Christiana Markou © 2017 Ευρωπαϊκό Δίκαιο Προστασίας Καταναλωτή Οδηγία 2005/29/EK {N. 103(I)/2007} Εκπαιδευτική Ημερίδα για Θέματα Καταναλωτών Παρασκευή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

(α) Διάθεση Μεριδίων ΟΣΕΚΑ (β) Διαδικασία Κοινοποίησης
Ισχυρισμοί διατροφής και υγείας Παρόν και μέλλον Βασίλης Μαθιουδάκης
Παρουσίαση λειτουργίας εφαρμογής extra Διαχείριση Ταμείου
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
Γραφείο Επιτρόπου Ρύθμισης Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων
Κεφάλαιο 7: Ηλεκτρονικό Εμπόριο (Η.Ε) 7.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του Η.Ε 7.2 Τα επίπεδα διάκρισης του Η.Ε 7.3 Οι επιπτώσεις του Η.Ε στον χώρο των.
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ : ΑΝΩΤΑΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
1 Η νέα Οδηγία για την παροχή πιστώσεων σε καταναλωτές Χριστίνα Κ. Λιβαδά Ειδική Νομική Σύμβουλος ΕΕΤ.
Ελέυθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου
Πίστη πελατών και στρατηγική προϊόντος
O έλεγχος της διαφήμισης
Η εκστρατεία για την αύξηση της ενημέρωσης για τα δικαιώματα των καταναλωτών.
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗ αριθ. 768/2008/ΕΚ
Προστασία και εφαρμογή νομοθεσίας των εμπορικών σημάτων
1o ΕΠΑ.Λ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ Όλγα Πατραμάνη Η τουριστική αγορά.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 14 η Νικόλαος Καρανάσιος Δικαιοπραξίες.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ ΗΘΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
2.2 Άσκηση και κατάχρηση δικαιώματος  Συνισταμένη όλων των δικαιωμάτων είναι το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου.  Το.
ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ-ΑΓΡΟΤΗΣ Στον τομέα της οργάνωσης της αγροτικής παραγωγής, που ήταν και η βάση της βυζαντινής οικονομίας, φαίνεται πως τον 7ο και 8ο αιώνα επικράτησε.
Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ «ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΠΡΙΣΜΑ Α.Ε.» Φοιτήτρια: Μαίρη Παπαδοπούλου ( Α.Μ. 8240) Επιβλέπων:
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΜΠΑΣΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ & ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΛΕΝΗ ΚΟΛΟΚΟΥΡΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΜΑΪΟΣ 2015
06 ΑΠΡ ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΣΤΟΧΩΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΖΩΝΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΖΕΠ) ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΟΡΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΝEΡΓΕΙΑΣ.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΙΙ Διδάσκων: Σταγιάννης Απόστολος Τ.Ε.Ι. ΛΑΡΙΣΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ Τ.Ε.Ι. ΛΑΡΙΣΑΣ - ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ - ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΙΙ - ΣΤΑΓΙΑΝΝΗΣ.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης
Νομικά Θέματα Πληροφορικής
Οδηγία 93/13 Εκδόθηκε από το ΕΚ και το Συμβούλιο την 5η Απριλίου 1993
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ:
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Ελληνικός Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
7.4. Ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων
Δίκτυα Διανομής Δίκτυα Δικαιόχρησης
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Οδηγία 99/44/EK {N. 7(I)/2000}
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Τουριστική Διαφήμιση & Δημόσιες Σχέσεις
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ «ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΖΙΟΝΙΑ»
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ «ΚΑΒΟ ΓΚΡΕΚΟ»
ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΣΤΟΧΩΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΖΩΝΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΖΕΠ) ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΟΡΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ «ΚΟΙΛΑΔΑ ΕΖΟΥΣΑΣ»
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ «ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ ΑΚΑΜΑ»
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ «ΦΑΡΟΣ ΚΑΤΩ ΠΑΦΟΥ»
ΟΡΙΣΜΟΣ ΑΓΟΡΑΣ.
Η έννοια της επιχείρησης
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ «ΑΛΥΚΕΣ ΛΑΡΝΑΚΑΣ»
Προσφυγή κατά παραλείψεως
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Ευρωπαϊκοί κανόνες για τον ανταγωνισμό Κρατικές ενισχύσεις
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΠΛΑΙΣΙΟ.
Π.Μ.Σ. ΑΫΛΑ ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Οριζόντιες αντι-ανταγωνιστικές συμπράξεις (εναρμονισμένη πρακτική)
ΔΕΕ, Υποθεση c-525/16, meo ΚΑΤΑ Aytoritade de concorrencia
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Πίστη πελατών και στρατηγική προϊόντος
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Christiana Markou © 2017 Ευρωπαϊκό Δίκαιο Προστασίας Καταναλωτή Οδηγία 2005/29/EK {N. 103(I)/2007} Εκπαιδευτική Ημερίδα για Θέματα Καταναλωτών Παρασκευή 12-05-2017 Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Οδηγία μέγιστης εναρμόνισης – 28 πανομοιότυπα δίκαια για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές Ermes Department Stores PLC, Εφεσείοντες v. Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, Εφεσιβλήτου – Ποινικές Εφέσεις Αρ. 143 / 2011, 144 / 2011 & 145 / 2011. Μόνο σχέση εμπόρου-καταναλωτή (εκτός πεδίου εφαρμογής οι εμπορικές πρακτικές εμπόρων που απευθύνονται προς άλλους εμπόρους – αυτές ρυθμίζονται από την Οδηγία 2006/114/ΕΚ η οποία δεν εφαρμόζεται στη σχέση εμπόρου-καταναλωτή με εξαίρεση το Άρθρο 4 αυτής που διέπει τη συγκριτική διαφήμιση) - christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Εξαιρετικά ευρύ πεδίο εφαρμογής Άρθρο 2(δ) «"εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές"…: κάθε πράξη, παράλειψη, τρόπος συμπεριφοράς ή παράστασης, εμπορική επικοινωνία, συμπεριλαμβανομένης της διαφήμισης και του μάρκετινγκ, ενός εμπορευομένου, άμεσα συνδεόμενη με την προώθηση, πώληση ή προμήθεια ενός προϊόντος σε καταναλωτές·» Όχι μόνο η κλασσική διαφήμιση Και ανεξαρτήτως αντικειμένου – αγαθά, υπηρεσίες, ακίνητη ιδιοκτησία, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες – σε σχέση με τα δύο τελευταία όμως, η εναρμόνιση είναι η ελάχιστη Πριν την επίτευξη συναλλαγής, κατά την διάρκεια που συνομολογείται συναλλαγή και μετά την επίτευξη συναλλαγής christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Τι κάνει η Οδηγία; Απαγορεύει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές – επιφορτίζει τους εμπόρους με την υποχρέωση να συμπεριφέρονται με δίκαιο τρόπο στους καταναλωτές Απαντά στο ερώτημα ή παρέχει τα εργαλεία εξακρίβωσης της απάντησης στο ερώτημα «είναι αθέμιτη η εμπορική πρακτική;» Εγκαθιδρύει σύστημα νομικού ελέγχου των εμπορικών πρακτικών – τρία εργαλεία ελέγχου στα χέρια αρμοδίων αρχών και δικαστηρίων για τη διαπίστωση του θεμιτού ή μη μια εμπορικής πρακτικής Ποια τα τρία αυτά εργαλεία; christiana markou © 2017

Christiana Markou © 2017 Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Οδηγία 2005/29/ΕΚ Σύστημα Ελέγχου Εμπορικών Πρακτικών Γενική ρήτρα (δεν συνάδει με την επαγγελματική ευσυνειδησία και στρέβλωση της οικονομικής συμπεριφορά του καταναλωτή) Παραπλανητικές και Επιθετικές εμπορικές πρακτικές ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Μαύρη λίστα 31 εμπορικών πρακτικών christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 1ο εργαλείο - Γενική ρήτρα – Άρθρο 5(2) – αντίθετη με την επαγγελματική ευσυνειδησία «"επαγγελματική ευσυνειδησία": το μέτρο της ειδικής τεχνικής ικανότητας και μέριμνας που ευλόγως αναμένεται να επιδεικνύει ένας εμπορευόμενος προς τους καταναλωτές, κατ' αναλογία προς την έντιμη πρακτική της αγοράς και/ή τη γενική αρχή της καλής πίστης, στον τομέα δραστηριοτήτων του εμπορευόμενου·» + προκαλεί ή ενδέχεται να προκαλέσει ουσιώδη στρέβλωση της οικονομικής συμπεριφοράς του καταναλωτή «"ουσιώδης στρέβλωση της οικονομικής συμπεριφοράς των καταναλωτών": η χρήση μιας εμπορικής πρακτικής με σκοπό τη σημαντική μείωση της ικανότητας του καταναλωτή να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση, με επακόλουθο ο καταναλωτής να λάβει μια απόφαση συναλλαγής που διαφορετικά δεν θα ελάμβανε Πολύ γενικό εργαλείο – ευελιξία στο σύστημα και ευχέρεια εφαρμογής του σε απεριόριστη γκάμα εμπορικών πρακτικών christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 2ο εργαλείο – παραπλανητικές (Άρθρα 6 και 7) και επιθετικές (Άρθρα 8 και 9) εμπορικές πρακτικές Παραπλανητικές Παραπλανητικές παραπλανητικές πράξεις παραλείψεις Άρθρο 6 Άρθρο 7 Ψευδείς ή ανακριβείς Παράλειψη ουσιωδών πληροφοριών πληροφορίες σχετικά τις οποίες ο καταναλωτής χρειάζεται με το προϊόν, τους όρους ΄ για να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση της συναλλαγής, τον (λέει μισή αλήθεια) εμπορευόμενο ή τα δικαιώματα του καταναλωτή (λέει ψέματα) + οδηγεί ή ενδέχεται να οδηγήσει σε απόφαση συναλλαγής η οποία δεν θα λαμβάνετο διαφορετικά christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 2ο εργαλείο – παραπλανητικές (Άρθρα 6 και 7) και επιθετικές (Άρθρα 8 και 9) εμπορικές πρακτικές Παραπλανητικές παραλείψεις Το κατά πόσο έχουν παραληφθεί ουσιώδεις πληροφορίες απόκειται στη κρίση του δικαστή – εκτός από τη περίπτωση των ‘προσκλήσεων για αγορά’, η Οδηγία δεν απαριθμεί τις πληροφορίες που πρέπει να δίδονται – αυτό κρίνεται κατά περίπτωση Άρθρο 7(3): “Όταν το μέσο που χρησιμοποιείται για την ανακοίνωση της εμπορικής πρακτικής επιβάλλει περιορισμούς τόπου ή χρόνου, οι περιορισμοί αυτοί καθώς και τα μέτρα που λαμβάνει ο εμπορευόμενος για να καταστήσει την πληροφορία προσιτή στους καταναλωτές με άλλο τρόπο, λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να καθοριστεί αν η πληροφορία έχει παραλειφθεί” = επίτευξη ισορροπίας christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 2ο εργαλείο – παραπλανητικές (Άρθρα 6 και 7) και επιθετικές (Άρθρα 8 και 9) εμπορικές πρακτικές Παροχή των πληροφοριών με κατά τρόπο διφορούμενο (μικρά γράμματα) ή σε χρόνο ακατάλληλο δε = παράλειψη παροχής τους – Άρθρο 7(2) Πρόσκληση για αγορά= χαρακτηριστικά προϊόντος + τιμή – Άρθρο 2(δ) Διαφορετική αντιμετώπιση από τις άλλες διαφημίσεις christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 2ο εργαλείο – παραπλανητικές (Άρθρα 6 και 7) και επιθετικές (Άρθρα 8 και 9) εμπορικές πρακτικές Πρόσκληση για αγορά Πρόσκληση για αγορά Όχι πρόσκληση για αγορά Διαφορετική-πιο συγκεκριμένη ρύθμιση για τις προσκλήσεις για αγορά στο πλαίσιο των παραπλανητικών παραλείψεων = συγκεκριμένο καθήκον πληροφόρησης – ο ίδιος ο Νομοθέτης ορίζει ορισμένες πληροφορίες οι οποίες είναι ουσιώδεις, δεν το αφήνει στην κρίση του δικαστή όπως σε σχέση με τις υπόλοιπες διαφημίσεις που διέπονται από το Άρθρο 7(1) Άρθρο 7(4):στις προσκλήσεις για αγορά οι ακόλουθες πληροφορίες θεωρούνται ουσιώδεις και πρέπει να δίδονται (χαρακτηριστικά προϊόντος, ταυτότητα-γεωγραφική διεύθυνση εμπόρου, συνολική τιμή, διευθετήσεις για παράδοση, πληρωμή κτλ εάν δεν είναι οι συνηθισμένες, δικαίωμα υπαναχώρησης εάν υπάρχει) christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 2ο εργαλείο – παραπλανητικές (Άρθρα 6 και 7) και επιθετικές (Άρθρα 8 και 9) εμπορικές πρακτικές Επιθετικές Δεν λένε ψέματα ούτε μισή αλήθεια αλλά εξαναγκάζουν, πιέζουν υπέρμετρα μειώνοντας την ικανότητα του καταναλωτή να αποφασίσει ελεύθερα + οδηγούν ή ενδέχεται να οδηγήσουν σε απόφαση συναλλαγής που δεν θα λαμβάνετο διαφορετικά (Άρθρο 8) Παράγοντες σχετικοί με το κατά πόσο μια πρακτική θα διαπιστωθεί ως επιθετική ή μη (Άρθρο 9) α) η χρονική στιγμή, ο τόπος, η φύση ή η επιμονή· β) η χρήση απειλητικών ή προσβλητικών εκφράσεων ή συμπεριφοράς) η εκμετάλλευση, από τον εμπορευόμενο, κάθε συγκεκριμένης ατυχίας ή περίστασης, την οποία γνωρίζει και η οποία είναι τόσο σοβαρή ώστε να διαταράσσει την κρίση του καταναλωτή, προκειμένου να επηρεάσει την απόφασή του όσον αφορά το προϊόν δ) κάθε επαχθές ή δυσανάλογο μη συμβατικό εμπόδιο που επιβάλλει ο εμπορευόμενος σε περίπτωση που ο καταναλωτής επιθυμεί να ασκήσει τα δικαιώματά του στο πλαίσιο της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων λύσης της σύμβασης ή μετάβασης σε άλλο προϊόν ή σε άλλον εμπορευόμενο, ε) κάθε απειλή για λήψη μέτρου που δεν μπορεί να ληφθεί νομίμως christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Στα δύο πρώτα εργαλεία, η πρακτική θα πρέπει να οδηγεί ή να ενδέχεται να οδηγήσει σε απόφαση συναλλαγής η οποία δεν θα λαμβάνετο διαφορετικά Δεν είναι όλες οι ανακρίβειες, ψεύδη, παραλείψεις ουσιωδών πληροφοριών που ισοδυναμούν με αθέμιτες εμπορικές πρακτικές για σκοπούς της Οδηγίας – πρέπει να είναι ικανές να επηρεάσουν απόφαση συναλλαγής Απόφαση συναλλαγής = απόφαση να αγοράσω, από πού θα αγοράσω, υπό ποιους όρους θα αγοράσω, απόφαση να προβώ σε πληρωμή, να κρατήσω ή να διαθέσω ένα προϊόν, απόφαση να ασκήσω συμβατικό δικαίωμα όπως επιστροφή του προϊόντος, απαίτηση συντήρησης ή φροντίδας του (Άρθρο ια) christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές 3ο εργαλείο – εξαιρετικά συγκεκριμένο – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Οδηγίας = λίστα από 31 ‘μαύρες πρακτικές’ = είναι στη λίστα αυτομάτως κρίνεται αθέμιτη Σε αυτή περιέχονται πρακτικές όπως: Διαφήμιση ‘δόλωμα’ Διαφήμιση ‘δόλωμα και μεταστροφή’ Ψευδής παρουσίαση ενός προϊόντος ως ‘δωρεάν’ Ψευδής παράσταση ότι ο έμπορος θα παύσει εργασίες ή θα μετακομίσει Προσποίηση εμπόρου ότι ενεργεί ως καταναλωτής Διαγωνισμοί με έπαθλα τα οποία δεν δίδονται-δεν υπάρχουν Απαίτηση πληρωμής για μη παραγγελθέντα προϊόντα Συγκεκαλυμμένη διαφήμιση (advertorial) Ψευδής παράσταση ότι η προσφορά λήγει σύντομα christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Πώς πρέπει να χρησιμοποιείται το σύστημα ελέγχου – με ποια σειρά τα εργαλεία; 1o εργαλείο Είναι η πρακτική στη λίστα;Aν ναι, είναι αθέμιτη. Αν όχι, χρησιμοποιώ το 2ο εργαλείο 2ο εργαλείο Είναι παραπλανητική ή επιθετική;Aν ναι, είναι αθέμιτη. Αν όχι, προχωρώ στη χρήση του πρώτου εργαλείου. 3ο εργαλείο Συνάδει η πρακτική με τους κανόνες καλής πίστης και έντιμης συμπεριφοράς και δύναται να στρεβλώσει την οικονομική ικανότητα του καταναλωτή;Aν ναι, είναι αθέμιτη. Αν όχι, είναι νομικώς επιτρεπτή. christiana markou © 2017

Οδηγία 2005/29/EK για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές Ερωτήσεις - Συζήτηση christiana markou © 2017