Ευάλωτες Κοινωνικά Ομάδες Κρατούμενοι Ιωσήφ Φραγκούλης
Χαρακτηριστικά Εγκλεισμού Στέρηση Ελευθερίας Στέρηση Υλικών Αγαθών Σεξουαλική Στέρηση Στέρηση Αυτονομίας Στέρηση Ασφάλειας Κοινωνικός Αποκλεισμός-Περιθωριοποίηση
Λόγοι που καθιστούν αναγκαία την εκπαίδευση κρατουμένων 1/2 Επανασύνδεση κρατουμένων με την εκπαιδευτική διαδικασία Απόκτηση και αναβάθμιση βασικών δεξιοτήτων (δυνατότητα παραγωγής γραπτού και προφορικού λόγου, κατανόηση κειμένων, κτλ.) απόκτηση νέων βασικών δεξιοτήτων (χρήση Η/Υ, παραγωγή κειμένων, διαμόρφωση αιτήσεων, επεξεργασία εικόνας, κτλ)
Λόγοι που καθιστούν αναγκαία την εκπαίδευση κρατουμένων 2/2 Απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων (δυνατότητα επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων που αφορούν στην καθημερινή ζωή, π.χ. γραπτή υποβολή αίτησης, αναζήτηση πληροφορίας) Δημιουργική αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου Επαγγελματικός επαναπροσανατολισμός
Διαφορές στην εκπαίδευση των κρατουμένων σε σχέση με την εκπαίδευση του γενικού πληθυσμού 1/2 Στο γενικό πληθυσμό οι εκπαιδευόμενοι έχουν το δικαίωμα της επιλογής, του αυτοκαθορισμού και της αυτοδιάθεσης ενώ στον έγκλειστο πληθυσμό τα ίδια δικαιώματα ακυρώνονται. το γενικό πληθυσμό οι μαθητές έχουν πλήθος εμπειριών τις οποίες χρησιμοποιούν θέτοντας ανάλογους στόχους. Ο έγκλειστος πληθυσμός έχει συχνά αρνητικές εμπειρίες από το εκπαιδευτικό σύστημα και είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικός απέναντι σε κάθε νέα πρόκληση εκπαιδευτικής προσπάθειας.
Διαφορές στην εκπαίδευση των κρατουμένων σε σχέση με την εκπαίδευση του γενικού πληθυσμού 2/2 Στο γενικό πληθυσμό οι εκπαιδευόμενοι επιδιώκουν μέσω της παιδείας τη βελτίωσης των όρων της ζωής τους και την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για τους κρατούμενους πρώτιστος στόχος είναι η αποφυλάκιση και η επιβίωση στον χώρο του εγκλεισμού που γεννά πολλά δεινά. Το αίτημα για επανάκτηση της ελευθερίας, της ανεξαρτησία, της ασφάλεια και της κοινωνικής αποδοχής υπερέχει έναντι του αιτήματος για εκπαίδευση.
Ρόλος εκπαιδευτή Υποστηρικτικός Ενθαρρυντικός Διευκολυντικός Κοινωνικός Διαμεσολαβητικός Συμβουλευτικός Ενεργού ακροατή
Ενέργειες εκπαιδευτή για να είναι αποτελεσματικός στο έργο του 1/2 Καταρτίζει από κοινού με την ομάδα το εκπαιδευτικό συμβόλαιο. Δεν ρωτά ποτέ τα μέλη της ομάδας για τα τυχόν τελεσθέντα αδικήματα. Προσέρχεται πάντα στην ώρα του. Προετοιμάζει με συνέπεια το μάθημα. Δεν δίνει ούτε και παίρνει πράγματα από τα μέλη της ομάδας
Ενέργειες εκπαιδευτή για να είναι αποτελεσματικός στο έργο του 2/2 Σέβεται τους κανόνες της φυλακής Δεν δίνει υποσχέσεις που δεν μπορεί να τηρήσει Αποφεύγει να φορτίσει το κλίμα και να πυροδοτήσει συγκρούσεις με το περιεχόμενο της διδασκαλίας του Κρατά ουδέτερη στάση σε περίπτωση σύγκρουσης στην ομάδα
Περιεχόμενο εκπαιδευτικού Συμβολαίου 1/2 Σύμφωνα με τον Rogers (1999) το συμβόλαιο πρέπει να περιέχει τουλάχιστον τα παρακάτω στοιχεία: σε τι αναφέρεται το πρόγραμμα ποιο είναι το θέμα του τι θα καλύψει και σε ποιο επίπεδο ποια είναι η μορφή του προγράμματος
Περιεχόμενο εκπαιδευτικού Συμβολαίου 2/2 πόσο θα διαρκέσει και ποια θα είναι η συχνότητα και η διάρκεια των συναντήσεων τι είδους εργασίες θα απαιτηθούν στις συναντήσεις ή στη διάρκεια των συναντήσεων της ομάδας. ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα
Διερεύνηση επιμορφωτικών αναγκών Με ερωτηματολόγιο Με συνεντεύξεις Με προφορική επικοινωνία- συζήτηση