Ψηφιακή παρενόχληση – αιτία ή αποτέλεσµα του ψηφιακού αναλφαβητισµού;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαδικτυακός εκφοβισμός
Advertisements

ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (BULLYING)
Όλοι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας συζητώντας !
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Μαρία Κουφέλου Μαρία Παυλή Θάλεια Τσουκαρέλλη Όλγα Δουγραματζή
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός (Bullying)
Ανήλικοι & ηλεκτρονικό έγκλημα
6η ΜαρΤΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
FACEBOOK ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΕ ΤΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α’ ΕΠΑ.Λ.
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Παρακίνηση σε αυτοκτονία 2.Ψυχολογική πίεση λόγω φημών-διαδόσεων
Cyberbullying και ασφαλής χρήση
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΙΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ;  Αντικείμενο προσοχής  Εσκεμμένη η απρόκλητη  Κοινωνικό πρόβλημα  Ομαδικό φαινόμενο  Συχνό φαινόμενο.
H ηλεκτρονική παρενόχληση ( cyberbullying ) είναι η επιθετική συμπεριφορά από πρόθεση με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Επιπλέον αφορά τον εκφοβισμό, την.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ (CYBERBULLYING)
Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλ. bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,
H ηλεκτρονική παρενόχληση (cyberbullying) είναι η επιθετική συμπεριφορά από πρόθεση με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί.
Θέμα :Ηλεκτρονικός Εκφοβισμός Συμβουλές πρόληψης και αντιμετώπισης Παρουσίαση στα πλαίσια του μαθήματος «ερευνητική εργασία» Α τετραμήνου Τάξη : Β Ονοματεπώνυμο.
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Σωτηρία Ηλιοπούλου Βίκυ Μάρκου
Αθηνά Παρασύρη ΄Β Γυμνασίου Πληροφορική.  Η ψηφιακή παρενόχληση(cyberbulling) είναι ένα φαινόμενο, που εξαπλώνεται δραματικά στο μισό του αιώνα μας καθώς,
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ(bullying)
Ημερίδες Ασφαλούς Πλοήγησης 04/11/2011 Ημερίδες Ασφαλούς Πλοήγησης 04/11/2011 Ημερίδες Ασφαλούς Πλοήγησης CYBER CRIME UNIT.
CYBER BULLING ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
Project Β' Λυκείου. Πολλοί έφηβοι στρέφονται στο διαδίκτυο, προκειμένου να αντιμετωπίσουν συναισθήματα άγχους, μοναξιάς, κατάθλιψης. Είναι ένας τρόπος.
CYBER BULLYING.
Θέμα project : Cyberbullying
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΒULLING... Το μπούλινκ (σχολικός εκφοβισμός) εμφανίζεται στα σχολεία ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του κόσμου ως λεκτική, σωματική, σεξουαλική,
Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων Πολιτισμού και Αθλητισμού Σταθείτε στο ύψος σας παρά … αδιάφορα στον κυβερνοεκφοβισμό Το φαινόμενο Cyberbullying.
Θοδωρής Λάζαρης, Πρόδρομος Σχιστοχείλης, Λευτέρης Πάνου.
Οι νέες τεχνολογίες στην καταπολέμηση του Διαδικτυακού εκφοβισμού This project has been funded with support from the European Commission. This document.
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ «Ασφάλεια στο διαδίκτυο». 6/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΛΟΠΙΟΥ Ε ΚΑΙ ΣΤ ΤΑΞΕΙΣ « Ο εαυτός μου στο διαδίκτυο / Σερφάρω σε «ασφαλή νερά»-Πληροφορούμαι,
Bullying.
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Διαδικτυακός εκφοβισμός
Ας διαγράψουμε (delete) τον φόβο για το διαδίκτυο
Project Όνομα: Μαρία – Ηλέκτρα Γοντσιτοπούλου Τάξη: Β’1
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Βασίλης Γαργανουράκης Φυσικός – Υπεύθυνος 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου
Aλεξάνδρα Τ. Aγγελική Ν. Ραφαήλ Φ. Σπυριδούλα Λ. ΣT1
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
29ο Δημοτικο Σχολειο Θεσσαλονικησ
Ασφάλεια στο διαδίκτυο!!!
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Διαδίκτυο : κίνδυνοι και τρόποι αντιμετώπισης
Project Β΄ Γενικού Λυκείου Νιγρίτας Θέμα: Ηλεκτρονική Παρενόχληση
Η ομάδα Αγωγής Υγείας του 39ου Γυμνασίου Αθηνών υλοποίησε ένα πρόγραμμα με θέμα “Διαδικτυακή Βία”. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από 30 μαθητές σε δύο βασικά.
περιεχόμενα ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΙΟ1 ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΙΟ;
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ PROJECT
Εκφοβισμός είναι δυνατό να συμβεί μέσω του Διαδικτύου και περιλαμβάνει εσκεμμένη, επαναλαμβανόμενη και εχθρική συμπεριφορά απέναντι σε άτομο ή ομάδα ατόμων.
Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying)
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤON ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψηφιακή παρενόχληση – αιτία ή αποτέλεσµα του ψηφιακού αναλφαβητισµού; Δρ. Λεωνίδας Ανθόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Θεσσαλίας

Περιγραφή του φαινομένου Επιθετική και σκόπιμη συμπεριφορά ασκούμενη με τη χρήση ψηφιακών μέσων από άτομο ή από ομάδα, σε άτομο που δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του Εκδηλώνεται είτε ανώνυμα είτε επώνυμα Απαιτούνται τεχνικές γνώσεις και όχι δύναμη Αύξηση του φαινομένου με την αύξηση της χρήσης των Η/Υ και φορητών συσκευών: Θύματα (Αγγλία (2006)): 51% των 10χρονων χρηστών 92% των 12χρονων χρηστών

Μορφές ψηφιακής παρενόχλησης Πρώτη εμφάνιση (2001): malicious e-mail και SMS Κινητά τηλέφωνα: Κλήσεις Μηνύματα, εικονο-μηνύματα και βίντεο (‘happy slapping’) που φέρουν σε δύσκολη θέση το θύμα και διακινούνται σε πολλούς αποδέκτες Διαδίκτυο: Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο Χώροι συζητήσεων (chat rooms) Χώροι ανταλλαγής μηνυμάτων σε πραγματικό χρόνο(instant messaging) Κοινωνικά μέσα (προσβολές, γελοιοποιήσεις, παρενοχλήσεις και απειλές) Μέσω ιστοσελίδων (π.χ. ask.fm και punchinthefacebook.com)

Ενδεικτικές συνέπειες Αυτοκτονία της 14χρονης Hanna Smith (The Guardian, 6/8/2013) Είχε υποστεί cyber-bullying από ανώνυμους στην ιστοσελίδα ερωτήσεων και απαντήσεων ask.fm Αυτοκτονία της 12χρονης Καρολίνα Πίκιο (Ιταλία): πλήθος απειλητικών μηνυμάτων στο Facebook Αυτοκτονία της 16χρονης Jessica Laney (Florida) (12/2012): χρήστες των κοινωνικών δικτύων την παρότρυναν να αυτοκτονήσει (“Can you kill yourself already?”) Τέσσερις αυτοκτονίες μέσα σε 1 χρόνο στη Μ. Βρετανία (9/12-8/13) Αγγλία (2013) 1 στους 3 νέους γίνονται θύματα του cyber-bullying, 1 στους 13 είναι θύματα συστηματικής παρενόχλησης. Από αυτούς, το 5% αυτοτραυματίζονται και το 3% έχουν πραγματοποιήσει απόπειρες αυτοκτονίας.

Ενδεικτικές συνέπειες (Ελλάδα) News247 (30/11/2012) "Σε "καλό" σχολείο της Αθήνας, η πρώτη μαθήτρια του σχολείου, ηλικίας περίπου 16 ετών και σημαιοφόρος, υπέστη νευρικό κλονισμό και προχώρησε σε απόπειρες αυτοκτονίας. Αιτία: η διαδικτυακή επίθεση που δέχτηκε από ένα προφίλ ψεύτικο το οποίο εμφανιζόταν να ήταν δικό της, να ανήκε σε αυτήν. Η μαθήτρια, επειδή ήταν και πρώτη, κουβεντιαζόταν σε όλο το σχολικό περιβάλλον με αποτέλεσμα να μην αντέξει την πίεση και να κάνει δύο απόπειρες. ΔΗΕ: έρευνα 25 ημερών, για να καταλήξει στον ένοχο αλλά και για να μείνουν εμβρόντητοι οι αστυνομικοί όταν ανακάλυψαν πως ο ένοχος ήταν ο δεύτερος μαθητής στο σχολείο ο οποίος τη ζήλευε και ήθελε την πρωτιά!". Για τον επί χρόνια προϊστάμενο της ΔΗΕ η σημαντικότερη αιτία για τη διόγκωση του φαινομένου είναι η έλλειψη επικοινωνίας στην οικογένεια, ανάμεσα στα παιδιά και τους γονείς. "Δεν υπάρχει", σημειώνει, "ούτε επικοινωνία αλλά ούτε και επιμέλεια και επίβλεψη των παιδιών. Τα παιδιά ουσιαστικά οδηγούνται σε βίαιες εξάρσεις και οδηγούνται τελικά σε ακραίες συμπεριφορές, όπως το cyber bullying".

Ενδεικτικά μεγέθη Γιατί; Ενώ οι νέοι είχανε χρόνο να «ηρεμίσουν» από την παρενόχληση στο σχολείο, σήμερα –μέσω του Διαδικτύου- είναι «εκτεθειμένοι» στον κίνδυνο 24x7 Ψυχολόγοι που προσπαθούν να χτίσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους νέους, ώστε οι τελευταίοι να κοινοποιήσουν το πρόβλημά τους: Δεν το κοινοποιούν γιατί: Ντροπή, ενοχή, φόβος να μην ανησυχήσουν οι γονείς, φόβος για τις συνέπειες.

Αντιμετώπιση: Γονείς Τακτική συζήτηση για τις εμπειρίες στον ψηφιακό κόσμο: φαινόμενα του cyber-bullying, ασφάλεια στο Διαδίκτυο και ορθή χρήση της τεχνολογίας Καλλιέργεια κανόνων δεοντολογίας Σύνθεση οικογενειακών αξιών για το Διαδίκτυο (αποτροπή cyber- bullying σε τρίτους) Ενθάρρυνση να επικοινωνούν την εμπειρία τρίτων στους ίδιους και στους αρμόδιους Χρήση λογισμικού «γονικού ελέγχου» στο σπίτι (παρακολούθηση και αποτροπή κακής χρήσης)

Αντιμετώπιση – Δάσκαλοι Διδασκαλία των: Κώδικα δεοντολογικής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο (ευγένεια και αλληλοσεβασμός) (Netiquette) Με τη χρήση διαδραστικών χώρων και blogs καθηγητή/μαθητών Με την ενσωμάτωση της αποτελεσματικής χρήσης αναρτήσεων για το μάθημα Ασφαλή χρήση του Διαδικτύου και των Κοινωνικών Μέσων Προτρέψτε τα παιδιά/μαθητές σας να μοιραστούν μαζί σας τις εμπειρίες τους στο διαδίκτυο (σχέση εμπιστοσύνης και όχι καταναγκασμού) Παρακολούθηση της Διαδικτυακής φήμης (online reputation) Ορισμός και επικοινωνία ξεκάθαρης πολιτικής του σχολείου ενάντια στην παρενόχληση

Αντιμετώπιση – Παιδιά Πρέπει να γίνετε θαρραλέοι υποστηρικτές Αποφυγή συμμετοχής σε χώρους κουτσομπολιού και παρενοχλήσεων. Αγνόηση ενοχλητικών μηνυμάτων, σε περίπτωση ωστόσο απειλών συνιστάται αναφορά των μηνυμάτων και λήψη προληπτικών μέτρων . Αποκλεισμός του αποστολέα που στέλνει απειλητικά ή ενοχλητικά μηνύματα Προειδοποίηση του αποστολέα Αναφορά του περιστατικού στην Αστυνομία είτε σε κάποια αρμόδια υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού εγκλήματος Αποφυγή σχετικών συζητήσεων στο σχολείο Υποστήριξη των συμμαθητών σας με «θετικές αναρτήσεις» Αφιερώστε χρόνο σε συμμαθητές-στόχους Ενημερώστε κάποιον ενήλικα (στο σχολείο ή στο σπίτι) Εκτυπώστε τα αποδεικτικά στοιχεία και δείξτε τα σε ενήλικα Υπερασπιστείτε το συμμαθητή σας (αν είναι ασφαλές) ΠΡΟΣΟΧΗ: δεν είμαστε διαφανείς στο διαδίκτυο! Ότι δημοσιεύουμε μπορεί να γίνει «μπούμερανγκ». Παρακολουθείστε την διαδικτυακή σας φήμη. (π.χ. Technorati.com, backtype.com, cocomment.com κλπ., συνολική διαχείριση των κοινωνικών σας μέσων)

Ελλάδα Γραμμής Βοήθειας 800 11 800 15 "ΥποΣΤΗΡΙΖΩ" Δράσεις Ενημέρωσης από: Ελληνική Αστυνομία (cyberkind.gov.gr) Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Ψηφιακό Θεματολόγιο για την Ευρώπη: ειδική δράση για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο) Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Safer Internet Day και δράσεις ενημέρωσης Στοιχεία ΔΗΕ (2012): Έφηβοι ηλικίας 12-16 ετών 20% (ένα στα πέντε παιδιά) έχει πέσει θύμα ψηφιακού εκφοβισμού Ευρωπαϊκό πρόγραμμα DAPHNE III (2012), Κυβερνοεκφοβισμός σε 6 Ευρωπαϊκές χώρες 997 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου από 22 σχολεία σε όλη την Ελλάδα Περίπου 10% δήλωσαν θύματα κυβερνοεκφοβισμού και 34% δήλωσαν μάρτυρες περιστατικών ηλεκτρονικού εκφοβισμού στο φιλικό τους περιβάλλον Η λήψη απειλητικών και προσβλητικών μηνυμάτων ήταν η πιο συχνή μορφή ηλεκτρονικού εκφοβισμού

Γιατί πρέπει να ανησυχούμε; Το φαινόμενο στην Ελλάδα δεν είναι σε μεγάλη έκταση. Έχει περιθώρια […] Ψηφιακός Αλφαβητισμός: η ικανότητα για αποτελεσματική και κριτική πλοήγηση , αξιολόγηση και δημιουργία πληροφορίας, με τη χρήση πλήθους ψηφιακών τεχνολογιών. Στοιχεία από το Ευρωπαϊκή Κάρτα Ψηφιακών Επιδόσεων Ψηφιακός Αλφαβητισμός (digital literacy) (2012) Τακτική χρήση του Διαδικτύου (1 φορά/εβδομάδα): 70% (EE27) / 50% (Ελλάδα) Συχνή χρήση του Διαδικτύου (1 φορά/ημέρα): 59% (ΕΕ27) Καθόλου χρήση του Διαδικτύου: 30% (ΕΕ27), 42% (Ελλάδα) Αιτίες (ΕU): κόστος (25%), δεξιότητες(35%), αδιαφορία (50%) Αιτίες (GR): κόστος (21%), δεξιότητες (58%), αδιαφορία (35%) Δεξιότητες (GR): καθόλου (51%), χαμηλές(12%), μέτριες (13%), υψηλές (24%) Στόχος του Ψηφιακού Θεματολογίου (2015): τακτική χρήση από «μειονεκτούντες»: 54% και καθόλου χρήση 15% μειονεκτούντες: ηλικίας 55-74, χαμηλού επιπέδου εκπ/σης, άνεργοι/άεργοι ή συνταξιούχοι

Γιατί πρέπει να ανησυχούμε; Ψηφιακός Αλφαβητισμός (digital literacy) (2012) Εργασίες στο Διαδίκτυο (ΕΕ27) E-mail: 66% Πλοήγηση: 62% Τραπεζική: 40% Κοινωνικά μέσα: 40% Αγορές: 35% Ψυχαγωγία (παιχνίδια, TV κλπ.): 33%

Γιατί πρέπει να ανησυχούμε; Ψηφιακός Αλφαβητισμός (digital literacy) (2012) Σχολεία (Ελλάδα) Συμμετοχή σε μαθήματα ΤΠΕ: 9,5 ετών (40%), 16 ετών (43%) 16 μαθητές / ΗΥ και 500 μαθητές / smartboard Ταχύτητα σύνδεσης <2MBPs (50% σχολείων), (μη ευρυζωνική 5%) Χρήση ηλεκτρονικών μαθημάτων και χώρων στα σχολεία (8%) Καθόλου χρήση ηλ. Μαθημάτων (21%) Μερική χρήση (25% του συνόλου της μάθησης): 22% Χρήση υποδομών ΤΠΕ από καθηγητές (71%) πρόσβαση σε ηλεκτρονικά μαθήματα και χώρους (εκτός σχολείου) > 60% Μαθητές: ποια η εμπιστοσύνη των δασκάλων τους στα κοινωνικά μέσα; (2 άριστα 4) Μαθητές: ποια η εμπιστοσύνη τους στην ασφαλή χρήση του Διαδικτύου; (2,7 άριστα 4) Ενδοσχολική εφαρμογή πλαισίου για τη χρήση της πληροφορικής : 15% σχολεία: μη υποστηρικτικά στους μαθητές αναφορικά με τη χρήση ΤΠΕ Άποψη των μαθητών για την ανάγκη των ΤΠΕ στη μάθηση: 2,85 (άριστα 4.0)

Γιατί πρέπει να ανησυχούμε; Ψηφιακός Αλφαβητισμός (digital literacy) (2012) Σχολεία (Ελλάδα) Οι μαθητές εμφανίζονται υπεύθυνοι απέναντι στη σημασία της Η/Υ στην ζωή τους: για περαιτέρω σπουδές (42%) Για εύρεση εργασίας (45%) Στην εργασία (43%) Για ψυχαγωγία (47%) Συμπέρασμα: οι μαθητές εμφανίζονται υπεύθυνοι, φοβούνται, έχουν ανάγκη την υποστήριξη από το σχολείο για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου Έχουμε 7 χρόνια (??) περιθώριο να έχουμε τα μεγέθη της Αγγλίας. Προλαβαίνουμε να αμυνθούμε;

Σας Ευχαριστώ