Ειδικές κατηγορίες διοικητικών πράξεων Παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας – Κυβερνητικές πράξεις 22.03.2015
Παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας Ειδική περίπτωση σιωπηρής αρνητικής πράξης - Άρθρο 45 παρ. 4 ΠΔ 18/1989, 63 ΚΔΔικον 3 προϋποθέσεις: Υποχρέωση διοίκησης να δράσει σύμφωνα με ειδικές διατάξεις και όχι ά. 10 Σ Αίτηση στο αρμόδιο όργανο, εκτός εάν επιβάλλεται υποχρέωση έκδοσης πράξης αυτεπαγγέλτως Άπρακτη παρέλευση προθεσμίας απάντησης
1. Υποχρέωση Διοίκησης Έκδοση πράξης, χορήγηση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων (ά. 4 παρ. 4 ΚΔΔ), πρόσβαση σε έγγραφα (ά. 5 παρ. 4 ΚΔΔ) Δέσμια αρμοδιότητα Διακριτική ευχέρεια: μόνο εάν συντρέχει υπέρβαση άκρων ορίων Δεν στοιχειοθετείται στην περίπτωση της ευρείας διακριτικής ευχέρειας Δεν στοιχειοθετείται σε περίπτωση κανονιστικής σκοπιμότητας, εκτός εάν από τη νομοθετική εξουσιοδότηση προκύπτει υποχρέωση έκδοσης πράξης (π.χ. προθεσμία και αντικειμενικές προϋποθέσεις) Δεν στοιχειοθετείται σε μη ανάκληση παράνομης πράξης, εκτός εάν συντρέχει υποχρέωση ανάκλησης
2. Αίτηση διοικούμενου Δεν απαιτείται για τις πράξεις που εκδίδονται αυτεπαγγέλτως Νομιμοποίηση διοικούμενου για υποβολή αίτησης Εάν υποβληθεί σε αναρμόδιο όργανο: υποχρέωση παραπομπής στο αρμόδιο εντός 3 ημερών – άρθρο 4 παρ. 1 ΚΔΔ Εάν περισσότερα συναρμόδια όργανα, αρκεί να περιέλθει το αίτημα σε οποιοδήποτε από αυτά (ΣτΕ 319/2012)
3. Παρέλευση προθεσμίας Άπρακτη παρέλευση νόμιμης προθεσμίας για ενέργεια της Διοίκησης Εάν δεν ορίζεται προθεσμία ειδικά: 3 μήνες Η προθεσμία υπολογίζεται από την υποβολή πλήρους αίτησης – δηλ. και δικαιολογητικά Αίτημα υποβολής δικαιολογητικών μετά την προθεσμία, δεν αίρει την παράλειψη
Σημασία Προσβάλλεται ενώπιον των δικαστηρίων Πριν τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων, αίτηση ακύρωσης = απαράδεκτη Εάν εκδοθεί πράξη μετά την παραδεκτώς προσβληθείσα παράλειψη, συμπροσβαλλόμενη , αλλά μπορεί να προσβληθεί και αυτοτελώς
Ειδικά θέματα Διασταλτική ερμηνεία σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος – τεκμηρίωση με ευθεία αναγωγή στο άρθρο 24 Σ 3 ειδικές περιπτώσεις : Μη ανάκληση ομοίων πράξεων Μη υιοθέτηση σύμφωνης γνώμης Άπρακτη παρέλευση χρόνου απάντησης επί ενδικοφανούς προσφυγής (κατ’ άλλη άποψη σιωπηρή απόρριψη)
Κυβερνητικές πράξεις Άρθρο 45 παρ. 5 ΠΔ 18/1989: «Δεν υπόκεινται σε αίτηση ακυρώσεως οι κυβερνητικές πράξεις και διαταγές που ανάγονται στη διαχείριση της πολιτικής εξουσίας» Βασικά χαρακτηριστικά: Εκδίδονται βάσει αρμοδιότητας που προβλέπεται στο Σ ή στο νόμο από την εκτελεστική λειτουργία Ρυθμίζουν θέματα «πολιτικής εξουσίας ή κυβερνητικής λειτουργίας» Προσδιορίζονται από τη νομολογία ΣτΕ (κατάλογος – πχ PSI – ΣτΕ (Ολ) 3007/2014) = o ίδιος ο νομοθέτης δεν μπορεί να χαρακτηρίσει πράξη κυβερνητική (ανίσχυρος χαρακτηρισμός, δεν οδηγεί σε απαράδεκτο άνευ άλλου τινός)
Κατάλογος Ρύθμιση διεθνών σχέσεων Διεθνείς συμβάσεις και πράξεις προς εκτέλεσή τους, όχι όμως πράξεις προς εκτέλεση νόμων κύρωσης Άδεια Υπουργού Δικαιοσύνης για την αναγκαστική εκτέλεση κατά αλλοδαπού δημοσίου και ανάκληση της άδειας αυτής (προσοχή: δεν είναι κυβερνητικές οι πράξεις απέλασης, έκδοσης κ.λπ. αλλοδαπών) Σχέσεις εκτελεστικής – νομοθετικής λειτουργίας Σύγκληση Βουλής, αναστολή εργασιών και διάλυση Διενέργεια εκλογών Προκήρυξη δημοψηφίσματος (ΣτΕ (Ολ) 2787/2015) Διάταγμα αποδοχής παραίτησης Υπουργού/ Κυβέρνησης Εντολή σχηματισμού Κυβέρνησης Διάταγμα συγκρότησης της Κυβέρνησης Σχέσεις δικαστικής – εκτελεστικής λειτουργίας (ά. 90 παρ. 6, 91 παρ. 4 και 98 παρ. 3 Σ) – ρητός αποκλεισμός ελέγχου ΣτΕ εκ του Σ Κήρυξη επιστράτευσης Απονομή χάριτος
Δικαστικός έλεγχος Διαφεύγουν του ακυρωτικού ελέγχου, επειδή δεν πρόκειται για διοικητική αρμοδιότητα, αλλά για πολιτικής φύσεως ζητήματα Τυχόν αίτηση ακύρωσης απορρίπτεται ως απαράδεκτη Αστική ευθύνη Δημοσίου για αποζημίωση ΕφΑθ 2448/1969