Πρόγραμμα Κομποστοποίησης ΕΕΕΕΚ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Τι είναι η κομποστοποίηση; Η κομποστοποίηση είναι μια φυσική διαδικασία η οποία μετατρέπει τα οργανικά υλικά σε μια πλούσια σκούρα ουσία. Αυτή η ουσία λέγεται κομπόστ ή χούμους ή εδαφοβελτιωτικό και προωθεί την ανάπτυξη των φυτών Είναι ένας άμεσος και σημαντικός τρόπος ανακύκλωσης
Τι είναι η κομποστοποίηση Για την παραγωγή κομπόστ απαιτούνται από 3 έως 6 μήνες. Τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του κομπόστ είναι κυρίως ο εμπλουτισμός του εδάφους με οργανική ουσία και η βελτίωση της δομής και των ιδιοτήτων του εδάφους. Όλοι μπορούν να δημιουργήσουν κομπόστ απαλλαγμένο από χημικές και τοξικές ουσίες, προστατεύοντας τη φύση και τη βιοποικιλότητα και μειώνοντας τον όγκο των σκουπιδιών που παράγουν.
Τι υλικά τοποθετούμε στον κάδο κομποστοποίησης? Τα υλικά που προτιμούμε να βάζουμε στον κάδο κομποστοποίησης είναι: τα οργανικά υπολείμματα, όπως τα υπερώριμα ή χαλασμένα φρούτα, το κομμένο γρασίδι, τα κλαδιά δένδρων και θάμνων, τα βρασμένα λαχανικά, τα τσόφλια από αυγά και τα υπολείμματα από καφέ και τσάι.
Τι υλικά δεν τοποθετούμε στον κάδο κομποστοποίησης? Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε ανόργανα υλικά που δεν αποσυντίθενται και μερικά οργανικά που η αποσύνθεση τους δημιουργεί δυσάρεστες οσμές ή κινδύνους υγιεινής, όπως είναι τα : μεταλλικά αντικείμενα, τα πλαστικά, το γυαλί, το τυπωμένο χαρτί, τα υπολείμματα φαγητών που περιέχουν λίπη, κρέας, κόκκαλα, και τα υλικά καθαρισμού.
Παιδαγωγικη διαδικασια ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Παιδαγωγικη διαδικασια
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ - ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΤΗΚΑΝ Μέσα από τη βιωματική δράση της κομποστοποίησης στο σχολείο θα προσεγγιστεί η ιδέα της εναλλακτικής διαχείρισης των απορριμμάτων ως συμπληρωματική της ανακύκλωσης και οι μαθητές θα αναπτύξουν οικολογική συνείδηση.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Βασικός σκοπός του προγράμματος: Οι μαθητές να καλλιεργήσουν στάσεις και δεξιότητες: προσωπική και συλλογική ευθύνη σε θέματα περιβάλλοντος, συμμετοχή σε δράσεις, ανάληψη πρωτοβουλιών με στόχο την προστασία και βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Γενικοί Η ανάπτυξη ομαδικότητας, συνεργασίας, εργατικότητας, οικολογικής συνείδησης και επικοινωνίας με φορείς.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Γνωστικοί Οι μαθητές: να ενημερωθούν για τη λίπανση των φυτών και τις βιολογικές καλλιέργειες, να κατανοήσουν την έννοια της κομποστοποίησης, να κατασκευάσουν το δικό τους κομποστοποιητή, να ανακαλύψουν την αξία ορισμένων οικιακών απορριμμάτων
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Γνωστικοί να διαχωρίζουν τα υλικά που κομποστοποιούνται από τα υπόλοιπα οικιακά απορρίμματα, να παράγουν οργανικό λίπασμα από φυτικά υπολείμματα, να εφαρμόσουν το οργανικό λίπασμα σε δικά τους φυτά, να διδαχθούν την έννοια της συνεργασίας βιωματικά.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Κοινωνικών Δεξιοτήτων Οι μαθητές να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και δράσεις με σκοπό τη βελτίωση της αυτοεκτίμησης και της αυτοεικόνας, να αποκτήσουν ενδιαφέρον για τη μάθηση, να μάθουν κανόνες και μεθόδους εργασίας κοινής αποδοχής, να συνεργάζονται σε ομάδες και να επικοινωνούν μεταξύ τους με κοινούς στόχους και σκοπούς να έρθουν σε άμεση επαφή με φυσικά υλικά και να υιοθετήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές ως προς το περιβάλλον
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ψυχοκινητικοί Οι μαθητές: να αναπτύξουν τη αδρή και λεπτή κινητικότητά τους, να προσανατολίζονται στο χώρο και να εκτελούν εντολές, να συνειδητοποιήσουν ότι όλα τα σκουπίδια δεν είναι άχρηστα.
ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ Βιολογία (αποσύνθεση, ζύμωση), Μαθηματικά (διαχωρισμός υλικών, τήρηση αναλογιών), Οικολογία (διαχείριση απορριμμάτων), Τεχνολογία (αναζήτηση πληροφοριών σχετικών με την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση ειδικά, παραγωγή κειμένου παρουσίασης).
ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1ος Μήνας Διερεύνηση θέματος - ενημέρωση Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο
1ος Μήνας Συζήτηση για την αποδόμηση των οργανικών υλικών, την ανακύκλωση τους και την επαναχρησιμοποίηση τους ως λίπασμα σε φυτά. Προβολή video με θέμα την κομποστοποίηση.
2ος Μήνας Προμήθεια εξοπλισμού – ενημέρωση για τη χρήση του Έναρξη διαδικασίας κομποστοοποίησης
3ος Μήνας Διαδικασία κομποστοποίησης Δημιουργία έντυπου υλικού και διαμοιρασμός στους γονείς, γειτονιά και φίλους προς ενημέρωση του κοινού
4ος Μήνας Δημιουργία γλαστρών όπου οι μαθητές φύτεψαν λουλούδια, ενημερώθηκαν για την παραγωγή φυτών, τη συντήρηση τους αλλά και την κομποστοποίηση φυτικών υπολειμμάτων.
4ος Μήνας
4ος Μήνας Εξέλιξη διαδικασίας κομποστοποίησης
4ος Μήνας
4ος Μήνας Επίσκεψη υπευθύνου συντονισμού προγράμματος, αξιολόγηση διαδικασίας και οδηγίες βελτίωσης – ανατροφοδότηση
5ος Μήνας Εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΧΥΤΑ Χρήση τελικού προϊόντος Συζήτηση - Δημιουργία παρουσίασης συμπερασμάτων
5ος Μήνας
5ος Μήνας
5ος Μήνας
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΜΠΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΕ 03.50
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν Μουχτούρη Βασιλική ΕΒΠ Κουμπουλή Παναγιώτα ΠΕ 19.50
Μαθητές που συμμετείχαν ΑΓΟΡΙΑ ΤΑΞΗ Μπιλαλής Γεώργιος Γ Στέλιος Δημήτριος ΣΤ Πετσάβας Κώστας Α Μελίσσης Χρήστος Δ Κυρίτσης Βασίλειος Α
Μαθητές που συμμετείχαν ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΑΞΗ Κάκκου Γεωργία Γ Σταθοπούλου Παναγιώτα Δ Μυλωνά Κατερίνα Γ Καρβούνη Φωτεινή ΣΤ