ηλεκτρισμός και νερό, το ίδιο ανά την Κύπρο. Οι χρήστες να πληρώνουν ανάλογα με τη χρήση (το υφιστάμενο σύστημα δεν είναι παράλογο). Για δημοτικές υπηρεσίες (ένα τέλος), ανάλογα με το προφίλ του χρήστη, είναι μια λογική λύση.
Μοιραία λάθη Η περίπτωση της Θάτσερ το 1990. Το poll tax προνοούσε την επιβολή σταθερού ποσού κατά κεφαλή. Απλό σύστημα αλλά κατάφορα άδικο, αφού αγνοούσε παντελώς τη χρήση των υπηρεσιών από το δημότη. Δεν προηγήθηκε η απαιτούμενη διαβούλευση. Η Θάτσερ έχασε και το σύστημα εγκαταλήφθηκε.
Απαντήσεις στα ερωτήματά σας/συζήτηση Ο ΛΟΓΟΣ ΣΕ ΣΑΣ!