Αγωγή Υγείας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας Αγωγή Υγείας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας Μαρία Χιόνη, εκπαιδευτικός κλ. ΠΕ02 MSc Προαγωγής & Αγωγής Υγείας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας ΔΔΕ Α΄ Αθήνας Μέλος της Περιφερειακής Ομάδας Δράσεων Πρόληψης (ΠΟΔΠ) Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού ΔΔΕ Α΄ Αθήνας Αθήνα, 19-10-2015
Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η υγεία Υγεία είναι η κατάσταση της πλήρους σωματικής ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας H υγεία ενός ατόμου εξαρτάται κατά: 20% από βιολογικούς παράγοντες 20-30% από το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον 10-20% από τις υπηρεσίες υγείας 40-50% από την ανθρώπινη συμπεριφορά
υγεία ψυχική σωματική κοινωνική Αγωγή υγείας είναι η υιοθέτηση υγιών στάσεων και συμπεριφορών μέσα από συγκροτημένη εκπαιδευτική δραστηριότητα και όχι απλά ενημέρωση σε θέματα υγείας
Το Γραφείο Αγωγής Υγείας παρακολουθεί, υποστηρίζει και αξιολογεί τα προγράμματα που εκπονούνται στις σχολικές μονάδες παρέχει εκπαιδευτικό υλικό και βιβλιογραφία για την υλοποίηση των προγραμμάτων στηρίζει και επιμορφώνει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς οργανώνει ημερίδες, συναντήσεις εργασίας και παρεμβάσεις σε θέματα Αγωγής Υγείας σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς διαχειρίζεται κρίσεις στη σχολική κοινότητα
Κλασική θεματολογία προγραμμάτων αγωγής υγείας (Ι) Διαπροσωπικές σχέσεις – Ψυχική Υγεία Ο εαυτός μου- Η σχέση μου με τους άλλους Η σχέση μου με το περιβάλλον, Αυτοεκτίμηση, Ατομική ταυτότητα, Συναισθήματα, Επικοινωνία, Ενεργητική ακρόαση, Κοινωνικός αποκλεισμός – Ίσες ευκαιρίες, Δικαιώματα, Ισότητα των φύλων, Ρατσισμός, Βία-Επιθετικότητα, Αντιμετώπιση πένθους, Αντιμετώπιση άγχους (σχολικού – εργασιακού)
Κλασική θεματολογία προγραμμάτων αγωγής υγείας (ΙΙ) Πρόληψη Χρήσης Εξαρτησιογόνων ουσιών-εξαρτήσεων (τσιγάρο, αλκοόλ, ουσίες, διαδίκτυο) Κατανάλωση και υγεία. Διατροφή και διατροφικές συνήθειες (καρδιαγγειακά νοσήματα, στοματική υγεία) Σεξουαλική Αγωγή – Διαφυλικές σχέσεις Φυσική Άσκηση και Υγεία. Ελεύθερος χρόνος και προσωπικά ενδιαφέροντα Κυκλοφοριακή Αγωγή – Ατυχήματα. Οδική συμπεριφορά των μαθητών-πεζών
Κλασική θεματολογία προγραμμάτων αγωγής υγείας (ΙΙΙ) Εθελοντισμός – Πρώτες Βοήθειες Αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων (δεξιότητες για αντιμετώπιση σεισμών, πυρκαγιών, πλημμυρών) Υγεία και περιβάλλον (καρκίνος, έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, σε τοξικές ουσίες ) υπάρχει αντίστοιχο εγκεκριμένο υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό
Αγωγή υγείας στη σχολική κοινότητα υπάρχουσα κατάσταση προγράμματα 5μηνης τουλάχιστον διάρκειας εκτός ωρολογίου παρεμβάσεις βραχύχρονες και μακρόχρονες πρόληψη αντιμετώπιση φορείς/κίνητρα προσέγγιση μέσα από γνωστικά αντικείμενα (ΣΚΖ, βιωματικές δράσεις, πρότζεκτ κλπ) φόβοι, στερεοτυπικές αντιλήψεις συνέπειες αλληλοεπικάλυψη αποσπασματικότητα ελλιπής εκπαίδευση εμπλεκόμενων επικέντρωση σε παραδοσιακές μεθόδους εκπαίδευσης δυστοκία σύστασης διεπιστημονικών ομάδων δυσκολία αναγνώρισης της σχολικής κοινότητας από τους ειδικούς ως ιδιαίτερου πλαισίου άγνοια σύγχρονων επιστημονικών δεδομένων εκπαιδευτικό υλικό
Διαμόρφωση πολιτικής
Στρατηγική επικέντρωση στόχος επανάληψη των δράσεων από τρία έως επτά χρόνια επικέντρωση στην εκπαίδευση Διευθυντών/ντριών και εκπαιδευτικών στη δικτύωση με ποικιλία φορέων στόχος
υποστήριξη εγκεκριμένων προγραμμάτων αγωγής υγείας υποστήριξη εγκεκριμένων προγραμμάτων αγωγής υγείας προετοιμασία υποβολής προγραμμάτων υποστηρικτικές συναντήσεις εκπαιδευτικό υλικό ενδιάμεση αξιολόγηση των εγκεκριμένων προγραμμάτων με τη συμπλήρωση φύλλου εργασίας από τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς υποστήριξη μέσω ΤΠΕ σεμινάρια τελικός ηλεκτρονικός απολογισμός
εκπαίδευση μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και γονέων παραδοσιακή προσέγγιση μέθοδος ενεργούς συμμετοχής: ερωτηματολόγιο, συζήτηση, παιχνίδια ρόλων, μελέτη περίπτωσης, καταιγισμός ιδεών βιωματική προσέγγιση: απόκτηση δεξιοτήτων (coping skills) συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς αξιοποίηση ειδικών ημερών (Ημέρα AIDS, Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Ημέρα για την ενδοσχολική βία) αξιοποίηση θεματικών προγραμμάτων (Παρατηρητήριο κατά της Βίας & του Εκφοβισμού, Κοινωνικό Σχολείο) ομόφυλες ομάδες
επιμόρφωση Διευθυντών/ντριών, εκπαιδευτικών, γονέων 9 σεμινάρια και δύο ημερίδες σχεδιάστηκαν ώστε να καλύπτουν ποικιλία αναγκών: χρονικής διάρκειας, θεματολογίας, μεθοδολογίας, κοινού
επιμόρφωση εκπαιδευτικών ένα 50ωρο σεμινάριο με τίτλο «Η δύναμη της ομάδας: βασικές αρχές & εργαλεία προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας για το σχολείο» ένα 40ωρο σεμινάριο με τίτλο «Παρεμβαίνοντας στη σχολική κοινότητα, για ένα υγιές και ασφαλές σχολικό περιβάλλον»
Σεμινάριο σε συνεργασία με τον ΟΑΣΠ 6ωρο σεμινάριο για Διευθυντές/ντριες Σχολικών Μονάδων ΔΔΕ Α’ Αθήνας & υπεύθυνους σύνταξης σχολικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης σε θέματα αντισεισμικής προστασίας σχολικών μονάδων αφορμή για υπενθύμιση ενεργειών στο σεισμό της 16ης Ιανουαρίου 2015, όταν οι σχολικές μονάδες ήταν σε λειτουργία αφορμή για ερωτήματα σχετικά με ενέργειες στην περίπτωση σεισμού κατά τη διάρκεια των εξετάσεων http://www.oasp.gr/inform/teachers
Σεμινάριο για την αντιμετώπιση της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας στην εκπαίδευση
σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση χρειάζεται αίτημα για χορήγηση άδειας μαθητική κοινότητα προγράμματα τουλάχιστον πεντάμηνης διάρκειας μακρόχρονες παρεμβάσεις βραχύχρονες παρεμβάσεις Προϋπόθεση: φορείς που έχουν άδεια από το ΥΠΠΕΘ (Ελληνική Εταιρεία Οικογενειακού Προγραμματισμού) πρωτόκολλα συνεργασίας με ΥΠΠΕΘ (Κέντρα Πρόληψης ΟΚΑΝΑ) σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση χρειάζεται αίτημα για χορήγηση άδειας
Παρεμβάσεις σε μαθητές/τριες (Ι) ΚΕΘΕΑ 9 Κέντρα Πρόληψης Εξαρτήσεων ΟΚΑΝΑ ΑΡΣΙΣ ΓΓΙΦ Κέντρο Υγείας Παιδιού Καισαριανής Συνήγορος Παιδιού Γραφείο Προστασίας και Προαγωγής της Δημόσιας Υγείας του Δήμου Ζωγράφου ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ Ελληνική Εταιρεία Οικογενειακού Προγραμματισμού, Αντισύλληψης και Αναπαραγωγικής Υγείας Πανελλήνιος Σύλλογος Πτυχιούχων Μηχανικών Οχημάτων Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών Σχολικοί Σύμβουλοι συνεργασία με 19 φορείς
Παρεμβάσεις σε μαθητές/τριες (ΙΙ) Παρεμβάσεις σε μαθητές/τριες (ΙΙ)
εκπαίδευση εκπαιδευτικών/γονέων
εκπαίδευση γονέων
Παρεμβάσεις της Yπεύθυνης (Ι) μετά από αναφορά περιστατικών στο Παρατηρητήριο ως μέλος της ομάδας υποστήριξης για τις δράσεις πρόληψης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού ως μέλος της Περιφερειακής Ομάδας Δράσεων Πρόληψης (ΠΟΔΠ) της ΔΔΕ Α΄ Αθήνας παρεμβάσεις σε σχολικές κοινότητες ως απάντηση στις ανάγκες
υγιές σχολείο μαθητές/τριες προσωπικό σχολείου γονείς εκπαιδευτικοί
Παρεμβάσεις της Υπεύθυνης (ΙΙ) ολοκληρωμένη παρέμβαση σε Γυμνάσιο της Δ. Δ. Ε. Α΄ Αθήνας για θέματα σεξουαλικής αγωγής – διαφυλικών σχέσεων ως εξής: τρίωρο σεμινάριο στον σύλλογο των εκπαιδευτικών για θεωρητική και βιωματική θωράκιση, τέσσερα δίωρα βιωματικά εργαστήρια για μαθητές /τριες Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης δίωρο βιωματικό εργαστήριο για γονείς μαθητών /τριών όλων των τάξεων
Παρεμβάσεις της Υπεύθυνης (ΙΙΙ) σεμινάρια με θεωρητικό υπόβαθρο και βιωματικά εργαστήρια σε εκπαιδευτικούς για θέματα σεξουαλικής αγωγής και ψυχικής ανθεκτικότητας εκπαιδευτικές παρεμβάσεις ευαισθητοποίησης σε μαθητές/τριες σχολικών μονάδων της Δ. Δ. Ε. Α΄ Αθήνας με θέμα «Χτίζοντας υγιείς σχέσεις ανάμεσα στα φύλα» εκπαιδευτικές παρεμβάσεις ευαισθητοποίησης σε μαθητές/τριες ΣΤ’ και Ε΄ τάξης Δημοτικού με θέμα «Χτίζοντας υγιείς σχέσεις ανάμεσα στα φύλα» σε συνεργασία με την Αγωγή Υγείας της Π. Ε. Α΄ και Β΄ Αθήνας βιωματικά εργαστήρια σε γονείς & κηδεμόνες μαθητών/τριών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα σεξουαλικής αγωγής εισηγήσεις και συντονισμός βιωματικών εργαστηρίων σε επιστημονικά συνέδρια, ημερίδες, διημερίδες
Πρόταση για πρόγραμμα αγωγής υγείας με θέμα «Πυξίδα για τα ανθρώπινα δικαιώματα» (Ι) ανθρώπινα δικαιώματα (άτομα με ειδικές δεξιότητες, λοατ άτομα) δικαιώματα του παιδιού το σχολείο ως κοινωνικός χώρος πρόωρη εγκατάλειψη της σχολικής φοίτησης διαμόρφωση ταυτότητας στην προεφηβική και εφηβική ηλικία κοινωνικός αποκλεισμός
Πρόταση για πρόγραμμα αγωγής υγείας με θέμα «Πυξίδα για τα ανθρώπινα δικαιώματα» (ΙΙ) ρατσισμός ξενοφοβία μετανάστευση και άσυλο (εργάτες μετανάστες, ασυνόδευτοι ανήλικοι, άσυλο και μετανάστευση στα ΜΜΕ, εμπορία (trafficking) και παράνομη διακίνηση ανθρώπων συνεργασία
http://blogs.sch.gr/agygrafei/ agygeias@dide-a-ath.att.sch.gr